Sv: Vad är samling för dig?
Det är väl klart att det går att rida öppna på 4 spår när man tränar, eller att bara rida bogen in och träna där. Men det ska väl ändå hela tiden vara så att hästen håller takt och form. Tappar den det varje steg så ser jag det som ett kvitto att bakdelen har tappats.
De hästar som i tex piaffen börjar studsa ifrån bak i stället för att trampa under sig tappar takten.
Jag ser hellre än häst som vinklar in 2 steg i piaff om den inte har orken, än en som står länge och trampar felaktigt, dvs med bakdelen ovinklad.
I öppna-klippet, demonstrationsklippet för bra vs. dålig öppna reagerade jag också på hur olika man kan se saker och ting. Korrekt vs. inkorrekt är ju bara applicerbart i det här fallet utifrån den "mall" man är van att se och utifrån att man klassar allt som rätt eller inte rätt utan några gråzoner.
Frågan är ju hur mycket effekt man får från den korrekta öppnan? I det här fallet känns det snarare som en demonstration av - kolla vad vi kan! Men att det inte görs något direkt grovjobb från öppnan, vilket många tänker att öppnorna är till för. Utifrån vilket tonus som aktiveras och utifrån hur hästen jobbar före resp. efter.
Jag tänker inte säga att den är inkorrekt för det, det skulle bli samma smala kategorisering bara utifrån andra ögon, tvärtom ser hästen välriden ut överlag och ryttaren ser ut att ha bra känsla och kunna sina saker. Men man kanske får stå ut med några taktmissar eller att kompromissa i steglängd (som på ovanstående klipp) emellanåt till förmån för att hitta det riktiga jobb-läget. Med det menar jag att jag inte tycker det behöver vara fel alla gånger, som de vill påstå i klippet - så gott som allt som inte ändrar takten eller flytet är rätt och allt annat fel.
Det är väl klart att det går att rida öppna på 4 spår när man tränar, eller att bara rida bogen in och träna där. Men det ska väl ändå hela tiden vara så att hästen håller takt och form. Tappar den det varje steg så ser jag det som ett kvitto att bakdelen har tappats.
De hästar som i tex piaffen börjar studsa ifrån bak i stället för att trampa under sig tappar takten.
Jag ser hellre än häst som vinklar in 2 steg i piaff om den inte har orken, än en som står länge och trampar felaktigt, dvs med bakdelen ovinklad.