vad är rätt?

Sv: vad är rätt?

Man ska absolut inte låta en häst rulla sig som har kolik! Som du skriver man hästen få tarmvred. När min ponny hade kolik gick vi med han en gång i timmen men det hjälpte inte så vi fick åka till djursjukhuset. men oftast brukar det hjälpa om man går med dom :D

hej har igår fått köra min åring akut till Helsingborg djursjukhus. jG ringde min hemma veterinär som kom ut och tittade till henne eftersom hon hade kolik symptom. rullade sig i boxen och ville inte äta. vi fick rådet att först ta tempen på henne och sen gå md henne tills han kom. när han kom gav han henne kramplösande,och protexin och lyssnade på magljudet,det fanns inget ljud alls i magen:eek:
han rådde mig att genast åka till helsingborg med henne. fick ta bort mellanväggen och slänga halm på golvet. lasta henne och ha henne lös i transporten. och köra direkt när lämmen stängdes. sen höll jag tummarna hela vägen upp till helsingborg ,som gick i 110..det var lugnt i transporten hela vägen upp. (hon hade aldrig innan åkt själv i transporten,endast med sin mamma) när jag stannade utanför djursjukhusets akutintag höll jag andan tills jag tittade in i transporten ,och gissa om jag blev glad att hon stod upp fortfarande. men hon hade fprtfaramde inte bajsat. in med henne och mer kramplösande och armen in i ändan,ut plockades massor av skit. hade fått lite tarmljud vid det här laget, men blev inlagd och fick dropp. pratade med dom idag och hon mådde bättre ,skulle röntga magen för att titta efter evemtuell grus och ta ett träckprov.
men veterinären sa när vi kom dit att 50 % av hästarna med gaskolik klarar INTE sig:cry: men det verkar hon göra som tur är. men ett råd från mig till alla hästägare, ta inte lätt på kolik känning. ring hellre en gång för mycket till veterinären. tiden är viktig om dom skall överleva. sen sa även veterinären att just det att åka transport kan få hästen att bli bättre. dom får tänka på annat(att inte trilla omkull) och sen gungar det.

Har aldrig hört att man ska låta dom rulla sig :crazy:, är ju stor risk att hästen får tarmvred då. Jag har alltid hört att man ska ut och gå lite med den och sen låta den vila men ha den under uppsikt (sen beror det ju på hur svår koliken är). Så har vi alltid gjort med dom gånger jag har varit med när hästar haft kolik. Går du som kommer ju magen igång på dom och det är ju det du vill :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 125
Senast: tara
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 270
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka