Vad är midsommar för dig?

Sankthansdagen är ju den 24:e juni (dvs. att Sankthansafton ligger dagen före = i dag) :confused:.

St. Hans är samma som riktiga sommar solståndet (21/6) , enligt flertalet länder som firar Hans.

Att Sverige valt lägga firandet till närmast påföljande/föregående helg är upp till Sverige att förklara.

När jag var liten var det dans runt midsommarstången, smörgåsbord, ute på landet hos farmor o farfar.

Nu är det allt från jobb till grillning hemma med närmsta familjen. Lugnt o skönt!

Det beror på att industrin inte ville ha flera halva veckor. Det kostar att starta upp maskiner och det ville de undvika.

Jotack, jag vet. Förs samma diskutioner i Norge och Danmark. Tack lov för oss schaufförer så finns möjligheten att lossa/lasta den 21 i sverige fortfarande så vi slpper bli av med 3000kr i intäkt den här månaden.

St. Hans är samma som riktiga sommar solståndet (21/6) , enligt flertalet länder som firar Hans.

Att Sverige valt lägga firandet till närmast påföljande/föregående helg är upp till Sverige att förklara.

Nej.

Stk. Hans handlar om Johannes Döparens (aka Stk. Hans) födelsedag. Denna dag infaller den 24. juni (6 månader före Jesus födelsedag). Stk. Hansafton är därmed alltid den 23:e juni, oavsett veckodag. Midsommarafton däremot ligger alltid på den fredag som är närmast Johannes Döparens dag. I år sammanfaller Stk.Hansafton och midsommarafton på fredagen 23:e juni.

Nej.

Stk. Hans handlar om Johannes Döparens (aka Stk. Hans) födelsedag. Denna dag infaller den 24. juni (6 månader före Jesus födelsedag). Stk. Hansafton är därmed alltid den 23:e juni, oavsett veckodag. Midsommarafton däremot ligger alltid på den fredag som är närmast Johannes Döparens dag. I år sammanfaller Stk.Hansafton och midsommarafton på fredagen 23:e juni.

Enbart i Sverige. Norge och Danmark firar ALLTID Skt. Hans 21/6 dvs på sommarsolståndet.

Jag har bott i Norge. Bor dessutom i Danmark och behöver bara titta ut för att finna tydliga bevis för att Skt. Hans firas just precis i dag. Den 23:e juni. Så ännu en gång: Nej, du har fel.

Lol. Konstigt att alla krogar då hade sina St. Hans erbjudanden i onsdags :p

Det här tycker jag är sådant som hör midsommarfirandet till:
  • Dans och lek runt midsommarstången
  • Sill och potatis
  • Nubbe även om jag gärna hoppar nubben själv
  • Bastu med björkris
  • Klättra över sju gärdesgårdar och plocka en blomma mellan varje hopp
Vad tycker du? Vad är midsommar för dig?*
Pethead

Midsommarmat är det enda viktiga :D Men nog så viktigt:
Matjessill
Nypotatis kokt med dill och kallt smör till
Grädde och gräddfil
Dill och gräslök

Alles för en lyckad midsommar!

Just nu hade jag dock önskat lite osvensk midsommar, dvs uppehåll, vill fortsätta stängsla men gärna i uppehåll :D

Om du vill fira lite så finer du ett firande här (idag):
http://norskfolkemuseum.no/sankthansfeiring

Det slutar först kl 21 ikväll.

Hva de gjør i Oslo har aldrig hvert relevant for resten av Norge. Resten av Norge bryr sig ikke om hva de gjør i Oslo, de feirer på de riktige dagene alikevel.

Oslo er bare et stort spørsmålstegn når det gjeller traditionelle Norske helgedager.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 246
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 258
Senast: Acto
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 218
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix