10 föl eller fler utan framtid??? Halvlång tråd....

Sv: 10 föl eller fler utan framtid??? Halvlång tråd....

Humlan och Isz...
Ignorera en sådan användare.
Är bara ute efter bråk och har inget att komma med. :smirk:

Listan på godkända ungar ökar i alla fall på STC hemsida.
Håller stenhård koll på avkommor födda 05 efter Love You.

Ingen Molly än.. :cry:

AM

Det ordnar sig säkert för Molly.

Inte låter "de som styr" ett litet föl få sätta livet till bara för att "visa vart skåpet ska stå".

Jag hoppas däremot att den som bär ansvaret för Ålandshästarna får ett kännbart straff :mad:

När det gäller vårt fall (en annan hingst men samma stuteri inblandat) har vi fått svar/råd från STCs jurist. (han jobbar nog hårt nu....)

Tack Nafayette för att du la in den här tråden. Det var den som verkligen fick oss att kolla upp språngrullorna ordentligt. :bow:

lsz skrev:
Tack Nafayette för att du la in den här tråden. Det var den som verkligen fick oss att kolla upp språngrullorna ordentligt. :bow:

Tacka mig inte.. för allt detta börjar bli "skämmigt" för den svenska travaveln.. :crazy:

Ett grannstuteri sa till oss att ju mer man gräver i dynghögen..ju mer skit får man fram..
Tror att dom får rätt. :o

Däremot så vill i alla fall inte jag i dagsläget klandra STC om dom inte går med på registrering.
Dom följer regler..vilket alla ska ju göra.
Även om man är både stor och känd..

Förhoppningsvis kommer allt detta att lösa sig..frågan är bara när "vi" stoägare får svar på våra frågor.

AM

Nafayette skrev:
Förhoppningsvis kommer allt detta att lösa sig..frågan är bara när "vi" stoägare får svar på våra frågor.

AM

Vissa frågor får vi nog aldrig svar på, men vi har i alla fall rört om i grytan lite och det tror jag behövs :cool:

Vidare fundering...

Håller stenhård koll på Love You-avkommorna födda 2005 som finns på Stc hemsidan.

Funderingen är varför det för några dagar sedan var X antal föl där och idag fattas det några...

Om man hamnar där på listan så är man ju i alla fall godkänd men ej färdigregistrerad..

Vad händer??
Dom blir ju färre nu... :confused:
AM

Inget har hänt förutom att "vår" unge har fått tidsfrist i 2 veckor till.
1 december så ska både märr och föl bort enligt ägarens önskemål ifall inte ansvariga lyfter på det pålagda locket och kommer till något vettigt.
Dom ska ha nåt extra styrelsemöte men mer vet vi inte när.

På STC sidan har nu antalet stannat på 33. Inget har hänt på väldigt länge..

AM

Nafayette skrev:
1 december så ska både märr och föl bort enligt ägarens önskemål ifall inte ansvariga lyfter på det pålagda locket och kommer till något vettigt.

AM

Med bort menar du bort från er eller bort från livet??? :confused:
Låter konstigt om man skall avliva en frisk häst bara för att den inte går att registrera. Men jag har säkert fattat det fel.

/Åsa

Här kommer en info till alla stoägare !

Läser man "allmänna bestämmelser" på baksidan av kontraktet (i vårt fall Credit Winner) står det så här:

Om det skulle visa sig att fler ston betäckts visst år än vad som är tillåtet skall hingsthållare, hingstägare, den som agerar för hingstägarens räkning eller den som tillhandahåller fryst sperma inte vara skyldig att utge något skadestånd till stoägare. Däremot skall stoägare till sto vars avkomma inte tillåts tävla och som vägras stambokföring på grund av att fler ston betäckts visst år än vad som är tillåtet erhålla betald avgift för betäckning åter.

Detta betyder alltså att hingstens representanter helt enkelt kan bryta mot reglerna och betäcka fler ston än vad som är tillåtet. De chansar alltså på att några går tomma och att det inte föds fler föl än tillåtet.:mad:

Skulle det "råka" födas fler föl än det tillåtna antalet får stoägaren endast tillbaka avgiften för betäckningen.
Betäckningen är väl endast tillverkningen då !!!???.....och inte fölavgiften om man redan hunnit betala in den, eller (luddig formulering).
Stoägaren får alltså betala alla kostnader för det dräktiga stoet i 11 månader, de får ett föl som blir värdelöst, de har förlorat ett år i avelsverksamheten, framtida försäljning, ev. uppfödarpremier osv medan hingstens representanter som faktiskt är de som är skyldiga till överbokningen slipper undan med att enbart betala tillbaka tillverkningen :eek:

Vem får alla dessa överbokningsavgifter ???? (5000:- / överbokat sto) och hur deklareras dessa "osynliga" avgifter (som bryter mot reglerna) ????

Kan man lita på att det sto som betäcktes sist av alla verkligen blev inseminerad enligt konstens alla regler (exakt vid rätt tid osv....eller vill man inte få sista stoet dräktigt när man vet att det kan finnas "tillräckligt" många (alldeles för många) dräktiga ston redan) ????
Några journaler får vi inte trots att vi begärt det !!!!
(på andra stuterier har journalen följt med i hemgångsinformationen)

Får man helt lagligt marknadsföra hingsten som en hingst med enastående fertilitet....95% levandeföl statistik !!!!!!!!!
Snacka om falsk marknadsföring :mad:

Många frågor är det allt och vi har knåpat ihop ett brev som protest i alla fall (även om just vi kom lindrigt undan) .........tack gode Gud att vi inte står med ett litet "statslöst" liv i boxen :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Precis undrar med . Ska de slakta märren eller sälja den? Märrn har ju inget me det hela att göra och det kan ju lösa sig för fölisen med. Varför så bråttom när man betäckt med så dyr hingst?

Jag vill bara "heja på".
Är så trött på allt fiffel som drabbar stoägare, oavsett vilken gren man ägnar sig åt.
Ni är beundransvärda!
Är inte så chockad längre, men blir naturligtvis illa berörd.
Det här vore väl något för travtidningarna att skriva om?
Jag skulle kräva att få mina pengar för bokningen, om jag inte får journalen!
mvh

Blir fortfarande inte förvånad.. :mad: :mad:
Den paragrafen tror jag att inga stoägare känner till.
Och troligtvis är det så, att om det står samma i dom franska hingstarnas kontrakt så kan alltså skadestånd utebli.

Vilket betyder att fler och fler lägger ner aveln helt och hållet p.g.a. kostnader som jag skrivit här nedan..

Till övriga så säger jag det igen.
Sto och föl ÄR inte i vårt ägo utan enbart inackorderad.

Och vem vill betala 3900 plus moms i månaden till ingen nytta??
Då räknar jag enbart uppstallning då ev föl går på lösdrift.
Sedan tillkommer försäkringar, verkningar, maskningar, vaccineringar och mer.. Va???

Vem vill åka till en seminstation tre gånger á 90 kronor/dygn.
För att sedan få veta att ingen spermaleverans kommer att ske??
Icke att förglömma att bokningsavgifterna för sto och föl ligger på över 8000 kronor + moms.

Vi tar en summering:

Fölavgift 50000
Bokningsavgift 5000

uppstallning under dräktighet 23000
Uppstallning med föl vid sidan 16800
Fölbevakning 1000-1500

Stuteriavgifter så som veterinär, backprov m.m. 10.000

Nu är vi uppe i över 100.000 tusen kronor..Än har vi då inte verkat/maskat/vaccinerat/transporterat..

Fölungen är heller inte avvand.
När det ska gå i egen "regi" så kostar det ännu mer.

Så..gott folk. Om man nu lägger en sådan summa på en avelsmärr..är det konstigt att folk blir fullständigt ursinniga när det myglas bort föl i ren profit????????????????????????????

AM

Stora summor för föl

Ja jag förstår ju att det blir dyrt och att ni inte ägde stoet och fölet visste jag, men just med tanke på dessa summor så borde man ju kanske försöka eller sälja fölet till någon som vill vänta och se.
Stoet är väl heller inte fel eftersom man valt att lägga en sån som Love You på henne.
Visserligen är marknaden för fölston kylig just nu men utleasa eller nåt kanske?

Bara jag som spånar, jag vte hur jag skulle känna om detta hände mitt sto, nu stallar jag upp henne i mitt stall och sköter verkning och fodre själv men ändå.

hoppsann skrev:
Jag vill bara "heja på".
Är så trött på allt fiffel som drabbar stoägare, oavsett vilken gren man ägnar sig åt.
Ni är beundransvärda!
Är inte så chockad längre, men blir naturligtvis illa berörd.
Det här vore väl något för travtidningarna att skriva om?
Jag skulle kräva att få mina pengar för bokningen, om jag inte får journalen!
mvh

Tack hoppsann för ditt "Heja på"inlägg :)

Visst blir man trött på allt vad avel heter ibland när det fuskas hejvilt.
Å andra sidan finns det många hingsthållare och stuterier
som faktiskt gör ett jättejobb för att få våra ston dräktiga och som aldrig någonsin skulle bryta mot reglerna.:bow:

Jag tror att det är några enstaka personer som går över gränsen och tyvärr blir hela kåren lidande....synd.
Vi får hoppas att de ärliga är fler än de "oseriösa" (för att inte säga oärliga).

Nafayette skrev:
Blir fortfarande inte förvånad.. :mad: :mad:
Den paragrafen tror jag att inga stoägare känner till.
Och troligtvis är det så, att om det står samma i dom franska hingstarnas kontrakt så kan alltså skadestånd utebli.

AM

Det är ju troligt, jag har hört något om "friskrivning" och det är den största anledningen till att jag vill se STC lösa detta så att fölen för registreras. I annat fall kan de ju neka och då kan det bli tal om stora skadestånd men om den möjligheten är borttagen så är det bara uppfödaren som drabbas. :crazy:

Men, de ansvariga för hela historien kan ju anses ha skadat travsportens anseende och på så sätt få sitt straff...:devil:

lsz, jag hejjar också på dig!:) Jag tror att de ärliga och seriösa är många fler än de "andra".

Nafayette skrev:

AM
Nu är det 38 avkommor registrerade. Men att ge en tidsfrist att de ska komma upp på listan innan 1/12 kan ju vara lite vanskligt. Jag har ofta råkat ut för att fölungarna inte ens står med som ej färdigregistrerade förrän framåt vårkanten, de hinner tom frysmärkas först ibland. Men du kanske har kontakt med STC?

Det är 33 st födda 2005.

De jag har följt har alltid stått som "ej färdigregisterad" inom en vecka efter registreringsansökan skickats in.

Åhh, ursäkta, jag tittade inte på årtalen, jag hade för mig att 2005:orna var hans första kull.

Här har vi då haft flera föl som inte stått som "ej färdigregistrerad" förrän framåt vårkanten, trots att ansökan skickats in nästan direkt fölungen varit född. Det händer år efter år att det är någon som släpar. Ibland registreras dom direkt, ibland tar det tid, som sagt, ifjol hann tom en åring frysmärkas och dom papprena skickas in, innan det kom upp på STC's sida. Varför kan man ju undra? Just den var iofs tillverkad utomlands, så det är ju en annan språngrulla. Men lika har vi en av årets föl som inte står med som "ej färdigregistrerad" än (och den är inte efter Love You och inte tillverkad på V******o). Jag vet inte mer än att det ibland verkar dröja.

Ja, har det blivit så för er så kan det ju uppenbarligen det utan att det är något fel.:)

[knapplån]

Är det bara jag som undrar vem som får alla (osynliga) överbokningsavgifter ?(hur många är det ingen som vet)

Stoägare betalar bokningsavgifter, men stoet finns sedan inte med i några register/listor ....osynliga pengar direkt ner i "någons" ficka

Vi frågade "vår" hingsts representant idag och fick motfrågan:
" Vad spelar det för roll...det har väl inte ni med att göra ? "
Vi kanske inte har med det att göra, men skattemyndigheten måste ju börja undra.......eller :angel:

Jag anser att jag som stoägaren själv bör få ta ställning till om jag vill vara en osynlig, men fullt betalande kund som riskerar att få ett övertaligt (värdelöst) föl..... och jag vill själv ta ställning till om jag har lust att stoppa 5000 + moms i en för mig okänd mans ficka.......skulle nog hellre skänkt de pengarna till någon välgörenhet tror jag....och jag vill själv ta ställning till om jag ska vara en bricka i "fuskspelet" !!!!

Är jag konstig som reagerar på det här och vill ha svar på en hel del frågor.....börjar känna mig så :crazy: :confused:

// Suzanne som bara var tvungen att skriva av mig lite....

Liknande trådar

Avel En kompis har lyckats få ett föl den 20/12 2008 som resultat av en tjuvbetäckning med en 2-årshingst, hingsten är svensk varmblodig...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: rebus
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 662
Senast: Blossi
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb