Vad är okej (vägarbete)?

bettysmatte

Trådstartare
När jag kom hem började jag faktiskt fundera lite på vad som är okej vid vägarbete. Idag körde jag direkt från jobbet, ca 6 mil, för att handla lite till hästen. När jag åkt en bit såg jag en orange skylt som meddelade att det var "beläggningsarbete vecka 32 och 33" och "välj annan väg". Jag såg inget speciellt, men förväntade mig att jag kanske skulle få stå och vänta en stund längre fram. Jag körde ungefär en mil och helt plötsligt hamnade jag i flera kilometer av väg som bestod av tjärad småsten :crazy:... Maxhastighet 50 km/h, men jag höll ca 40-50 km, ändå lät det HEMSKT. Det slog upp stenar under bilen hela tiden, och resten av resan hörde jag regelbundet hur det lossnade stenar. Till och med när jag handlat färdigt och körde hem, hörde jag hur de sista (?) stenarna flög iväg. Nu har jag en gammal skruttig bil så jag lär nog inte märka något speciellt efteråt, men tänk om man hade kommit med en ny bil på samma sträcka? Hade det inte varit vettigt att faktiskt leda om trafiken till annan väg i stället? När jag körde hem fanns det dessutom ingen varning alls om att det var vägarbete längre fram, så de som körde från andra hållet lär ha svängt in på vägen utan att ha en aning om vad som väntade dem. Inte för att jag heller förstod att det skulle bli så illa mycket längre fram... Vad händer om det blir skador på bilar av vägarbete? Får man stå för det själv? Det fanns ju liksom ingen "väg ut" när man väl hamnat där heller... :crazy:
 
Sv: Vad är okej (vägarbete)?

Men det stod väl "välj annan väg?"
Finns de den typen av skyltar är det oftast smart att lyda.
Men det verkar ju konstigt att det inte är skyltat från andra hållet?

* Jenny *
 
Sv: Vad är okej (vägarbete)?

Det kan ju vara folk som bor längs vägen och inte har något val? De kan ju inte välja annan väg men om man kan så bör man göra det typ. Är det heltstängt så är det och krävs kanske mera folk för att snabba på arbetet så vägen kan öppnas igen?

Sen får man kanske anpassa farten mera helt enkelt till vad underlaget tillåter!
 
Sv: Vad är okej (vägarbete)?

Om man kör för fort är det ens eget problem. Stenskott av omkörande bil kan din försäkring gälla.

Det var väl inte en 90väg du körde på som plötsligt blev 30?
 
Sv: Vad är okej (vägarbete)?

När jag kom hem började jag faktiskt fundera lite på vad som är okej vid vägarbete.
Ibland är det oundvikligt att vägytan blir lös eller konstig vid beläggningsarbeten, det är inte så mkt att göra åt. MEN vad som är mycket viktigt är att vid den typen av arbeten som du beskriver skall enligt trafikverkets regelverk kring vägarbeten skyltar om slirig vägbana eller fara för stenskott sättas ut i anslutning till arbetet, givetvis från båda håll. Fler än en motorcyklist i laglig och moderat hastighet har gått omkull med materiel- och personskador under just sådana förhållanden där skyltning saknats och vägytan överraskande - kanske mitt i en kurva - visat sig vara heltäckande grusad.

Den entreprenör som ansvarar för beläggningsarbeten i vår kommundel har tidigare slarvat frekvent med sådan skyltning, speciellt vid lagningar av bara del av vägen med så kallad snabelbil. Men efter att jag i våras förklarade för deras platschef att jag kommer att polisanmäla snabelbilens förare personligen för brott mot Trafikförordningen 2.kap 10§ om de inte skärper sig... så har de skärpt sig.

Enklast för dig är att slå en signal till Trafikverket och berätta det du skrivit här. De har personal som specifikt jobbar med att kontrollera efterlevnaden av regelverket hos väghållare och underentreprenörer. Det kan bli fråga om kännbara böter för den entreprenör som slarvar.
 
Sv: Vad är okej (vägarbete)?

Fast "välj annan väg" när jag inte hade en aning om VAR någonstans vägarbetet var, eller vilken annan väg jag skulle välja? Jag hittar inte så bra i det området att jag bara kan "ta en annan väg".
 
Sv: Vad är okej (vägarbete)?

Om man kör för fort är det ens eget problem. Stenskott av omkörande bil kan din försäkring gälla.

Det var väl inte en 90väg du körde på som plötsligt blev 30?

Det var en 90-väg som blev 50 km/h, ja. Och jag höll alltså mindre, dvs 40-50 km. Jag tycker alltså att beläggningen var såpass gräslig att de borde ha lett om trafiken i stället. Jag hittade till och med en liten sten med tjära på bredvid ena hjulet nyss när jag var ute. Eländet fastnade alltså REJÄLT på bilen tydligen...
 
Sv: Vad är okej (vägarbete)?

Nej, den var bara skyltad i förväg från ena hållet, men då alltså ca en mil innan vägarbetet. När jag väl kom fram och svängde ut från den ena vägen (där orangea skylten hade stått) möttes jag av detta grus och då 50-skyltar. Men inte från andra hållet. Där fanns INGEN orange skylt som berättade något om vägarbete över huvudtaget. Så där fanns det ju inte en chans att välja. Och jag tycker fortfarande att väglaget var såpass hemskt att man borde - med skyltning - ha lett trafiken runt vägarbetet. Jag kan inte tänka mig att det inte var någon som inte blev chockad av hur eländigt det var. Att man måste laga asfalten ibland, det förstår jag och applåderar :), men här borde man nog ha lett trafiken någon annanstans runt omkring.
 
Sv: Vad är okej (vägarbete)?

Finns det en möjlighet att varningsskyltarna hade funnits lite tidigare på vägen, dvs bortanför där du vände?
 
Sv: Vad är okej (vägarbete)?

Nej, det tror jag inte, för då hade jag redan kört i ett par mil, från den största orten i området. Och i ärlighetens namn, när jag tänker på det så är jag inte ens helt säker på att den orangea skyltningen från andra hållet gällde detta vägarbetet heller. Skylten stod i anslutning till en liten by, och inte ens på samma väg som vägarbetet var på. Det skiljde ju dessutom minst en mil mellan skylten och vägarbetet. Det stod INGET om vilken väg/vilken sträcka det gällde, så jag trodde faktiskt att skylten hänvisade till något som redan var färdigt för dagen. Jag tyckte mig se några nya asfaltremsor på vägen i anslutning till skylten, så jag trodde att det var det som var beläggningsarbetet. Men sedan antog jag att det var det andra som jag till slut kom till, men det kanske var fel. Konstigt var det i alla fall :crazy:!
 
Sv: Vad är okej (vägarbete)?

Det var en 90-väg som blev 50 km/h, ja. Och jag höll alltså mindre, dvs 40-50 km. Jag tycker alltså att beläggningen var såpass gräslig att de borde ha lett om trafiken i stället. Jag hittade till och med en liten sten med tjära på bredvid ena hjulet nyss när jag var ute. Eländet fastnade alltså REJÄLT på bilen tydligen...

Vid den typ av beläggning du beskriver (tjärad väg med lösgrus) är man beroende av viss trafik för att grusen skal "sätta" sig i tjäran, om man då håller den skyltade hastigheten är det oftast ingen fara för stenskott eller lackskador om gruset följer med några kilometer, även om det låter som om underredet blästras.
 
Sv: Vad är okej (vägarbete)?

Och i ärlighetens namn, när jag tänker på det så är jag inte ens helt säker på att den orangea skyltningen från andra hållet gällde detta vägarbetet heller. Skylten stod i anslutning till en liten by, och inte ens på samma väg som vägarbetet var på. Det skiljde ju dessutom minst en mil mellan skylten och vägarbetet.
Enligt den skylt du såg, så skulle de hålla på i två veckor. Det blir ganska många mil beläggning, och har de då placerat ut skyltarna där det hela arbetet börjar och slutar blir det en del mil mellan dem.
 
Sv: Vad är okej (vägarbete)?

Det har du ju rätt i. Men det är fortfarande förvirrande, tycker jag i alla fall, när man inte sätter ut NÅGOT som helst om vilken väg eller vilken sträcka det rör sig om, speciellt om skylten sitter så långt ifrån stället man jobbar på. Men jag visste i alla fall hur jag kunde undvika eländet på hemvägen, så jag slapp köra igenom det en gång till. Men från andra hållet hade jag ju inte den blekaste aning om vad de menade eller hur jag skulle ha kunnat köra för att komma runt.
 
Sv: Vad är okej (vägarbete)?

Enligt den skylt du såg, så skulle de hålla på i två veckor. Det blir ganska många mil beläggning, och har de då placerat ut skyltarna där det hela arbetet börjar och slutar blir det en del mil mellan dem.
Nej, så är inte ok att göra. Varningstavlan Varning för stenskott skall normalt ha en kompletterande skylt där arbetets utsträckning anges (t ex 0,3-3 km) eller där arbetets början eller slut framgår. I annat fall skall varningstavlan upprepas var 250:e meter, samt efter varje korsning (med undantag för utfarter från fastigheter och enskilda vägar).
 
Sv: Vad är okej (vägarbete)?

Nej, så är inte ok att göra. Varningstavlan Varning för stenskott skall normalt ha en kompletterande skylt där arbetets utsträckning anges (t ex 0,3-3 km) eller där arbetets början eller slut framgår. I annat fall skall varningstavlan upprepas var 250:e meter, samt efter varje korsning (med undantag för utfarter från fastigheter och enskilda vägar).
Enligt TS fanns det ingen Varning för stenskott alls.
 
Sv: Vad är okej (vägarbete)?

Jag tycker att du kan kontakta Trafikverket i din region och berätta vad du har sett.

För arbetet ska entreprenören ha en godkänd "Trafikanordningsplan". dvs en ritning som visar hur de ska skylta och i övrigt ordna för trafiken. Det kan vara en generell ritning för flera liknande arbeten. Om de inte har följt den måste de rätta sig (och ev betala vite till Trafikverket).

Man har möjlighet att få ersättning av väghållaren (kommunen, Trafikverket) för skador som uppkommer p g a fel i körbanan, även vid vägarbeten. Men man har förstås också ett ansvar själv. I ditt fall att hålla tillräckligt låg hastighet. Bara för att 50 km/tim är högsta tillåtna hastighet är det inte säkert att det är en lämplig hastighet.
 
Sv: Vad är okej (vägarbete)?

Hamnade en gång på sådan väg mellan vad det nu var och Pajala för en del år sen.

Min inte för gamla bil blev svartprickig på vit botten, det gick inte att få bort på de tio år jag sen hade bilen.

Asfaltstjäran trängde in i lacken så visst kunde man skrapat bort och sen slipat och lackat om. Men det fick vara prickigt.

De ansåg då att jag kunde valt en annan väg eftersom det var skyltat med varning om beläggningsarbete vid sista korset före sträckan. (med norrländska mått är väl 5 mil omväg inget) Det var dessutom beläggningsarbete även på den vägen söderifrån med!

Ptr
 
Sv: Vad är okej (vägarbete)?

Kl/OT

Påminner lite om hur skyltningen (om det öht finns någon) för vägarbete på cykelväg. Typ; Vägarbete, välj annan väg (underförstått; fast det finns ingen, så lycka till).
 
Sv: Vad är okej (vägarbete)?

Fast "välj annan väg" när jag inte hade en aning om VAR någonstans vägarbetet var, eller vilken annan väg jag skulle välja? Jag hittar inte så bra i det området att jag bara kan "ta en annan väg".

Vilket paminner mig om nar Amerikanska vanner till oss hyrde bil pa Arlanda och skulle ta sig till Tullinge for nagra ar sedan. Vagen var avstangd och det fanns en skylt ... pa Svenska. Vi sag skylten nagon eller nagra dagar senare, den sa "Vagen avstangd, ta Vasterbron". Undrar hur manga Svenskar som kunde lasa skylten visste var Vasterbron lag. Tursamt nog fick gasterna hjalp och hittade fram sa smaning om.:p
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
27 824
Senast: ptr
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
640
Senast: Rie
·
Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 103
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 789
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp