Vad är samling för dig?

Sv: Vad är samling för dig?

I öppna-klippet, demonstrationsklippet för bra vs. dålig öppna reagerade jag också på hur olika man kan se saker och ting. Korrekt vs. inkorrekt är ju bara applicerbart i det här fallet utifrån den "mall" man är van att se och utifrån att man klassar allt som rätt eller inte rätt utan några gråzoner.
Frågan är ju hur mycket effekt man får från den korrekta öppnan? I det här fallet känns det snarare som en demonstration av - kolla vad vi kan! Men att det inte görs något direkt grovjobb från öppnan, vilket många tänker att öppnorna är till för. Utifrån vilket tonus som aktiveras och utifrån hur hästen jobbar före resp. efter.
Jag tänker inte säga att den är inkorrekt för det, det skulle bli samma smala kategorisering bara utifrån andra ögon, tvärtom ser hästen välriden ut överlag och ryttaren ser ut att ha bra känsla och kunna sina saker. Men man kanske får stå ut med några taktmissar eller att kompromissa i steglängd (som på ovanstående klipp) emellanåt till förmån för att hitta det riktiga jobb-läget. Med det menar jag att jag inte tycker det behöver vara fel alla gånger, som de vill påstå i klippet - så gott som allt som inte ändrar takten eller flytet är rätt och allt annat fel.

Det är väl klart att det går att rida öppna på 4 spår när man tränar, eller att bara rida bogen in och träna där. Men det ska väl ändå hela tiden vara så att hästen håller takt och form. Tappar den det varje steg så ser jag det som ett kvitto att bakdelen har tappats.

De hästar som i tex piaffen börjar studsa ifrån bak i stället för att trampa under sig tappar takten.
Jag ser hellre än häst som vinklar in 2 steg i piaff om den inte har orken, än en som står länge och trampar felaktigt, dvs med bakdelen ovinklad.

Nu får du förklara dig.Nackställning för mig är en direkt följd av böjjning.
Visst kan man fuska och göra det med handen men då blir det oftast fel, dvs för mkt. det är so otroligt lite ställning man kan få i just bara nacken.

Visst kan man fuska och göra det med handen men då blir det oftast fel, dvs för mkt. det är so otroligt lite ställning man kan få i just bara nacken.

Just det, och det är när du böjer samtidigt som det blir fel. Då får du inte den korrekta ställningen i nacken som påverkar atlas och lösgjordheten av hela hästen. Du får bara böjning och därmed ställning på ditt sätt, en helt annan sak som inte har samma påverkan på skelettet.

Snarare är jag allergisk mot ordet "korrekt" som brukas väldigt mycket inom dressyren. "Korrekt" för mig är när det verkligen inte finns något kvar att utveckla/förbättra inom en övning/rörelse och man alltså får både optimal effekt av den (märker skillnad i helheten efter rörelsen) och redan har kommit långt så man är bortanför träningsfasen. Det är ju inte bara svart eller vitt utan finns olika grader där vissa fortfarande är utvecklande och andra inte är det, och vissa av dom är solklara "fel" som demonstrerades på öppna-klippet. Och det finns inte tre olika typer av fel, det finns hundratals variationer av förbättringspunkter, särskilt för de hästar som verkligen skulle behöva rakriktningsträning.

Låter fortfarande ologiskt för mig. Man böjjer ju tills hästens kropp faller på plats så att säga. När det är perfekt så får man kvittot i nacken.

Bild kanske?På en för dig korrekt ställning/böjning?

Låter fortfarande ologiskt för mig. Man böjjer ju tills hästens kropp faller på plats så att säga. När det är perfekt så får man kvittot i nacken.

Bild kanske?På en för dig korrekt ställning/böjning?

Sluta blanda in en massa böjning. Ho ho ho... Du är en ambitiös kvinna, you´ll get there... och när du hittar den tränaren som lär ut detta kommer du få chocken av hur man kan påverka hästens lösgjordhet och gångarter med denna tekniken.. och då så minns mina ord ;)

Skall se om jag kan hitta bild, är ingen mästare på bildletning

Snarare är jag allergisk mot ordet "korrekt" som brukas väldigt mycket inom dressyren. "Korrekt" för mig är när det verkligen inte finns något kvar att utveckla/förbättra inom en övning/rörelse och man alltså får både optimal effekt av den (märker skillnad i helheten efter rörelsen) och redan har kommit långt så man är bortanför träningsfasen. Det är ju inte bara svart eller vitt utan finns olika grader där vissa fortfarande är utvecklande och andra inte är det, och vissa av dom är solklara "fel" som demonstrerades på öppna-klippet. Och det finns inte tre olika typer av fel, det finns hundratals variationer av förbättringspunkter, särskilt för de hästar som verkligen skulle behöva rakriktningsträning.

Aha då är jag med på hur du menade. Det blir nog svårt och långrandigt att göra en instruktionsvideo dock med alla hundratals problem och förbättringspunkter. :D

Jo visserligen men det kan ju finnas ett läge där ekipaget uppfyller vissa grundkrav, men trots det kan det ju bli bättre. När det gäller videon så säger han ju varför det är fel som de visar. Det gör att hästen inte kan behålla sin takt, den tappar sin balans och slutar hänga ihop. Därför är det inte så bra. Han säger ju inte att det korrekta är perfekt? Den har inte heller någon häg samling eftersom hästen är ganska ung så även där kan det ju "förbättras". Men öppna/sluta anses som samlande rörelser eller hur? För att fungera samlande så måste de ridas "korrekt" annars har de inte det syftet. Förstår du?

Senast ändrad av en moderator:

Jo visserligen men det kan ju finnas ett läge där ekipaget uppfyller vissa grundkrav, men trots det kan det ju bli bättre. När det gäller videon så säger han ju varför det är fel som de visar. Det gör att hästen inte kan behålla sin takt, den tappar sin balans och slutar hänga ihop. Därför är det inte så bra. Han säger ju inte att det korrekta är perfekt? Den har inte heller någon häg samling eftersom hästen är ganska ung så även där kan det ju "förbättras". Men öppna/sluta anses som samlande rörelser eller hur? För att fungera samlande så måste de ridas "korrekt" annars har de inte det syftet. Förstår du?

Jag förstår hur du menar men även att säga att allt som ger taktändringar är fel tycker jag blir väldigt generaliserat. Visst kan man ha det som kvitto (just för att förenkla för sig själv) men ta piaff-träningen som exempel - ska man få hästen använda rätt teknik/tonus och komma åt att jobba bort svagheter kan ibland de "missarna" vara utvecklande. Om man vet vad man är ute efter, hur hästen ska jobba, och aldrig som utgångsläge givetvis men vet man vad man är ute efter så vet man ju om man är på rätt väg eller om det helt enkelt är felsymptom. Det är den biten jag tycker man borde få lära sig - vad övningen är till för (mer djupgående) vad som ska hända i hästkroppen och varför.

Men jag kan garantera dig att massor av "fel" kommer att uppstå av sig självt:bump:

Jo men med ditt tänk skulle det gå inflation i bedömningen. Om den där ritten är 75% så skulle Totilas och Gal ligga på 115% och oops det går ju inte.
Dom går inte att jämföra så eftersom dom inte rider på alls samma nivå...

Senast ändrad:

Man kan ha ställning utan böjning (och man kan i princip ha böjning utan ställning). Ställningen får man i nacken, böjningen får man i bålen.

Dom går inte att jämföra så eftersom dom inte rider på alls samma nivå...

Ha ha ha om det ändå vore så väl... Men jag håller med , dom rider inte alls på samma nivå men likförbannat i samma klass!

Senast ändrad av en moderator:

Man kan ha ställning utan böjning (och man kan i princip ha böjning utan ställning). Ställningen får man i nacken, böjningen får man i bålen.

Pratar man ställning generellt så, absolut, fast en "ärlig" ställning ska stämma hela vägen från svansen fram till nacken i samma motsvarande grad som ställningen, att ryggraden synkar hela vägen kota för kota. Alltså - ställning endast i nacken blir som ett självändamål som är rätt ointressant ur ett helhetsperspektiv.

Har man en bra linjering hela vägen bakifrån blir ställningen mer som kronan på verket av det som kommer bakifrån och det är klart, man märker det inte lika mycket i resten av kroppen om det är en liten ställning det är frågan om. Men linjeringen som helhet kan man ju se, huruvida den stämmer eller inte. :)
"Bryter" man nacken från linjeringen i resten av ryggraden, om än så lite, då blir det ju lite knas iom att man med flit mer eller mindre plockar bort linjeringen ur hästen. Fast med tanke på hur svårt det är så är det väl oftare man aldrig haft någon bra linjering från första början så det inte gör någon större skillnad, men då kan man ju fråga sig om huvudfokuset verkligen ligger på ridning bakifrån med huvudet som kvitto eller om man missat lite på den fronten?

En sak kan vi nog alla vara överens om - att få till en bra linjering hela vägen är svårt. Jag kan förstå den sidan som gärna väntar med allt vad böjning heter och bara spelar på små ställnings-skillnader istället vs. att böja och löpa stor risk att felböja eller förböja en lång period i början åtminstone tills man lärt sig. Fast oavsett vilket vill man förhoppningsvis komma till att få en så bra linjering att man kan böja hästen utan att det bryts på vägen?

Hm....Så du menar att ställningen liksom är en frikopplad del från resten av ryggraden/bålen eller vad du nu väler att kalla det?
hru förklarar du det rent tekniskt? Om man nu pratar på en petig nivå och ingen "svensssonböjjning"

Sluta blanda in en massa böjning. Ho ho ho... Du är en ambitiös kvinna, you´ll get there... och när du hittar den tränaren som lär ut detta kommer du få chocken av hur man kan påverka hästens lösgjordhet och gångarter med denna tekniken.. och då så minns mina ord ;)

Skall se om jag kan hitta bild, är ingen mästare på bildletning

Förklara gärna och motbevisa mig!!!Jag älskar att lära mig nya saker.
Det låter dock otroligt ologiskt att man inte ska blanda in böjning i ställning:confused:

Jag undrar om du inte menar tekniken när att man kan lirkar med hästens hals/kropp/kotor i placerar dessa på olika sätt och på ett visst ställe så faller hästen kropp "på plats" och hästen blir otroligt sammansatt/lösjord).

Menar du den så är jag med men då snackar man oftast inte om en korrekt böjjning utan man snackar isåffall om när man hittar läget som är exakt i hästens egna naturliga snedhet.
Det är en teknik som jag tillämpar på väldigt sneda eller väldigt kinkiga hästar, jobbar dem i deras egen snedhet tills de slappnar av i ryggen och man kan försiktigt pö om pö få dem mer rakriktade.

Nej.

Hon förklarade bra i länken som ponnyryttaren la in hur man har dom raka och bara ställer, sen finns det ju dimensioner beyond that som hon inte tog upp i länken.

Jag är inte här för att motbevisa någon eller lära ut men som sagt när du råkar på det så minns du detta. I promise ;)

Dock måste ju hästen redan vara sanslöst rakriktad och sitta ihop om det skall kunna fungera så snea kan dom inte vara för då blir det inte den effekten som är meningen.

AHA!Tittade på länken nu och vet vad du menar.
Det kallar jag att skola hästens mun (och ryttarens hand). effektiv, kiropraktisk övning som jag använder ofta.

Men vi har olika referens på vad ställning är. Det på filmen är friläggande av nackotor (och kedjan som följer baktill genom hela hästen såklart). När jag pratar ställning så menar jag just bara den ställning som den välutbildade hästen bjuder på när du rider den korrekt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 398
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama