Vad är grejen med eltrådslindande grimmor?

Sv: Vad är grejen med eltrådslindande grimmor?

kl

utan att ge mig längre in i debatten, jag hade aldrig hört talas om detta sätt att använda sig av el till häst innan jag läste trådstarten... :crazy:

Är det ens tillåtet att linda grimman så?? Med antenner?

Med tanke på att en av de konversationerna jag läst senaste veckorna slutade med att denna först blev varnad för att det var olagligt att linda in grimman i eltråd och sen blev uppringd av djurskyddet, så förstår jag inte hur man vågar förespråka att linda in grimman i eltråd på ett offentligt forum. Jag är inte den som tänker triangulera inlägg i min egna tråd utan att först hitta var i lagen det står om detta.

Jag må vara skittrög men vad är det som är så hemskt med att linda in grimman i ståltråd?

Om inte hästen nuddar staketet så får den ingen stöt. Och om den nuddar en gång så har den lärt sig sen. Säkert otroligt obehagligt men väldigt läraktigt.

Kan den skada sig själv eller andra hästar med tråden?

Här kommer en mer utförlig beskrivning om hur jag tänker. Så ni inte tar förgivet att jag inte har någon erfarenhet om rymningar eller är miljonär och kan bygga vilka staket som helst.

Grunden till att jag reagerar är följande,

1. Det tipsas om att sätta på sin häst en eltrådsinvirad grimma (hela grimman)

2. Innan det har tipsats om att förbättra staketet

3. Innan det har frågats om något kan vara fel i flocken

4. Innan det har frågats om rutinerna är funktionella.

5. Det finns många andra metoder som inte involverar att hela grimman är iklädd eltråd

1. Jag har inte själv sett en av dessa grimmor. Jag funderar däremot på att gå ner till stallet för att se hur detta går att göra på ett sådant vis att funktionen inte åsidosätter hästens säkerhet.

2. Om vintern är det väldigt vanligt att elstaketets funktion inte funkar. På grund av snön vid staketet så blir inte cirkeln sluten utan hästarna kan gå emot staketet utan att känna något, precis som fåglarna kan sitta på vilket elstaketet som helst. Detta går att lösa med att blandannat sätta polarband (med både el och jordning i bandet) samt genom att sätta en seperat jordningstråd i staketet. I vissa lägen kan det vara aktuellt att slå upp plank eller slanor på staketet eller skapa en förstärkt grind. I teorin bör det gå att slå upp två stycken hästskor på utsidan av staketet och lägga en slana eller planka i hästskon, denna planka går sen att dra igenom hästskon för att åstadkomma en grind. Som exempel.

3. Jag tänker inte fördjupa mig i denna punkten. Men jag kan tänka mig att mobbade hästar eller liknande kan bli såpass jagade att de väljer/blir tvingade att forcera staketet. Jag har i regel haft bra flockar, en sommar var vi dock extraföräldrar till två fjordhästföl som min häst jagade ut ur hagen en gång. Som exmpel.

4. Rymmer hästen innan insläpp på kvällen? Matstress? Blir lämnad själv i hagen eller nöjer sig inte med den hästen som är kvar? Står hästen på vintervila och har en liten platt hage att gå i? Kanske kan lösas med att lägga in stockar för hästen att bita på? Eller bara lite sly? Eller att faktiskt ta ett rejäl promenad med hästen så den inte har extrem överskottsenergi? Som exempel.

5. Hästmänniskor är uppfinniga människor. Någon berättade att de hade gjort någon form av solfjäder av eltråd/elband och fäst framtill på täcket på sin rymning. En annan berättade att de hade lindat in nosdelen i eltråd. En annan berättade att de hade gjort en antenn på hästen. En annan berättade att de hade lindat in käkremmen på grimman och låtit en liten trådbit hänga ner för att hästen ska komma åt staketet och återfå respekten för detta. Som exempel.

Gemensamt för dessa saker är att de flesta som berättade detta sa att de tog till detta under kontrollerade former och under uppsikt, efter att de gjort vad de kunnat med punkterna 2-4 här ovanför.

Sammanfattningsvis så vill jag förtydliga varför jag reagerar. Jag reagerar på att en dialog kan se ut såhär:

- Min häst rymmer ur hagen! Jag har testat ALLT!
- Linda in grimman i eltråd! Det gjorde jag på min rymmare.

Vad är ALLT? Hur ska den som ställer frågan veta att ingen annan som läser kan mer eller något annat? Och hur kan person två ge ett tips av sådan omfattning (linda in hela grimman i eltråd) utan att säga att det bör ske under kontrollerade former och under uppsikt.

Jag anser också att man inte behöver linda in hela grimman i eltråd till en häst utan att det går att lösa med mindre omfattande metoder enligt min punktlista här ovanför. Jag anser att vi har ett ansvar som hästägare att se till att extrema metoder inte används och om något som är utanför den ordinarie utrustningen används så ska det absolut bara vara under uppsikt. Jag anser att vi som hästmänniskor måste se bortom quick fixes och är tydliga med vad vi tipsar våra medhästmänniskor med. Ta aldrig för givet att någon tänker på att ta av antennen när hästen fått sin första stöt i jakt på frihet. Ta inte för givet att det inte hamnar en antenn på en häst som rymmer ur sin lösdrift där det inte ens finns daglig tillsyn. Ta inte för givet att en annan hästmänniska inte lindar in hela grimman i eltråd, fäster på antenner och flätar in eltråd i manen på hästen. Ta aldrig för givet att hästens hälsa inte påverkas utan säg till,

UNDER UPPSIKT
UNDER KONTROLLERADE FORMER

EFTER ATT HAGEN FUNKAR
EFTER ATT FLOCKEN FUNKAR
EFTER ATT RUTINERNA FUNKAR.

Ps. Att man i vissa lägen får acceptera att det inte går att göra mer med hagen, att hästen rymmer ändå, är en sak. Eller att det är omöjligt att göra mer pga naturens lagar och omständigheter, det är en sak. Men att inte ens försöka, det är fan en helt annan sak.

Har du bild på detta eller kan förklara mer ingående på hur du satte antennen?

Har tyvärr ingen bild men jag försöka mej på att förklara. Köpte ett riktigt tjockt nackludd (viktigt att det är med kardborre, annars går det inte) och satte på grimman, gjorde hål i det för antennen och lindade sedan eltråden några varv runt grimman (under luddet) lät en längre bit vara kvar uppåt och vek den dubbel, tvinnade den och sen ner i nackstycket på grimman igen. Så ståltråden hamnar under luddet. Jag testade detta själv innan jag satte det på ponnyn och man får en liten stöt, men ingen "hoppa-högt-i-luften" stöt, utan mer en rejäl kittling. Detta funkade utmärkt på vår buse som annars kläddrade igenom det mesta i staketväg. Har alltid haft arrende eller varit inackordera under tiden jag haft honom och att slänga upp en massa staket överallt för flera hundratusen är inte att tänka på.. Han kröp till och med ut genom en "får-hage" alltså 8 trådar som sitter tätt...:crazy:

Använde aldrig om det var regn dock då jag kan tänka mej att det hade blivit rejält otrevligt om luddet hade blivit blött..:crazy:

Mvh Domino_s

Intressant!

Det är ca 20 år sedan jag sist hade en rymmare, så mina erfarenheter av det är gamla.
Det jag undrar över är hur just det där fallet där djurskyddet gick in såg ut? Var det endast elgrimman de hade åsikter om eller fanns det andra saker som vävdes in i beslutet så att säga? Att trä en eltråd 2-3 varv runt nosgrimman eller att vira in hela grimman, är en ganska stor skillnad i hur stöten känns när man får den.

Jag tycker nog att det är värre med en del elaggregat som finns därute. Somliga är ju fruktansvärda om man råkar komma åt! Får man ha hur stark ström som helst? Jag har stått i stall där jag blivit varnad för att komma åt tråden. :crazy:

Ja. Och är elen starkare så måste det finnas säkerhetsanordningar som stoppar strömmen om något händer.

Jag passar mig noga för tråden här hemma, sambon däremot orkar sällan stänga av aggregatet om han behöver göra nåt med den utan tar tag i tråden ändå. Det är ju väldigt olika hur man upplever strömmen....

Nu har jag pratat med djurskyddet för att få mer insyn i var gränsen går och hur det ser ut. Jag kopierar in paragraf 15 från djurskyddsförordningen. Förhoppningsvis tänker man till en stund innan man tar till utrustning eller anordning som avser att med elstötar ändra hästens beteende.

Det jag blir nervös över är dock att metoderna som är extrema används inofficiellt av personer som inte har kunskap. Att det hamnar i mörkret och hästar som det hade gått att lösa det annorlunda till hamnar med en quick fix.

15 § Fixeringsanordningar för svin får inte användas annat än
tillfälligtvis.

Utrustning eller anordning som ger djur en elektrisk stöt i
avsikt att styra deras beteende får inte användas. Anordningar
av det slaget får inte heller finnas monterade i stall, andra
förvaringsutrymmen för djur eller hägn.

Förbudet i andra stycket gäller inte användning av elstängsel.

Jordbruksverket får meddela föreskrifter om

1. villkor för användning av elstängsel,

2. undantag från förbudet i andra stycket när det gäller
elektriska pådrivare och elavvisare på fodervagnar, samt

3. villkor för sådan användning som är tillåten enligt
föreskrifter meddelade med stöd av 2. Förordning (2007:484).

Senast ändrad:

*KL*

Jag har inte häst längre, men har ägt ett par ordentliga rymmare. En av dem rymde så fort hon ansåg att det fanns mer mat utanför hagen. Detta inträffade dessvärre tämligen ofta eftersom hon var typen som vanligen placerades på magert bete. När hon inte var nöjd med skaffningen i hagen letade hon genom staketet till hon hittade en svag punkt, d v s ett ställe där man kunde spränga/tänja ut/rulla under/hoppa över staketet. På den tiden hade jag hästarna uppstallade på ett ställe där det fanns en gigantisk sommarhage. Att byta ut staketet helt och hållet hade varit ekonomiskt omöjligt för mig (vi talar säkert om 100 000) och de andra hästarna stannade ju inne. Men de var inte en supersmart fjording som dessutom nyttjade sin fint klippta, rastypiska man som isolator när hon ålade sig under staketet:devil:. Som tur var behövde jag i alla fall inte oroa mig så mycket för att hon skulle bli påkörd, för hon var noga med att se sig om innan hon gick över vägen när hon traskade hem efter att hon ledsnat på att vara ute (en granne observerade detta och kommenterade hennes trafikvett). Av någon anledning tog hon sig aldrig tillbaka in i sommarhagen, utan gick istället en km hem till stallet och in i boxen (alt äppelträdgården). Påhälsning i grannens havreåker kunde dock ske och det var naturligtvis inte populärt.

Med antenn stannade hon i hagen. Och den fick vara på hela tiden eftersom hon naturligtvis fattade om den var på eller ej. Jag hittade bomullsgrimmor som var gjorda speciellt som haggrimmor, så att de skulle gå sönder om hästen fastnade.

Hon var ganska osocial när det gällde andra hästar, men inte på något sätt mobbad.

Min andra rymmare (fjordhästvalack) rymde för att det gick. Han var långt ifrån i samma liga som stoet, men hittade han en svag punkt så kunde han rymma för att roa sig ungefär. Stallägaren kom på honom när det var strul med elen (hon var ute och felsökte) och hästen tydligen märkte det på avstånd. Då knallar man fram och känner med mulen om det är el i staketet:eek:! Sedan går man ut. Snacka om kall!

Denne individ kunde man dock oftast hålla inne genom att hålla efter staketen. Problem var det om vårarna då han måste vistas i ponnyhage som betesbegränsning delar av dagarna. Då var han rymningsbenägen, minsann. Han ville ju hellre gå med flocken (mycket social), men det funkade inte hela dagarna p g a fångrisken. Ponnyhagen var placerad inne i stora hagen, så om de kom ut så var de fortfarande inte lösa. Under dessa tider blev det en del antenn-dagar. När det sedan blev sommar flyttade hela ponnygänget upp på skogsbete och där stannade han, när den stora flocken var längre bort. Men i ponnyhagen på gården ville han inte vara.

I detta fall så trivdes som sagt hästen utmärkt men han kunde inte alltid gå med sina kompisar för risken var överhängande att han skulle bli sjuk.

Vad gör man om man har rymningsbenägna hästar och inte råd/möjlighet att lägga X tiotusentals kronor på att stängsla in någon annans mark? Säljer alt slaktar hästarna? När det går att lösa med en antenn på grimman? Fattar inte problemet och tror som Inte_Ung - att TS aldrig stött på några riktiga rymmare. Och visst, det är alltid en risk att ha grimma i hagen på hästarna, men det är en risk om de springer lösa på bygden också.

Fast eltråd i grimman är ingen anordning som ger en elektrisk stöt. Det är fortfarande elstängslet som ger stöten medan eltråden endast fungerar ledande. Således faller inte grimmor med eltråd in under den paragrafen.

Fast eltråd i grimman är ingen anordning som ger en elektrisk stöt. Det är fortfarande elstängslet som ger stöten medan eltråden endast fungerar ledande. Således faller inte grimmor med eltråd in under den paragrafen.

Ifrågasätter du min redovisning av samtalet med djurskyddet så föreslår jag att du ringer och frågar själv.

Anser man att man kan med hjälp av att tillägga något på hästen som ändrar funktionen av elstaketet (dvs, förstärker, förlänger eller ändrar hur elen går) så går det under paragraf 15 enligt djurskyddet.

Sen förstår jag inte vad du anser är så extremt med denna metod? Det är inte så att hästen blir friterad av detta, dom får på sin höjd en lite starkare stöt eftersom päls, täcken, man och sånt inte längre skyddar lika effektivt..

Jag blir förbannad över att man lindar in hela grimman, som den enklaste vägen att gå.

Jag har inte sagt att jag är förbannad över antenner eller andra förstärkare.

Jag läser paragrafen så som det står, och en grimna med eltråd är fortfarande inte en anordning som ger elstötar. Det är fortfarande elstängslet som ger stöten.

(Ber förresten om ursäkt om stavning och meningsuppbyggnad är lite si och så. Skriver från telefon och har en fixerad handled.)

KL

Jag är nog hemsk jag med, men jag förstår inte heller varför det skulle vara så farligt?

Det är ju inte så att hästen står och får stötar hela tiden? En stöt kommer den få oavsett när den nuddar strömtråden, är det hemskt med elstaket också då?

De allra flesta hästar håller sig inom tråd/staket men sen finns det få undantag som envisas med att de ska ut. I det läget tycker jag det är bra mycket bättre att man försöker avskräcka hästen på något vis.

Att få en stöt i huvudet tycker jag är milt om man jämför vilka skador den kan dra på sig när den ska ut, utbrytningsskador är inte så ovanliga och inte heller så vackra direkt alla gånger, de ska låta bli stängslet/staketet helt enkelt..Sen så riskerar hästen att skada sig själv eller andra när den väl är ute och det är en skyldighet att se till att hästen stannar i hagen, så hjälper inte bättre/högre staket etc måste man ju ta till andra metoder alternativt vakta hästen 24/7 som är en orimlighet.

Så för mig är metoden inte hemsk alls.

Senast ändrad:

Jag har fem trådar och på de ställen där hon normalt hoppar är tråden ca 180cm hög. Resten av hagen kommer bli lika hög när tjälen gått ur marken...

Antenner och liknande hade jag funderat på om hon tagit sig ut på annat sätt.

Fick hem en minishettis på foder vid nyår och han hade med sig en låda med grejer, bl.a. en grimma HELT inlindad i elband...:crazy: Tråden var ordentligt solblekt och sliten så den hade nog suttit på ganska länge. Den härstammade tydligen från tiden hos förrförra ägaren för hos nuvarande ägare hade han aldrig rymt. Inte heller hos mig har han ens försökt rymma, har staket med en träslana i mitten, polarband uppe och eltråd nere i "shettis-höjd". Funderade också hur grimman har suttit eftersom jag har stora problem med att få den att sitta bra och inte halka ner på nosen, han har världens kortaste huvud och alla grimmor är för långa i sidostyckena :crazy:. Har grimma bara vid hantering eftersom man hela tiden måste hålla koll så den inte halkar ner och trycker på näsborrarna.

Alltså jag förstår ju att vissa hästar rymmer oavsett men många har faktiskt riktigt taskiga staket, speciellt vintertid med trådar som hänger och ingen ström alls... Säger inte att mitt staket är världens bästa men jag har inga rymmare så... Vet ju inte i hurdana hagar vår shettis gått förut heller, då när han rymde. Och det kan ju hända att situationen ändras när det börjar komma upp grönt utanför vinterhagen i vår :)

Senast ändrad:

Förhoppningsvis tänker man till en stund innan man tar till utrustning eller anordning som avser att med elstötar ändra hästens beteende.

Jag förstår inte, hästen tvingas ju inte till elstötar?

Jag tror knappast att det räknas som en förlängning av själva elstaketet heller, kretsen är ju bruten då hästen inte sitter fast i stängslet direkt och enda gången hästen får en stöt är i så fall när hästen tar i tråden - likt som den tar i tråden annars?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 468
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund En liten bedlingtonterrier - och jag är en sådan total nybörjare :p. Jag har haft hästar och katter men aldrig hund! Hon är en ljuvlig...
Svar
19
· Visningar
1 937
Senast: Mitten
·
Utrustning Vill börja med att säga att detta är halvt skämtsamt halvt allvarligt. I nya katalogen finns en hel del grejer med Lena Furberg...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
38 538
Senast: gulkiwi
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka