Vad är samling för dig?

Sv: Vad är samling för dig?

Kanske är det så inom VD/tävlingsdressyr?
De skickligaste jag haft förmån att se live/studera mer ingående har ju oftast inte varit VD-ryttare utan klassiskt eller AR (sen har jag såklart sett GP-hästar och ex. kollat på Kyra-filmer, men det blir lite annan sak när det ska rikta sig till alla olika nivåer, blir mer basic mindre teori/mindre genomgående tycker jag) så det kanske är därför jag tycker det ser mer olika ut.

Inte för att det spelar så stor roll så länge man strävar efter att hålla sina hästar sunda i så stor mån man kan, men diskussionen hamnar ju ofta på - det där ser annorlunda ut, därför måste det vara fel. (även om man inte alltid uttrycker det så). Sen säger jag inte att det alltid är rätt heller men att det finns grader av fel där folk verkar tycka väldigt olika om vad som är mer skadligt än annat! :p

Jag vet inte vad VD är eller hur tävlingsdressyr skiljer sig från klassisk dressyr, själv benämner jag mig mer som "klassisk" om jag måste in i nåt fack eftersom jag inte tävlingsrider, men generellt tycker jag dessa klassificeringar är ganska överflödiga, det finns inga gränser mellan dem, utbildningsskalan är samma, osv... utförandets kvalitéer skiljer sig snarare inom grupperna än mellan dom.

Ja jag tycker också att folk har olika idéer om vad som är mer skadligt än annat och många gånger hänger man upp sig på munnar och svansar på en i det stora hela otroligt stolt, vacker och sammansatt häst som gör de mest fantastiska saker med sina kroppar, medan man tycker att en vinglig häst med hängmage och lätt rumpa som är av överallt, är jättefin. :crazy:

***Delvis knapplån***

Jag påminner om vad det står i TS första inlägg i den här tråden:

Vi verkar ju ha olika referns på vad som är samling. Låt denna diskussion inte nämna ordet AR utan bara visa på vad samling är för dig!

:angel:

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Jo jag minns ju det:D
Det var därför jag blev brydd att det kom upp igen, så jag trodde de flesta hade enats om att det var skillnad...

Det finns en disskution om detta under Dressyr. Något liknnande i alla fall. Klassikt eller moderndressyr?

Tråkigt att du säger så om AR-tränare generellt. Den typen av AR-tränare finns säkert, men det gäller ju inte alla. De som tävlar och ändå tränar för AR-tränare skulle ju få problem då.
Eller de som tränar för både AR-tränare och VD-tränare. Det skulle inte gå om inte samling var samling på samma sätt för båda tränarna.
Konstig/felaktig samling ser man ibland, men jag har inte märkt att det skulle vara en speciell sorts tränare som är inblandade. De kommer från alla läger.
En tränare från AR-världen undervisar ju i samma anda som Jan Brink tex.
Jag håller absolut med dig om att ju högre upp i utbildningen häst och ryttare är, ju mer lika blir det.
Det är ju inte så konstigt eftersom man oftast börjar från olika håll.

Får jag ställa en fråga? Har du sett eller deltagit i en träning för Jan eller bara läst i Ridsport? Jag kan garantera dig att skillnaderna är enorma. Jan tränar extremt djupt och runt.

Menar då denna att den lär ut AR?

Delvis KL

Tror ni på fullt allvar att en GP-häst inte måste ha fysik som en toppidrottsman?

Det är därför som skador kan uppstå.

Det krävs en jäkla massa träning för att upprätthålla statusen- färskvara.

Det går därför ej heller att kräva svåra rörelser av en häst som helt klart är muskelfattig- menar nu inte heller en med en massa fettdepåer.
Först måste hästarna kunna gå basics o orka galoppera i friskt tempo en god stund o intervalltränas.
Sen kan man börja samla korta stunder.

Ja att det skiljer sig mer mellan individer och att det fokuseras mycket på munnar och svansar istället för helhet/grunder är vi överens om.

En fundering; nu menar jag inte alla ekipage, men vissa - tar du hänsyn till hur hästen ser ut utan ryttare på ryggen? Vilka rörelser hästen gör?

Tänker som ett exempel "stackars" 25-åriga hästen med hängmatterygg (ingen specifik) även utan ryttare som går med svingande rygg i ett avspänt arbetsläge, men inte särskilt samlat utan mer som den hästens viloläge (då tänker jag arbetsläge som när man ska be om mer samling eller gå in i en krävande rörelse/övning som kräver mer tonus och energi) den hästen kan ju se väldigt annorlunda ut jämfört med nästa häst med mer rak rygg eller t o m byggd i uppförsbacke, kortare kropp som är lättare att hålla ihop även i det läge som är mer åt vilo-läge, och som man får höja tonus på ytterligare pga att man ska begära något mer krävande.
Jag får iallafall helt olika bilder i skallen.
Sen ser jag hellre "rör sig för mycket - håller inte ihop" än häst som går med mycket tonus men ingen swing/teknik bakifrån. Kanske också det som påverkar bilden i skallen. Hästarna som går med bra med swing har ju oftast iaf en bra teknik, en bra början. (Tycker jag, och ibland kanske ska tilläggas - inte alltid, men har man kommit till BRA swing och avspänning i balans tycker jag ändå man gjort många rätt jämfört med många, oavsett inriktning.)

Jag tycker att du uttrycker dig bra med att hästen ska ha tonus, men det gäller även ryttaren. det som vi kallar för bålstabilitet- att man kan sitta kvar i sin position utan att för den delen vara spänd.

Ska du kräva samling av hästen måste du själv ha en god tonus o visa vägen.
Det funkar aldrig via avlastningssits- skumpa med/ åka.
Hästar känner av den extra energin som man då avger o gör dito. Det behövs även för dem.

Det är därför nervösa ryttare/ hundägare gör sina djur dito.

Jag som är flegmatisk måste jobba med det:cool:

Tycker du på allvar att samling utförs lika i vanlig dressyr och i AR?
För mig är det ingen skillnad. Samling är samling och kan inte vara något annat. Jag kan träna för tränare från olika inriktningar och samling är det samma för tränarna ändå. Avarterna är ju synd att ta upp som om det gällde alla.

"tar du hänsyn till hur hästen ser ut utan ryttare på ryggen? Vilka rörelser hästen gör? "

Om jag förstod rätt vad du skrev: Ja, inom vissa gränser. Som Axel skrev, de måste ha en viss grundkondition och styrka för att orka göra svåra rörelser. Det beror på hur svåra saker man kräver av dem. En äldre men väl tränad häst eller en ras som har lite längre rygg eller tendenser till överbyggdhet eller svank men som ändå har ridits korrekt ser självklart annorlunda ut än en toppresterande tävlande GP-häst, men man kan ändå se de goda kvalitéerna. Många av hästarna på spanska ridskolan, både i Jerez och i Wien har tendens till lite överbyggdhet, svank och lite gubbmage :D men kan man ändå se att ryggen rör sig, bäckentiltet, kraftöverföringen över ryggen, kontakten till handen, hur den utför rörelserna (tung bakdel, lätt framdel i piaff tex).
Och så finns det motsatsen, tänker på en speciell film som vi haft uppe nyligen, där den gamla(?) hästen med hängmatterygg som till synes inte har byggt den kropp som den svåra övningen ska ha föregått, gör "piaff" där rumpan studsar medan frambenen knappt lyfter från spånet, hästen har inte kontakt framtill till handen, den är av bakom 3e och framför manken, i skritt ser man att den inte ens kan röra sig på en volt utan att falla på sin ytterbog, hur den rör sig såsigt och är inte "på". Massa såna där detaljer.

Sen ser jag hellre "rör sig för mycket - håller inte ihop" än häst som går med mycket tonus men ingen swing/teknik bakifrån.

Fast det handlar sällan om att det rör sig för mycket, snarare har hästen gjort "gångjärn" i kroppen och fuskar genom att vifta och häva sig snarare än dansa. För att det ska vara fritt för flytande rörelser måste mitten vara stark - muskeltonus. För att det ska ske måste tekniken och styrkan finnas där, både i bakdelen och bålen.
I övrigt bra inlägg från Axel tycker jag, håller med där.

För mig är det ingen skillnad. Samling är samling och kan inte vara något annat. Jag kan träna för tränare från olika inriktningar och samling är det samma för tränarna ändå. Avarterna är ju synd att ta upp som om det gällde alla.

Men tänker då på de holländska filmerna när hög samling påstås visas o hästen lättar med rumpan både i "piaff o Passage" o även i fattningarna:crazy: energilöst. Benen lyfter ej heller knappt från sågspånet o de som ska vara bärande lyfts mer- en omöjlighet.

Menar då denna att den lär ut AR?
Som vanligt väljer man att inte svara på frågan...

Senast ändrad:

Ja sett. inte deltagit.

Anledningen till varför man rider R o D är för att stretcha överlinjen o även få större avslappning. Att bara rida lång o låg stretchar endast halsen.

Problemet om överlinjen är kort syns tydligt vid piaff. hästens nacke tänker bakåt. se de gamla OS-filmerna.
Med stångridning kan man hålla kvar huvudet på bekostnad av ryggen. Även gramanen kan ha den funktionen o hästen blir stressad.

Har ju sett en märr som just reds så o då la av helt- går nu inte att rida alls numera.
Brink hade en häftig metod. Hade en hjälpreda som gav morot så fort hästen sökte sig långt ner vid /efter tramp vid tömkörning. Stretch o positiv betingning. 3-4 mån. satt han upp på en helt annan häst:bow: som kunde utföra vad han ville utan fysiskt motstånd:bow: Det kallar jag för att man tänker på hästen.

Senast ändrad:

Men tänker då på de holländska filmerna när hög samling påstås visas o hästen lättar med rumpan både i "piaff o Passage" o även i fattningarna:crazy: energilöst. Benen lyfter ej heller knappt från sågspånet o de som ska vara bärande lyfts mer- en omöjlighet.
Jag förstår inte vad detta hade med mitt inlägg att göra. :confused: Nu blir det väldigt förvirrat
Som vanligt väljer man att inte svara på frågan...
Det fanns ingen fråga att svara på. Jag kommenterade ett inlägg som jag tyckte hade felaktig information. Du kanske har missat det? Och som vanligt svarar jag på frågor när jag får dem. Kan jag inte svara säger jag det.
Frågan som tråden gäller har jag svarat på för länge sedan. På första sidan i tråden.

tillägg
Nu såg jag den frågan. Missade den förut. svaret är ja. Tränaren i fråga säger själv att det är undervisning i akademisk ridkonst. Men vi skulle inte prata om detta i den här tråden så vi släpper det nu tycker jag.

Senast ändrad:

Anledningen till varför man rider R o D är för att stretcha överlinjen o även få större avslappning. Att bara rida lång o låg stretchar endast halsen.

Problemet om överlinjen är kort syns tydligt vid piaff. hästens nacke tänker bakåt. se de gamla OS-filmerna.
Med stångridning kan man hålla kvar huvudet på bekostnad av ryggen. Även gramanen kan ha den funktionen o hästen blir stressad.

Har ju sett en märr som just reds så o då la av helt- går nu inte att rida alls numera.
Brink hade en häftig metod. Hade en hjälpreda som gav morot så fort hästen sökte sig långt ner vid /efter tramp vid tömkörning. Stretch o positiv betingning. 3-4 mån. satt han upp på en helt annan häst:bow: som kunde utföra vad han ville utan fysiskt motstånd:bow: Det kallar jag för att man tänker på hästen.
Var detta verkligen till mig? Har du inte lånat knappen?
Jag har inte pratat om R o D alls i den här tråden. Du blandar nog ihop mig med någon annan.
Brink är suverän (så du behöver inte övertyga mig om hans förträfflighet.)

Senast ändrad:

Fast det handlar sällan om att det rör sig för mycket, snarare har hästen gjort "gångjärn" i kroppen och fuskar genom att vifta och häva sig snarare än dansa. För att det ska vara fritt för flytande rörelser måste mitten vara stark - muskeltonus. För att det ska ske måste tekniken och styrkan finnas där, både i bakdelen och bålen.
I övrigt bra inlägg från Axel tycker jag, håller med där.

Tack för att du orkar förklara för det är intressant att läsa. Och jag håller med i själva målbilden, att hästen måste använda tonus för att hålla ihop, men börjar man prata om olika grader av fel eller vad man skulle föredra att se framför ett annat så håller jag fast vid att en till synes oengagerad (jag har då inte sett någon helt oengagerad hittills i tråden) men avspänd häst ser jag hellre än en häst som ex. är riden på för mycket framåt när man missförstått "rida hästen framåt" utan någon form att tala om.

Fast om det nu var samma skulle det väl inte finnas massa olika inriktningar?
Det är väl ingen hemlighet att träning läggs upp annorlunda och att det prioriteras olika?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 398
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025