Vad är midsommar för dig?

Min (danska) kommun har heller inte fattat galoppen. för här hemma kan vi dofta rök från Skt. Hans bålen i närheten. Men vad vet lilla jag om traditioner i det land jag har bott i sedan 2006 . Bodde dock ett år i Norge 2014-2015. Tydligen inte i en "de flesta kommuner" för i min kommun slog de Guinnessrekord i störst bål (brändes på Skt. Hansafton, som de oriktigt nog firade den 23/6).

:angel:

Finnarna eldar också på Juhannusilta. Samt dricker vansinnigt mycket mer sprit än svenskarna (jag tillbringade en sommar inkl midsommar i Finland).

Hva de gjør i Oslo har aldrig hvert relevant for resten av Norge. Resten av Norge bryr sig ikke om hva de gjør i Oslo, de feirer på de riktige dagene alikevel.

Oslo er bare et stort spørsmålstegn når det gjeller traditionelle Norske helgedager.
Mina vänner i Lofoten firar idag. Men Lofoten kanske också ligger i Oslo?

Minnen av min storasyster som dog i en bilolycka för 6 år sen precis före midsommar.
Tufft då....:cry: Har bekanta som förlorade sin dotter på midsommardagen, antar att det är en jobbig helg för dem

Här firades midsommar med buller och bång när barnen var små, midsommarstång och dans samt fler familjer och massor av barn. Blomsterplockning och dans runt stången :)
Numer är det sillunchen som är den stående punkten, då ungdomarna ofta vill fira med kompisar på kvällen :p

Midsommar är jobb för mig. Jobbar "alltid" på midsommar. Fick för övrigt frågan om det var pga sankt hans som de andra butikerna hade stängt tidigare idag. En norsk dam som frågade.

Det här tycker jag är sådant som hör midsommarfirandet till:
  • Dans och lek runt midsommarstången
  • Sill och potatis
  • Nubbe även om jag gärna hoppar nubben själv
  • Bastu med björkris
  • Klättra över sju gärdesgårdar och plocka en blomma mellan varje hopp
Vad tycker du? Vad är midsommar för dig?*
Pethead
Färskpotatis. Blommor. Umgänge.

Jag har skalat ner midsommarfirandet rejält.

Men det jag verkligen vill få till ändå är:
Blommor, midsommarblomster. I år i form av midsommarkransar till barnen.
Klä midsommarstång, här i byn klär vi den gemensamt dagen innan.
Jordgubbar!!
En sväng runt midsommarstången, iofs mest för barnens skull.

Johannes Döparens dag(Sankt Hans dag, St Johns day osv) är 24 juni eftersom han enligt bibeln föddes 6 månader före Jesus(att sedan Jesus med största sannolikhet inte föddes det datum vi firar kan vi lämna därhän). Alltså är 23 juni "afton".

Även typ halva Danmark tycks ligga i Oslo då mina vänner och släktingar på olika håll i Danmark alla, som traditionen bjuder, firar S:t Hans idag.
Säkert kvinnor hela bunten - det skulle förklara förvirringen! :down: Tur att det ändå finns män som kam upplysa alla förvirrade Oslo-bor om vad som gäller :D :up:

För mig innebär midsommar skräniga grannar, regn och jordgubbar. Typ som resten av sommaren :D

Medan jag bodde i Sverige betydde midsommar sill, nypotatis och snaps ... sedan flyttade vi utomlands och det blev en kul fest hos nagon Svensk eldsjal pa midsommar. I ar var det officiellt firande i en park inne i Portland ... och da det var en mycket upptagen helg ... och det skulle regna valde vi att inte ga och att inte gora nagonting alls sjalva. Vi forbereder oss daremot for att fira "Independence Day". :p

Johannes Döparens dag(Sankt Hans dag, St Johns day osv) är 24 juni eftersom han enligt bibeln föddes 6 månader före Jesus(att sedan Jesus med största sannolikhet inte föddes det datum vi firar kan vi lämna därhän). Alltså är 23 juni "afton".

Enligt Svenska Kyrkan är Johannes Döparens dag dagen efter midsommardagen, i år 25 juni.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 246
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 258
Senast: Acto
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 218
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17