Vad är midsommar för dig?

Enligt Svenska Kyrkan är Johannes Döparens dag dagen efter midsommardagen, i år 25 juni.
Jag har läst att det beror på att man räknat lite olika på halvåret som ska ha gått mellan Johannes och Jesus födelsedagar. Något med den romerska kalenderns baklängesräkning från första dagen i fölgande månad. Alltså, sju dagar (en vecka) baklänges från 1 januari gör att Jesus födelsedag blir den 25/12. 7 dagar bakåt från 1 juli blir däremot den 24/6 eftersom juni bara har 30 dagar medan december har 31 :idea:.

Inte alls krångligt :D!

Jag har läst att det beror på att man räknat lite olika på halvåret som ska ha gått mellan Johannes och Jesus födelsedagar. Något med den romerska kalenderns baklängesräkning från första dagen i fölgande månad. Alltså, sju dagar (en vecka) baklänges från 1 januari gör att Jesus födelsedag blir den 25/12. 7 dagar bakåt från 1 juli blir däremot den 24/6 eftersom juni bara har 30 dagar medan december har 31 :idea:.

Inte alls krångligt :D!

Nu kollade jag upp hur svenska kyrkan gör och de har tydligen helgarderat sig :rofl:. Söndagen efter midsommar är "Den heliga Johannes Döparens dag" medan 24 juni blev Johannes Döparens (alldeles vanliga?) dag :idea:.

Nu kollade jag upp hur svenska kyrkan gör och de har tydligen helgarderat sig :rofl:. Söndagen efter midsommar är "Den heliga Johannes Döparens dag" medan 24 juni blev Johannes Döparens (alldeles vanliga?) dag :idea:.

Ena dagen är helig men inte den andra? Eller är den ena dagen för innan han blev helig och den andra för efter? Så många frågor :confused:

:rofl: Kan tillägga att jag inte är med i Svenska Kyrkan så det känns som om jag inte behöver vara orolig om jag missar någon helig dag :D

Ena dagen är helig men inte den andra? Eller är den ena dagen för innan han blev helig och den andra för efter? Så många frågor :confused:

:rofl: Kan tillägga att jag inte är med i Svenska Kyrkan så det känns som om jag inte behöver vara orolig om jag missar någon helig dag :D

Enkelt! Han fyllde år den 24:e och var fortfarande heligt bakfull efter midsommarfirandet varje år :up:. Han firade nämligen alltid födelsedagen på fredagen, eftersom det var så många av hans polare som inte kunde komma om han bjöd in till fest mitt i veckan :rofl:.

24 är den traditionella helgondagen som funnits sedan länge, det är ju fortfarande det som är "hans dag".
Men på grund av att Sverige gjort helgdagen rörlig så har Svenska kyrkan ändrat vilken dag man genomför firandet i sina kyrkor.
Det är nog lite segt att få folk och partystämning till en högmässa på en vardag, liksom... ;)

Är väl inte så ovanligt att man väljer att ha kalaset på en annan dag än själva födelsedagen om man fyller år mitt i veckan? :)
(ja, det hade ju @hagel redan skrivit ser jag nu...)

Numera: Blommor, lite lagom mycket gott att dricka, jordgubbar, god mat (inte matjessill då ;) )... I år var den goda maten en räkcheesecake till förrätt och ugnsstekt lax med nypotatis, sparris och två sorters såser :d som huvudrätt. Till efterrätt åt vi chokladkaka (som var lite åt tryffelhållet) med jordgubbar och grädde.

När jag tänker på det har nog laxen hängt med vid många midsommarfiranden när jag var liten också. Vi har aldrig direkt ätit matjessill till middag på midsommar.

24 är den traditionella helgondagen som funnits sedan länge, det är ju fortfarande det som är "hans dag".
Men på grund av att Sverige gjort helgdagen rörlig så har Svenska kyrkan ändrat vilken dag man genomför firandet i sina kyrkor.
Det är nog lite segt att få folk och partystämning till en högmässa på en vardag, liksom... ;)

Är väl inte så ovanligt att man väljer att ha kalaset på en annan dag än själva födelsedagen om man fyller år mitt i veckan? :)
(ja, det hade ju @hagel redan skrivit ser jag nu...)
Oslo ligger ju lite avigt till, också.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 246
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 258
Senast: Acto
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 218
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix