Vad är en stor hund?

Killaloe

Trådstartare
Jag har det senaste suttit och läst bostadsannons (inte för egen del) och i flera annonser har det stått ”inga stora hundar” eller ”enbart små hundar” eller något annat liknande.

Och alltså, finns det ens någon exakt definition av vad som är en stor respektive liten hund? För mig känns det väldigt godtyckligt (liten hund är mer självklart för mig :o :D) så därför undrar jag helt enkelt vad ni ansvar vara en stor hund? Eller en liten hund?

Jag har det senaste suttit och läst bostadsannons (inte för egen del) och i flera annonser har det stått ”inga stora hundar” eller ”enbart små hundar” eller något annat liknande.

Och alltså, finns det ens någon exakt definition av vad som är en stor respektive liten hund? För mig känns det väldigt godtyckligt (liten hund är mer självklart för mig :o:D) så därför undrar jag helt enkelt vad ni ansvar vara en stor hund? Eller en liten hund?

Tyska järnvägen drar i alla fall gränsen för stor hund vid "hund som inte får plats i transportbox som kan placeras på hatthyllan" (:nailbiting: tänk att ställa hundburen där uppe och så svajar tåget till...). Så jag tänker kanskeeee... allt större än typ fransk bulldogg? :D

Tyska järnvägen drar i alla fall gränsen för stor hund vid "hund som inte får plats i transportbox som kan placera på hatthyllan" (:nailbiting: tänk att ställa hundburen där uppe och så svajar tåget till...). Så jag tänker kanskeeee... allt större än typ fransk bulldogg? :D
Jösses. Åksjuk hund för resten av livet.

Hehe jag utgår från Ascot som jag tycker är mellanstor, alltså varken liten eller stor. Ascot är ca 54 cm i manken. Stor hund tycker jag i alla fall är över 60 cm. Men inser att nog många inte håller med mig men Ascot känns verkligen inte som en ”stor hund” :D.

Hehe jag utgår från Ascot som jag tycker är mellanstor, alltså varken liten eller stor. Ascot är ca 54 cm i manken. Stor hund tycker jag i alla fall är över 60 cm. Men inser att nog många inte håller med mig men Ascot känns verkligen inte som en ”stor hund” :D.
Ja allt är ju relativt :)
Dom flesta tänker nog inte riktigt på dom allra största raserna.

Många skulle ju säga att Ammo med hans 66cm i mankhöjd är en stor hund, men samtidigt så anger rastandarden att rasen är medelstor.

Jag tänker nog att hundar som är en bit 70cm är stora hundar.

Själv tänker jag nog i skalan (utan närmare analys) Liten hund, mellanhund, storhund och STOR hund. Alltså sådana raser som njuffe, grand danois och maremma hamnar i en kategori utanför vardagen på något vis.
En vanlig stor hund för mig är definitivt en helt vanlig pointer, golden eller schäfer. :) Skulle inte beskriva dem som mellanstora.

Jag vet inte var dina knän slutar. ;):D
Njae, om jag ska dra gränsen mellan stor och liten så blir det vid mina knän. :laugh:

Det är ju väldigt sant! :D
Och nu när jag gick tillbaka till trådstarten förstår jag att det tydligen bara finns två kategorier hos somliga hyresvärdar - då blir det ju jättevårt!

Har du sett en tax få fnatt? Tror vilken parkett som helst är i farozonen!
Hahaha! Få fnatt! :D:love: Ett uttryck som används alldeles för sällan!
Och nej det har jag nog inte, men jag har sett en terrier med mullvadsklor få detsamma och det räknas kanske? Min har ju bliviti kallad en ful tax en minnesvärd gång! :D
Tror vi kan enas om att en hyresvärdsregel om storlek på hundar är rätt fånig and makes no sense!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 124
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 540
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: geting
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård