VAD är det här?

Sv: VAD är det här?

Han ser ju ut till och vara väldigt långhårig ut för att vara vid den här årstiden:confused: Tänkte eftersom han så att säga "kliar" svans kanske har mask?

Var nyss ute och kollade till honom, det är värre :crazy:Flera sprickor, precis vid svansroten. Dessa nya sprickor är inte blodiga som den andra, de ser gula ut, som om det inte vore sår in till 'köttet' utan bara precis under huden. Dessa sår är 'blöta', det är inget var men det ligger som en tunn, genomskinlig vätska på dem.

Kommer inte åt att tempa, får inte ens röra svansen trots brems. Har ett stort blåmärke på benet efter ett försök :crazy: Sköljde av med vattenslangen.

Har pratat med vet. nu, hon kommer ut på tisdag men jag skulle ringa om det blev värre snabbt, så skulle hon komma så fort hon kunde.

Finns det något annat sätt att ta tempen på en häst förresten? Kan ju inte ta i rumpan, om jag inte vill bli söndersparkad. Han verkar inte påverkad på något annat sätt, äter som han ska. Ställer in honom på dagen i morgon så att flugorna inte kommer åt såren.

Har inte mask enligt kolla masken. Ska fråga vet. om det iaf på tisdag :)

Nu efter de nya såren är jag ganska ävertygad att han inte skurit sej på något, har kollat hela lösdriften efter spikar/vassa saker och inte hittat något, såren ser mer ut som sprickor eller om om huden liksom inte riktigt räcker till och har trasats sönder... Svårt att förklara! Kan försöka ta nya bilder i kväll.

det låter ju som han har någon infektion som gör att huden svullnar och spricker upp. :crazy: det är så det kan bli vid lymfangit.

han kan ha haft ett mindre sår som blivit infekterat, sen har han kliat så det blivit inflammerad och spruckit.

Vad är gentligen lymfangit? Har hört om hästar som fått det på/i benen, kan de få det överallt? Det låter ganska logiskt iaf, att det är ett litet sår som blivit infekterat. Har iaf inte sett något sår innan det här kom fram.

Jag kan tänka mig att det kanske kan vara som "Gnist" trodde. Kåda eller ngt annat från ngn annan växt. Min häst tål inte kåda, när hon får insektsbett, helst i ansiktet och ha granar/tallar och kliar sig på så har hon fått sår efter det som då även har varit infekterade. Fic såga ner den granen:D Ni har inte slånbärsbuskar i hagen? dess taggar är väldigt giftiga. Hästar brukar ju springa under träd/buskar bara för att slippa insekterna.

Jag kan inte mycket om exem på häst, men kan det vara något sådant?

Någon form av allergi?

Med tanke på hur ont hästen har tycker jag inte att du ska vänta att få det undersökt till på tisdag. Det verkar vara en kraftig inflammation - ev infektion - i hud och underhud som gör att serum tränger ut och att huden faktiskt spricker. Bör åtgärdas innan det blir ännu värre. Förutom den lokala smärtan finns risk att hästen håller sig (kanske inte vill lyfta på svansen i onödan) och kan drabbas av förstoppning. Ring vet igen, detta är ett akutfall.

Tack för ditt svar! Ringde vet igen, hon är upptagen med en fölning som gått snett men skulle ringa tillbaka när hon kunde, annars skulle hon försöka komma ut så tidigt som möjligt i morgon.

p.s kolla imannen så det inte är lusangrepp då kan dom också bli kaddigga har den inte skrubbarsig där med?:confused:

Han har ingenting i manen och jag kan inte se att han har kliat sej något där.

hm vad hemskt att inte veta.. finns det maskar som kan orsaka detta, alltså som kryper i huden?? hoppas det reder ut sig..

tänkte att det liknade lite när hundar har haft bad eksem, tänkteom det regnat mkt och så...

Det är det jag kommer och tänka på också när jag läser beskrivningen av det och ser bilderna.

Vet inte om det finns något liknande på häst men borde nästan göra det.

På hund är det vanligare på hundar med lite mer päls, och behöver inte vara förknippat med regn eller mycket bad, även om det ofta är det.

Har fått lära mig att behanla det genom att raka rent område från hår och sedan tvätta med alsollösning, för att när det sedan torkat sätta på zinkpasta som torkar ut blöta exem och är smärstillande genom att kyla ner det.

Hoppas vet dyker upp snart så att du får veta vad du ska göra med det.

/Camilla

kl

Vet var ute i går, och jag glömde helt bort den här tråden :angel: Sorry!

Iaf så var vet. inne på samma sak som någon annan här i tråden, att det liknade badexem som hundar kan få. Dock hade hon aldrig sett något liknande på en häst, så hon ville inte säga stensäkert att det var det. Hon rakade rent runt såret/exemet (efter mycket lugnande, stackars B tyckte det gjorde jätteont bara att hon rörde pälsen över/runt såret ) och hittade mycket mer exem på sjävla svansroten, där jag inte kunnat se innan. Så nu har häststackarn en halv svans :p Tog även bort lite skorpor och skit som fastnat i pälsen. Hon gjorde rent och smörjde på penicillinsalva och skrev ut fenylbutazon om jag kan tyda hennes handstil rätt, eftersom han hade så ont att man inte kan ta på rumpan på honom. Om det inte blev bättre eller om det spred sej skulle jag ringa så skulle han få penicillin också.

Tog lite bilder så ni kan få se när det är 'rent'

Förresten, vad kostar fenylbutazon eg? Så jag vet hur mycket pengar jag ska ta med när jag hämtar ut det :)

Vad dyrt :crazy: Jaja, det är väl bara att hosta upp pengarna och se glad ut antar jag :D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 522
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 919
Senast: Rugge
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 902
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2