vad är rätt?

Tinuri

Trådstartare
jag har en enkel fråga, jag har hört så många olika svar så jag vet inte vad jag skall tro på.

jag undrar bara om man skall låta en häst som har kolik rulla sig eller inte?
vissa säger att om hästen rullar sog kan den få tarmvred, andra säger att om hästen rullar sog får den lättare ut sina gaser osv.
själv har jag ingen kolik häst men är bara nyfiken..

väntar på svar :bump:

Sv: vad är rätt?

Kan bara säga vad jag gjorde när min häst fick kolik. Henne gick vi med oavbrutet tills vet kom. Om det är förstoppningskolik så borde det väl lossna lättare om de rör sig lite. Min häst hade dock inte så kraftiga symptom...

ne man ska gå gå gå med dom hela tiden,det lindrar smärtan jätte mkt enligt min vet ska man inte låta som rulla sig då dom kan skada sig....

Det där är ganska individuellt. Att gå hjälper tarmarna att komma igång om det är ett 'lättare stopp'. Att släpa runt en häst med svår kolik under långa perioder kan göra att krafter hästen senare behöver för att klara en transport till djursjukhus, eller fixa en buköppning går förlorade. Så man får använda sunt förnuft.

Detsamma gäller för ang att låta dem rulla sig. Vid mild kolik kan man gärna röra på dem, och därigenom förhindra att de lägger sig. Men en häst som prompt vill lägga sig, den lägger sig helt sonika, varesig man vill eller ej. Och då är det rätt svårt att hindra den från att rulla sig.

Så, låt sunt förnuft och det aktuella fallet avgöra.

Jag har sedan länge kört med metoden 'lasta hästen' vid de få tillfällen jag haft kolik. Även rutinerade åkare brukar bli lite 'påverkade' av att 'oj ska det ut och åkas', och i många fall lägger de en hög då. Extra bra fungerar det på de som är lite nervösa för att åka.

Men som sagt, graden av kolik och hästens allmäntillstånd måste få avgöra vad man gör i väntan på veterinär.

nej. du ska inte låta hästen rulla sig. inte heller gå med den (det är faktiskt en myt) ge den matolja (den mjukar upp och smörjer magen) det är tipsen jag har fått av vet!

jag har en enkel fråga, jag har hört så många olika svar så jag vet inte vad jag skall tro på.

jag undrar bara om man skall låta en häst som har kolik rulla sig eller inte?
vissa säger att om hästen rullar sog kan den få tarmvred, andra säger att om hästen rullar sog får den lättare ut sina gaser osv.
själv har jag ingen kolik häst men är bara nyfiken..

väntar på svar :bump:

..........................kom på att det jag skulle skriva redan stod i ditt inlägg.... :crazy:

ojojoj. man ska vrkligen inte låta hästen rulla sig- för just då tycker den att det är skönare för att då tänker den på anna. samtidigt så "panikrullar" den sig , så den slutar inte och reser den som dom gör ute hagarna. så dom rullar sig och rullar sig så att dom får tarmvred och då jäklar gör det ont.man ska gå med dom för då arbetar magmusklerna och får igång ev förstoppningar och på så sett får dom också ut gaserna. så om en häst har kolik ska den gå gå gå!!

nej. du ska inte låta hästen rulla sig. inte heller gå med den (det är faktiskt en myt) ge den matolja (den mjukar upp och smörjer magen) det är tipsen jag har fått av vet!

Klart att hästen ska röra på sig. Men inte motioneras och ta ut sig på något vis. Och parafinolja är det man ska ge.

Kicki :)

Jag brukar leda hästen i intervaller, så den får vila lite emellanåt. Det är inte bra om hästen blir uttröttad, vilket den lätt blir när den har ont.

Men att låta hästen rulla ska man nog akta sig för. Har då aldrig hört om någon som rekommenderar det.

Sen brukar jag också försöka få i hästen lite olja eller ljummet vatten.

Leda hästen i intervaller är bra. Min gubbe har velat rulla sig när han har haft kolik och det har varit svårt att få honom att låta bli. När han rullat sig verkar det komma gaser så att det släpper lite. Låter honom dock aldrig ligga kvar, då kan det bli tarmvred.

Han är faktiskt så klok så släpper jag honom i hagen och han har ont går han eller springer själv. Han har märkt att det hjälper.

När min häst hade svår kolik i våras så frågade jag veterinären, i väntn på att hon och djurambulansen skulle komma, om jag skulle försöka förhindra honom att rulla sig men hon sa tvärtom, att det var bra att han rullade sig.
Det som var viktigt var att försöka få ut honom på öppen mark p g a skaderisken. Han kastade sig våldsamt och rullade fast i boxen flera gånger innan vi fick upp honom och ut i hagen.

Vid mildare kolik så skulle man följa det vanliga rådet att de skulle ut och promenera och inte låta dem ligga ner och rulla. I svårare fall var det tydligen annorlunda. Kan tillägga att han gavs ingen paraffinolja men väl någon form av muskelavslappnande och smärtstillande, däremot fick han någon form av sköljning via slang när han väl var inne på Hbg.

Kolik är läbbigt, vilken form den än tar:(

När min häst hade svår kolik i våras så frågade jag veterinären, i väntn på att hon och djurambulansen skulle komma, om jag skulle försöka förhindra honom att rulla sig men hon sa tvärtom, att det var bra att han rullade sig.
Det som var viktigt var att försöka få ut honom på öppen mark p g a skaderisken. Han kastade sig våldsamt och rullade fast i boxen flera gånger innan vi fick upp honom och ut i hagen.

Vid mildare kolik så skulle man följa det vanliga rådet att de skulle ut och promenera och inte låta dem ligga ner och rulla. I svårare fall var det tydligen annorlunda. Kan tillägga att han gavs ingen paraffinolja men väl någon form av muskelavslappnande och smärtstillande, däremot fick han någon form av sköljning via slang när han väl var inne på Hbg.

Kolik är läbbigt, vilken form den än tar:(

*kl*

När jag var skötare på en C-ponny för många år sen som fick kolik hällde ägaren i henne typ 2-3 burkar folköl (?)...Och så gick vi ut och gick med henne...Hon blev bra av det...

tack för alla svar..
det är ganska coolt hur olika man har hört..
en ponny i vårat stall har haft kolik nån gång, då har vi inte låtigt henne rulla sig, vi gick med henne och gav henne någon slags olja.. minns inta vad.. typ matolja.. :bump:

läste bara i en hästtidning att han skall altid låta hästen rulla sig, det hjälper tarmarna.. men det låter lite märkligt... nog är det väl tvärtom??

när min kompis häst fick kolik å hon var bortrest så var min första tanke GÅ GÅ GÅ GÅ Å STANNA INTE.. men så efter 30 min så kom vet å sa att låt henne rulla sej passa bara så hon ej skadar sej för de kan klämma ut gaserna om de e gas kolik. men hjälper de ej när hon rullat sej 2-3 gånger ska man fortsätta gå. sen fick hon kramplösande å i il fart ner till helsingborg mitt i natten självklart en lördag kväll. väl nere på sjukan sa dom att d eva tur ni kom som ni gjorde. tarmarna var på väg att spricka. så dom fixade hästen (slapp buköppna som tur e) å efter 4 dagar fick vi hämta hem hästen som då var finare i hull än någonsin =) en liten boll i vanliga fall och gått på diet där =) de sköna var att kunna ringa ägaren å berätta att allt gått bra.

kan ju tillägga att min tränares häst fick kolik bar små små symptom men orolig som hon e så körde hon direkt. Från första symptom till att hästen stod i släpet å var på väg tig de 8 min. väl nere på hbg (110 kr/h hela vägen) fick hästen öppnas och de visade sig att 13 meter eller nått av tarmen va totalt paj å e gick ej att göra något så den fick avlivas.

så man ska passa sej. nu kör vi direkt vid minsta tecken i stället för att ta ut distriktaren (men ringer innan å kollar e dom 5 min ifrån kan dom ju få ge kramplösande å sen köra iväg)

Senast ändrad:

När min häst inte blev bättre efter veterinär varit o behandlat henne för kolik ringde jag kliniken o där sa de att jag skulle låta hästen rulla. Denna hästen visade sig senare lida av tarmvred så hon klarade sig inte i slutändan :cry:

Risken med att låta dom rulla är ju att dom får tarmvred .
Tex om tarmarna är fulla med sand och dom rullar så kan tyngden av sanden göra så att tarmarna snor in sig= tarmvred.
Man vet ju oftast inte varför hästen har kolik.
Jag har aldrig låtit mina hästar rulla vid kolik.
Lätta promenader tills vet kommer.
Jag kontaktar ALLTID vet vid koliksymtom, då jag haft en häst som fick buköppnas pga sand

Hej från hambo

Individuellt, & veterinärerna verkar ju oxå tycka olika.
Om hästen inte gör sig illa med sitt rullande är det nog ingen panik med att hindra den/tvinga upp den, självklart ska man inte låta den ligga & rulla hur länge som helst men om veterinären inte dröjer kan man vänta några minuter & avvakta.
Eller gå ut & promenera med den, smaksak.

Har haft kolikhäst en gång & då var jag ute & promenerade med henne.
Men man ska inte promenera flera timmar i sträck med hästen eftersom det oxå kan göra att den får tarmvred, liksom när den rullar.
Som ngn nämnde, är det bra att leda hästen i intervaller.

Om hästen verkar ha kolik är det ändå bäst att kontakta veterinären för rådgivning & besök.
Många gånger måste det till en behandling utöver promenad, beroende på hur långvarigt & svårt det verkar vara.

Min erfarenhet säger att hästen inte ska rulla sig, men gå en promenad är bra.

Veterinären brukar ge parrafinolja och B-vitamin.

Vet en häst som fick kolik under kvällen, eftersom hon blev lämnad i boxen (och antagligen lade sig ner, kanske oxå rullade) så fick hon tarmvred och fick nödavlivas.

Dom som ägde hästen mistade då sitt absolut bästa avelssto, en kallblodstravare.

Att man får olika svar på den här frågan är egentligen inte så konstigt. För kolik är ett samlingsnamn på en rad olika saker som ger symptomet "ont i magen" på hästen.
Så om den ska rulla, gå, ligga, stå, ha olja, jäst eller massage m m beror ju helt på orsaken.

Som exempel förra året var det en häst här som på betet mycket plötsligt fick fruktansvärda smärtor och koliksymptom. I panik kastade hon sig på marken för att snabbt resa sig och kasta sig igen. Vi ringde efter veterinär hade när hon kom fram lyckats med näst intill fara för livet få på hästen grimman. Precis när veterinären kom lade sig hästen stilla på sidan så vi trodde att hon dog, men hon var helt utmattad och genomblöt av svett. Hade detta varit min häst hade jag låtit henne somna in med en gång, men vi hade inte fått tag i ägaren i det här läget. Så veterinären försökte behandla henne. Plötsligt så far hästen upp igen och börja samma procedur. Fast denna gången slänger hon sig in i staketet och får med sig eltråden och håller på att meja ner veterinären. Vi beslutar då att ta bort henne oavsett om vi får tag i ägaren eller inte. Platsen hon finns på är väldigt otillgänglig så medans veterinären hämtar avlivningsmedlet försöker vi få henne till ett ställe där det går att hämta kroppen med traktor på värdigt sätt utan att släpa på henne. Plötsligt känns det som om det släpper något och hon klarar att gå ca 500 meter. Just när vi möter veterinären så lägger sig hästen igen och rullar över på rygg ch blir liggande så en stumd. Vi reser henne och beslutar oss för att med smärtstillande medel försöka få henne hem till stallet. Sagt och gjort hon för en spruta och jag börja gå med henne. Vi har 1,5 kilometer att gå bl a på storavägen, men vi chansar. Hästen går snällt men långsamt med mig hela vägen hem. Men får ett anfall till när hon kommit in i boxen. När hon reser sig får fler sprutor av veterinären och blir stående. Ingen kan förstå vad som orsakar det här. Det är inte gaskolik, det är inte förstoppning, det är inte magomvridning heller. Hon har bara ont! Med tanke på hur trött hon är och även kraftiga anfallen beslutas att vi ska avvakta under natten. Vi får en del sprutor med smärtstillande om hon blir sämre. Klarar hon natten och får vilat så ska hon på morgonen stabilseras med dropp och transporteras till djursjukhuset.
Hela den natten så ömsom står hon upp eller ligger på rygg med benen i vädret. På morgonen kommer veterinären för att sätta droppet som ska ta ca två timmar för att gå in. In med kanylen i halsen och droppet börjar. Efter cirka 5 minuter bara stönar hästen till i låndragen suck och rasar sedan samman. Två minuter senare är hon död.
Orsaken? En brusten blodåder i buken, alltså en inreblödning. När hon legat på rygg har blödningen minskat och med den vätsekbrist hon fick av all svettning minskade också blodflödet. När droppet kom förblödde hon. Med facit i handen så fanns det ju absolut inget att göra. Hade vi t ex tagit djurambulans och sederat henne för att klara transporeten med en gång hade hon varit död innan hon var framme. Hade vi inte gett henne droppet hade det varit det första man gjort när hon kom fram till djursjukhuset för hon var uttorkad.

Så kort sagt efter långt inlägg. Det orsaken som ska avgöra hur man aggerar. Bara det att det är svårt ibland att hitta den.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 125
Senast: tara
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 270
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka