Vad är "måste"

malinsky

Trådstartare
Vilken utrustning, märken och ev färger är "måste" om man ska vara inne eller en hipp dressyrnörd?

Jag är helt ute, så det kan vara kul att höra vad det är som gäller där ute på tävlingsbanorna, på träning och i stallet.

Vad är specifikt för dressyr, och vad är ett måste rent generellt?? :banana:

Sv: Vad är "måste"

Är inte dressyren en prylsport?
Finns det ingen utrustning mer än sadeln och gjorden som är mer "dressyr" än något annat?
Ska sadelgjorden se ut på ngt speciellt sätt tex?

Är det Kyra eller Pikeur som gäller (tex?) eller är det bara tillräckligt dyrt = bra? Mias bandageunderlägg eller ngt annat?
Ngt speciellt utseende på schabraken?

Är dressyrnissarna dammiga tråkmånsar som inte är trendkänsliga?

:D

Det är svårt att vara väldigt trendkänslig med själva tävlingskläderna - det är ju sååååå klassiska, jag menar typ fracken och så vidare. Men det runt omkring är ju dessto mer trend:D Fast jag använder det jag tycker om oavsett om det är årets modell eller inte - däremot är jag väldigt kräsen med att det måste vara ganska nytt eller iallafall liiiite användt, använder oftast vissa saker enbart till tävling men så gör säkert de flesta. Typ skydd, lindor, täcke, jackor och västar.

Bling är ju hett - skaffade nyss nya Roeckl vantar med blingbling!:p
Pannband - inte less is more!
Schabrak har oxå diskret bling i "bakkanten"

Kläder till framridningen - alla nya fräscha Kyra jackor tillexempel, jag skaffade en ljusrosa att ha på framridningen:D

/Z.

Härligt!!

Här på Buke är det alltså bara du som är "prylbög" ;)
Vad har du när du rider fram? Lindor, damasker..?

Eller är det så att jag får bli hoppryttare för att stilla prylfixeringen!? :banana:

haha, det är kanske fler som ger sig tillkänna nu när jag börjat:p

Jag har några alternativ när jag rider fram:
*Eskadron - duvet dom här "nya skydden" som är lite hopp insp.?
*N.E.W-skydd
*Har jag ANKY-schabraket har jag givetvis ANKY fleeclindor
*Eskadron fleeclindor + vita eskadron boots i pikosoft.
-alla naturligtvis vita, men oftast har jag de översta skydden - de är snyggast och nyast:D

/Z.

Hmm...måste är det väl inte direkt men jag kan säga hur jag brukar klä mig iaf :)

- ljusblå jacka på framridningen som jag fick nere på Hof Kasselmann i tyskland.
- N.E.W skydd på framridningen och inga endast vita schabrak utan vita schabrak med passpoil (stavas?) i någon fin färg.
- Bling på pannbandet..

hm, kommer inte på något mer...

Ett måste för alla dressyrryttare är en uppsättning schabrak och lindor i marinblått, och vita lindor, självklart. Ridbyxor är det mest Pikeur som gäller, samt deras och Kyras jackor.
På framridning har man antningen vita lindor/damasker (måste täcka runt hela benet självklart;) ), eller om man har tex vitt schabrak med grön kant, så kan man ha lindor i samma gröna färg. Helst gelepad, vit, och glitterspray och gele var iaf väldigt inne i sommras.

Det finns helt enkelt hur mycket som helst!

Kl

Finns det mer märken än Kyra som är mer "dressyr" än andra, både när det gäller kläder och annan utrustning?

Ja, anky också. Men dersa lindor är inte bra, en schabraken är chill! Om man ska ha schabrak är ju RG:s super, och esperado är också snygga. Träns mm. är det ju mycket Otto Shumacher och passier som är mest populära för tillfället, spec. OS.:idea:

Oj, jag tycker nog allt att deras lindor är bra, men det finns ju olika. Tyckte d var svåra att linda med tills man fick in tekniken:p

Ah, håller med OS-pannband=:love:

:rofl: :rofl:

Skrattar, jag har knappt hört talas om en tredjedel av de märken som nämns här.

Jag köper saker efter plånboken, inte vad de heter, sedan ska det var funktionsdugligt. Jag är tyvärr hopplös gällande märken, både inom hästvärlden och privat.

Min vita helskodda tävlingsbyxor köpte jag billigt för 1000 kr, 1984, de var skyltex, och lite solfärgade, de är av märket Pikeur, och jag har dem än, så jag måste säga att de var helt prisvärda.

Annars så köpte jag ett par skitsnygga gråa förra året, som i princip ALLA berömmer för att de är så snygga och frågar om det är från Pikööör, men jag säger sanningen, det är Höööööööks......

som sagt, jag är helt off.....

Ah, håller med OS-pannband=:love:

hihi, jag köpte ett OS-pannband utan att veta att det var ett sånt :D

(jag) -jag vill ha ett sånt där pannband, ett med gult och blått på...(pekar)
(hon i affären) - jaså, ett schumacher! ja de är populära...(osv bla bla bla)
(jag, såg ut såhär -> :confused: ) - öh, jaha. ja ett sånt. med gult och blått på.
:D

satte det förresten på ett hööks-träns - blir jag halshuggen av modepolisen nu? :eek:

/PF - inte ett dugg intresserad av vad som är "inne" eller ej

Jag kör efter plånboken. Det enda jag vet märket rikigt säkert på, det är på dressyrsadeln, och det är en HDR, och det är även det dyraste jag någonsin köpt i utrustningsväg. Så länge min utrustning är hel, ren, och passar utmärkt är jag nöjd. Sen kan jag självklart köpa vissa saker för att jag "bara måste" ha de där snygga benskydden, lr det otroligt fina schabraken. Jag matchar alltid allting, men köper hellre lite billigare, för jag älskar att shoppa, och byta färger/saker ofta. Som jag sa, så länge mina saker passar så kör jag på de.

Eskadronpaddar, Mias lindor och Mias schabrak är ett säkert kort, det funkar alltid och det blir inte fult i första taget.
Eskadronbootsen, helst med ludd såklart, är ett måste på frambenen.
Rundsydda träns med kilometerbreda nosgrimmor, Döbert el Schumacher.
Sen är man inte riktig dressyrryttare om man inte struntar i att matcha lindor och schabrak/kläder, det ska ju se avslappnat ut... ehm :p
Benskydd går fetbort!

Nu drar jag på det som är generellt i riktiga dressyrstall.

Nyfiken fråga? Varför går benskydd fetbort?
delvis *kl*
Jag har alltid,alltid,alltid lindat men börjar mer och mer dra mig åt riktigt bra skydd, jag tror inte det kan vara bra att linda i längden så att säga:D

Hmm...måste är det väl inte direkt men jag kan säga hur jag brukar klä mig iaf :)

- ljusblå jacka på framridningen som jag fick nere på Hof Kasselmann i tyskland.
- N.E.W skydd på framridningen och inga endast vita schabrak utan vita schabrak med passpoil (stavas?) i någon fin färg.
- Bling på pannbandet..

hm, kommer inte på något mer...

Vad är det för pållehäst på din avatar? :)

Eskadronpaddar, Mias lindor och Mias schabrak är ett säkert kort, det funkar alltid och det blir inte fult i första taget.
Eskadronbootsen, helst med ludd såklart, är ett måste på frambenen.
Sen är man inte riktig dressyrryttare om man inte struntar i att matcha lindor och schabrak/kläder, det ska ju se avslappnat ut... ehm :p
Benskydd går fetbort!

absolut :bow:

:angel:

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 549
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 475
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 110
Senast: Hajfisk
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 450
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar