10 föl eller fler utan framtid??? Halvlång tråd....

Sv: Fortsättning...uppdatering

Nafayette skrev:
..vidare har det nu kommit fram att fölstona inte ens har lämnat svensk mark utan seminerats "på stället"

Det här förstår jag om du inte kan eller vill svara på, men har stoägerna även fått betala för "transporten" till/från Åland eller "borde" de kunnat räknat ut att det hela inte var riktigt OK?

Sv: 10 föl eller fler utan framtid??? Halvlång tråd....

Kan bara svara för vårat fall.
Ospecifierad transportkostnad...

Sen är det ju så här att många stoägare inom travet har noll koll på hur rutiner ska vara.
Dom kanske är en grupp på 10 man från SE-banken i Stockholm som i god tro först stallar upp och sedan säger -FIXA..för vi kan inget om sånt där.

Och det hela började med att dom gick ihop och köpte en tävlingshäst, kanske för dyra pengar, sedan åkte dom runt och tittade, sittandes på restaurangen, hur deras häst gick på ovalen.
Därefter när märra la tävlingsskorna på hyllan så fick dom rådet att stalla där eller där.

Stuteriet i sin tur tar hand om märra och efter fölning så säger SE-banksgruppen att den eller den hingsten är snygg/eller bra eller vad som helst och bokar via B******n en plats.
Stuteriet kör då upp märra till seminstation och hämtar henne när hon sen är klar.
Räkning som ägarna får står det "stationsavgift" "transportkosnad"
"seminavgift".. vilket dom betalar men inte riktigt vet vad det är.
Året efter så fölar märra och deras "underbara" sto har fått en V75 vinnare......tror dom..så dom betalar ytterligare 50 papp..
Och så läser dom travronden en morgon.. Resten vet ni.

AM

Jag må vara trög, men det har alltså fakturerats levande föl avgfit, trots att hingstansvariga inte haft några språngsedlar att ge?
Hur kan de trott att det skulle fungera?

Det där har jag grunnat på..

Och jag vet att någonstans under allt trassel så ringde en varningsklocka redan i maj.

För vi ringde ägaren och sa att märra hade fölat.
Han i sin tur skulle iväg till Frankrike och tävla så han sa till mig att jag skulle fixa "pappersexcercisen"

Då ringde jag V******o ( Kallar dom V nu)och sa att hon fölat.
Han i sin tur sa att ägaren skulle få ett fölkort och den skulle skrivas under och skickas till B******n (kallar dom B nu).

Mer än 10 dagar senare så rinde ägaren och sa att han inte fått något fölkort att skriva på. :o
(fast jag vet att jag först tänkte att det kanske var för att hon hade varit på Åland och därför tar det tid... Fast å andra sidan visste jag att när vi förut haft moderlivsimporter så har fölkort kommit till ägaren INNAN fölning..så jag blev lite fundersam där att det dröjde)

Så då kontaktade jag igen både V och B och efter ytterligare en vecka eller så, så fick ägaren fölkort.
Den skrev han på och skickade in.
Samtidigt skulle fakturan på fölavgiften betalas, vilket han gjorde.
Och så skulle då allt vara klart..trodde vi..

I ärlighetens namn kan jag heller inte fatta hur dom överhuvud taget skulle kunna tro att detta inte skulle upptäckas.
Dessa aktörer som är både kända och stora i sitt område tror att man kan hantera dom svenska reglerna efter eget penningsug.

Hur kan man bara tro att hingstar i den prisklassen som Love You och Coktail Jet är, skall utnyttjas till 3000 procent oavsett det svenska regelverket???
Vad ska fransmännen tro???

Detta är ju hur pinsamt som helst..inte konstigt att locket är på..
Och då snackar vi lock på en halvtaskig tryckkokare vars stoägare har nu hamnat i kastrullen..

AM

Hade ett sto hos "......:angel: " förra året (hos en annan fullbokad listhingt).

Hon var där sent på säsongen och blev inte dräktig.

Inget vi funderade närmare på , men eftersom hingsten i reklamen har helt ofattbart höga siffror när det gäller dräktighet 95 % !!!!!!!!!
kanske man skulle kolla upp om vårt sto verkligen fanns med i språngrullan.

Man kan ju börja undra om statistiken stämmer eller om hingsten haft lite (läs många) fler ston än vad man talat om.......eller om sperman var slut när det blev "vår" tur :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Alla språngrullor är ju offentliga.
Alla seminerade/betäckta ston står ju med i hingstkatalogen som kommer säsongen efter.

Ja, "betäckningsarbetet" borde ju vara offentligt och "vattentätt", men det gör ju saken med Ålandsfölen ännu konstigare och fantasin kanske skenar iväg :smirk: :o :angel:

Om "Ålandshistorien" visar sig vara en medveten "bluff" kan man ju börja ifrågasätta hur seriöst företaget agerat i övriga åtaganden :cool:

Förmodligen finns det någon i "gänget" som varit mindre seriös (milt uttryckt). Tyvärr dras väl de övriga inblandade som kanske varit i "god tro" med i fallet och det är otroligt tragiskt :cry:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fortsättning...uppdatering

Usch, man bli ju faktiskt rätt förbannad. :mad:

Men, jag hoppas fortfarande att det löser sig så att fölen får registreras.

CK skrev:
Alla språngrullor är ju offentliga.
Alla seminerade/betäckta ston står ju med i hingstkatalogen som kommer säsongen efter.

Har kollat med STC om vårt sto finns med på Credit Winners språngrulla 2004.

Det gör hon INTE !!!!!!
Vi har betalat bokning, uppstallning, inseminering osv och även om stoet inte blev dräktigt borde hon väl funnits med på listan.

Nu undrar man ju om hon blev inseminerad överhuvudtaget.:confused:

Hon finns väl inte med för att hon inte blev dräktig... :angel:
Fryshingstarna får användas till max 25 ston. Är efterfrågan stor så överbokar många sina hingstar, och seminerar kanske upp mot tio-femton extra.
Sen när språngrullarna skrivs och skickas in på hösten tas inte de ston som är tomma med, utan de 25 som är dräktiga.
Och vips så har man tjänat mycket mer pengar!
Fusk på hög nivå.

Såhär har det ju hållit på i flera år… Förhoppningsvis tas listhingstregeln bort till nästa år. Annars kommer vi i Sverige snart inte att ha världens bästa hästar längre. Det gick väl an med en sådan regel när de bästa hingstarna köptes till Sverige, men nu, vem vill köpa avelshingst för 25 miljoner och stalla upp i Sverige? Vem vet hur många ston som betäcks om tre år… :crazy:

Nej, ska vi ha konkurrenskraftiga hästar om 5-10 år får de släppa fritt att använda världens bästa hingstar. Då slipper stoägarna "Love You-affärer" Och märrerna slipper transporteras till andra länder, vare sig det gäller i verkligheten eller på pappret... :smirk:

......och nu ska man alltså lita på stuteriets ord att vårt sto verkligen fick sin dos.....hon var sist på säsongen och hingsten hade som bekant 95 % dräktighet (med hjälp av kvalificerat fusk)

Jag är mycket tveksam. I vanliga fall litar jag till 100% på hingsthållarna, men nu är mitt förtroende för det här stuteriet i alla fall lika med noll :mad:

Jag tycker du ska kontakta stuteriet och säga att du vill ha tillbaka dina pengar för ditt sto inte står med på Credit Winners språngrulla.

Ja, men de har nog fullt upp med att reda ut Ålandshistorien just nu. :cool:

Fattade jag rätt om att du seminerat med Credit Winner förra året, märra tog sig inte och du inte finns med i rullan???
Och detta skedde av samma "personal" som dom nu högaktuella??

Tycker i så fall att det är helt j-a otroligt!!!!
Detta ÄR ett bevis på att "någon" även tjänar pengar på bokningsavgifter..

Annars brukar det ju vara tvärt om.
När man får hingstkatalogen så står det längst bak vilka märrar som är betäckta med vem.
Där har man sett märrar uppskrivna i flera hingstlistor.
Detta blir ju så när märra inte tar sig hos en hingst och går då över till en annan samma år.

Men du finns inte med någon stans????
Har din också varit ute och rest?? :crazy: :confused: :angel:

AM

Vi har kontaktat STCs jurist nu och fortsättning följer.....

Eftersom vi var "sista" stoet det året blir vi minst sagt fundersamma över hur stort intresse stuteriet hade av att få vårt sto dräktigt.
Risken måste ju varit överhängande att vårt föl skulle blivit "en för mycket" eftersom minst 25 ston redan måste varit betäckta och kanske dräktiga. (95 % dräktigt i statistiken) :crazy:

Att man fuskat med listan är solklart, men har man även fuskat med semineringen och låtit oss betala kalaset :confused:

Jag hoppas att det inte är så........

Fy f-n vilken soppa :mad:

Svar på din fråga:

Ja, någon har tjänat pengar på vår bokningsavgift och vi känner oss lurade.

Att stona inte tar sig är inget vi anklagar någon för, men lurad vill man inte bli.

Vi pratade härom dagen med en gubbe som har ett stort stuteri i närheten..
Han var inte glad då hans son verkar vara en av dom bortlurade.

Han sa också att nu kommer det att grävas djupt och att mycket skit kommer upp...

Och det verakr som han får rätt...

Det tråkiga är att den svenska aveln är ju redan på nedgång och att "sådant skit" kan göra att många lägger ner.

Det tråkiga är också att dom mindre hingststuterierna, som har svårt i dagsläget, nu ser hur "dom stora" har fuskat i kvadrat.

Dom små kämpar för överlevnad och dom stora roffar åt sig.

Nån sa att "släpp listhingstarna loss". Det håller jag också med.
Men inte för att listhingstar har MER att tillföra utan för att få en fri handel och låta stoägarna bestämma vilken hingst dom ska ha.

Nu är ju avel lite "modenyck" också.
Omöjligt nästan att sälja en Mr Drew unge men däremot enkelt att sälja en skev Coktail Jet.. :confused:

Och som många nog vet... så är det inte fölavgiften som styr kvaliteten på föl..

Jag är nog ganska övertygade att i alla fall våra stoägare har fått något att fundera på till nästa säsong.
Dom kommer att vara mycket nogranna med val av hingst OCH hingststuteri.

AM

Nafayette skrev:
Jag är nog ganska övertygade att i alla fall våra stoägare har fått något att fundera på till nästa säsong.
Dom kommer att vara mycket nogranna med val av hingst OCH hingststuteri.

AM

Frågan är hur uppfödarna ska kunna veta vilka som är seriösa och vilka som inte är det när de gör sina val.
I det här fallet handlar det om ett stort välkänt stuteri med fina resultat när det gäller dräktighet osv (nu vet man ju att statistiken är en stor bluff, men.....)
De satsar hårt på att synas och marknadsföra sig väl och har överlevt i flera generationer.

Vem som gjort vad och i vilken omfattning det fuskats vet man inte än, men det är bevisat att någon överbokat och tagit betalt för fler bokningar än vad man fick och det är uppfödarkåren som ovetande bjudit på den extraförtjänsten.

För 5000:- borde man väl få vara med på listan i alla fall :smirk:

Vårt sto är nu dräktigt igen (har bara gått tom det år hon var hos hingsten med 95 % levande fölstatistik :angel: )

Vi är jättenöjda med alla övriga hingsthållare vi använt genom åren, men nu har vi tröttnat och planerar att lägga ner avelsverksamheten på sikt.

Någon som vill köpa ett dräktigt fölsto ???? ;)

Liknande trådar

Avel En kompis har lyckats få ett föl den 20/12 2008 som resultat av en tjuvbetäckning med en 2-årshingst, hingsten är svensk varmblodig...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: rebus
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 662
Senast: Blossi
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv