Sv: Vad är samling för dig?
Knapplån.
Jag förstår vad ni menar nu med att bara ställa nacken.
Sånt gör jag ju givetvis, i tex skänkelvikning men det är mer ett kommando typ, "jag vill ha din rumpa så och din kropp så och din hals så och ditt huvud så och sen ska du flytta dig sidleds".
Mer en typ lydnadsgrej, vilket jag tycker att just skänkelvikning här.
Nån skrev att skänkelvikning inte var bra för samlingen men det förstår jag faktiskt inte alls.
för att kunna samla en häst måste man ju kunna placera den på tusen vis, skänkelvikning är ett.
En bra grej som förutom att det stretchar/lösgör den mest stelbenta gamla krake så visar den på ryttarens brister väldigt bra.
Tex så gör alla hästar jag rider samma fel när de ska gå skänkelvikning åt höger..De glömmer ta med sig rumpan och det beror INTE
på piloten dårå för hon glömmer ju aaaaaaldrig sin vänstra ytterskänkel
. Den förvandlas på något vis till en innerskänkel alldelles av sig själv liksom. Det framkommer i alla möjliga scenarier men just i skänkelvikningen så är det så uppenbart att det liksom blir piinsamt
Och då hör det till saken att jag rider kanske 10-20 skänkelvikningar om dan (på olika pållar)....
Men idag var en bra dag, idag tappade de rumpan åt andra hållet. dumma, ridskoleelever som lär hästarna FEEEEL
(eller så liksom fokuserade jag så mkt på vänsterbenet att jag liksom tappat fokus på högerbenet.....
ridning är jättelätt, verkligen.