Vad är samling för dig?

Sv: Vad är samling för dig?

Nä men i alla andra trådar.

Tänk lite.
Hästen behöver lårmuskler för att kunna samla sig. Även de sidomuskler som bygger upp hela stadgan o smidigheten.

Klart att den bär upp sig med ryggen.
titta på hur skridskoåkares ben o rumpa ser ut:eek::rofl:

det där med sk. vikn i din inriktning är bara ngt som skaparen själv troligen har ansett vara trist o ointressant- för att den trampar förbi tyngdpunkten.
Men... när den gör så blir den starkare o smidigare- lösgjord.

Det kan även undvikas om man gör den rätt- rider på framåt:idea:
En bra övning för mkt.

Fast nu tolkar du in rätt mycket tycker jag. Det är inte bara AR-ryttare som avråder från att rida mycket skänkelvikningar, just för vridmomentets skull. Lägger du över vikt bak i det läget så kommer lederna som tar smällen för vridmomentet också ta extra vikt i det läget = mer belastning i felbelastningen. Oavsett vad man rider för lära så tycker jag det låter bakvänt att ens försöka hålla eller få hästen samlad i en skänkelvikning. Att försöka hålla någon form av grundhållning och -balans är en annan femma. Och då menar jag alltså inte att jag tycker man ska låta bli skänkelvikningar, men att iom att det rekommenderas att vara försiktig med dom så bör man undvika späda på felbelastningen mer - typ som du brukar prata om att försöka hiva över vikten bak innan hästen har styrka och teknik att bära sig - i det här fallet gör själva rörelsen det omöjligt att ha en bra bär-teknik.

Frågan är ju bara vilka lårmuskler man är ute efter. För det är knappast samma muskler som tränas i en skänkelvikning som i en sluta, beroende på hur man rider rörelserna också såklart (tvärar man för mycket i slutan så blir det ju ungefär samma sak), använder man inte på ett ungefär samma teknik så har jag svårt att se att det är samma muskler som tränas.
Aktiva galoppörer brukar ha maffiga lårmuskler tycker jag, och det är ju knappast någon garanti för att dom kan använda dom för att bära upp en ryttares vikt.

Senast ändrad:

Sällan eller aldrig tvärar en obalanserad häst för mkt i för högt tempo.
den skulle då stå på öronen.

jag förutsätter att man vet vad man gör o 2-4 diagonaler är knappast så illa mot för vad det är att rida i framvikt. Om man nu ska dra in lederna.

kulleder mår bra av att belasta andra ytor än den vanliga.

Intressant, det har jag aldrig hört någon påstå förut. Detta alltså: "kulleder mår bra av att belasta andra ytor än den vanliga. "
Hur är det med haserna då?

Som sagt, jag har inget emot skänkelvikningar i sig, och jag utgår ifrån att de som tränar skänkelvikningar inte totalt missbrukar det. Men jag hoppas ingen får för sig att skänkelvikning är ett bra läge att ha hästen samlad i. För att det ä omöjligt att hålla en bra samling (benen bär, isåfall bär de i snett läge - om detta vore ok eller t o m bra- varför tränar vi ens rakriktning?).

En nyfiken fråga: varför fortsätter du att blanda in sk.vikning i samling? Ingen här har väl påstått att sk.vikning är samlande? Däremot är det en ypperlig rörelse med syfte att få hästen lösgjord. Tillsammans med många andra lösgörande övningar.

Hovleden sitter på en kula o förhoppningsvis så rider man på bra underlag.

Prova på sk. vikningens goda egenskap av träningform.

Fast om man tittar på många filmer där sk. skolor rids så tvärar hela hästen fast med en böjd hals.

Det är bättre att antingen rida det ena eller det andra.

skolan... där bara den ena kroppsdelen tvärar- om man gör rätt.

Om man är så rädd för att det ska slita- varför rida runt på en mindre volt än hästen kan spåra på eller longera för den delen?
På unga hästar har jag haft dubbla längden lina just för att undvika sånt. Stooor volt.

Senast ändrad:

Som sagt, jag har inget emot skänkelvikningar i sig, och jag utgår ifrån att de som tränar skänkelvikningar inte totalt missbrukar det. Men jag hoppas ingen får för sig att skänkelvikning är ett bra läge att ha hästen samlad i. För att det ä omöjligt att hålla en bra samling (benen bär, isåfall bär de i snett läge - om detta vore ok eller t o m bra- varför tränar vi ens rakriktning?).
Fast skänkelvikning e ju en rakriktande övning. Alltså jag ser skänkelvikning som ett medel inte som ett självändamål. Men såklart man bör ju inte överrida någon rörelse tror jag.

Fast nu pratar vi ju inte om det, blir så rörigt tycker jag att snacka om 10 saker samtidigt.
För det första så "prova på skänkelvikning" har jag såklart redan gjort många gånger, fast jag ser inte riktigt vad det har med saken att göra.
Att hela hästen tvärar i skänkelvikning och halva i skolor och att man helst ska hålla dom så det håller jag med om. Att hela hästen tvärar i skolor är inget jag strävar efter och jag hoppas att ingen eller iallafall inte många strävar efter det.
Fast jag har aldrig hört någon som strävar efter att ha hästen samlad i en skänkelvikning heller tack och lov. Hovleden är bara en led, ett bakben har många. Så slutsatsen jag drar är att om hästens bakben vrids och är i ett snett läge när benet är i backen (bärfasen) så är det inte ett läge man vill ha i kombination med samling. Precis som att man skulle behöva lära bort den tekniken överlag om en häst gärna vill vrida benet fel eller hålla det rakt i kombination med samling (eller överhuvudtaget och man satsar på att en dag lära den samling).

Fast skänkelvikning e ju en rakriktande övning. Alltså jag ser skänkelvikning som ett medel inte som ett självändamål. Men såklart man bör ju inte överrida någon rörelse tror jag.

Nja. Nu var det ju inte det vi diskuterade, jag håller med om att man säkert kan få viss rakriktande effekt av skänkelvikning, fast det kan man ju å andra sidan i det mesta man gör i ridningen, fast det jag och axel pratade om - såvitt jag vet :crazy: är huruvida en häst kan vara samlad i en skänkelvikning (och huruvida man bör sträva efter det).

Nej nu har du nog missuppfattat mig.
Det går att rida så, men det är absolut inte huvudsyftet.

Det är väldigt bra för att få ryttaren att koordinera sina hjälper o hästens / ryttarens sneda sida avslöjar sig direkt. Så se det mer som en check av rikriktningen- går det lika lätt åt båda hållen- i trav då.

Jag börjar nästan alltid med ett par st. som ingår i uppvärmningen.

Nu har jag ju bara suddiga och dåliga bilder, men här tycker jag att min ponny har påbörjat att samla sig lite i våra försök att rida skolorna.

TrningStella02-03-08058.jpg

RoslagenLAP1664a056.jpg

Skänkelvikning är fantastiskt för just travare om du rider en sådan. Börja varje pass med det, saxa över vägen om du rider ute eller över banan om du rider inne. Just att skifta riktning är väldigt bra för travarnas balans, eller bristen på sådan. Den får nått att tänka på som är klyddigt för den. benen tänker lite sidleds en stund och den komer löiksom fortare till arbetet.

Precis.
det hjälper ju då oxå med takten. Oren takt- svårt.

Man får inte rida för sakta då hästen tar korta steg o har svårt att träda över.

Bra arbetstrav o svag tvärning. Tappar den takten- för svårt- tvära mindre.

Det här med att hästen inte skulle få trampa förbi tyngdpunkten är lite blaha.
Hästen är ju på väg åt det hållet- sidoförflyttning o bär med de/ det benet ngt längre stund o rumpan sänks en gnutta- på samma sätt som när en häst står stilla med bakbenen ej ihop.

Det gör oxå att det andra benet har en längre stund på sig att ta för sig mer framåt o åt sidan- om man uppmuntrar det benet. sällan sker det av sig självt- inte ens på Totilas

Senast ändrad:

Nej nu har du nog missuppfattat mig.
Det går att rida så, men det är absolut inte huvudsyftet.

Det är väldigt bra för att få ryttaren att koordinera sina hjälper o hästens / ryttarens sneda sida avslöjar sig direkt. Så se det mer som en check av rikriktningen- går det lika lätt åt båda hållen- i trav då.

Jag börjar nästan alltid med ett par st. som ingår i uppvärmningen.

Haha, så kan det gå! Jag trodde det var det vi diskuterade (samling i skänkelvikning) eftersom det var det inlägget du svarade på. :p

Instämmer! Tycker de jag ridit nästan känns chockade första gångerna. Går det verkligen att flytta sidvärts och framåt SAMTIDIGT :D
Fast ska väl tillägga att de heller inte varit så haj på skänkels funktion i övrigt heller.

Skänkelvikning är fantastiskt för just travare om du rider en sådan. Börja varje pass med det, saxa över vägen om du rider ute eller över banan om du rider inne. Just att skifta riktning är väldigt bra för travarnas balans, eller bristen på sådan. Den får nått att tänka på som är klyddigt för den. benen tänker lite sidleds en stund och den komer löiksom fortare till arbetet.

Absolut! :)
Flytta inåt-utåt på volt funkar ju ungefär likadant, om man använder den för att lära sig koordinera benen. Sen beror det ju lite på från ekipage till ekipage vad som funkar bäst just då, även om det är en travare. :p

Det här med att hästen inte skulle få trampa förbi tyngdpunkten är lite blaha.
Hästen är ju på väg åt det hållet- sidoförflyttning o bär med de/ det benet ngt längre stund o rumpan sänks en gnutta- på samma sätt som när en häst står stilla med bakbenen ej ihop.

Det gör oxå att det andra benet har en längre stund på sig att ta för sig mer framåt o åt sidan- om man uppmuntrar det benet. sällan sker det av sig självt- inte ens på Totilas

Det där med att bakbenet behöver dröja kvar lite längre är ju en sån grej som är kanon för att förbättra takten, om man utgår ifrån att de flesta har lite för snabb takt och tar längre kliv fram än bak, behöver länga bakbenssteget och lära sig bättre balans dom emellan, i kombination med avspändhet.

Att hästen inte ska FÅ trampa förbi tyngdpunkten är lätt att säga men oftast har man ju någon gång i utbildningen nytta av (eller är tvungen) att låta hästen trampa förbi. I en skänkelvikning är det ju sak samma eftersom hästen inte ska bära (;) )

Tycker det är jättebra bildexempel för det syns så tydlig skillnad på bilderna! :)

På den första kan man misstänka att det mest blir en lösgörande effekt, det blir ett långt och rakt kliv i sidled där man t o m ser bakhoven innanför och i princip bredvid framhoven. I längden känns det inte så bra skulle jag tro.
Men sen på bild nummer två tycker jag det ser mycket bättre ut och som du säger - som att hon börjat lära sig samla i skolan. Vinklingen bak, hög manke, innerbak strävar fram inunder tyngdpunkten.
Sen finns det småsaker som likagärna kan vara ögonblicks-fenomen och ju högre samling desto kortare avstånd behöver det vara mellan bakbenen tänker jag, steglängden kortas i takt med samlingen - vilket ju stämmer bra om man jämför dina två bilder! :)
Sen tänker jag att på tävling när man vill visa en "färdig" skola utan missar, och ha krafter nog till resten av programmet kanske man inte vill ta bort mer påskjut än så eller experimentera med att böja mer än så? (OBS! Då menar jag inte böja mer som i böja halsen mer, snarare böjt mer igenom kroppen i förhållande till tvärning, fast det märks att det är mycket bättre på den biten också! )

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 398
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama