Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns inget i TR som säger vad som är godkänt mer än det som redan skrivits (möjligtvis då att man ska se till kval och dylikt där det oftast krävs 62-64 % för att bli godkänd att rida vissa högre klasser/tävlingar)
Men den allmänna uppfattningen är att 60 % är godkänt och att 50 % är rätt dåligt..... Visst motsvarar 5 med tvekan godkänt, men som total procent är det nog så att man borde se över ridningen om man får 50 % innan man ger sig ut för att tävla de klasserna igen (om det inte är så att hästen totalt skitit på sig av rädsla inne på banan)
Nej, Waco skrev att om man får 50% så kanske man ska fundera på att gå ner en klass. Läs vad hon skriver innan du antar saker.
Visst motsvarar 5 med tvekan godkänt, men som total procent är det nog så att man borde se över ridningen om man får 50 % innan man ger sig ut för att tävla de klasserna igen (om det inte är så att hästen totalt skitit på sig av rädsla inne på banan)
Vart står det att man inte har på en tävlingsbana att göra?
Klart man måste träna på att utsätta hästen för nya miljöer
Det finns kanske något i din ridning du behöver förbättra för att din häst ska komma till sin rätt och få högre %? Eller så är det så att det är din häst fel och du får nöta på tills den presterar bättre?
Jag tänker inte säga något om dig personligen då jag inte kan varken dig eller din häst. Men de jag stött på som gång på gång inte kommer i 55 % har har grova sits- (inverkan-)fel tillsammans med hästar som inte verkar ha varit i närheten av att ens knäppa på nacken, varken hemma eller någon annanstas....
I Lätt B så tjänar du inte så mycket på hästens gångarter, det gör möjligtvis lite skillnad på om du får 66 eller 73 % men där under påverkar det inte så länge gångarterna är rena.
Man får helt enkelt ransaka sig själv och fundera på vad som krävs för att få rätt sak på rätt plats och utgå ifrån det
ummm...OM man inte har speciellt utmärkande gångarter från början och dessutom är exalterad resulterar det i väldigt spänd trippig gång
Det allra lägsta resultatet fick vi när det började ösregna och hon vred sig som en mask för att unvika att få regn i ansiktet, vilket hon avskyr. Inte blev det bättre av att en åskådare fällde upp ett enormt klarblått paraply som vippade upp och ned när människan plockade ihop sina saker. Hade inte så mycket med min ridning att göra då.
Varken min sits eller inverkan är taffliga, gå i form kan hon, likaså arbeta korrekt. Det enda jag kan göra är att försöka få henne att slappna av, och det kan jag inte göra utan att utsätta henne för miljön. Det går likasom inte att miljöträna tävling hemma
"Med tvekan godkänt" är trots allt inte underkänt och tävlar gör man för att det är kul och man lär sig nåt (iaf jag). Jag bryr mig inte så mycket om hur jag är placerad i förhållande till andra, det som betyder nåt är om vi gör framsteg. Den nedlåtande attityd som många tävlande har mot de som "inte presterar" på en viss nivå tycker jag inte om.
Tillägg: Var i hela friden fick du "ha 50% som mål"? ifrån. Diskussionen började med att du tyckte att ryttare som låg runt 50% skulle "se över sin ridning" och underförstått i ditt inlägg var att de inte skulle ge sig ut och tävla.
Det du säger är otroligt elitistiskt. det finns faktiskt de som rider för att det är kul, inte för att främja ridsporten!
Precis det du fetmarkerat
Jag kan ta mig själv som exempel: jag startar LB:1 och hamnar runt 50% av flera orsaker, varav den absolut främsta är att jag har ett fullblod som definitivt inte har speciellt flashiga gångarter och som gärna blir överladdat när vi åker iväg
Många domare har, tyvärr, fördomar redan mot rasen innan man ens kommer in på banan.För mig är LC inte ett alternativ, för det är för många "transportsträckor" där det händer för lite, vilket markant ökar risken att det skulle gå helt åt pipsvängen.
Jag kan träna ihjäl mig hemma, men det hjälper inte om vi inte åker iväg och tränar på att tävla , men enligt resonemanget ovan skulle jag "se över min ridning"?
Jag kan ju tillägga att % höjs för varje gång och jag tycker personligen att en höjning från 40 någonting till 50 någonting är framsteg jag kan vara nöjd med Vi kanske t o m kommer över 60 såsmåningom...