Vad är grejen med eltrådslindande grimmor?

Sv: Vad är grejen med eltrådslindande grimmor?

Jag kan inte på något sätt tolka den citerade lagparagrafen som att grimmor med metalltråd eller antenn är olagligt. Det handlar mer om elpåfösare av olika slag. De flesta vanliga grimmor har ju också metalldelar, detta är ju egentligen bara ett sätt att se till att de verkligen nuddar staketet med dem. Om jag vore djurskyddsinspektör skulle jag se mellan fingrarna eftersom det är bättre att hästen stannar i hagen än att den blir påkörd, men jag skulle inte uppmuntra till det eftersom det nog lätt kan missbrukas av idioter. Som flera här beskriver att de har gjort tycker jag inte är en dum idé, om det inte funkar efter ett par tre försök så kommer det antagligen inte funka i fortsättningen heller. Dock tycker jag inte att man kan poängtera nog att det ska ske under uppsikt! Dels för att det inte ska hända något och dels för att se när målet har uppnåtts.

Problemet är absolut inte löst!
(Mer än tillfälligt)

Men tyvärr är det lite för hårt i marken för att kunna bygga några hagar just nu...

Senast ändrad:

Jag kan inte heller förstå vad man blir så upprörd över. Jag tycker däremot att det är mycket olämpligt att i ett forum ge råd om denna metod till människor man inte känner. Det är så lät att säga "jag har försökt med aaaallt" men så kanske det inte alls är.
Som många andra här så har jag erfaremhet av inte bara en utan flera rymmare genom åren och vet hur både jag som stallägare och hästägaren ständigt oroas, hur mycket bara en liten ponnyplutt kan ställa till det...

Hej!
Jag har två hästar. Den gamla har aldrig smitit ur hagen, men klivit in i trådarna och hängt på och över trådarna, när det var snö och tjäle..
Den "lilla" yngre hästen har på rackartyg smitit ut några gånger vid samma väder-förhållande, snö och tjäle. Skitunge..
Jag får panik och blir sönderstressad av att inte veta om hästarna går kvar i sin hage, så att sätta upp en extra tråd var enda alternativet!

Denna extra tråd har jag sedan kopplat till minus / jord på aggregatet.

Så när mina hästar går emot någon av de "vanliga" trådarna (plus-kopplade) och även nuddar den nya jord-tråden, så får de en riktig kyss :)

Ska väl kanske tillägga att den extra minus-tråden har jag satt längst upp, och bara ca 10 cm ifrån den vanliga plus-tråden.
När hästarna kommer emot bägge trådarna med halsen, så hoppar de iväg (inåt i hagen):D

Man kan naturligtvis sätta minus-tråden eller trådarna, mellan de vanliga plus-trådarna och koppla de varannan till minus, varannan till plus. Kanske är ett bra alternativ för någon med lite mindre häst, som vill krypa mellan trådarna..

Men se till att de inte plus och minus ligger emot varandra någonstans, för då funkar ju inte elen...;)

Hoppas detta kan hjälpa någon att slippa rymlingar, mina har ALDRIG gått nära staketet sedan jag satte upp den extra minus-tråden :D
De har jätterespekt!!

Lycka till!

Jag har också tråd två kopplad till minuspolen men min häst hoppar, så det spelar inte så stor roll... :crazy:

Men...det låter på dig som om detta skulle vara vanligt. Jag har ännu inte träffat någon som behövt ta till något sådant som att linda grimman. Har läst om det någon enstaka gång. Det måste väl ändå vara väldigt ovanligt? Och någon man tar till när allt annat misslyckats? (Antar jag)

KL

Kan helt ärligt säga att om alternativen står mellan att lägga 10-30 000 på att fixa idiotsäkra hagar och att linda in grimman i ståltråd så att hästen får en eller två rejäla kyssar så är valet enkelt för mig, det blir grimman.

Delvis KL
När en häst rymmer är det fel på staketet om det inte är så att hästen blir skrämd och kommer i sken. Allt enligt lagstifningen som t ex reglerar ansvaret om häst kommer lös ut i trafiken.

Så att ett staket inte håller hästen inne i normala fall innebär att det är fel på staket och inte på hästen. Om en häst inte kan gå på bara eltråd får man som hästägare göra ett annat staket. Är det sådana monster som vissa skrivit om som går igenom även trä staket m m ja då får man bygga plank på tre till fyra meter så går inte hästen ut.

Att ha anordningar som är till för att tillfoga hästen smärta och eller obehag är inte tillåtet enligt djursakyddslagstiftningen. Det är ju just det som antenner, inlindade grimmor och för den delen blöta täcken används för, ge smärta och obehag. Allt för att ägaren inte vill investera i ett staket som passar hästen.
Vilket borde innebära att den ägaren inte är en lämplig ägare........:angel:

Delvis KL
När en häst rymmer är det fel på staketet om det inte är så att hästen blir skrämd och kommer i sken. Allt enligt lagstifningen som t ex reglerar ansvaret om häst kommer lös ut i trafiken.

Så att ett staket inte håller hästen inne i normala fall innebär att det är fel på staket och inte på hästen. Om en häst inte kan gå på bara eltråd får man som hästägare göra ett annat staket. Är det sådana monster som vissa skrivit om som går igenom även trä staket m m ja då får man bygga plank på tre till fyra meter så går inte hästen ut.

Att ha anordningar som är till för att tillfoga hästen smärta och eller obehag är inte tillåtet enligt djursakyddslagstiftningen. Det är ju just det som antenner, inlindade grimmor och för den delen blöta täcken används för, ge smärta och obehag. Allt för att ägaren inte vill investera i ett staket som passar hästen.

Då är det alltså inte heller tillåtet att ha elstaket menar du, för dom är ju där för att tillfoga hästen smärta om den går emot.

Jag vill gärna se dig bygga ett 3-4 m plank runt en hage på ett hektar.

Och du har helt rätt i att jag inte skulle vara intresserad av att investera i ett staket för 30-40-50 tusen för att hästen inte respekterar elen. Om du tycker att det gör mig till en olämplig hästägare så får du väl tycka så, det rör mig inte i ryggen.

Min häst går i hagar där tråden sitter på 100-130 cm höjd och ingen av hästarna har försökt rymma, de verkar helt enkelt rätt nöjda med sina 1,5 ha.

Senast ändrad:

Fast det du skriver är i ju inte verklighetsförankrat överhuvudtaget. I normalfallet JA, men i tokrymmarfallet så kan det vara helt orimligt.

Jag skulle ALDRIG välja alternativet med tråd runt grimma eller antenner.
En ponny jag köpte hade en lindad grimma med sig, förra ägaren påstod att hon var tvungen att ha den åtminstone första dagarna i hagen. Den grimman kommer ALDRIG användas här och ponnyn har inte rymt en enda gång sen hon flyttade hit för 4 år sedan.
En annan ponny kom hit ungefär samtidigt som ovan nämnda. Han hade, enligt uppgift, gått i bantningshage i hela sitt liv och varit en notorisk rymmare - tills de satte antenner på honom.
Jag kan förstå om han ville rymma, när han var hungrig hela tiden. Men det sorgligaste av allt är att se hur LIVRÄDD han är för elstängsel. Vi hade tidigare en grind intill en stallvägg och det var knappt man fick upp honom i hörnet där grinden var, om den inte redan var vidöppen.
Kl
Har själv problem med en shettis som rymde flera gånger dagligen. Min vinterhage är ca 1200 m i omkrets. Att sätta tex à-staket runt det skulle kosta över hundrafemtio tusen, vilket man helst inte sätter upp på arrenderad mark när alla andra hästar hittills hållit sig inne med vanligt elstägsel med trästolp.

Ponnyn i fråga bara går/ snubblar sig igenom staketen som ingenting. Trådar går sönder, isolatorer rycks ut, stolpar knäcks. Nu har vi tre elrep plus två 40 mm band och hon rymde ändå flera gånger. Äntligen efter två aggregatsbyten och många många timmars jobb verkar hon hålla sig inne, iaf ett par veckor. En hårig oskodd ponny är inte lätt på vintern. Jag förstår verkligen dem som tar till desperata åtgärder. Nu är det rejält ös i staketet. Att nudda det är nog som att ha elrep runt sig...
Hur många trådar du har spelar ingen som helst roll, det som spelar roll är om de är ordentligt gjordade, så att staketet får önskad effekt.

En applåd till dig, som satsade mer på staketet.

Jag har själv stått med häst som tryckte på trådarna men inte fick någon stöt (vintertid). Det löste sig med andra rutiner men i dagsläget hade jag satt upp en jordningstråd istället. Jag personligen hade fått dåligt samvete om jag inte försökt att göra om staketet eller satt viltstängsel (el!) innan jag tog till metoder att göra hästen mer elstötskänslig.
Exakt!
Jag har fem trådar i mitt stängsel (20, 40, 60, 90, 120 cm) och 40-centimeterstråden är jordad. Det stänger inte in allt, men hittills har det i alla fall hållit min rymningsbenägna shettisunghingst inne i hagen.

Delvis KL

Det är inte "bara" att investera i en ny hage.. Att påstå att man ska bygga något för 30-50tusen för att EN rackare rymmer kommer inte att hända. Vilken "normal" hästägare/stallägare har råd med det?

Det man gör i "verkligheten" är att kolla trådarna så att hagen är hel och att inte strömmen bryts någonstanns, klipper gräset under tråden och sätter eventuellt upp en till tråd om hagen är av mindre karaktär. (Möjligtvis kan man bygga om en "ruta", men att bygga om 1-2h är inte rimligt.) Om hästen fortsätter rymma trots koll och eventuella korrigeringar av hage/ström får man ta till "alternativa metoder" och bli av med problemet, låta hästen ständigt stå på box, låta hästen göra vad den vill och gå lös på gården eller lägga ut otroligt stora summor pengar som man aldrig får igen; vad är bäst/sämst?

Jag har en rymningsbelägen shettisherre här hemma. Han rymmer så fort strömmen stängs av (tar max 1 timme för honom att upptäcka det), som tur är är han livrädd för ström (undra vad han varit med om..) och rymmer aldrig när den är på.

Hästarna har en jättestor kuperad hage, rinnan vatten i form av en bäck samt thermobar, fri tillgång på grovfoder och en fin ligghall. Skulle min shettis trots detta rymma med ström i stängslet skulle jag självklart kolla möjligheterna att han inte undgår att få en stöt om han går emot staketet osv. I dagsläget har dom inte grimma på sig i hagen, men jag TROR jag skulle kunna tänka mig att testa att lindra grimman med elband. Det enda som händer är att han får en mer utspridd stöt och möjligtvis lite starkare (bättre kontakt) om han går emot tråden (och hagström är ju inte direkt skadliga strömmar om man säger så :grin:). Vad annars skulle man göra? Trästaket skulle vara omöjligt i den här terrängen och han har gått igenom staket med 7 trådar (då utan ström) utan problem.

Hellre att han lättare får en stöt när han försöker rymma än att han blir påkörd av en bil eller ränner runt och ställer till problem i dom andra stallen/hagarna runt omkring...

Fast där kan ju flytten spelat in. Dels bryta beteendet dels kan ju ponnyn trivts bättre.

Alltså, Ni som tycker att en lindad grimma är okej, HUR kan ni tycka att det är okej att en eventuell stöt sprids runt hela huvudet på hästen? HUR kan ni tycka att det inte är kvalificerat djurplågeri? Tänk er själva skillnaden på att få en stöt på en hand eller att få den samtidigt runt hela ansiktet och huvudet?
Fast där kan ju flytten spelat in. Dels bryta beteendet dels kan ju ponnyn trivts bättre.
Eller också har jag kanske bättre staket :idea:, så att man inte behöver hålla på med antenner och lindade grimmor och annat skit
För mig är det obegripligt hur någon kan kalla sig djurvän och samtidigt utsätta ett djur för detta.

Senast ändrad:

Som nån nämnt bättre det än en häst som blir påkörd och skadas allvarligt. Hela grimmor, nej, men antenner i absolut nödfall eller klippning på bogen kan ju annars vara ett alternativ.

Nu får jag väl skit för det, men jag kan inte se det hemska i att linda lite ståltråd runt en grimma.
En bekants häst skenade häromveckan. Hästen sprang ut på vägen, och både en bilförare och hästen tvärdog.
Nu hade den inte rymt ur hagen, men har man en häst som gång på gång rymmer ur normalbra staket, så skulle inte jag döma nån som ser sitt ansvar, och därmed ser till att hästen får respekt för staketet.

Alltså, Ni som tycker att en lindad grimma är okej, HUR kan ni tycka att det är okej att en eventuell stöt sprids runt hela huvudet på hästen? HUR kan ni tycka att det inte är kvalificerat djurplågeri? Tänk er själva skillnaden på att få en stöt på en hand eller att få den samtidigt runt hela ansiktet och huvudet?

Eller också har jag kanske bättre staket :idea:, så att man inte behöver hålla på med antenner och lindade grimmor och annat skit
För mig är det obegripligt hur någon kan kalla sig djurvän och samtidigt utsätta ett djur för detta.

Tar man med ett finger på tråden känns stöten värre än om man lägger hela handflatan mot tråden. Men jag vågar tyvärr inte testa hur det känns om jag har lindat in vante/hand i eltråd först :-S att tejpa fast en elbandsnutt på fingertoppen är däremot inte så långt ifrån verkligheten, kontaktytan blir densamma som att sätta fingret på staketet.

Du får gärna komma med andra alternativ när man har en häst av 70 som rymmer och hagar på över 1h. Efter man kollat att staketet är ok!

Det är klart att det inte är roligt för någon att låta sin häst få en ordentlig stöt; men hellre det en gång än att den ska rymma; riskera att bli påkörd, skada sig själv och andra hästar om den rymmer in i annan hage, risk för tjuvbetäcking (hingstar som rymmer), risk att skada sig på tråden osv. osv.
Ungefär samma logik när man ger hästen en ordentlig pisk en gång och problemet är löst, än att sitta och tjata med skänkeln i tid och otid.

Att linda in grimman i ståltråd är sista utvägen och inget man gör på en häst som råkat rymma en gång.. utan det gör man efter att man kollat sitt staket (och nej, man bygger inte om ett staket från grunden -för det har man inte råd med!! -om det inte tydligt behövs och fler hästar rymmer regelbundet).

Elektricitet fungerar inte så, fördelar du strömpulsen över en större yta lär det kännas mindre än om kontaktytan är väldigt liten. Ungefär som en spikmatta, att ligga på en spik skulle göra väldigt ont men fördelar du trycket över flera hundra är det inte så farligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 468
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund En liten bedlingtonterrier - och jag är en sådan total nybörjare :p. Jag har haft hästar och katter men aldrig hund! Hon är en ljuvlig...
Svar
19
· Visningar
1 937
Senast: Mitten
·
Utrustning Vill börja med att säga att detta är halvt skämtsamt halvt allvarligt. I nya katalogen finns en hel del grejer med Lena Furberg...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
38 538
Senast: gulkiwi
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka