Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Jag har en 7årig valack efter Lipton- Trombon.
I nuläget tävlar jag bara LB med honom men har som mål att komma upp till MSV. Jag har bara haft honom i 5 månader så än har jag inte märkt någon av hans svagheter då vi ännu inte lärt känna varandra fullt.

dsc_1506_57355750.jpg

Jag har en 7 årig valack efter Briar-Martini-Utrillo, stor kille på närmare 180 cm i manken.
Tränar på LA nivå och tävlar på LB-LA nivå.

Positivt; Otroligt smidig trotts sin storlek, 2 riktigt bra gångarter (trav, galopp), skritten är väl varken riktigt bra eller dålig, ganska normal, men jämför man med traven och galoppen som är riktigt bra så är skritten dålig.
Väldigt lättlärd och snappar upp saker snabbt, mycket känslig.
Världens största kelgris som mer än gärna skulle krypa upp i famnen på en, vill alltid ha uppmärksamhet och bli klappad på.

Svagheter; Går lätt att sammanfatta med; "när katten är borta dansar råttan på bordet" ;)
Han testar gränser när det är något nytt, han kör med alla som han märker inte är så kunniga eller som är försnälla och inte har ett fast "handlag"
Sen är han också väldigt tittig, vilket förstör på tävlingsbanan, då han blir väldigt spänd också när han är tittig.

Mål; Tävla MSV i framtiden med bra resultat :)

054.jpg

027.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=wIMR8Jv-EEg

(såhär såg det ut första tävlingen inomhus, någon testade gränserna) ;)
http://www.youtube.com/watch?v=ZJ2I0vBunDA

Senast ändrad:

Uppdaterar, var två år sedan jag skrev i tråden.

Lilla skrutten e. Bernstein - Magritte-Lester har jag kvar men hon har varit utlånad ett år men 6 juni kommer hon tillbaka! Kraven har ändrats då jag inte vet vad jag vill med henne längre, funderar starkt på att hon ska få bli hopphäst istället, mest för att jag är sugen!

Nya tillskottet som jag själv inte äger är Nisse f-05. Han har den fantastiska stammen:
e. Countach (SWB). Ej godkänd hingst e. Robbin 698 (som sänktes till C) - Stanford.
ue. Mordillo (SWB) Ej gokänd hingst e. Cortus - Landprinz I

:eek::D:angel: Ja, han borde alltså vara helt inkompetent med den stammen.

Dock:
Starka sidor: Otroligt lättlärd, hög ridbarhet, taktmässiga gångarter som kommer kunna förbättras enormt, snygg att se på (fick 9 på typen som 3-åring).
Svaga sidor: Fortfarande väldigt valpig...
Mål: Beror på hur länge jag kommer rida honom. Men vi siktar på GP så hamnar vi någonstans på vägen :banana:.

26181_1325697556603_1655836236_7629.jpg

Har en 8 årig oldenburgare, valack e. Cyrano (Cantus - Ahorn Z) ue. Corlando

Har än så länge tävlat LB/LA dressyr, men har mycket mer att ge. Finns inget speciellt mål än, utan vi får helt enkelt se hur långt vi kan komma. Kanske provar lite hoppning också, då han har bra teknik och tycker det är väldigt kul.

Styrkor: Snygg modell med hingstkaraktär, riktigt bra gångarter (med stort plus för galoppen och lite minus för skritten), superbra bakben, väldigt mjuk i munnen, lättlärd, supersnäll att hantera.

Svagheter: Ganska ordinär skritt, mycket egna idéer, mycket nerv, envis, (sommareksem).

Kanske inte fungerar med bilden, men går att söka på C dressyr under Bildgalleri.
showimage.php

Har fått tillökning i stallet
Fiorelli
e.Bocelli u.Frida ue.Tip Top - Maraton - Galant - Lansiär - Juan - Barbarossa
Född 28 april 2010 ca kl.23.20. Svenskt halvblod.

Styrkor: Verkar vara himla rörlig vad vi kunnat se änsålänge, gosig. Modig grabb som tycker det är himla kul att se nya grejer, springer ut i hagen före mamma och in före med. Att åka transport med mamma till seminstationen och tillbaka var ett roligt, spännande äventyr! Kommer bli en super tävlingshäst :love:
Svagheter: Får se hur han utvecklas, inga uppvisade ännu.

IMG_7643.jpg

IMG_7683-1.jpg

Fin häst du har!
Har samma stam som Briman som rids av E. Brolin, lika stor också:D
Vissa likheter mellan dessa när man såg filmen med, lycka till med din stor kille!

OT
Vi borde bilda en klubb alla som har hästar upp emot 180, min 5åring är ca 177cm... Där man kan disskutera saker som hur sjutton man kommer upp om man glömt pallen, eller hur man får på tränset/borstar huvudet när hästen har fått syn på något spännande :angel::D

"Min" fem-åring ett par inlägg upp är också stor. Minst 1,76, förmodligen större men vi har inte vågat mäta honom mer :).

Jag vet hur det är! Min var 175cm på 3 års test, och har inte blivit mätt sedan dess:angel:
Det räcker liksom att veta att de är 175+, det känns lättare på något sätt än att säga att de är 180...;)

Ja :). Min tränare hävdar med bestämdhet att han är närmre 1,80 varenda gång hon ser honom. Vi förnekar tills vi blir blå :angel:.

Leo är e: Laurentz ue: Elegant. Det är hollänska körhästar i alla led bakåt så han är ju egentligen inte avlad för dressyr alls.
Vi tävlar på Prix st george nivå och målet är väl svår dressyr någon gång.

Den största styrkan hos Leo är psyket, och det är det som har gjort att vi kommit så pass långt som vi ändå gjort med bra resultat på kort tid. Han är så positiv till arbete och otroligt lättlärd. Han vill och försöker och gör jag rätt så gör han rätt oavsett om det är något han aldrig gjort förut eller inte. Samling har han lätt för, likaså byten som han har lite FÖR lätt för. Han tycker att det är jättekul att byta och gör det gärna lite när som helst om man inte sitter helt still. :angel:

Svagheterna hos honom är ökningar och då främst i traven. Han har svårt att länga ut steget utan att öka takten och vi kommer aldrig någonsin att få några jättefina ökningar. Men vi jobbar stenhårt med dem, och nu börjar de bli godkända iallafall :) Sen har han inte riktigt den bästa exteriören för dressyr. Han har lång rygg och en hals som sitter som en skorsten på manken. Det gör att han gärna går i för hög form och tappar ryggen och han är rätt svår att lägga ned. Men det blir bättre och bättre hela tiden.

vlcsnap-143870.png

vlcsnap-140289.png

Har ett litet nervknippe som jag tävlar LC-LB med för tillfället :)

Namn: Pasaza
Född: 1999
stam: e. Pumpurs ox u. Singa ue. Siriuss
Import Lettland

Styrkor: Ganska bra steg, vacker att titta på :love: även arbetsvillig
Svagheter: Har ju 50% arab i sig så temperamentet är kanske inte det optimala :) lite svåraktiverad i "arab-bakbenen" :devil:

Mål: Stadig i LB

Bild från framridning på programridning ;)
19054_321809966473_712311473_4595550_7847571_n_75859302.jpg

Min häst är:

e. Goldlöwe 767
ue. Hamilton (SWB) 904
uue. Arram 564

Han är i dagsläget 4, fyller 5 på torsdag så -05 född i maj med andra ord. I dagsläget är han grundutbildad, med plus på utbildningen i hoppning :). Målet är att komma så långt vi kan i dressyren, vad som händer med hoppningen får vi se. Han är extremt klok på hinder så det kanske blir en hopphäst av honom i alla fall... Fint steg har han i vilket fall, skulle säkert lämpa sig kanon till fälttävlan :)!
Fördelar/nackdelar är:

Fördel: Lättlärd (!!!), trivsam, fin att se på och pålitlig :).

Nackdel: Blir lätt spänd, lite hoppig och ser spöken men det blir bättre ju mer miljötränad han blir.

Och såhär ser han ut:
DSC_0010-2.jpg

Senast ändrad:

Brolötens Pommery - 1993

E. Brolötens Grafit RC 70
U. Kinvara Peggy RC 132

Han är 17 år ung och enormt pigg för sin ålder. Under sitt liv har han ridits av riktigt många ryttare (Vi var tre i veckan som mest då jag var medryttare) Han har gått på pessoa på nedersta ringen och inspänning mellan benen och var fortfarande farlig att rida. Så fort jag började rida honom kastade jag in ett nytt bett i munnen på honom, tredelat tränsbett och kämpade. Nu två år senare har vi gått igenom det mesta tillsammans. Han har bl.a. haft 4:e gradens fång och varit under konvalescens i över ett halvår. Vi har startat både 110 cm hoppning (D ponny) och LB dressyr på tredelat tränsbett. Jag tycker vi har gjort fantastiska framsteg. <'3

Fördelar: Gör sitt bästa och anstränger sig. Söker kontakt med en både vid ridning och på marken. Sticker ut i mängden. Grövre connemara, guld/grå skimmel över kroppen med en stor vit fläck på rumpan. (Det tycker inte domarna om:devil:) Relativt lättlärd.

Nackdelar: Rädd om sin mun pga alla skarpa bett han gått med under sitt liv. Han har alltså svårt att ta en mycket mjuk förhållning i bettet och ha huvudet på samma position. Fånghäst. Tittig på hinder samt tycker dressyrbanan är läskig än så länge. "Stoig", mycket ostabilt humör. (Kan variera kraftigt mellan dag till dag.)

Senast ändrad:

Jag har ett sjuårigt sto, Cinnamon, e BH Hertug u Copi ue Weltmeyer-Romadeur2 som jag rider dressyr på :love:.Min ögonsten! Hon är en välväxt tjej på 173cm. Jag köpte henne som föl och har ridit in henne själv. Hon har fått ett föl när hon var fyra. När hon var fem blev hon opererad för kolik och var konvalecent mest i princip hela året. I år är vårt första år på tävlingsbanan och vi är ganska gröna båda två. Tre tävlingar har det blivit LC och LB. Planerar debut i LA i sensommar.
Målet är att nå så långt vi kan :)

Fördelar: Super ridbar. Mjuk och vänlig i sitt sätt. Har väldigt lätt för sig. Rörlig i alla gångarter. Försöker alltid vara till lags, bråkar aldrig. Hon är lugn och fin att ha med på tävling och gillar all uppmärksamhet. Älskar att bli fin och knoppad.
Nackdelar: Gillar inte att åka transport, men det går bättre än tidigare. Hon går lätt att lasta och står lugnt och äter när den är still, men trampar väldigt när man åker och stressar upp sig.
Väldigt känslig och blir nervös om jag är det.

Sedan har jag hennes treåriga son, Cilantro, e Johnson. Stilig kille på 170cm. Han är inriden och jobbas ett tag till nu i försommar. Blivande dressyrhäst.

Fördelar: Elegant, utstrålning och riktigt rörlig. Härlig galopp i uppförsbacke. Känslig och mycket nerv. Vänlig i sättet som sin mamma. Modig på uteritter. Han går förbi bilar, mopeder och kossor. Lättlastad.
Nackdelar: Lite "pjoskig" med benskydd, skoning och benen överhuvudtaget.

Bild på Cinnamon (om jag får till det)

http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_36/31060000-31069999/120x120/31069987.jpg?0

Oj vad den blev liten, här kommer en större bild på Cinnamon.

31069987.jpg

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 552
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 725
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar