Vad är samling för dig?

Sv: Vad är samling för dig?

Det kluriga är ju oftast inte såna "basics"-saker utifrån anatomi/rörelsemekanik (kanske beroende på vilken nivå man pratar på? hur mycket teori individen har sen innan, är ju tyvärr oftast väldigt dåligt med bra teori rent generellt om man inte letar upp och tar till sig information själv) utan mer hur man på ett ekipage ser om det är uppnått eller ej.
Vi har ju inte inbyggda röntgenglasögon och telepatisk förmåga att prata med hästen och fråga hur den känner sig i kroppen och upplever träningen. Utan vi får gå utifrån det vi ser, vilket beror på med vilka glasögon man tittar/vad man tittar efter.
Sen ska man dessutom utgå ifrån individen. Drar man alla över en kam och lägger in i någon slags mall med exakta vinklar så skulle många per automatik falla utanför ramen och behöva knölas in i facket på bekostnad av att det inte alls är det mest skonsamma för individen.
Det senare påverkas ju också av om hästen faktiskt "måste" kompensera på olika vis tills man kommit till det absolut optimala, om man ens gör det. För att fysik och psyke ska hänga med på förändringarna. Jag kan tänka mig att det oftare gör skada om man vill för mycket för snabbt än att man knappt någonsin får till någon större påverkan på hästen (knata runt i skogen i ungefär samma intensitet i fri form kontra - vilja upp till LB-form från scratch på ett par veckor). Hur ser man sånt med blotta ögat på en bild eller ett kort videoklipp? :p Nä, det gör man inte, man kan inte se hur hästen känner sig, även om man kan få hintar av svanspiskar, spänningar, uttryck, osv. OM man nu tolkar det rätt.
Och så det där med takten, men då tänker jag mer på rörelsemekaniken. En häst kan till synes vara i en bra form men fortfarande ha dålig rörelsemekanik, t o m sämre än när den är "ur form" i vissa fall. Pga bristande teknik, många takter i kroppen att hålla reda på, osv.

Nu har du redan fått svar av andra här men svarar ändå.
Det finns gott om forskning att ta del av om man är lite intresserad av vad som föranlett den klassiska utbildningstrappan; mer på djupet i tex de uttömmande böckerna Equine locomotion, Equine Exercise Physiology, The Science of Exercise in the Athletic Horse, Anatomy & Physiology, för att nämna några, men också beskrivet mer för lekmän av tex Mary Wanless, Sally Swift, Syvlia Loch (? Har dock inte läst henne så mycket) och min favorit Betsy Steiner.
Sen räcker det långt om man känner till hur hästens kropp ser ut under "huven". Då förstår man t ex skillnaden mellan bakbenens fjädrande konstruktion kontra frambenens stumma, man kan anta att bakbenen är bättre lämpade att bära extra vikt. Om man förstår hur rörelsemuskler kontra hållningsmuskler är uppbyggda (rent fysiskt - vad musklerna är gjorda av och hur de ser ut) förstår man att de förstnämnda är gjorda för rörelse och de sistnämnda för statiskt arbete och att de inte mår bra av att göra varandras jobb. Man kan lätt förstå att om en led i ett ben slutar att vara med och dela på jobbet med de andra lederna, så får de andra mer att göra vilket leder till att de andra blir överarbetade, alltså kan man anta att det är bättre om kraften fördelas lika. Likaså tornutskotten som mår bättre av att separeras istället för att gnidas mot varandra som nämnts här ovan, eftersom man har sett att det sistnämnda leder till inflammationer.
(Den typen av logiska slutsatser man kan dra själv med bara lite anatomikunskap, även människoanatomi funkar bra till viss del, även att prova olika sätt att göra en rörelse med sin egen kropp eller med hjälp av en partner för att verkligen känna skillnaden)
Sen har det ju skrivits litteratur om hur hästar ska ridas av de gamla rävarna Guirinere och hans kompisar som också pratar om hur det ska vara för att vara anatomiskt korrekt, och varför. Det dissekerades ju häst på den tiden också.

Ja men, det som är så fascinerande är ju att trots att man studerat samma litteratur och jobbat med hästar hela liv så har man så olika uppfattning om vad samling är och hur det ska se ut för att det ska vara ergonomiskt riktigt:)

Jag tycker det är jätte svårt..

JAg pendlar väldigt mycket och tycker nog inget är helt rätt eller helt fel...

http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs

Den här gillar jag i modern dressyr.

http://www.youtube.com/watch?v=lvqljCV3a0c
Den här i klassisk. Men jag tycker inte att nacken är högsta punkt och huvudet är innan för lod.

Hästen lägger 40% bak och 60% fram. Jag tycker väll att man ska ha 50% 50%. Sen när man då kommer mot högre samling i Klassisk så har jag lite tankar om att det är bra att lägga så otroligt mycket vikt på bak benen. Det känns inte heller helt naturligt..

Nu är inte ridning något naturligt för hästen, men man ska göra så mycket som möjligt.

För mej är samlingen något mitt i mellan tror jag.

För mej är samlingen otroligt mycket innan man kan kalla det samling. Och en helt perfekt finns inte, men man försöker eftersträva det så mycket som möjligt.

Det är så lite extravikt hästen tar på sina bakben när den samlas, typ att den föds med 60 % fram och 40 bak och vid samling blir det 50/50.

Det är mer det att bakbenen kan vinklas mer stötdämpande vilket gör att det sliter mindre så samling är egentligen att magen spänns och därmed drar bakbenen/bäckenet framåt så att lederna vinklas och blir spjongiga. Då kan hästen viffta vackert med frambenen.

Jo, hästen föds 60 % fram och 40 bak, MEN det du och andra i tråden missar är att när ryttare kommer upp på en outbildad häst, vare sig det är unghäst eller äldre mindre bra riden så blir viktfördelningen ca 75-25.

Det är del av den vikten som fördelas om till bakdelen vid samling, när ryttare är på, det innebär om fördelningen efter år av arbete blir 50/50 så bärs en rejält större del av ursprunsuppdelningsvikten av bak.

. Sen när man då kommer mot högre samling i Klassisk så har jag lite tankar om att det är bra att lägga så otroligt mycket vikt på bak benen. Det känns inte heller helt naturligt..

Bakbenen med dess muskelgrupper o möjlighet att vinkla över leder tillsammans med raka bukmuskeln gör det möjligt för hästen att genom arbete o gymnastiska övningar bära mer vikt på bak än vad den gör i fritt tillstånd.

Framdelen kan aldrig tränas upp till att bära mer än vad den från grunden är gjord för, därför är det så viktigt att överföra vikt till bakpaketet iom att en ryttare ska bäras.

Jo, hästen föds 60 % fram och 40 bak, MEN det du och andra i tråden missar är att när ryttare kommer upp på en outbildad häst, vare sig det är unghäst eller äldre mindre bra riden så blir viktfördelningen ca 75-25.

Det är del av den vikten som fördelas om till bakdelen vid samling, när ryttare är på, det innebär om fördelningen efter år av arbete blir 50/50 så bärs en rejält större del av ursprunsuppdelningsvikten av bak.

Väl talat. :)

Fast om man samlar mkt fett på rumpan o ger den en stor mage- blir det mer vikt bak:idea::angel:

Hahaha. du besvarade just en fråga jag funderat på. Varför är spanska ridskolans hästar så feta? De dallrar liksom :D

Bakbenen med dess muskelgrupper o möjlighet att vinkla över leder tillsammans med raka bukmuskeln gör det möjligt för hästen att genom arbete o gymnastiska övningar bära mer vikt på bak än vad den gör i fritt tillstånd.

Framdelen kan aldrig tränas upp till att bära mer än vad den från grunden är gjord för, därför är det så viktigt att överföra vikt till bakpaketet iom att en ryttare ska bäras.

Men att lägga framdelens vikt och ryttarens på bakbenen, känns inte helt okej. I den moderna dressyren finns mycket fel också. Det säger jag inget om.

Men att lägga en del vikt på baken och att hästen har tillräckligt med muskler så man inte sitter på ryggraden och sen att den lägger ungefär 60% på framdelen. Verkar inte helt fel. Men att man har resten bak. Känns bäst för mej. Tror jag.

Det finns många som rider som en potta skit i moderndressyr också och deras hästar håller. Så bara för att hästen klara det säger ju inte att det är bra???
Finns säker studier på många fel i dne moderna också om att hästen håller för det osv.

Nu vet jag som sagt inte vad jag ska tycka om det är rätt eller fel då jag ligger något mitt i mellan.

För mej än nog samling som jag sagt.

Den jobbar bak i från med bärighet till fram, med framåtbjudning. Nacken är högsta punkt och huvudet är inte innan för lod.

JAg har långt kvar till den samlingen. Så just nu rider jag som en potta skit.. Men jag lär mej hela tiden :laugh:

När "vi" nu är i 8e månaden så borde det alltså vara läge för samling :idea:

Men om man nu ska se hur den gammla militären red så är det ju på bakbenen.. Man kanske inte ska vara otrevlig för det. Tror mer att det är muskler än fet.

Det är magmusklerna som gör att ryggen jobbar och med tanke på den vikt de bär på bakbenen är det inte konstigt att de får muskler där.

Jag vill helst jobba med bärigheten bak innan jag jobbar med fram. Så bärigheten bak är viktig tycker jag. Där är jag lite mer som AR i mitt tänk.

Jag rider för 2 i dressyr som läran plockar på både AR och den moderna dressyren och för en i markarbete som endast bygger på den moderna. JAg tycker det är perfekt att plocka från båda håll.

Bara som en upplysning så var mitt lilla inlägg menat som ett skämt. Det var dessutom inte riktat till dig.

Sedan vill jag poängtera att "bärighet" är inte specifikt för AR.

De som tycker att det är så duktiga, är så jobbiga för oss som är duktiga.. Minns inte vad han som skrev citatet heter. Men det finns i lucky Riders allmenacka i alla fall.
Man ska självklart inte tänka så ;O)

Klokt sagt:
Om jag kan göra något på endast ett sätt är jag inte fri. Om jag kan göra det på två sätt är jag fri att välja, och ju fler val jag har, desto friare är jag. Å andra sidan innebär friheten att livet blir mer komplext och inte nödvändigtvis enklare - men garanterat mer innehållsrikt och intressant.
Moshe Feldenkrais

Dessa citat gillar jag. Det gör att man blir ödmjuk för alla typer av ridning och förhållandsätt till hästar.

Bara som en upplysning så var mitt lilla inlägg menat som ett skämt. Det var dessutom inte riktat till dig.

Sedan vill jag poängtera att "bärighet" är inte specifikt för AR.

Jaha nu fattar jag, trodde det inte var till mej utan till alla som gillade just den klassiska ridksonsten.. Men nu fattar jag att du drev eller nåt om de som trodde de..

Är lite trög ibland ;O)

Okej trodde bara det om bärigheten bak.

Men det är viktigt för mej i vilket fall.

Men om man nu ska se hur den gammla militären red så är det ju på bakbenen
Man hade en litet annan prio förr.

När man tittar på gamla bilder kan det se fint ut men filmer:eek:

Den som vann OS-52 56 backade i piafferna, slog hysteriskt med svansen, kort hals över tygeln mm.
Nej allt var inte bättre förr.

Jag kallar aldrig unghästns arbete för samling, utan att man försöker få den att bära sig o ryttaren på ett vettigt sätt o få till ngn slags jämnvikt.
för det kräva bakben som är under hästen med den naturliga bakbensrörelsen som den är född med.

Senast ändrad:

Jaha nu fattar jag, trodde det inte var till mej utan till alla som gillade just den klassiska ridksonsten.. Men nu fattar jag att du drev eller nåt om de som trodde de..

Är lite trög ibland ;O)

Okej trodde bara det om bärigheten bak.

Men det är viktigt för mej i vilket fall.

KL
Innan någon annan också tar illa upp vill jag bara klargöra att mitt skämt berodde på Axels kommentar om tjock mage och vikt på bakbenen där jag genast fick mitt dräktiga sto med gigantisk mage för blicken.

Skämtet var alltså INTE i syfte att "driva med" en endaste människa på det här forumet eller något annat forum överhuvudtaget.

Nej vist kallar man inte den ungahästen eller den outbildade eller som min då omusklades häst för samling.

Bra inlägg! :)

halv-kl.
Vill bara inflika att jag förstår frågeställningen eftersom det är svårt att verkligen få till rätt kvalitet och rätt muskelanvändning så man inte ändå sliter på hästen, verkligen ha rätt teknik. Svårt som i - det tar ju tid också att utveckla fysiken dit, så under tiden lär man oundvikligen också slita på hästen, särskilt då med tanke på att man kanske aldrig kommer till det optimala (eller fortfarande varierar i dagsformen men fortsätter öva på samma saker) och att man lite måste utmana hästens kropp och balansera mellan utveckling/slitage för att komma någonvart.
Så hur än målet ligger måste jobbet som helhet, träningsuppläggen och hur väl man anpassar det till hästen, vara minst lika viktigt som formen i sig.

Och det är stoor skillnad mellan att sitta och tumma på max-gränsen totalt 4-6 steg per pass och ligga betydligt mer "bekvämt" i styrkenivå resten av passet (även om träning såklart ändå kan ske under tiden) jämfört med att ligga på en för hästen ganska högt krävande nivå 10-20 minuter eller mer under passet även om man kanske inte kommer upp i absolut max. Och då menar jag såklart inte på häst som redan är tränad till det utan utifrån individen. Även om man får till bra med träning och ett bra pass rent tekniskt, så lär man oundvikligen sitta och felbelasta eller t o m överanstränga hästen under tiden också eftersom hästen kommer försvara sig mot det tunga jobbet och ev mjölksyra som uppstår, lära sig kompensera.

Men att lägga framdelens vikt och ryttarens på bakbenen, känns inte helt okej. I den moderna dressyren finns mycket fel också. Det säger jag inget om.

Men att lägga en del vikt på baken och att hästen har tillräckligt med muskler så man inte sitter på ryggraden och sen att den lägger ungefär 60% på framdelen. Verkar inte helt fel. Men att man har resten bak. Känns bäst för mej. Tror jag.

Det finns många som rider som en potta skit i moderndressyr också och deras hästar håller. Så bara för att hästen klara det säger ju inte att det är bra???
Finns säker studier på många fel i dne moderna också om att hästen håller för det osv.

Nu vet jag som sagt inte vad jag ska tycka om det är rätt eller fel då jag ligger något mitt i mellan.

För mej än nog samling som jag sagt.

Den jobbar bak i från med bärighet till fram, med framåtbjudning. Nacken är högsta punkt och huvudet är inte innan för lod.

JAg har långt kvar till den samlingen. Så just nu rider jag som en potta skit.. Men jag lär mej hela tiden :laugh:

Mitt förra inlägg blev som en kommentar till det här.
Om man tränar -bra- ur många olika aspekt (svårt, men lättare att undvika problem med väl genomtänkt träning och mycket sunt förnuft) då är det klart att man löper mindre risk för träningsrelaterade skador, oavsett i vilken samlingsgrad man vill ha hästen. Annars skulle monté- och distanshästar inte hålla länge! :p Har då inte sett någon statistik på att de skulle hålla sämre än ex. dressyrhästar, snarare tvärtom då isåfall eftersom sporthästar inom dressyr- och hopp ofta ligger högt i skadestatistiken om man snackar runt med proffsen (eller rättare sagt - utifrån vad JAG har hört iaf! :p ingen säkert statistik).

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 398
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama