Vad är grejen med eltrådslindande grimmor?

Sv: Vad är grejen med eltrådslindande grimmor?

kl.

Kan skriva om en av mina i vilka staket han rymmer ur.

Band, rep mm går inte då han med en gång känner om strömmen är svagare på nått ställe (dom strömförande trådarna inte funkar som dom ska) så det är ståltråd som gäller.

Går inte att ha ute om det är strömavbrott.

Du får gärna komma med andra alternativ när man har en häst av 70 som rymmer och hagar på över 1h. Efter man kollat att staketet är ok!
menar du att hagarna är över 1 ha? Eller vad menar du med 1h?
Alla mina hagar är över 1 ha och de hagar där jag har hästar/ponnyer med rymmartendenser har jag gjort bättre staket. Jag kan inte förstå hur det kan vara så himla besvärligt. Jag är inte heller gjord av pengar, men jag lägger hellre möda på ett ännu bättre staket än att linda ståltråd runt nån grimma - vilket ALDRIG kommer hända här.
Kan man inte stänga in hästen själv, så sälj den till någon som har (möjlighet att göra) bättre staket
Att linda in grimman i ståltråd är sista utvägen
inte om man ser till hur många som tycker att det är ett bra sätt.

Jag förstår ditt resonemang, men det kan aldrig bli djurplågeri hur man än vänder och vrider på det hela. I så fall måste man anse att el i staketet är djurplågeri, i annat fall kan aldrig en anordning på grimman få gehör för detsamma.

Är det sådana monster som vissa skrivit om som går igenom även trä staket m m ja då får man bygga plank på tre till fyra meter så går inte hästen ut.

Det vore sorgligt begränsande för hästen i fråga.
Jag har hellre grimma med antenn på en häst i en många hektar stor hage än hästen utan grimma på den ruta som det skulle bli med ett plank.

Och jag är alldeles övertygad om att hästen håller med.
Det behövdes bara några dagar med en grimma med antenn så var problemet löst för hästens hela livstid.
Hästen var 10 år när grimman användes och blev nästan 30 år.
20 år av normal hagvistelse för hästen i utbyte mot några dagar med en specialpreparerad grimma.
Det tycker jag var en bra utdelning - för hästen.

menar du att hagarna är över 1 ha? Eller vad menar du med 1h?
Alla mina hagar är över 1 ha och de hagar där jag har hästar/ponnyer med rymmartendenser har jag gjort bättre staket. Jag kan inte förstå hur det kan vara så himla besvärligt. Jag är inte heller gjord av pengar, men jag lägger hellre möda på ett ännu bättre staket än att linda ståltråd runt nån grimma - vilket ALDRIG kommer hända här.
Kan man inte stänga in hästen själv, så sälj den till någon som har (möjlighet att göra) bättre staket

inte om man ser till hur många som tycker att det är ett bra sätt.

Ja, jag menar 1ha.
Vad menar du då med "bättre staket"?

Vi gjorde ungefär så fast vi satte en tråd mellan de andra och kopplade till separata jordspett med jämna mellanrum. Ingen sammankoppling med aggragat alls. Fungerar perfekt, det smäller rejält när "fröken" testar. Innan var det hopplöst med tjocka täcken och all snö som isolerar. Hon bara gick rakt igenom som om staketet inte fanns. Kompisen går inte över en tråd utan ström som ligger på backen. Märkligt hur olika det kan bli, de är uppfödda tillsammans och har alltid gått ihop.
Tidigare år prövade vi med att sätta en tråd högre i ögonhöjd på de sektioner hon gick igenom. Fungerade det också men detta är enklare och inte kostar det några tusentals kr heller. :bow:
Ni som hävdar att det inte hjälper mot dem som hoppar över skulle jag vilja fråga hur en inlindad grimma skulle fungera i det fallet?:confused:

Ja, jag menar 1ha.
Vad menar du då med "bättre staket"?
komplettera med jordade trådar, till exempel. Eller någon annan typ av stängsel på de värst utsatta ställena. Min erfarenhet är att de oftast har sina favoritplatser där de brukar springa igenom trådarna.
Jag har t.ex satt brädor mellan stolparna mellan de 2 nedersta trådarna på ett ställe där en av mina ponnyer rymde. (och att den ville rymma från den hagen var fullt förståeligt, då det var där jag parkerade fångponnyer = inget bete utan bara ufodring med hö)

komplettera med jordade trådar, till exempel. Eller någon annan typ av stängsel på de värst utsatta ställena. Min erfarenhet är att de oftast har sina favoritplatser där de brukar springa igenom trådarna.
Jag har t.ex satt brädor mellan stolparna mellan de 2 nedersta trådarna på ett ställe där en av mina ponnyer rymde. (och att den ville rymma från den hagen var fullt förståeligt, då det var där jag parkerade fångponnyer = inget bete utan bara ufodring med hö)

Man kan alltså konstatera att du inte gjort några större ekonomiska investeringar för att hålla rymmingarna inne.

Såhär års är det för jävla besvärlugt att göra om hagen, iaf i den delen av landet som jag bor. Dra ny tråd kan jag ju göra men slå ner nya stolp eller bättre jord är lögn i helvete.

(Så vi jordar direkt på tråden istället).

Det var det som var poängen med mitt inlägg att om min inte hade varit en hoppare så hade jag funderat på antenner osv.

Det där med att linda grimman i eltråd det låter lite väl drastiskt i mina öron.
Glömde att skriva att anledningen till antennen på vår rymmare var att han hade bara ett öga och på det ögat såg han dåligt, därav antennen så han skulle känna staketet som han annars bara "råkade" gå rätt under.

I övrigt har jag aldrig haft någon mer "heltids" rymmare, mer än ev något som varit totalt översexuell tidvis. Men där är snarare problemet att de forcerar eller hoppar. För igenom ska de! :devil: Men har även haft någon (bl a min valack på 167cm) som krypit 2 ggr för att komma till favorittjejen. :angel:

Mvh Domino_s

Hur gör man när man jordar rätt i tråden ? Ska man koppla bort den andra jordningen till jordspetten ?

Då är det alltså inte heller tillåtet att ha elstaket menar du, för dom är ju där för att tillfoga hästen smärta om den går emot.

Jag vill gärna se dig bygga ett 3-4 m plank runt en hage på ett hektar.

Och du har helt rätt i att jag inte skulle vara intresserad av att investera i ett staket för 30-40-50 tusen för att hästen inte respekterar elen. Om du tycker att det gör mig till en olämplig hästägare så får du väl tycka så, det rör mig inte i ryggen.

Min häst går i hagar där tråden sitter på 100-130 cm höjd och ingen av hästarna har försökt rymma, de verkar helt enkelt rätt nöjda med sina 1,5 ha.
Nu får du skilja på ett staket med eltråd och att sätta saker på hästen som förstärker verkan av staketet. Kan du inte förstå den skillnaden själv kan nog ingen förklara det för dig heller.
Ja om jag skulle ha en häst eller annat djur som inte kunde gå på annat än ett högt plank, då skulle jag sätta upp det eller göra mig av med djuret. Man får helt enkelt (också helt enligt djurskyddslagstiftningen) anpassa sig efter djuret. Det är ju det som folk inte vill göra utan man vill istället anpassa djuret efter staket p g a att det kostar mindre, även om det sker djurets bekostnad.

Om alla här tänker lite logiskt och inte bara på häst och egen ekonomi. Så inte sjutton skulle någon djurpark sätta antenner på en elefant istället för att bygga ett riktigt staket.

Nästa bit är att med antenner, inlindade grimmor, blöta täcken m m så förstärker man effekten på elaggregatet, vilket ju är det man vill uppnå, eller hur?
Har ni som gör det trots att det är förbjudet tänkt på att då finns risken att det blir för kraftigt och hästens hjärta kan stanna? Finns ju helt klart någon anledning till att man inom hela EU sänkt effekterna på aggregaten. Inte är det för att djuren lättare ska komma ut utan för att kraftiga elstötar kan vara farligt.

Men var står det att det skulle vara förbjudet?
Man ökar inte effekten utan gör det svårare för hästen att komma undan strömmen.
Knappast första åtgärden men inget jag skulle tveka särskilt länge att ta till mot en riktig rymmare.
PL

Håller bara tummarna att hon inte kommer på det igen. Vi drog jordtrådar, kopplade om allt, skrapade bort snö som kunde jorda strömtrådar och det ena med det tredje utan resultat. Höll på att börja grina när man kom hem sju och det blåste och snöade och tre stolpar var av, trots fem elrep/band. Kan tycka att det inte är så farligt att åtgärda den hästen som är problemet i det läget egentligen. Hellre det än att behöva ha den inne tillslut.

Nu har vi ju ett aggregat för typ kobeten som verkar ha fått stopp på ponnyn i fråga. ;) kul att få tips i affären om att inte klippa och knyta för mycket när man är lite desperat. De verkade tro att vi hade nåt klent litet snöre i några plaststolpar typ :)

Man kan alltså konstatera att du inte gjort några större ekonomiska investeringar för att hålla rymmingarna inne.

Tror du det är billigt att sätta upp 5 trådar som ameo har gjort.
Ta en titt på hur mycket det kostar att sätta upp rovdjurs staket.

Delvis KL
Jag har sett det mesta...

folk som kopplat in jordningen till tråden osv.

Kan man inte få bra kräm i tråden är det som regel fel i användarens manual.

Själv har jag EN gång för 20 år sedan varit oavsiktligt elak. Kedjan på grimskaftet kom åt tråden. Hsten var då oskodd o hade full koll på om det var ström på eller inte. Det har den även idag 20 år senare- smart häst. Den biter i tråden om strömmen är av- leker lite.

min andra klarar inte av att gå över ställen fast staketet är helt öppet/borttaget- mental barriär. Ställen som normalt inte är grindhål

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 468
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund En liten bedlingtonterrier - och jag är en sådan total nybörjare :p. Jag har haft hästar och katter men aldrig hund! Hon är en ljuvlig...
Svar
19
· Visningar
1 937
Senast: Mitten
·
Utrustning Vill börja med att säga att detta är halvt skämtsamt halvt allvarligt. I nya katalogen finns en hel del grejer med Lena Furberg...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
38 538
Senast: gulkiwi
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka