Vad är grejen med eltrådslindande grimmor?

Sv: Vad är grejen med eltrådslindande grimmor?

Genom att använda små metallfipplar att skarva med utan att hålla på att knyta gör en stor skillnad. Likaså att ha elband som har vertikala strömtrådar med jämna mellanrum för att "åter-elektrifiera" alla trådar i bandet, metalltrådarna kan vara av trots att bandet ser helt ut. Genom verikala trådar kan elen nå metalltråden som tidigare gått av och bandet får tillbaka kapacitet.

Det finns även band med plus och minus i. Polarband?

Det är ju det som folk inte vill göra utan man vill istället anpassa djuret efter staket p g a att det kostar mindre, även om det sker djurets bekostnad.
Att dressera en häst så att man kan rida på den är att anpassa djuret efter sina egna önskemål.
Vad skillnaden med att lära den stanna inne i hagen mot allt annat som man lär den att göra skulle vara kan faktiskt inte jag begripa.
Djurparksdjuren tränas inte på det viset utom just då elefanterna.
Så dem lär man att uppföra sig så att parken blir kvar intakt.

Nästa bit är att med antenner, inlindade grimmor, blöta täcken m m så förstärker man effekten på elaggregatet, vilket ju är det man vill uppnå, eller hur?

Effekten går inte att påverka så.
Den är som den är.
Det är framledningen av effekten till hästen som man ordnar.
Med din logik så borde vi inte leda fram strömmen alls i staketen.
Med antenn på grimman så är det mindre risk att hästen trär huvudet genom staketet och fastnar och därmed mindre risk att den drabbas av hjärtstopp p.g.a. elen i staketet.
Om en människa fastnar i ett elstaket så tar det omkring 15 minuter för denna att få hjärtstopp.

Helt ärligt orkar jag inte sätta mig och läsa hela regelverket. Men eftersom det är uppe titt som tätt här på buke så frågade jag djurskyddet om det och det är inte tillåtet.

Kogrimmor är oftast gjord av kedjor. Då borde inte heller kor få ha en sån grimma på sig ute? Får en hund på en hästgård ha stryphalsband i kedja?

Att dressera en häst så att man kan rida på den är att anpassa djuret efter sina egna önskemål.
Ja det stämmer och det är inte allt för sällan på gränsen till vad lagstiftningen tillåter. Tyvärr så förekommer det inte allt för sällan att metoder som inte är tillåtna ändå används.
Vad skillnaden med att lära den stanna inne i hagen mot allt annat som man lär den att göra skulle vara kan faktiskt inte jag begripa.
Djurparksdjuren tränas inte på det viset utom just då elefanterna.
Så dem lär man att uppföra sig så att parken blir kvar intakt.

En stor skillnad är att det är förbjudet att använda el för att dressera djur. Det är det sedan ganska länge till ock med. Så bara för att hästen själv går in staketet blir det inte mindre fel än när någon står och håller i det och lägger mot hästen eller för den delen använder elpåfösare.

Effekten går inte att påverka så.
Den är som den är.
Det är framledningen av effekten till hästen som man ordnar.
Med din logik så borde vi inte leda fram strömmen alls i staketen.
Med antenn på grimman så är det mindre risk att hästen trär huvudet genom staketet och fastnar och därmed mindre risk att den drabbas av hjärtstopp p.g.a. elen i staketet.
Om en människa fastnar i ett elstaket så tar det omkring 15 minuter för denna att få hjärtstopp.

Hur många av de som fastnar i ett staket har extra utrustning för att det ska ta bättre? Ändå så kan det ta död på en människa som du själv skriver.
Då handlar det om friska människor men någon med hjärtfel? Även hästar kan ha hjärtfel som inte alltid ägaren är medveten om.

Senast ändrad:

Kogrimmor är oftast gjord av kedjor. Då borde inte heller kor få ha en sån grimma på sig ute? Får en hund på en hästgård ha stryphalsband i kedja?
Inte om anledningen till att de har det är för att de ska få ström.
Att ha en löshund med stryphalsband är ju också tveksamt på grund av risken att den kan fastan även i annat, så det är kanske ett dåligt exempel.

Helt ärligt orkar jag inte sätta mig och läsa hela regelverket. Men eftersom det är uppe titt som tätt här på buke så frågade jag djurskyddet om det och det är inte tillåtet.

Men varför ens ge sin in i en diskussion om lagar när man inte ens orkar kolla upp om ens påstående har stöd av lagen? Personen på djurskyddet som du talade med måste väl ändå ha hänvisat till någon paragraf, eller i alla fall kapitel?

Vad jag och många andra kan utläsa av regelverket så finns det inget som säger att det är ett brott att förbättra stömmens ledförmåga från stängsel till häst. Så det är nog väldigt välkommet om du nämner vilket kapitel och paragraf som inspekören hänvisade till.

Men vad har djurskyddet med den här frågan att göra? Eller vilka ringde du?
PL

Man kan alltså konstatera att du inte gjort några större ekonomiska investeringar för att hålla rymmingarna inne.
Mja, jag har alltså konstruerat staketet så redan från början. Det är inte gratis att dra ett eller flera extra varv med tråd (vi har för övrigt 2,5 mm ståltråd) men vi gjorde det för att slippa krångla och göra om i efterhand.
Vårt staket stänger in de flesta får också, med nuvarande utformning.
Hur gör man när man jordar rätt i tråden ? Ska man koppla bort den andra jordningen till jordspetten ?
Nej, de vanliga jordspetten ska vara kvar.
Man ska dra en extra tråd, som INTE får ha kontakt med de ledande trådarna, men ska sitta tillräckligt nära trådrna för att hästarna ska kunna lyckas ha kontakt med båda samtidigt. Den extra tråden kopplas direkt till ett jordspett.
När det blir kontakt med både jordtråd och ledande tråd samtidigt blir det en direkt sluten strömkrets som ger rejäla stötar.

Jag tycker du uttalar dig väl utanför belägg nu .

Jag ser inget större problem och framför allt ingen lag som skulle brytas om åtgärd med antenn ingen grimma skulle vidtas i extrema fall .

Praktiserar man såna lösningar för att kompensera ett undermåligt staket är saken dock helt en annan .
Tilläggas ska väl att jag aldrig själv behövt ta ställning till behovet . Hade dock inte tvekat om Jag måstat och haft en extrem utbrytare trots tip top staket och ström .

Senast ändrad:

Jag tycker du uttalar dig väl utanför belägg nu .

Jag ser inget större problem och framför allt ingen lag som skulle brytas om åtgärd med antenn ingen grimma skulle vidtas i extrema fall .

Praktiserar man såna lösningar för att kompensera ett undermåligt staket är saken dock helt en annan .
Tilläggas ska väl att jag aldrig själv behövt ta ställning till behovet . Hade dock inte tvekat om Jag måstat och haft en extrem utbrytare trots tip top staket och ström .
:bow:
Man kan ju sko dem... om det är snällare:confused:
Jag är dock betänksam i o m att det gäller hästens huvud.
En kedja runt halsen med en länk som hänger mellan frambenen har jag hört talas om. det kräver ju dock att man håller den under uppsikt.

Har bara haft en shettis som "sällskap" o den fick gå tjudrad utanför hagen.
De hade dock inte ens byggt staket lämpat för en sdn- storhäststaket..

Fast de hästar som var ute och sprang där hade slitit sig vid intag från hagen.

Den här gången ja. De flesta lösspringande har ju rymt från hagen.

Fast de hästar som var ute och sprang där hade slitit sig vid intag från hagen.

Jag är övertygad om att hästar som tagit sig ur en hage på egen hand är precis lika farliga att köra på.
Och att de hästarna dör lika mycket om de blir påkörda.

Poängen var hur farliga lösa hästar är både för omgivningen och sig själva.
Om man tappar dem vid intag så är man dessutom mega-klantig.
Man skall ha inhägnat på ett sådant vis att det inte skall kunna hända.

KL
Det verkar vara av stor vikt som alla hästar borde ha mkt reflexer på täcken o reflexgrimma.

Kan spara liv.

KL
Det verkar vara av stor vikt som alla hästar borde ha mkt reflexer på täcken o reflexgrimma.

Kan spara liv.

Och vilka liv skulle det spara om det brister i staketevården, man läder in sin häst i enbart grimman eller ännu bättre, man leder gärna minst två samtidigt..

Visst en häst med massor av reflexer syns bättre i mörkret men det betyder inte med automatik att man vet vilken flycktväg den tänker ta.

Många hästar springer tyvärr mot ljuset,, rakt in i strålkastarna.... precis samma fenomen som övrigt vilt.

Det finns bara en lösning men den är heller inte 100% lig, Staket/inhägnader som det va förr i tiden, inte som i dag att man lever i en fantasivärld där man tror att några sketna plastpinnar å ett par band tjocka som sytrådar ska klara av att stå emot ett halft tons explosion.

Staket har två meningar. 1. Det är tänkt för att hålla tamdjuren i inhägnaden. 2. Det är tänkt för att hålla vilt utanför infägnaden.

Meningen med elstaket är att det ska vara strömförande för i annat fall klassas det inte som en fullgod inhägnad.

Senast ändrad:

Vad svarar du på nu?

Nu var det frågan om de kommit lösa o är på en bilväg.

Med reflexer på har du möjligen chansen att hinna bromsa.

Huruvida folk gör undermåliga staket eller inte har ström på i ELstängsel har vi avhandlat

Att folk tappar hästar är ngt annat.

Vad svarar du på nu?

Nu var det frågan om de kommit lösa o är på en bilväg.

Med reflexer på har du möjligen chansen att hinna bromsa.

Jag svarar het enkelt på din egen bristande kunskap om hästars naturliga beteende.

Hästar är flycktdjur och inte ens du som anser dig vara hästmänniska kan förutsätta ett flycktdjurs naturliga reaktion..

Lev inte i en fantasivärld att allt hänger på att hästen ska synas i både mörker och dagsljus..

Lär dig förstå att det är hög tid att hästar fråntas lagstiftningen om att framföras som fordon eller att om vi i så fall fortfarande ska betrakta hästen som ett fordon. Införa körkort för häst en gång för alla!!

För hästens välbefinnande .

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 467
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund En liten bedlingtonterrier - och jag är en sådan total nybörjare :p. Jag har haft hästar och katter men aldrig hund! Hon är en ljuvlig...
Svar
19
· Visningar
1 937
Senast: Mitten
·
Utrustning Vill börja med att säga att detta är halvt skämtsamt halvt allvarligt. I nya katalogen finns en hel del grejer med Lena Furberg...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
38 538
Senast: gulkiwi
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka