Vad är grejen med eltrådslindande grimmor?

Sv: Vad är grejen med eltrådslindande grimmor?

En häst, hoppstammat halvblod såklart, som var på sommarbete där jag har mitt föl forcerade ett staket och hoppade över två staket för att ta sig in till hingsten på gården, min fölunge (numera åring) rymde trots fem trådar med el i, började med att sätta rep för att jag var rädd att hon skulle fastna i tråden, men när inte det hjälpte så satte jag el i alla trådar. Hon rymde ibland ändå. Skitunge.

Det är inte alltid staketen det är fel på när hästarna rymmer. Men Ja, visst är det många gånger så att det inte är el i trådarna på vintern, och självklart så skall man åtgärda det.

Senast ändrad:

Vi använde antenn på min ponny, han klättrade igenom allt. Och då menar jag allt!

Men vi gjorde antennen så att han inte fick någon stor direktstöt i nacken (satte ludd) utan mer så att det skulle gnistra och smälla i tråden så han skulle höra att det var el. Och det funkade, han höll sej inne...:laugh:

Mvh Domino_s

Menar du A-staket? Tro mig, det går att rymma ur även det. Mitt dräktiga ponnysto klippte ett sådant utan problem.
Hon blev så jäkla hormonstinn och bestämde sig helt enkelt för att hon inte skulle gå själv i hagen utan att hon skulle hoppa in till dom andra hästarna.

Har du bild på detta eller kan förklara mer ingående på hur du satte antennen?

en typ av A-staket men med tätare "pelare" emellan.

kl
Jag är iallafall övertygad om att dte går att lösa med bra staket för alla typer av häst:)

Jag har förståelse för om det är en kostnadsfråga och tids/ork fråga när dte gäller bra staket.

Men att påstå att det inte finns dugliga staket är bullshit.
Bättre å vara ärliga då.

Sen tror jag på att skapa en bra miljö inne i hagen så att hästen vill vara där.

Kl
Har själv problem med en shettis som rymde flera gånger dagligen. Min vinterhage är ca 1200 m i omkrets. Att sätta tex à-staket runt det skulle kosta över hundrafemtio tusen, vilket man helst inte sätter upp på arrenderad mark när alla andra hästar hittills hållit sig inne med vanligt elstägsel med trästolp.

Ponnyn i fråga bara går/ snubblar sig igenom staketen som ingenting. Trådar går sönder, isolatorer rycks ut, stolpar knäcks. Nu har vi tre elrep plus två 40 mm band och hon rymde ändå flera gånger. Äntligen efter två aggregatsbyten och många många timmars jobb verkar hon hålla sig inne, iaf ett par veckor. En hårig oskodd ponny är inte lätt på vintern. Jag förstår verkligen dem som tar till desperata åtgärder. Nu är det rejält ös i staketet. Att nudda det är nog som att ha elrep runt sig...

Senast ändrad:

en typ av A-staket men med tätare "pelare" emellan.
kl
Jag är iallafall övertygad om att dte går att lösa med bra staket för alla typer av häst:)
Jag har förståelse för om det är en kostnadsfråga och tids/ork fråga när dte gäller bra staket.
Men att påstå att det inte finns dugliga staket är bullshit.
Bättre å vara ärliga då.
Sen tror jag på att skapa en bra miljö inne i hagen så att hästen vill vara där.

Spännande att du är så tvärsäker i din åsikt. Jag är också tvärsäker i min. :) fast den är inte ett dugg lik din.
Det finns hästar som inte stoppas av ngt staket. Brunst/hormoner kan ställa till det. möjligen om det är en mycket liten hage där de inte kan ta sats, och man sätter riktigt högt staket. det är nog inte den lösningen som de flesta vill ha någon längre tid. Men den typen är ganska vanlig i tex Tyskland.

I det fallet förstår man såklart om hästarna inte vill stanna i hagen.

Att säga att hästarna ska få en bra miljöoch det är avgörande om de stannar vill jag påstå beror på okunskap om hur hästar fungerar. Att en häst rymmer beror sällan på miljön i hagen, det handlar oftast om flockinstinkter och gårdens (närområdets) flock/hierarki.

Jag gjorde för många år sen själv en "antenn"för en häst som gick igenom allt. Möjligen ett träplank hade hindrat honom men det var vår veterinär som tipsade. Hon menade att det var bättre för hästen än att han hamnade fel alt. Fick stå inne. Hormonerna hamnade rätt igen efter ca 1 mån och sen har det fungerat utan antenn med alla staket. Humant eller ej? Klart det gjorde ont, annars hade det inte hjälpt.

I år hade vi problem med 2årsstona i en vecka. Inga skor, torr snö, tjock päls och brunstiga ston i januari var en jobbig period. Det löste sej utan ngt hjälpmedel men var frustrerande.

Intressant att så många minsann vet att det alltid är fel på staket och att bara för att just de inte haft problemet så finns det inte. :devil:
tråkigt med inställningen att det är lathet/snålhet etc. ledsen men så enkelt är det inte.

Jag hade en ponny som var en riktig rymmare, fri tillgång på mat i hagen bra ström både vinter och sommartid, kompisar osv. Men hon gick ändå genom tråden. I tid och otid. Drog igenom allt, när hon kom lös ställde hon sig utanför hagen och fick panik att kompisarna var så långt bort. Vet inte riktigt varför hon gjorde så faktiskt men vi försökta allt möjligt och efter 2år med dagliga rymningar (ofta for resten av flocken med och vi bodde 200m från järnvägen och 500m från en större trafikerad europaväg) Så tyckte jag att hjärtattackerna jag fick varje gång hon kom lös räckte.

Gjorde så enkelt att jag tog en tråd o linda fast i grimman (runt nosdelen och "käkdelen", ej nacke plus hängde en liten "stump" nedanför), ledde henne in i hagen och lät grindhandtaget snudda stumpen på grimman (då snackar vi el från ett vanligt litet batteridrivet aggregat) och hon har aldrig gått ut ur hagen igen efter det. (4år sedan)

Men hon verkade inte få varken fysiska eller psykiska men efter det, inte heller är hon rädd för tråden utan har helt enkelt respekt för den.

Så länge det inte sker under längre perioder utan man ska lära hästarna på en gång att dom inte ska gå på tråden. Gör man på "rätt" sätt ser jag inget fel med det alls, men som sagt, inte som en långtids lösning utan då får man fundera på annat (hagstorlek, mat, kompisar, trivsel m.m....)

En applåd till dig, som satsade mer på staketet.

Jag har själv stått med häst som tryckte på trådarna men inte fick någon stöt (vintertid). Det löste sig med andra rutiner men i dagsläget hade jag satt upp en jordningstråd istället. Jag personligen hade fått dåligt samvete om jag inte försökt att göra om staketet eller satt viltstängsel (el!) innan jag tog till metoder att göra hästen mer elstötskänslig.

Återigen, det är den helt invirade grimman jag blir förbaskad över. Och att jag fortfarande inte vet hur man sätter en antenn på en häst. Och jag blir frustrerad att det tipsas om elgrimman så friskt. Och utan minsta antydan till att det bör ske under uppsikt heller.

Tänk er, hästen/ponnyn går där i hagen, kliar sig mot nått träd.... Och fastnar i det nu antennen sitter i, eller får in en gren i dendär elgrimman?

Och i själva verket är det ett jordningsfel? Eller hästen blir mobbad, jagad? Eller är hungrig? Tex," testa att vira eltråd runt grimman, det gjorde jag på min som rymde innan insläpp på kvällen! Yeaaaah!!" :cry: (påhittat citat utifrån tidigare "erfarenheter")

Senast ändrad:

Att säga att hästarna ska få en bra miljöoch det är avgörande om de stannar

Du får gärna citera mig vart jag skrivit detta i mitt inlägg

att bara för att just de inte haft problemet så finns det inte. :devil:
tråkigt med inställningen att det är lathet/snålhet etc. ledsen men så enkelt är det inte.

Om du är så hyffsad å läser hela tråden så ser du att jag i tidigare inlägg var tydlig i att jag haft med rymmare att göra.
JAg har heller aldrig nämnt orden lathet/snålhet

Så ska du citera eller poängtera det jag skriver, gör det rätt:grin:

När min shettis var drygt över året fick hon den sommare i samband med första brunsten totalt rymmarknäpp. Hon gick på bete med kompisar i stor fin hage, varierande terräng och bra staket med en jäkla el i , trots det drog hon så fort man vände ryggen till. Jag testade verkligen allt men utan resultat. Hon lyssnade på elpulsen i stängslet och drog rakt igenom.
En morgon halv 7 ringer stallägaren och säger att min pålle stått på vägen och nästan blivit påkörd av en bil. . . Då gjorde jag en sk antenngrimma och hon gick ut en gång med den och aldrig mer.
Hon går i dag utan grimma i hagen och jag ångrar inte mitt val. Vetskapen om att hon nästan kunde ha orsakat en dödsolycka för familjen i bilen den morgonen gör valet enkelt när jag provat allt annat. Ofta kan man lösa det med bra staket. Ibland inte och då ser jag inget fel i det om man verkligen testat ALLT innan.
En välgjord antenngrimma ska inte hästen kunna fastna med i hagen.

När min shettis var drygt över året fick hon den sommare i samband med första brunsten totalt rymmarknäpp. Hon gick på bete med kompisar i stor fin hage, varierande terräng och bra staket med en jäkla el i , trots det drog hon så fort man vände ryggen till. Jag testade verkligen allt men utan resultat. Hon lyssnade på elpulsen i stängslet och drog rakt igenom.
En morgon halv 7 ringer stallägaren och säger att min pålle stått på vägen och nästan blivit påkörd av en bil. . . Då gjorde jag en sk antenngrimma och hon gick ut en gång med den och aldrig mer.
Hon går i dag utan grimma i hagen och jag ångrar inte mitt val. Vetskapen om att hon nästan kunde ha orsakat en dödsolycka för familjen i bilen den morgonen gör valet enkelt när jag provat allt annat. Ofta kan man lösa det med bra staket. Ibland inte och då ser jag inget fel i det om man verkligen testat ALLT innan.
En välgjord antenngrimma ska inte hästen kunna fastna med i hagen.

Hade du bara antenn på eller även lindat in grimman?

Som ett alternativ för att få en en notorisk rymmare att respekters staketet så kan jag tycka det är ok. Skaderisken det innebär med en häst som rymmer, spränger staket är värre än att göra så här. Det borde väl räcka med en gång antar jag. Nu har jag inte behöt ta till drastiska åtgärder själv, men skulle jag få en sådan häst så skulle jag nog göra det. Ingen vill ju att hästen ska skadas allvarligt.

När man stängslat och stängslat och stängslat... Så har man inte ett dugg dåligt samvete över att man lindar eltråd runt nackremmen på en rymmares grimma. Jag gör antagandet att en rejäl kyss från stängslet gör betydligt mycket mindre ont än att bli påkörd, bryta ben i stenrös eller trampa ner i kärr.

KL*

Kan lägga mig i lite eftersom jag har en riktig rymmare...

Han vill inte, under några omständigheter gå i hagen... vare sig han har mat, leksaker, lekkamrat eller någonting...

Han går ut, raka spåret, när det är snö...

Eftersom det inte går att försöka bygga några extrema hagar just nu utan man får försöka göra så gott det går med de som sitter i marken redan så fick jag komma på en bättre lösning.

Problemet är att han inte känner strömmen, på grund av täcken... Visst kan jag ta av honom dem, men med hans rygg känner jag det inte som ett alternativ.
Jag gjorde en "sol" av eltråd och trädde runt halsen som ett halsband och trädde varannan solstråle in under täcken medan de andra låg utanför på täcket...

När han gick emot tråden för att gå ut, fick staketet kontakt med tråden runt halsen och han fick en stöt. (Ingen herrejösses stöt då snön isolerade en del, men man såg att han kom på andra tankar)

Jag gjorde honom inte illa, utan hade han bara valt att inte försöka gå ut igenom staketet hade han aldrig fått känna elen...

Med era negativa inställningar kan vi ju skippa elen överhuvudtaget!
Hellre en stöt, precis som vissa hästar får av staketen i början för att de inte förstår att man inte kan gå igenom de mesiga trådarna. (Då borde ju det vara lika hemskt!) än att hästen rymmer, drar med sig 10 andra hästar ut på byn!

Senast ändrad:

Kommer du att kolla över staketet till nästa vinter eller anser du problemet löst?

Säljer du A-staket?

På mig så verkar det som att du inte har träffat på en riktig rymmare.
Med en riktig rymmare så har man andra problem är sådana som går att lösa med bättre staket.
Man måste överlista dem.
Det måste komma ett överraskningsmoment då de försöker att ta sig ut.
Ett staket som de kan se kommer de på hur de skall ta sig genom/över/under.

Min värsta hoppade 120cm, klev igenom, rullade under, kröp under, öppnade grindar av olika slag samt knöt upp knutar.
Med 4 trådar på mellan 20cm och 110cm så var det ändå så att jag var tvungen att vinna kampen för att han skulle stanna inne.
Trästaket var det som fungerade sämst, det välte han.
Om det var el på så knuffade han mellan elpulserna.

Jag har alltid varit av åsikten att riktiga staket håller en rymmare på rätt sida. Jag har haft en rymmare och har därför rejäla staket även nu när jag inte har någon sådan.

Däremot kan jag förstå antenner/lindad grimma vid tillfällen som andra här skrivit om. Mitt i vintern bygger inte jag om några staket. Vid ett tillfälle har jag haft antenner på en av hästarnas grimma och det var på vintern när hon bestämde sig för att forcera grinden till lunchhagen (timergrind), samtidigt hade jag en fångponny som absolut inte fick äta för mycket så grinden var nödvändig för att kunna fodra med vettiga intervaller. Med just den grinden gick det inte att använda polarband vilket jag annars har för att se till så att alla är på rätt sida. Hästen lärde sig och slutade med grindsprängandet.

KL

Jag har haft flera hästar som varit riktiga rymmare. Hur vi än stängslat så har de smitit ut. En var en fena på att hoppa över. Där hjälpte inget annat än att vi fick ge honom en kyss av elen. Först då slutade han gå ut. Vi hade provat olika hagar (skog, åker, liten, stor, många kompisar, få kompisar, inga kompisar etc etc etc...), men han hoppade alltid ut. Han ställde sig och lyssnade på impulserna från aggregatet och sedan var det tjolahopp! Att ge honom en smäll av elen var det bästa för oss alla.
Andra hästar vi haft har rullat under tråden trots 5 trådar. Jag kan än idag inte fatta hur ett ganska dräktigt sto kunde rulla under på det där sättet, men jag har själv sett det så... ;-) Henne fick vi också ge en kyss av elen till slut. Och flera andra hästar fick samma behandling. På alla har det alltid räckt med EN gång, sedan har de accepterat att vara kvar.

Jag skulle inte ha några problem med att sätta eltråd på grimman (hade inte satt över hela grimman. Det verkar lite överkurs) om jag hade en riktig "brottsling". Däremot hade jag övervakat och tagit bort grimman när hästen fått en smäll för att se om det hela fungerade.
Själv fick jag en rejäl stöt av elen när jag var i tonåren och hade tandställning. Jag lyckades komma åt tråden med handleden när jag tog in min häst. Grimskaftet och grimman var blöta eftersom de hängt ute under dagen så när jag fick en stöt gick den över till hästen samt att jag fick en rejäl smäll i munnen pga min tandställning. DET var en upplevelse, men jag blev mer förvånad än att det gjorde ont. Själva stöten är ju snabbt över och man hinner knappt fatta att det hänt. Och med detta i bakhuvudet har jag inga problem med att låta mina hästar få en elstöt istället för att de blir påkörda etc.

Det där med antenn visste jag inte ens fanns så det skulle vara kul att se bild på. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 468
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund En liten bedlingtonterrier - och jag är en sådan total nybörjare :p. Jag har haft hästar och katter men aldrig hund! Hon är en ljuvlig...
Svar
19
· Visningar
1 937
Senast: Mitten
·
Utrustning Vill börja med att säga att detta är halvt skämtsamt halvt allvarligt. I nya katalogen finns en hel del grejer med Lena Furberg...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
38 538
Senast: gulkiwi
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka