Vad är grejen med eltrådslindande grimmor?

Sv: Vad är grejen med eltrådslindande grimmor?

Jag läser paragrafen så som det står, och en grimna med eltråd är fortfarande inte en anordning som ger elstötar. Det är fortfarande elstängslet som ger stöten.

(Ber förresten om ursäkt om stavning och meningsuppbyggnad är lite si och så. Skriver från telefon och har en fixerad handled.)

Fast du manipulerar fortfarande hur elstaketet inverkar på hästen. Vad är nästa steg? Att sy in metalltrådar i flugtäcken om sommaren? Eller sy in eltrådar i lycrahoodies om vintern? Enligt dig finns det inget som är olagligt i form av vad man får göra för att hästen ska få en stöt.

Förstår du inte, att någonstans måste man dra en gräns? Och går då inte gränsen vid att linda in hela grimman istället för att sätta en liten antenn? (Även om jag anser att en antenn även den manipulerar hur elstaketet inverkar, så ger det åtminstone inte en lika omfattande stöt runt hela huvudet på hästen)

Hade du bara antenn på eller även lindat in grimman?

Bara en antenn. Jag skulle aldrig linda hela grimman. Det ska aldrig behövas. En välgjord antenngrimma ger resultat på en gång och sen byter man ut den så fort som möjligt till en vanlig grimma för att längre fram kunna ta av grimman helt.

Det är så lätt att "hänga" folk för sånt här, i mitt fall valde jag att ha en levande häst och inte ha några ev dödsolyckor på mitt samvete. Mitt förslag stöddes av min veterinär och rutinerat folk runtomkring som inte heller såg någon annan lösning för allas säkerhet.

Jag ångrar inte mitt beslut, mitt häst har inte tagit skada av det men man bör veta vad man gör. att linda en hel grimma är inte okej på nåt sätt. Det är att gå till överdrift. Om det är vad som krävs så måste jag nog hänvisa att det fortfarande är fel på elen i staketet.

Enligt paragafen är inget av det du nämner olagligt nej. Däremot kan man ifrågasätta syftet med att sy in metalldelar i täcken osv. Är syftet att orsaka hästen onödigt lidande så faller det såklart under djurskyddslagen, men som sagt inte under nämnd paragraf.

Man får såklart dra gränser där man själv känner för, men det gör (tyvärr) inte saker olagliga för det.

Det borde göra mindre ont tycker jag om grimman är lindad med eltråd jämfört med om hästen bara får en stöt genom tex. mulen för strömmen fördelas ju över flera punkter. Så jag tror inte det ur den synvinkeln är särskilt farligt. Får hästen en stöt genom nosen så leds strömmen över och genom huvudet vidare via hals och ben till jord och där borde det inte bli någon skillnad om grimman också är ledande för den totala strömmen/energin är densamma oavsett. Men risken för att hästen fastnar i något blir större om grimman är lindad med starka eltrådar och det är ju inte så bra kanske.

Knapplån.

Fler får gärna ringa och höra angående detta. Jag har försökt förklara min syn på saken och jag har ringt och hört hur djurskyddet hos jordbruksverket ser på saken. Och jag har bett om bukes tankar kring detta.

Jag förstår också varför. Jag ifrågasätter bara var gränsen går och varför det är så lätt att tipsa okända personer om detta.

Vi vet väl alla vad som kan ske med fel saker i fel händer?

Vet vad jag väljer om det står mellan att låta hästen få en redig kyss av staketet genom att linda in grimman i ståltråd eller riskera en trafik olycka med dödlig utgång.

Dödlig trafik olycka med vilt har jag sätt som eftersöks jägare och tror inte det är någon skillnad med häst.

Och jo visst det finns 100% säkra sätt att hålla hästar i hagen och det är till att börja mura :idea:

Orkade inte läsa hela men anledningen till att ponnyn vill rymma är att det finns mer mat på utsidan än insidan. Ponnyn ska banta och har potentiell fångrisk.

nu är jag inte elektriker men har svårt att se att hästen kan inte få en kraftigare stöt än vad elen på staketet har för generator oavsett med ståltråd eller inte på grimman.

Ifrågasätter du min redovisning av samtalet med djurskyddet så föreslår jag att du ringer och frågar själv.

Anser man att man kan med hjälp av att tillägga något på hästen som ändrar funktionen av elstaketet (dvs, förstärker, förlänger eller ändrar hur elen går) så går det under paragraf 15 enligt djurskyddet.

Nä jag ifrågasätter inte dig, däremot är det helt klart ett kryphål. För antenner eller ståltråd förorsakar inte hästen någon ström, det gör ju däremot staketet med eller utan ståltråd. Här tror jag faktiskt att paragrafen skulle falla på sitt eget grepp vid en prövning.

Nu har jag pratat med djurskyddet för att få mer insyn i var gränsen går och hur det ser ut. Jag kopierar in paragraf 15 från djurskyddsförordningen. Förhoppningsvis tänker man till en stund innan man tar till utrustning eller anordning som avser att med elstötar ändra hästens beteende.

Det jag blir nervös över är dock att metoderna som är extrema används inofficiellt av personer som inte har kunskap. Att det hamnar i mörkret och hästar som det hade gått att lösa det annorlunda till hamnar med en quick fix.

Du skriver att du pratat med djurskyddet? Eller menar du jordbruksverket.
Jag kan inte se ngt i i den av dig citerade paragrafen som har bäring på detta.
Obs när man citerar en paragraf så måste man ange vilken lag/förordning/föreskrift vilket kapitel o sedan vilken paragraf .
PL

Nu öppnar jag helt enkelt upp en ny tråd, här under hästvård. För min personliga åsikt är att det är helt motsatt "hästvård" att slänga på sin häst en grimma invirad i strömförande material/eltråd och släppa ut den i hagen, för att den ska få en sådan stöt runt hela skallen och inte våga rymma igen. Jag har sett och läst om detta under minst två veckors tid och jag blir så förfärad!

Och så har vi detta med antenner. Det har jag inte ens hunnit fundera på.

Om man vänder på resonemanget och jag ställer frågan till dig.

Vad är grejen med elstaket?

Fast du manipulerar fortfarande hur elstaketet inverkar på hästen.

Men att dagens täcken manipulerar elstaketet så att hästen inte känner någon ström om den går emot staketet som ändrar hästens beteende är helt ok??

Vet du helt ärligt hur många hästar som har täcken på sig och sprängt elstaket (med ström i) för att strax efter blivit påkörda av bilar/ tåg??

Är det det du kallar god djurhållning så vill inte jag påstå att du är djurvän.

Nä jag ifrågasätter inte dig, däremot är det helt klart ett kryphål. För antenner eller ståltråd förorsakar inte hästen någon ström, det gör ju däremot staketet med eller utan ståltråd. Här tror jag faktiskt att paragrafen skulle falla på sitt eget grepp vid en prövning.

Förutsatt att staketet är strömförande och fullt fungerande.

I annat fall är det djurägaren som riskerar åtalsprövning enligt djurskyddet.

Hur menar du nu? Blir djurägaren åtalad pga ingen ström alls i staketet?

Var står det någonstans?

skriver allmänt ,om hästen regelmässigt rymmer och orsakar en olycka tror jag ägaren kan hållas ansvarig jag tror att jag läst om en dom i ämnet .

Ja så är det säkert.
Har dock inget med "djurskyddet" eller djurskyddsbestämmelser att göra
PL

Jag har varit med om hästar som sprängt hagar och rymt trotts sommar, ordentlig ström och tråd (helt enkelt en "ordentligt gjord hage") .. Har även haft häst som gått igenom fårstaketet (5 trådar & bra med ström). Då har hästen fått haft en grimma inlindad i el-tråd ett par dagar och sen har problemet varit löst.

Jag själv tycker att det är bättre att hästen får en ordentlig stöd 1-2 gånger än att springa igenom staketet regelbundet -det ser jag som en större risk än att ha "el-grimma" ett par dagar.

I första hand ska man såklart kolla upp hagen; men om den är "som den ska" -vad gör man då?

Jag minns en liten minishettis som jag hade för många år sedan. Han var absolut hopplös på att rymma. Han gillade speciellt att rymma till granngården och att gå in i deras svindyra hopphästars hagar... De var vansinnigt imponerade över min lilla ponny.... Jag var tvungen att ha honom bunden om han skulel kunna vara ute. Senare minns jag att jag träförstärkte en hage till honom, men det är ju jättesynd att han bara kunde gå i den lilla hagen när alla andra gick i stora hagar.
Jag lindade i princip hela grimman om jag inte minns fel med ståltråd och en antenn upptill. Blötte ner hästen och släppte ut honom i hagen. Smög runt hörnan och såg hur han sekunden efter att jag försvann störtdök mot staketet och kastade sig igenom det. Han fick en smäll som hette duga och när han kom igenom staketet så sparkade han ARGT mot staketet. Jag stoppade tillbaka honom och han gjorde det igen... Stoppade tillbaka honom och nu smög han mycket försiktigt fram och kollade staketet och kom på att det var FARLIGT. Sen höll han sig faktiskt innanför trådarna såvitt jag minns. Är ju så länge sen.
Jätteeffektivt och han kunde efter det gå med resten av flocken.

Jag förstår inet varför det skulle vara grymt? Han väljer ju själv om han är så in i bombens dum att han vill åka på mer elstötar. Låt bli staketet och slip bli grillad.

Hahaha, det snackas om A staketet här. Det måste ju vara det allra hästvänligaste alternativet som finns. Hästarna kan springa igenom dom uta att skada sig det minsta :D

KL

A-staket är inte rymningssäkert för fem öre, min stora valack på 167cm som aldrig klättrat genom ett staket i hela sitt liv kravlade igenom ett sådant när han ville in till sin tjej som tokbrunstade...

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 469
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund En liten bedlingtonterrier - och jag är en sådan total nybörjare :p. Jag har haft hästar och katter men aldrig hund! Hon är en ljuvlig...
Svar
19
· Visningar
1 937
Senast: Mitten
·
Utrustning Vill börja med att säga att detta är halvt skämtsamt halvt allvarligt. I nya katalogen finns en hel del grejer med Lena Furberg...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
38 538
Senast: gulkiwi
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ägare av hund offentligt?
  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat