Vad är samling för dig?

Sv: Vad är samling för dig?

Risken med att fokusera för mycket på att ställa separat från resten (mer eller mindre, det svåra är ju att få ihop helheten inte att vinkla nacken) är att man har stelheter och ojämnheter bakifrån som då är lättare att maskera.
En ställning i nacken ska alltid motsvaras av samma "ställning" i höften, och där faller väldigt mycket av det man ser till vardags.
Medans det för någon som rider mycket enligt att böja hela hästen ofta faller i att ställningen visar felkvittot, att hästen blir förböjd och vrider nacken fel (inte bara som symptom för att man böjt för mycket utan även som ett sätt för hästen att avlasta när man kommer åt ett jobbigt läge, bakifrån) eller börjar sladda med rumpan el. dylikt.
Hästar som sladdar med rumpan och inte är linjerade tycker jag man ser rätt ofta/rätt så högt på tävlingsbanorna också eller som har mer vikt på ena bogen. Det är förståeligt eftersom det är väldigt svårt och som sagt något man kan få jobba med mer eller mindre hela tiden bara på olika nivåer, men börjar man ta bort det ur ekvationen och koppla bort nacken som en separat del, då undrar jag hur man tänker med rakriktningen egentligen? :confused:

Som sagt - är det verkligen att "börja bakifrån" och "det är det som händer bakifrån som är viktigast" eller "rida bakifrån och fram" som väl är en universalt överenskommen "sanning" om hur man helst bör rida och träna sin häst? (att man stundvis gör övningar för att lättare komma åt innerhöften eller med helt annat syfte kan jag förstå, men då är det ju utifrån enstaka situationer/enstaka dagsstatus/med ett visst syfte som är väldigt litet i helheten av utbildningen, tänker jag).

Senast ändrad:

Här haglar missuppfattningarna vilt.. som jag skrev tidigare så är hästen i stort sett redan rakriktad och ihopkopplad bakifrån annars fungerar det inte. Har du stelheter och ojämnheter bakifrån lär du inte få någon ställning i nacken iallafall med denna metoden . :)

AHA!Tittade på länken nu och vet vad du menar.
Det kallar jag att skola hästens mun (och ryttarens hand). effektiv, kiropraktisk övning som jag använder ofta.

Men vi har olika referens på vad ställning är. Det på filmen är friläggande av nackotor (och kedjan som följer baktill genom hela hästen såklart). När jag pratar ställning så menar jag just bara den ställning som den välutbildade hästen bjuder på när du rider den korrekt.

Jag förstår hur du tänker, jag separerar nog ställningen mer från böjningen än vad du gör. Ställer du aldrig utan att böja? Eller börjar du böja och sedan får ställning utav böjning?

Ställning i nacken använder jag nog även i fattningar o galoppökningar- för att får den där yttertygeln- så hästen inte bara far iväg.

Jag är rädd för att ställning med stång kan ge en sned huvudställning... bara

Den där höften ni snackar om är mer för att den trampar högre eller ngt högre på böjt spår. Böjningen sker ju vid bröstryggen o tar man bara in höften- bakdelen behöver den inte alls böja sig eller för den delen ställa sig i nacken.

Dressyr skrev väl just om att om man tar in baken för mkt o även vill ha ställning samtidigt, är det nog mer diagonalbogen som fallerar utåt.

Ha ha ha om det ändå vore så väl... Men jag håller med , dom rider inte alls på samma nivå men likförbannat i samma klass!
Det är inte samma klass om det inte är samma dag, samma domare, samma program, nu var det väl ändå bara samma program? Så går det inte att jämföra.

Men när jag skrev att poängen borde höjas, så menade jag generellt i Sverige(!) och inte hennes ritt. Självklart så ska inte allas poäng höjas, men jag tycker att många snålar med betygen (både upp och ner för all del).

Hm....Så du menar att ställningen liksom är en frikopplad del från resten av ryggraden/bålen eller vad du nu väler att kalla det?
hru förklarar du det rent tekniskt? Om man nu pratar på en petig nivå och ingen "svensssonböjjning"
Som Dressyr sa
Jag förstår hur du tänker, jag separerar nog ställningen mer från böjningen än vad du gör. Ställer du aldrig utan att böja? Eller börjar du böja och sedan får ställning utav böjning?

Jag tror många växlar att prata om böjning och ställning som ju kan vara oberoende av varandra. Som sagt, ställning får man i nacken och böjning i bålen.

Mseler.jpg

I böjningen så kortar hästen sin innersida, men ett vanligt misstag (som jag har sett och gjort för all del) är att man släpper ut yttersidan och då får man ingen böjning utan hästen släpper ut ytterbogen och viker sig och ofta är den ställd istället. (Lite lurigt om man inte känner skillnaden). (Detta är också det som gör skillnaden i bra/dåliga skolor, på tal om böjning).

Ställning kan absolut man få utan böjning, hästen vinklar nacken, (som om man själv bara lutar huvudet åt sidan, och det ger ju inte automatisk böjning i sidan). När det gäller 'dålig ställning' tycker jag ofta att det handlar om överdriven ställning eller att hästen inte är lösgjord i nacken, så att dom bara vrider in mulen (som om man bara vinklar hakan mot axeln, men har 'toppen' av huvudet kvar). Tyckte Jane förklarade bra i filmen om ställningen. Själv är jag trött i huvudet nu så det finns god risk för att jag snurrar till det för mig själv nu : P

Att det finns olika nivåer av ställning och böjning har jag aldrig hört, men jag kan tänka mig att det egentligen handlar om lösgjordheten.

Men det e väl bara ställning som kan existera utan böjning. Böjning innefattar väl ställning? Så har jag lärt mig iaf? Eller?

Annars: vilket bra inlägg!!!

Men det e väl bara ställning som kan existera utan böjning. Böjning innefattar väl ställning? Så har jag lärt mig iaf? Eller?

Annars: vilket bra inlägg!!!

Om böjning kan ske utan ställning så är nacken frikopplad från resten av ryggraden.....Intressant

Här haglar missuppfattningarna vilt.. som jag skrev tidigare så är hästen i stort sett redan rakriktad och ihopkopplad bakifrån annars fungerar det inte. Har du stelheter och ojämnheter bakifrån lär du inte få någon ställning i nacken iallafall med denna metoden . :)

Fast videoklippet med vad jag uppfattar som bålstretching visar ju inte direkt en häst med förutsättningar för en "äkta" linjering, kanske därav missförståndet. Inte för att det är katastrof heller men det är ett bra exempel på en häst som lärt sig koppla bort framändan från bakdelen.

Ok att man har olika namn för saker och ting så länge det blir någorlunda rätt i praktiken.
Fast det är ju inte bålen som ska böjas utan ryggraden, även om böjningsgraden inte är stor och betydligt mindre i de mindre rörliga kotorna.
Det är inte så att jag tycker det är tabu att "bara" ställa, men som man även kan se på bildillustrationerna - man tar bort linjeringen i rygglinjen när man bara påverkar huvudet. Alltså inget som har med samling att göra där det krävs linjering för att få det riktigt bra. (Som om det inte vore svårt nog ändå.)

Vilken bra video! Naturligtvis kan hästen bara ställas i nacken, de kotorna är rörliga som alla andra. Men det är mycket svårt att få hästen att släppa till så mycket att den enbart rör i de kotorna, och inte hela kroppen följer med på ett eller annat sätt. Jag tycker det var enkelt och bra förklarat!

Att ställa gör det lättare att lösgöra, samtidigt som en viss lösgjordhet är en förutsättning för att kunna ställa, precis som hon sa. Att ställa är som jag lärt mej också ett sätt att förbereda en rörelse, utöver att ytterligare ge mer lösgjordhet och genomsläpplighet.

Att ställa korrekt så att det verkligen får avsedd effekt är svårt och en ställning som kommer av korrekt böjning är på det sättet mycket enklare (vilket inte betyder att jag säger att det är enkelt att få jämn böjning:D)
Det fel man gör om jag talar om mej själv till exempel är att ställa för mycket. :crazy:

Det är inte så att jag tycker det är tabu att "bara" ställa, men som man även kan se på bildillustrationerna - man tar bort linjeringen i rygglinjen när man bara påverkar huvudet. Alltså inget som har med samling att göra där det krävs linjering för att få det riktigt bra. (Som om det inte vore svårt nog ändå.)

Nej, det har sannerligen med samling att göra, om man ställer rätt, det är väl där vi gör fel om jag talar för mej själv i alla fall. Tvärtom mot vad du säger - man ökar lösgjordheten och genomsläppligheten och att enbart kunna ställa i nacken en aning visar att hästen är igenom i innersidan och utan det = ingen samling.

Nu pratar vi ju om helt olika saker. Visst har alla grunder på ett eller annat vis med samlingens kvalitet att göra, men då kan vi ju lika gärna prata om att det är bra att rida med koner för det gör det lättare för ryttaren att fokusera.

Enligt mig är det ljusårs skillnad på att ändra en kroppsdel utifrån resten av kroppen och därmed med flit inte ha linjering genom hela ryggraden, jämfört med att ha en helhet som är väl anpassad för samling och hållbarhet. Det är omöjligt att BARA ändra fram utan att påverka resten av kroppen, isåfall påverkar det inte för att det inte var rätt från början (förmodligen vanligast). Jobbar hästen verkligen hela vägen bakifrån genom kroppen så skulle det bli som att frikoppla huvudet och mekaniskt bryta linjeringen alltså kraften bakifrån. Sure, på någon väg måste man komma dit och man behöver bland annat lösgöra och träna kroppen liksidig, men i min skalle blir det som att instruera att man måste kunna rida en volt innan man kan samla. Ungefär lika långt hopp emellan. (sen är olika personer på olika nivåer olika petiga med kvalitetskraven på en volt också, bland annat därav jämförelsen)

Senast ändrad:

KL

Videon av ponnyryttaren tycker jag var mkt bra!:bow:

Om ni tänker på rörelsen skänkelvikning, som inte är samlande iofs utan lösgörande, så ställer man ju enbart i nacken och hästen ska vara rak i övrigt.
Det lösgörande arbetet ser jag som en förutsättning för det samlande. Är hästen inte lösgjord så blir det heller ingen bra samling.
Att lösgöra nacken och ganaschen gör att hästen blir mottaglig för det samlade arbetet tycker jag.
Sen kan man rida in lösgjordhet genom att rida samlade övningar, tex öppna. Men kvalitén på det blir inte bra så länge hästen inte är lösgjord genom hela kroppen.

Kl
Vilken jättebra diskussion :)
Håller med henrietta mfl om att samling inte något man gör med hästen bara genom samlande övningar, man måste ibland plocka isär ekipaget i beståndsdelar och göra något åt ett problem som sitter i en viss beståndsdel - sitter hästen fast någonstans måste den ju lösgöras där först. Annars kan man låtsas som ingenting och rida skolor till förbannelse som en del gör, men det blir ändå aldrig samling eftersom hästen inte kan gå vidare från ett mycket lägre steg i utb-trappan.
Ponnyryttare - tack för en kanonbra länk! Älskar det systematiska tillvägagångssättet, (ha en vägg som visuell jämförelse t ex) och gör EN sak i taget, gör det enkelt, gör i halt först. Blev inspirerad att ta tag i den biten, får se om ponnyn går med på det bara, han tycker det är fullständigt onödigt att stå still så länge och vänta på ryttaren....

Jag vet inte om jag förstår ditt inlägg alls, så du får ursäkta om jag svarar fel på det nu.

Men till att börja med så kan man inte ställa utan att först ha annat på plats och det skrev jag ju? Det är inte bara att ställa och sen kommer allt annat? Det låter som om du uppfattade mej lite fel? Läs jättegärna en gång till det som jag skrev.
Du svarar liksom på något annat känns det som?

men i min skalle blir det som att instruera att man måste kunna rida en volt innan man kan samla.

Ja? Det tycker jag nog att man måste också. Kan man inte rida en korrekt böjning kan man inte samla, det säger sej själv. Och som jag skrev så fungerar ställningen också som en check av att hästen är mjuk i innersidan, ytterligare lösgörande och en förberedelse för hästen lite som en halvhalt (fast inte alls samma sak förstås) att något händer åt det hållet. Hästens genomsläpplighet ökar genom ställningen och då sitter den ju verkligen ihop, eller hur?

Men jag ber dej om ursäkt om jag missförstår hur du menar?

Vi har för vår tränare fått göra en övning där vi rider på kvartslinjen i t.ex. trav, ställ till höger några steg, rakrikta och skritta 3-5 steg, trav och ställ vänster. Böj sedan lite extra vid passering av kortsidan. Vänd in på nästa kvartslinje och gör om övningen. Det hela kan göras i alla gångarter och med övergångar däremellan. Övningen är inte enkel men den ger en härligt mjuk och smidig häst. Kan starkt rekommenderas!
Och jag lovar, man lyckas inte dölja någonting alls med denna övning....

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 398
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama