VAD är det här?

Sv: VAD är det här?

ja det ser ju ut som nåt exem.. vad otroligt tjock päls hästen ser ut att ha?? den kan ju förklara varför han fått exem, om han stått ute i regnet så har han nog svårt att torka igen.

Ja, han har väldigt tjock och kompakt päls även när han har sommarpäls, och jag tror också att det kan bidra... Vet. sa att jag kunde minimera riskerna till nästa år genom att raka honom, men jag vet inte riktigt... Det kommer se förjäkligt ut, och det är väl inte så bra att raka sommarpäls heller? Nu är det iaf rent och luftigt där, får se hur jag gör nästa sommar.

Ja, han har väldigt tjock och kompakt päls även när han har sommarpäls, och jag tror också att det kan bidra... Vet. sa att jag kunde minimera riskerna till nästa år genom att raka honom, men jag vet inte riktigt... Det kommer se förjäkligt ut, och det är väl inte så bra att raka sommarpäls heller? Nu är det iaf rent och luftigt där, får se hur jag gör nästa sommar.

Det viktigaste är väl att hästen mår bra inte hur det ser ut? Och det går att klippa så det blir snyggt. Min ponny klipps även på sommaren pga den tjocka sommarpälsen. Hon älskar det. Hon blir en helt annan, mkt piggare häst om hon klipps.

Det är väl klart att jag klipper honom om han behöver det! Men jag vill i alla fall hoppas att han klarar sej ändå och att det inte blir så mycket regn nästa sommar.

Jo, jag tycker att det är dyrt, för jag har aldrig köpt mediciner för så mycket. Men jag gnäller ju inte över det, klart värt att lägga pengarna på det.

då kan du vara lycklig om du aldrig köpt medicin för mer än 200-300 kr ;) jag skulle ha hoppat av lycka om medicinräkningen BARA hamnade på 200-300 kr för smärtstillande och penicellinsalva..

jag hoppas att hästen blir 100% återställd iallafall, fast du får räkna med att svansen kommer att se :devil: ut en lång tid framöver.. svanstagel växer inte sådär rasande fort :crazy:..

Jag är överlycklig :D Det här är faktiskt första gången jag tagit ut veterinären till hästen på de sex år jag haft honom, om man inte räknar tandkoll och sånt.

Jo, det hoppas jag med, han är inte särskilt lycklig nu :crazy: Var inte poppis att ta på täcket idag kan jag ju säga, men jag vill inte ha flugor i såret. Svansen bryr jag mej inte så mycket om, vi ska inte visa oss offentligt förrän tidigast i vinter ;)

Ser precis ut som min gammelvallak har haft några ggr. typ exem liknande regnskollor. Kommer bara när det är fuktigt och pälsen är tät. Rakar honom för att undvika det.

vad är det för ras på hästen?
det finns ingen hingst i närheten som skulle kunnat smita in?

annars tippar jag på att det är eksem han fått. tvätta och på med salvor och sen ett eksemtäcke så slutar han nog ska du se.

Jag fick samma tanke. Det har förekommit en del illdåd i närheten där jag bor de sista veckorna.

tänkte som ni.. har varit med om en häst som har fått en kniv el dylikt instucken flera centimeter in i bringan, inget i hagen kunde ha orsakat
skadan och en annan häst kunde knappast ha gjort det såret, det sa både vet, ägare och andra i stallet. Man blir ju rädd..

kl

Och nu är det tillbaka igen :crazy: Nu sitter det dock på andra sidan svansen. Ett litet område, stort som en femkrona ungefär. Huden har inte spruckit, han har inte kliat och verkar inte ha särskilt ont av det eftersom jag får ta på det. Kletigt men inte blodigt. Ringde vet i morse som sa åt mej att ha på 'röran' jag fick av henne sist och försöka få på penicillinsalva (stallkompisen har) och höra av mej om det inte blir bättre tills i morgon eller om han börjar få ondare. Han ska få en penicillinkur och om han inte blir bättre av det tar hon ett skrapprov för att se vad sjutton det är för något egentligen.

Tur att jag har sommarjobb denna sommar iaf, så jag kan betala räkningarna själv! (Annars betalar mamma och jag får betala i sysslor hemma, känns bättre att betala själv.)

det ser ut som den har kliat sej på svansen ?
kanske har fått sol exsem en häst i stallets svans såg exaxt ut så och hon hade solexsem

En liten fråga bara... Vet ringde in ett recept på Hippotrim har jag för mej att hon sa. Vad kostar det? Måste låna pengar av mamma, mina pengar kommer inte förrän i morgon eftersom chefen klantat sej :mad:

Nästa gång du undrar kan du kolla själv i fass vet, http://www.fass.se/LIF/home/index.jsp?UserTypeID=1

Men kostar som följer, du måste läsa på receptet vilken storlek på spruta (45 eller 52 gr) som är aktuell för dig:

Förpackningar och priser
Oral pasta 288,3 mg/g + 58,0 mg/g
45 gram förfylld spruta, receptbelagd, 117.50 kr
5 x 45 gram förfylld spruta, receptbelagd, 448.50 kr
52 gram förfylld spruta, receptbelagd, 133.50 kr
5 x 52 gram förfylld spruta, receptbelagd, 515 kr

Butta som ngn undrade över kostar 303,50 kr för ett paket med 10 påsar, och det behövde jag inte ens kolla i fass *hämtade ut i onsdags*..

Jag hade klippt honom nu så att det inte ploppar upp på fler ställen.

Jo, jag ska försöka mej på att klippa honom själv nu, annars får jag ta ut vet. I första hans klipper vi runt svansrot/svansen, eftersom det är där problemen är.

KL

vet. hade skrivit ut Finadyne (tror jag det hette, om jag kommer ihåg rätt) också, på vilket sätt skiljer det sej från butta?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 522
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 919
Senast: Rugge
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 902
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2