Vad är samling för dig?

Sv: Vad är samling för dig?

Nej det saknas omvinkling av bäckenet. Därför hoppar bakdelen upp och ner eftersom den inte bär någon vikt alls. Inte korrekt någonstans i hästens utbildning. Man bör prioritera omvinklingen så att hästen sätter sig och så rider man framåt istället. För mig är detta helfel om man vill till en korrekt piaff där hästen skall sätta sig. Vill man ha en piaff där hästen står still och hoppar upp och ner på framdelen, ja då kan man ju göra såhär.
Vi tycker olika helt enkelt. jag tycker hästen har visar bra förutsättningar och med mera styrka kommer bakdelen bära allt mer. Man kan jobba framåt på olika sätt och detta passar säkert den hästen.
Styrkan man måste bygga, måste man göra i rätt position (dvs med ett omvinklat bäcken) om än mindre och i framåtridning. Att hålla på och studsa upp och ner på framdelen bygger inte upp någonting.
Det vi ser på filmen är nog inte det enda sätt de tränar hästen. filmen ger oss inte hela sanningen. De tränar nog på fler sätt och sammantaget tror jag det leder helt rätt.
Men vi kan tycka olika. Det är helt ok för mig:)

Varför kan man inte ställa hästen i nacken med stången?
Jag kan, ingen större skillnad på om man rider på bett eller stång tycker jag.
Nu e jag verkligen ingen bettexpert men du kan väl inte ta ett ensidigt tygeltag på stången? Å hävstångeffekten träder väl in? Hur får du till det? Lösa skänklar?

Ska man vara riktigt korrekt är hästen ingen nordsvensk utan en kallblodstravare, med en tidigare karriär inom travet.
Alldeles underbar häst!

Jag håller inte med.
här är det RYTTAREN som får till hästen:bow:- ger den den hjälp som erfodras.

det går inte att rida utan att stämma av o sätta tillbaka balansen.

hon rider med kontakt o genom kroppen. det enda jag saknade var ytterskänkeln i öppnan- den som ska engagera ytter bak att sätta in sig mer.

Här tycker jag e en bra film på piaffträning. Instruktiv oxå. Man kanske ska se delen före för att få sammanhanget men här har iaf Steffen Peters hoppat upp på en av clinicdeltagarens hästar.
http://www.youtube.com/watch?v=G1Smki8cS0w
Bra film.
där ser man att det är av vikt att den hela tiden har takten o svarar framåt- han går ur om hästen börjar sega. Även i galoppen:bow: Han rider takten- låter inte hästen bli långsam.
Massor av beröm o vila- mental avslappning:banana:

Dressyr. Var tvungen att titta igen. Tittade snabbt o levde sen på minnet....

jo du kan ha rätt, men tror att det kan bli bra om man gör ngt åt det.

Senast ändrad:

Trraven var underbar på den nordsvensken:love: ...Sätter det relation i att i traven orkade den ha med sig bogarna. Galopparbetet såg ut som vilken travare som helst. Ingen verksamhet i kroppen och spretande ytterbogar, dvs att hästen klarar inte av att bära sig i det långsamma tempot, galoppen tillför inte hästen något förutom när den fick springa på lite, då kom kroppen med.
Underbar lodrätt rytttarinna, inte oft aman ser såna sitsar på nordisarna tyvärr.

Ställningen i nacken skapar man ju med resten av kroppen, stången spelar inte så stor roll i det fallet.
Man måste h abenkoll på sin kropp för att kunna få till en bra ställning i nacken, förlikar man sig på stången, dvs kan inte rida tillräckligt bra så blir det ju katastrof (om man är ute efter nackställningen som man ju får gratis när hästen är färdig för det).

Jag letade en vanlig dressyrfilm som skulle visa bra och "dålig" samling. Det finns ganska mkt filmer som inte är bra, men de jag har hittat visar heller inte på något samlingsjobb, utan mest harva runt på en volt i 400 varv.

De filmer jag hann kolla igenom på just skolorna var antingen där det satt en relativ nybörjare på ryggen, och där känns det inte rätt att slänga ut dom på ett forum.
Eller så var det helt okej filmer och några bra.

Jag ville dessutom hålla mig till den vanliga dressyren för att inte peka ut andra inriktningar som är ett känsligt ämne här.

:bow: en film med allt i ett:D
Du hittade det jag sökte!

Ingen risk att man pekar ut någon som rider dåligt, och helt vanlig dressyr!

Ställningen i nacken skapar man ju med resten av kroppen, stången spelar inte så stor roll i det fallet.
Man måste h abenkoll på sin kropp för att kunna få till en bra ställning i nacken, förlikar man sig på stången, dvs kan inte rida tillräckligt bra så blir det ju katastrof (om man är ute efter nackställningen som man ju får gratis när hästen är färdig för det).
Jo såklart!! E helt med på det. Det kändes så avlägset bara, tänkte mer på gemene mans å min egen kroppskoll :cool: För mig är stång ett verktyg för högt utbildade hästar å ryttare.

Ja visst var den bra för att visa skillnader i hur skolor kan vara samlande och hur dom inte är ett dugg samlande om de rids fel och ändå inte ge dåliga exempel och hänga ut någon film! Trevlig film tycker jag!

Hur gör du då om du skulle beskriva i detalj? Det anses ju av många vara mycket mycket svårt och det är väl ytterst få ryttare som lyckas ställa en häst korrekt i nacken enbart med hjälp av säte och inte tygel/bett? Jag vet inte ens om de riktigt stora elitryttarna säger att de gör det? Men jag kan ha fel, bara för att jag inte kan, så ta inte det här på fel sätt! Men det vore jättespännande att få en beskrivning eller ännu hellre film naturligtvis.

Den var mkt talande när han tex förböjde hästen, när den då tappade huvudet i varje steg samt takt och bakdel:)

Här tycker jag e en bra film på piaffträning. Instruktiv oxå. Man kanske ska se delen före för att få sammanhanget men här har iaf Steffen Peters hoppat upp på en av clinicdeltagarens hästar.
http://www.youtube.com/watch?v=G1Smki8cS0w

Det jag tycker är bra med det här klippet (bland annat) är att tränaren visar på att det faktiskt är träningen det läggs fokus på (ex. när han säger att hästen måste tillåtas att göra misstag ibland och i efterhand när han visar hur galoppiruetten blivit bättre av piaff-framåtträningen).
Det här ekipaget har brister - det blir en del taktfel trots häst som verkar ganska taktsäker i grunden, hästen är inte helt rakriktad och rak "i grunden" utan går gärna lite snett t o m på fri tygel alltså där det ger som mest kvitto utan ryttarens direktinverkan.
Hade det varit en häst som haft svårare för sig i grunden eller med en ryttare som inte kommit fullt så långt själv så hade det med största sannolikhet uppstått kommentarer som "varför tränar de redan på samling?! Vad ska det ge?" (och jag själv sitter här och funderar på varför man inte la upp mer basic-övningar istället för att ge sig på de svåraste övningarna som övnings-övningar om någon förstår den formuleringen) därför tycker jag det är ett jättebra exempel på hur fel såna kommentarer kan bli när man antingen inte vet hela bakgrunden eller helt enkelt har olika tankar om hur det borde se ut. Jag såg mycket kvalitéer på klippet också kanske ska tilläggas, tyckte det var trevlig ridning det var frågan om.

I öppna-klippet, demonstrationsklippet för bra vs. dålig öppna reagerade jag också på hur olika man kan se saker och ting. Korrekt vs. inkorrekt är ju bara applicerbart i det här fallet utifrån den "mall" man är van att se och utifrån att man klassar allt som rätt eller inte rätt utan några gråzoner.
Frågan är ju hur mycket effekt man får från den korrekta öppnan? I det här fallet känns det snarare som en demonstration av - kolla vad vi kan! Men att det inte görs något direkt grovjobb från öppnan, vilket många tänker att öppnorna är till för. Utifrån vilket tonus som aktiveras och utifrån hur hästen jobbar före resp. efter.
Jag tänker inte säga att den är inkorrekt för det, det skulle bli samma smala kategorisering bara utifrån andra ögon, tvärtom ser hästen välriden ut överlag och ryttaren ser ut att ha bra känsla och kunna sina saker. Men man kanske får stå ut med några taktmissar eller att kompromissa i steglängd (som på ovanstående klipp) emellanåt till förmån för att hitta det riktiga jobb-läget. Med det menar jag att jag inte tycker det behöver vara fel alla gånger, som de vill påstå i klippet - så gott som allt som inte ändrar takten eller flytet är rätt och allt annat fel.

Det är ju "bara" att få till en korrekt böjning. Det sista som hamnar på plats är nacken. Gör nacken fel så måste man leta felet nånannanstans.

För mig med... Men här i stallet jag rider nu finns bara stångbett så man har liksom inget val.
Jag börjar vänja mig vid det nu men det är svårt när man har programmerat in ett signalsystem på tränsbett. Stången funkar inte likadant alls.

Det jag tycker är bra med det här klippet (bland annat) är att tränaren visar på att det faktiskt är träningen det läggs fokus på (ex. när han säger att hästen måste tillåtas att göra misstag ibland och i efterhand när han visar hur galoppiruetten blivit bättre av piaff-framåtträningen).
Det här ekipaget har brister - det blir en del taktfel trots häst som verkar ganska taktsäker i grunden, hästen är inte helt rakriktad och rak "i grunden" utan går gärna lite snett t o m på fri tygel alltså där det ger som mest kvitto utan ryttarens direktinverkan.
Hade det varit en häst som haft svårare för sig i grunden eller med en ryttare som inte kommit fullt så långt själv så hade det med största sannolikhet uppstått kommentarer som "varför tränar de redan på samling?! Vad ska det ge?" (och jag själv sitter här och funderar på varför man inte la upp mer basic-övningar istället för att ge sig på de svåraste övningarna som övnings-övningar om någon förstår den formuleringen) därför tycker jag det är ett jättebra exempel på hur fel såna kommentarer kan bli när man antingen inte vet hela bakgrunden eller helt enkelt har olika tankar om hur det borde se ut. Jag såg mycket kvalitéer på klippet också kanske ska tilläggas, tyckte det var trevlig ridning det var frågan om.
Fast jag ser det mer som att han tränar hennes känslighet för skänkeln här. Att han använder piaffen som en del i det för att förklara för hästen det nivå på känslighet han vill ha. Hans "standard" eller hur han uttryckte det :) Att det är hästen som ska jobba.

Jag e grymt imponerad över hur han håller sig inom hennes comfortzon. Sån tajming vill jag ha :bow:

Att bara rida lång o låg stretchar endast halsen.
Jaså? och om det nu inte gör något direkt nytta, varför gör man så då? (varför gör t.o.m hästen det självmant?)

Hur många av oss dressyrryttare har inte hetsat hästen framåt i längningar i LC och LB och till och med LA utan att ha det som krävs för en längning överhuvudtaget i hästen?
kanske t.o.m. la? vad sägs om t.o.m. elitnivå... det förbaskat synd att det är så många som hoppar över grunderna för att ta sig fram fort!

Men att domarna ligger så mkt högre därborta är ju intressant, iof förstår jag inte nyttan med det heller. Någongång kommer ju kanske folket där borta att starta i verkligheten
Fast jag tycker det är jäkligt synd att man här i Sverige inte vågar använda skalan.. Något som är 'bra!' i kommentar är fortfarande bara 7, (trots att bra=8). Vi hamnar för sällan på 70% och över, jag menar, 70% är 'ganska bra'? Tycker att det bara är bra att dom sätter bra betyg på det är som är bra = )

Men fastnade för denna Nordsvensk, så jättefin och ett fint travprogram och skolor visade hon upp tyckte jag. :)
Var det bara jag som tyckte det var =) och inte :D:D:D? ... :P

Det är ju "bara" att få till en korrekt böjning. Det sista som hamnar på plats är nacken. Gör nacken fel så måste man leta felet nånannanstans.

Ställning i nacken har inte så mkt med böjning att göra, det svåra med en korrekt ställning i nacken är att få till den utan att hästen böjer sig, det är ju först då man får effekten av lösgjordheten. Nej det kan man inte göra på en stång och nej det gör man inte med sin sits.

Sen inträder ställning i nacken när man fått till böjningen i kroppen som du säger men det är ju ställning som kommer sig utav böjning, en helt annan sak faktiskt och antar att det är det du syftar på.

I öppna-klippet, demonstrationsklippet för bra vs. dålig öppna reagerade jag också på hur olika man kan se saker och ting. Korrekt vs. inkorrekt är ju bara applicerbart i det här fallet utifrån den "mall" man är van att se och utifrån att man klassar allt som rätt eller inte rätt utan några gråzoner.
Frågan är ju hur mycket effekt man får från den korrekta öppnan? I det här fallet känns det snarare som en demonstration av - kolla vad vi kan! Men att det inte görs något direkt grovjobb från öppnan, vilket många tänker att öppnorna är till för. Utifrån vilket tonus som aktiveras och utifrån hur hästen jobbar före resp. efter.
Jag tänker inte säga att den är inkorrekt för det, det skulle bli samma smala kategorisering bara utifrån andra ögon, tvärtom ser hästen välriden ut överlag och ryttaren ser ut att ha bra känsla och kunna sina saker. Men man kanske får stå ut med några taktmissar eller att kompromissa i steglängd (som på ovanstående klipp) emellanåt till förmån för att hitta det riktiga jobb-läget. Med det menar jag att jag inte tycker det behöver vara fel alla gånger, som de vill påstå i klippet - så gott som allt som inte ändrar takten eller flytet är rätt och allt annat fel.

Jag är helt lost på vad du menar, kan du utveckla ? Jag tycker man ser rätt tydligt vad som sker på hästen när det är fel och när det är rätt men det kanske inte var det du menade?

Om jag förstår dig rätt så tycker du att det ser för enkelt ut och då kan det inte vara rätt?

Fast jag tycker det är jäkligt synd att man här i Sverige inte vågar använda skalan.. Något som är 'bra!' i kommentar är fortfarande bara 7, (trots att bra=8). Vi hamnar för sällan på 70% och över, jag menar, 70% är 'ganska bra'? Tycker att det bara är bra att dom sätter bra betyg på det är som är bra = )

Jo men med ditt tänk skulle det gå inflation i bedömningen. Om den där ritten är 75% så skulle Totilas och Gal ligga på 115% och oops det går ju inte.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 398
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025