Vad är en svenskfödd travare?

solros

Trådstartare
Lite spinn-off på ghosts tråd om den GB-reggade hästen...

Ett föl som importeras med sin mamma blir mockinländare, så skrev Lines i den tråden och så är det väl? Men alla de "svenskfödda" hästarna som föds i Frankrike, USA och andra länder men har svenskregistrerad mamma. De blir svenskfödda bara de tas hem för frysmärkning, så har det varit tidigare år. Massor av föl föds, både i Normandie och i Kentucky varje år, de tas hem för frysmärkning och ibland skickas de även tillbaka för att fortsätta växa upp där gräset är grönt hela året. Det är ju inget fel med det. Reglerna säger så och att uppfödare då ger sina uppfödningar bästa möjliga start är ju bara positivt.

Jag har hört ett rykte i år, bara ett rykte men det har kommit från flera olika håll, Det har frysmärkts hästar födda 2004 i Kentucky. Hästarna är "svenskfödda" men de har aldrig varit i Sverige... Detta har inte varit tillåtet tidigare, har reglerna ändrats? Eller har någon sett genom fingrarna? En möjlighet är naturligtvis att ryktet är felaktigt, startat av illvilliga personer... Likväl det finns en herrans massa svenskfödda hästar som inte är födda i Sverige.

Det är ju inte bara de klassiska loppen som är stängda för hästar födda i utlandet, alla V75 loppen för varmblod upp t o m klass I är för svenska hästar.

Själv har jag en häst som i passet har födelseort: "Sverige, St Pierre sur Dives" Någon som vet var i Sverige det ligger? ;) Enligt min kompis som jobbat många år i Frankrike har märren varit i Normandie i minst 10 år. Hon betäcks alltid med franska hingstar och fölen har väl sedan fått åka hem för att frysmärkas... Franska får de inte bli, hon är inte godkänd för deras stambok. På samma sätt föds det massor av "italienskfödda" föl i Frankrike varje år.

Rätt eller fel? Spelar det någon roll? Ska man få registera hästen i vilket land man vill oavsett var den är född eller har växt upp? Eller ska svenskfödda hästar vara just födda i Sverige? Vad tycker ni?

Senast ändrad:
Sv: Vad är en svenskfödd travare?

Tycks inte vara någon som vill svara. Jag tycker nog att hästarna kan räknas som svenskfödda om mamman är svensk ägd och blir frystmärkt i sverige. Sen är det ju upp till varje ägare hur man vill transportera sina djur land och rike runt, kan ju inte vara helt billigt det heller. Lika väl som man får sitt föl i sverige och sen kör ner dem till Frankrike och låter dem växa upp där.
Ang. det du skriver om V75 loppen så finns det ju lopp i andra länder som ex, Frankrike som är stängda för utländska hästar.
Men ska jag vara helt ärlig så är det ingen fråga jag har funderat speciellt mkt på.

Senast ändrad:

Blädingeås hästarna som föds i Kentucky brukar ju vara dubbelt frysmärkta, en "Ås" märkning och sen "vårat", är det den frysmärkningen du tänker på?? för inte åker väl våra frysmärkare världen runt o frysmärker hästar, och jag tvivlar på att STC skulle godkänna vemsomhelst att göra det...
Utlandsfödda "svenskfödda" föl skall finnas i Sverige innan årskiftet 0-1 år för att få kallas svenskfödda, så vad jag vet så fraktas alla årsföl hit då som är födda utomlands...tycker det är lite "onödigt" men jag vet inte hur man skulle göra annars...

Ja, det var det som var ryktet, att hästarna hade märkts med "vår" frysmärkning i Kentucky av "våra" frysmärkare.

Njae, det tror jag inte att de våra åker över, utan de hästarna har en frysmärkning typ ACL11, ACL12 , sen skeppas dom över hit och blir frysmärkta av "oss" också
Här är en av mina konvalecenter som är en "sån" häst

Huvud: stjärn, nosbläs med snopp, vit fläck på överläppen
Höger fram:
Höger bak: vit kota med svart fläck
Vänster fram: oregelbunden vit kota med svart fläck
Vänster bak: vit halvstrumpa
Övrigt: frysmärkt ACL 13
Svenskt frysmärkningsnummer: 05790S

Jo, jag vet att de har sådana. De var inte de frysmärkningarna som det pratas om. Vill de frysmärka sina hästar får de ju göra det.

Jag trodde inte heller att "våra" frysmärkare skulle åka över men har som sagt hört det från flera håll. Men det verkar ju inte vara någon annan som hört det... Det var kanske felaktigt rykte...

Man kan ju tänka sig att det blir en viss besparing att flyga över några människor med utrustning istället för 30-40 hästar...

Jag tycker kanske inte det spelar så stor roll kanske men reglerna måste ju vara lika för alla.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 022
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·
Avel Läste i Travronden i tisdags och satte verkligen frukosten i halsen. Likaså gjorde nog övriga hästägare som det handlade om...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 274
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025