Vad är detta? (bild)

Sv: Vad är detta? (bild)

Liknande såna hade min häst tidigt i våras (varmt o fuktigt väder, tror det var det som utlöste problemet). Tussarna var bara att ta mellan fingrarna och plocka bort.
Hon fick stora kala fläckar till slut. Antog det var rengskållor, duschade hästen m Hexocil 1 gång sedan försvann det.
Torrt och mjälligt (vitt mjäll), så det var kanske någon form av svamp. Vet ej, men hon har inte haft det varesig före el. efter.

Håret har växt ut, men är vitt/grått på vissa ställen där jag drog ur "hårpenslarna".

Samtidigt med badet av hästen, tvättade jag alla ryktborstarna i Vircon S (starkt desinfektionsmedel) och tvättade täcken och schabrak hon hade haft på sig under "sjukdoms"tiden.

Ingen av de andra hästarna fick något som tur var.

Rasp har hon kroniskt på bägge frambenen, återkommer varje vinter men har inget samband med dessa "skållor".

Kan det vara någon sorts ohyra, eftersom du också fått? :confused: Låter mysko. Skulle ta ut veterinär (eller det har du kanske redan?) jag.

Gången är den att det först gör ont på hästen, sen kliar det. Jag har haft massor med regnskållor på min häst och han är extremt tydlig, går undan, grinar illa. Sen när de torkat och börjar falla av så kliar det och han är lika tydlig med det och kräver kliservice.

Du kan ju tvätta typ var tredje dag, tre gånger så lär det gå över. Men hjälp också hästen med magen för min erfarenhet är att det här egentligen kommer av obalans i tarmfloran.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 188
Senast: lizzie
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 980
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 409
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka