Vad är samling för dig?

Sv: Vad är samling för dig?

Ja precis vad bra att du nämnde skänkelvikning, ställningen där är ju en hjälp till att öka lösgjordheten fast hästen ska vara rak i kroppen. Inte sitter den ihop mindre pga den lätta ställningen i nacken.

Dreamer: Ja jag tycker det var superbra med den diskussionen och blev också inspirerad.

KL

Videon av ponnyryttaren tycker jag var mkt bra!:bow:

Om ni tänker på rörelsen skänkelvikning, som inte är samlande iofs utan lösgörande, så ställer man ju enbart i nacken och hästen ska vara rak i övrigt.
Det lösgörande arbetet ser jag som en förutsättning för det samlande. Är hästen inte lösgjord så blir det heller ingen bra samling.
Att lösgöra nacken och ganaschen gör att hästen blir mottaglig för det samlade arbetet tycker jag.
Sen kan man rida in lösgjordhet genom att rida samlade övningar, tex öppna. Men kvalitén på det blir inte bra så länge hästen inte är lösgjord genom hela kroppen.

Jag tänkte också ta upp skänkelvikningen som ex = )

Precis som du säger, lösgjordhet är en förutsättning för samling! I utbildningsskalan så är ju lösgjordhet 'på plats nr 2' efter takten, medans samling är den sista punkten (nr 6).

Hon förklarar ju också i videon att är den inte lösgjord i nacken så är hänger det ju ihop med resten, den kan inte ha 'blockeringar' någonstans om den ska vara helt lösgjor, som även Dreamer tog upp.

Ställningen i nacken är väl till för att få en yttertygel i sk. vikningen?

Ja fast det hänger väl ihop? Kan man ställa har man en ytter och ställningen bidrar till att öka det lösgörande i övningen, trodde jag, allt behövs liksom. Har man inte ytter kan man inte ställa, då blir det ju förböjd hals?

Jag vet inte om jag förstår ditt inlägg alls, så du får ursäkta om jag svarar fel på det nu.

Men till att börja med så kan man inte ställa utan att först ha annat på plats och det skrev jag ju? Det är inte bara att ställa och sen kommer allt annat? Det låter som om du uppfattade mej lite fel? Läs jättegärna en gång till det som jag skrev.
Du svarar liksom på något annat känns det som?

Ja? Det tycker jag nog att man måste också. Kan man inte rida en korrekt böjning kan man inte samla, det säger sej själv. Och som jag skrev så fungerar ställningen också som en check av att hästen är mjuk i innersidan, ytterligare lösgörande och en förberedelse för hästen lite som en halvhalt (fast inte alls samma sak förstås) att något händer åt det hållet. Hästens genomsläpplighet ökar genom ställningen och då sitter den ju verkligen ihop, eller hur?

Men jag ber dej om ursäkt om jag missförstår hur du menar?

Att grunderna ska sitta hyfsat först innan samling har det redan pratats om väldigt mycket i tråden, och de flesta är ju överens om att det inte handlar om en eller ett par grunder utan en ok helhet = flera grunder, för att samlingen ska kunna bli bra.

Att då börja prata om att hästen ska kunna ställa enbart i nacken för att kunna bli lösgjord (vilket jag absolut inte ser som ett krav, utan snarare en metod av många, att man just måste öva ställning eller rörelser som bara avser ställning utan böjning för att få hästen lösgjord) det blir till att börja plocka ut vissa detaljer som i sig knappast är avgörande för samlingen - tycker jag iallafall. Lösgjordhet = ja, kunna ställa utan att böja = känns snarare som att backa tillbaka ett steg i utveckligen om man kommit så långt att det är någon idé att tänka på samling.
Vissa vill ju inte ens lära in skänkelvikningen av ungefär samma anledning, att den är "osamlande", man vill att hästen ska korsa över sina bakben. På vissa hästar är det bra mycket svårare att lära hästen inte korsa över bak i rörelser som ska utföras mer samlade för att den då "kommer undan", medans andra hästar spelar det ingen roll på för att det är nog så svårt för dom att få till tekniken och lösgjordheten för att kunna korsa och inte lika naturligt kommer ta det till försvar om man vill få dom börja bära vikt. (Sen behöver knappast en tillräckligt skicklig ryttare bry sig om ovanstående, men som jämförelse varför jag inte tycker det vi diskuterade har med samling att göra - inte som en nödvändig del, förutom om man pratar lösgjord generellt och inget som har med ställning utan böjning att göra.)

Lösgjordhet = ja, kunna ställa utan att böja = känns snarare som att backa tillbaka ett steg i utveckligen om man kommit så långt att det är någon idé att tänka på samling.

Jag missförstår säkert det du skriver eftersom jag läser snabbt nu. Men att ta ett steg tillbaka bara för att man ställer hästen i nacken, det förstår jag inte hur du menar. Vår tränare tävlar framgångsrikt i lilla rundan och nosar ett snäpp högre nu. Men även h*n använder den övning jag nämnde på sina hästar.

Jag trodde i min enfald att det var allmänt vedertaget att man ska kunna ställa hästen i nacken utan att hela kroppen följer med (vilket inte alls är det lättaste). Inget nytt eller konstigt alls. Precis som att man ska kunna böja hästen korrekt också. Och kunna variera ställning inåt och utåt. Om hästen faller isär när man ändrar ställningen, ja då har man en del ytterligare att jobba på. Jag skulle nog vilja påstå att detta att ställa i nacken med rak häst är en check att hästen verkligen sitter ihop, är på hjälperna. Däremot påstår väl ingen att hästen blir helt lösgjord genom att man bara använder sig av olika ställningar av nacken. Det är bara ett led i vägen. Många andra bra övningar finns att ta till. T.ex. skänkelvikningar, skolor, fyrkant med vändningar i hörnen, många många många övergångar, vända bogarna osv osv osv.

Precis.
Att kunna ställa en rak häst är en check på lösgjordhet o rakriktning. Det är inte "bara".

SEN... spelar formen på hästen en Major roll- att hästen är ihop o inte bara viker sig i nacken med en kanske lång lång hals. Jag pratar nog om en ngtsånär samlad häst.

Om man haft det som metod långt tidigare i utbildningen för att få lösgjordhet så förutsätter jag inte att man totalt slutar med det för att man kommer längre i utvecklingen (skänkelvikningar t ex) vid det laget har man ju ändå fått jobba sig mot samling och bör kunna hitta tillbaka till den efter något "osamlande" annars vore det illa! :p

Jag inser att jag säkert dragit snabba växlingar utifrån inläggen jämfört med ursprungssyftet, jag tycker bara det kändes väldigt fel att ha med "ställning utan böjning" i en samlingstråd, och för mig personligen känns det fel att träna ställning utan böjning som en etapp emot samling, fast jag inser såklart att det snarare är en del av mångas basic-grundridning.
Grejen är väl snarare att en av de brister jag tycker man kan se hyfsat långt upp klass- och erfarenhetsmässigt är att hästarna aldrig kan böja riktigt bakifrån även om de ser böjda ut tack vare böjning i nacke och bål. Om man sammanknippar skänkelvikningar o dylikt med samlingsträning och missar den viktiga "ärliga" böjningen/rakriktningen (vilket jag fick vibbar av, men jag kan ha missuppfattat), dock tycker jag man ofta får det intrycket om man ser ekipage som gör klockrena skänkelvikningar, skolor med (för)mycket tvärning (för att kunna vara samlade/få en rakriktande effekt bortsett från lösgjordheten), med stundvis sladdande rumpor, som samtidigt sitter och övar piaff/passage/galoppiruetter, och då känns det fel.
Förmodligen lika fel som många tycker att AR-ekipage gör fast från andra hållet, om man samtidigt sitter och säger att man övar samling.

Knapplån.
Jag förstår vad ni menar nu med att bara ställa nacken.
Sånt gör jag ju givetvis, i tex skänkelvikning men det är mer ett kommando typ, "jag vill ha din rumpa så och din kropp så och din hals så och ditt huvud så och sen ska du flytta dig sidleds".
Mer en typ lydnadsgrej, vilket jag tycker att just skänkelvikning här.

Nån skrev att skänkelvikning inte var bra för samlingen men det förstår jag faktiskt inte alls.
för att kunna samla en häst måste man ju kunna placera den på tusen vis, skänkelvikning är ett.
En bra grej som förutom att det stretchar/lösgör den mest stelbenta gamla krake så visar den på ryttarens brister väldigt bra.

Tex så gör alla hästar jag rider samma fel när de ska gå skänkelvikning åt höger..De glömmer ta med sig rumpan och det beror INTE :angel:på piloten dårå för hon glömmer ju aaaaaaldrig sin vänstra ytterskänkel:angel: . Den förvandlas på något vis till en innerskänkel alldelles av sig själv liksom. Det framkommer i alla möjliga scenarier men just i skänkelvikningen så är det så uppenbart att det liksom blir piinsamt:o
Och då hör det till saken att jag rider kanske 10-20 skänkelvikningar om dan (på olika pållar)....

Men idag var en bra dag, idag tappade de rumpan åt andra hållet. dumma, ridskoleelever som lär hästarna FEEEEL:angel: (eller så liksom fokuserade jag så mkt på vänsterbenet att jag liksom tappat fokus på högerbenet.....
ridning är jättelätt, verkligen.

Jag missförstår dig kanske även nu, men för mig låter det som om du plockar isär för mycket. D.v.s antingen böjer man ett pass ELLER så rider man mer rakt ett pass ELLER...
Det är många bitar som måste sitta på plats för att man ska få till det. Jag tycker nog, som jag tror någon annan också påpekat, att ställning och böjning har allt med samling att göra. Iom att man arbetar på att få sin häst lösgjord och rakriktad, vilket allt är förutsättningar för att man ska få en samlad häst alls.

När det gäller otillräcklig böjning så håller jag helt med. Det är förvånansvärt många ekipage lite högre upp i klasserna (St George t.ex.) där hästarna är alltför dåligt eftergivna i sidorna. Det är något som hänger med ända från början iom att många är "gå på tygeln-fixerade" istället för att våga låta det se lite fult ut ibland och verkligen arbeta igenom sina hästar. Det fuskas både här och där med grunderna...

Sedan skulle jag vilja säga (och kanske någon opponerar sig nu) att jag använder inte skänkelvikning i samlande syfte. Däremot är skänkelvikningar väldigt bra lösgörande övningar, tycker jag, samt gör hästen ännu mer uppmärksam och följsam för skänkeln. Skänkelvikningar börjar jag dessutom ganska tidigt med på den "gröna" hästen, i början med enda kravet att den ska flytta undan för skänkeln något steg.

Tex så gör alla hästar jag rider samma fel när de ska gå skänkelvikning åt höger..De glömmer ta med sig rumpan och det beror INTE :angel:på piloten dårå för hon glömmer ju aaaaaaldrig sin vänstra ytterskänkel:angel: .

Här är det samma sak fast åt andra hållet, den här piloten glömmer verkligen INTE sin högra ytterskänkel....:angel:

Tycker att det är ytterskänkeln som glöms mest- den som hindrar bogen att gå iväg före eller att bibehålla tempot o hålla kusen rak.

DJ. Det hjälper sällan med att driva med sidförande mer.
Min lärare tänker mer- flytta bogen sidvärts på rak häst- allt följer med.

Ökar man dessutom blir det väldigt lösgörande.

Stämmer säkert på svenska hästar för de är ofta så trögflyttade i bogarna .På spanskridnina hästar som liksom flyttar bogarna för en vindpust så måste man tänka på ett annat sätt...Har jag lärt mig den hårda vägen. Ordinariehjälperna funkade inte här.

Fast om de trillar åt sidan med bogen borde yttersk. vara ännu viktigare:confused:
Det är ju oxå bra att träna längning samtidigt på dessa med dålig schwung har alltid ett benpar i marken- även om de kan vara rappa i benen.

Jag ser det inte som att de trillar åt sidan med bogen. Jag ser det som att de är lata i rumpan. Olika tänkande, men jag förstår hur du menar.Längningar är alltid bra.

DJ. Det hjälper sällan med att driva med sidförande mer.
Min lärare tänker mer- flytta bogen sidvärts på rak häst- allt följer med.

Ökar man dessutom blir det väldigt lösgörande.

Precis, jag försöker tänka just så, flytta bogen men med hästen rak. Men ett inrotat ryttarfel är svåååårt att ändra.:crazy:

Jag försöker också rida skänkelvikningen åt ffa mitt svåra håll i små etapper, sidvärts 3-4 steg, rakt fram 3-4 steg osv osv. För att försöka hindra mig själv från att hinna "falla isär" åt det hållet.

Jag ser det inte som att de trillar åt sidan med bogen. Jag ser det som att de är lata i rumpan. Olika tänkande, men jag förstår hur du menar.Längningar är alltid bra.

Det är det vanligaste kordinalfelet som finns i boken, att hästen släpar efter med rumpan och det oavsett om hästen är svensk, dansk, tysk, spansk eller portugisisk.
Det beror på 1. att hästen inte är rakriktad dvs bogen har fallit ut för att man inte har dom korrekt på yttertygeln. 2. Man har förböjt halsen och därmed tappat yttersidan.

Åtgärd räta upp hästens yttersida tänka att man rider rakt fram i skänkelvikningen istället för åt sidan, har man koll på yttersidan behöver man knappt använda sidförande skänkel alls. Det fungerar konstigt nog på alla spanska hästar jag har suttit på. (inte jättemånga men kanske 5 st).

***Delvis knapplån***

I inlägg #129, författat av Dressyr, finns en länk till en film med en kallblodstravare. Det står dessutom så här i inlägget:

Men fastnade för denna Nordsvensk, så jättefin och ett fint travprogram och skolor visade hon upp tyckte jag. Ville visa upp och tyckte det passade här med en Nordsvensk eftersom det är många som har den rasen här. Så håll er borta från negativ kritik är ni snälla eftersom personen inte själv valt att lägga filmen här. Men jag tyckte det var jätteroligt att se

Jag har fetstilmarkerat en mening i citatet.

Nu har jag, med anledning av det som står i citatet, rensat bort en del inlägg. Var vänliga och respektera det Dressyr skrev.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Jag missförstår dig kanske även nu, men för mig låter det som om du plockar isär för mycket. D.v.s antingen böjer man ett pass ELLER så rider man mer rakt ett pass ELLER...
Det är många bitar som måste sitta på plats för att man ska få till det. Jag tycker nog, som jag tror någon annan också påpekat, att ställning och böjning har allt med samling att göra. Iom att man arbetar på att få sin häst lösgjord och rakriktad, vilket allt är förutsättningar för att man ska få en samlad häst alls.

Kan inte påminna mig om att jag skrivit något som motsäger det här. Snarare tvärtom, utifrån hur det var menat iallafall.
Det var ju lite det jag är orolig att man missar om man delar upp för mycket i något som avviker från det man vill ha som slutmål och tränar enstaka grunder men missar vissa. Vilket "linjeringen" som jag kallar det är en viktig del av, helheten alltså, och att allt ska klaffa hela vägen bakifrån. (Vilket den per automatik inte gör om man bara ställer, å andra sidan stämmer den ju knappast från början oavsett).

När det gäller otillräcklig böjning så håller jag helt med. Det är förvånansvärt många ekipage lite högre upp i klasserna (St George t.ex.) där hästarna är alltför dåligt eftergivna i sidorna. Det är något som hänger med ända från början iom att många är "gå på tygeln-fixerade" istället för att våga låta det se lite fult ut ibland och verkligen arbeta igenom sina hästar. Det fuskas både här och där med grunderna...

Sedan skulle jag vilja säga (och kanske någon opponerar sig nu) att jag använder inte skänkelvikning i samlande syfte. Däremot är skänkelvikningar väldigt bra lösgörande övningar, tycker jag, samt gör hästen ännu mer uppmärksam och följsam för skänkeln. Skänkelvikningar börjar jag dessutom ganska tidigt med på den "gröna" hästen, i början med enda kravet att den ska flytta undan för skänkeln något steg.

Förhoppningsvis är det väl ingen som inbillar sig att man som direkt effekt får samling från en skänkelvikning, utan som det redan skrivits isåfall indirekt genom att man får en förbättring i en eller ett par delar av grunderna.
Rätt omöjligt att ha något som kan kallas för samling om man har en häst som korsar bakbenen, just då iallafall.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 398
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama