10 föl eller fler utan framtid??? Halvlång tråd....

Sv: 10 föl eller fler utan framtid??? Halvlång tråd....

Man kan ju faktist undra hur mycket pengar som "försvinner" i bara bokningsavgifter...

JAg tycker att ni gör helt rätt att ifrågasätta systemet.

Och så kan man fråga sig varför inte alla hingsthållare "skyddar" sig mot överbokning.

Kanske dags att lusläsa kontrakten och börja sålla bort avelshingstarna redan från start.

Själv har jag nu gått igenom kontrakten för Charm Patricia i år.
Hon var ju dräktig med Super Photo Kosmos.
Inte står det någon sådan paragraf i hennes kontrakt.
Och på det stuteriet stod det fler än en hingst men alla kontrakt var lika ärliga.

Dags allstå för stoägarna att tänka till lite nu.

AM

Nafayette skrev:
Man kan ju faktist undra hur mycket pengar som "försvinner" i bara bokningsavgifter...

JAg tycker att ni gör helt rätt att ifrågasätta systemet.

Och så kan man fråga sig varför inte alla hingsthållare "skyddar" sig mot överbokning.

Kanske dags att lusläsa kontrakten och börja sålla bort avelshingstarna redan från start.

AM

Även om man som stoägare läser det finstilta noga kan man inte i sin vildaste fantasi tänka sig att den avser systematisk överbokning = medvetet fusk :eek:

Det finstilta "skyddet" finns med i många hingstars kontrakt och jag tror inte att de seriösa (de flesta) hingsthållarna menar att de garderar sig mot att helt kallt överboka sina hingstar.
Tolkningen av texten borde nog granskas av en jurist och ev. formuleras om så att den inte kan utnyttjas som skydd mot "regelbrott".

Jag kan tänka mig att grundtanken med det "finstilta" egentligen handlar om att gardera sig om det mot förmodan skulle hända att det föds 1 föl för mycket pga mycket "ovanliga" misstag (kan inte komma på några riktigt äkta misstag ...kanske tvillingfödslar, något missförstånd/mänsklig faktor....alltså mycket ovanliga och omedvetna "misstag" )

Vet inte hur mycket man som liten uppfödare ska gräva i det här:crazy: ....det kanske är bekvämast att bara tänka på sig själv, lära av sina egna misstag och gå på sin "magkänsla" när det gäller val av hingsthållare. Liten och ensam är inte alltid stark :(

lsz skrev:
[knapplån]

Är det bara jag som undrar vem som får alla (osynliga) överbokningsavgifter ?(hur många är det ingen som vet)

Stoägare betalar bokningsavgifter, men stoet finns sedan inte med i några register/listor ....osynliga pengar direkt ner i "någons" ficka

Vi frågade "vår" hingsts representant idag och fick motfrågan:
" Vad spelar det för roll...det har väl inte ni med att göra ? "
Vi kanske inte har med det att göra, men skattemyndigheten måste ju börja undra.......eller :angel:

Jag anser att jag som stoägaren själv bör få ta ställning till om jag vill vara en osynlig, men fullt betalande kund som riskerar att få ett övertaligt (värdelöst) föl..... och jag vill själv ta ställning till om jag har lust att stoppa 5000 + moms i en för mig okänd mans ficka.......skulle nog hellre skänkt de pengarna till någon välgörenhet tror jag....och jag vill själv ta ställning till om jag ska vara en bricka i "fuskspelet" !!!!

Är jag konstig som reagerar på det här och vill ha svar på en hel del frågor.....börjar känna mig så :crazy: :confused:

// Suzanne som bara var tvungen att skriva av mig lite....

Nej, jag undrar också. Och nej, jag tycker inte alls att du är konstig. :)

Kanske kan en artikel i Ronden få fler stoägare att undra...:angel:

En väldigt liten uppdatering i ämnet..

Ytterligare en har sällat sig till listan på STC idag. :)
Så nu är dom 34.

"insiders" informationen är att jordbruksverket sliter sina gråa hår men att det kanske kan ordna sig i alla fall.
Svårigheten ligger i "pappersexercisen"

Borde snart vara dags för ett nytt styrelsemöte..har jag för mig.

AM

*Antar det är denna tråd som ska knuffas upp?*

Klart är det iallafall och vad som sker finns att läsa på www.travsport.se
Själv tycker jag att det är rätt att dra in licensen men jag tycker man även ska dra in "licensen" för att vara stuteri och mottagar station, man bör inte heller få managera listhingstar...:mad:

Om man läser på travsport.se så känns det som någon sitter och skyller ifrån sig? :angel: :smirk:

solros skrev:
Nej, jag undrar också. Och nej, jag tycker inte alls att du är konstig. :)

Kanske kan en artikel i Ronden få fler stoägare att undra...:angel:

Ronden tycker att vi ska skriva en insändare, men vi vill vänta på stuteriets svar på våra frågor innan vi skriver något.

Vi har fortfarande inte fått någon journalkopia och en påminnelse är skickad till stuteriet idag.

Vore intressant att veta hur många bokningsavgifter stuteriet smusslat till sig. De har flera listhingstar och troligen har fler än Love You och Credit Winner överbokats.

5000:-/"överbokat, icke redovisat" sto kan bli ganska mycket pengar.:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Inget har hänt förutom att "vår" unge har fått tidsfrist i 2 veckor till.
1 december så ska både märr och föl bort enligt ägarens önskemål ifall inte ansvariga lyfter på det pålagda locket och kommer till något vettigt.
Dom ska ha nåt extra styrelsemöte men mer vet vi inte när.

På STC sidan har nu antalet stannat på 33. Inget har hänt på väldigt länge..

AM

Tänk vilken tur att det ordnade sig för fölet, han har ju växt upp och blivit en riktig läckerbit..som dessutom är duktig!

Ägaren är nog glad att h*n gav lite mer tidsfrist.

Tänk vilken tur att det ordnade sig för fölet, han har ju växt upp och blivit en riktig läckerbit..som dessutom är duktig!

Ägaren är nog glad att h*n gav lite mer tidsfrist.

Tråden är 4 år gammal..... Längst upp till vänster i inläggen ser du när dom är skrivna....

Det tror jag Grängesberg vet då just den hästen h*n menade har nu sprungit in en skaplig slant. ;):D

I Saw You.

blixtpremie.jpg

I övrigt så slutade hela denna historia med att alla ungar blev registrerade.

Men märkligt var att dom "skyldiga" fick bra reklam och bra betalt :grin:
Dom gick liksom segrande ur hela härvan..
Välbekant att dom stora aktörerna kan göra precis som dom vill, helt utanför reglementet och må bra efteråt.

Hade vi gjort på samma sätt så hade semintillståndet rykt omgående på vår station.

AM

Oj :o vilken popcorn tråd jag missat :crazy: Med tanke på att även om hästarna till slut blev registrerade så känns det ju som bedrägeri överhuvudtaget på vissa delar av tråden ....

Har semin/hingstägare gått helt fria ur detta som nu nystats upp ?

Mia

ANG: hingsten i reklamen har helt ofattbart höga siffror när det gäller dräktighet 95 % !!!!!!!!!

........
Riktigt bra siffror för att vara fryst semin.

25 seminerade ston resulterade i 34 föl, det är riktigt bra resultat – 136 % dräktighet. Svårt att toppa.

ANG: hingsten i reklamen har helt ofattbart höga siffror när det gäller dräktighet 95 % !!!!!!!!!

........
Riktigt bra siffror för att vara fryst semin.

25 seminerade ston resulterade i 34 föl, det är riktigt bra resultat – 136 % dräktighet. Svårt att toppa.

Många tvillingar :eek:

Nhäää nu ska jag vara tyst ....

Mia

Om man räknar bort utlandsreggade så får jag det till 60 föl.
En del av dom var säkert tillverkade utomlands...

Men 135 procents dräktighet är lågt räknat..

Glöm inte bort att det finns föl som avlidit före registreringen och att en del märrar säkert resorberat..

AM

Du har rätt.

Resultatet var visst ännu bättre. 25 semineringar resulterade i 60 föl. Dräktighetsresultat – hela 240 procent.
Förmodligen mycket rutinerad personal.

Det tror jag Grängesberg vet då just den hästen h*n menade har nu sprungit in en skaplig slant. ;):D

I Saw You.

blixtpremie.jpg

*nickar*

Tyckte det bara var kul att kommentera att I Saw You blev en sådan duktig rackare, när hans framtid förr var oviss..

Skönt att det löste sig för alla fölen o uppfödarna, men lite knepigt att de som "lurades" får förstätta vara verksamma precis som om inget har hänt..

oj, har också missat denna tråd när den var aktuell. Men vilken soppa!!!

Jättekul att ert "problembarn" blev en stjärna!

Liknande trådar

Avel En kompis har lyckats få ett föl den 20/12 2008 som resultat av en tjuvbetäckning med en 2-årshingst, hingsten är svensk varmblodig...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: rebus
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 662
Senast: Blossi
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb