Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Jag har ingen egen häst nu men rider och tävlar en annans och den är E:Cortez-Utrillo.

Han är stor och stark har mest hoppat tidigare men nu rider jag en del dressyr på honom och vi har startat lite LB och LA och han har skött sig bra än så länge. Hans styrka är absolut att han har en väldigt bra galopp och är högställd, det som är lite svårt är väl att han gärna kryper upp i formen och blir lätt för hög så man får jobba mycket lång och låg. Han har en otrloig framåt nda som i det stora hela är positivt men det är ju lite svårt att få dem att vänta på ryttaren innan de är helt lydiga. Jag hoppas kunna starta MSV i år med honom iallafall

Jag har ett sto född 03 e Blue Hors Hertug-Weltmeyer. Hon är stor, 173cm och svart. Jag har haft henne sedan hon var föl.
Hon låter lik "Ann80" s Hertugsto. Mycket gång och väldigt bra bakben. Känslig och lyhörd, väldigt snäll. Hon hade föl 07 och har först i vintras kommit igång efter det. Hon hade tyvärr kolik och buköppnades förra året. Nu hoppas jag på start i lätt klass i slutet av sommaren. Jag tycker väldigt mycket om henne :love:.

Så har jag hennes tvåårshingst e Johnson kvar. Ädel och högrest, brun ca 165cm i nuläget. Rör sig väldigt lätt och luftigt. Mycket energi. Skall börja löshoppa och till hösten förberedas för inridning. Ev visas på rådgivande hingstvisning till hösten.

Och så gamle halvpensionären född 85 e Cavalotti-Brisad, fux. En stilig kille som gärna arbetar ett dressyrpass emellanåt.

Men halloj, kul med ett livstecken i från dig.:bump:
Kul att ni är på gång.:)

Tack Mimus! Det känns fint att vara i 'ridning' igen :) det har ju varit strul så det räcker och blir över nu. Men nu hoppas jag det går bättre för oss.

Vilken godisbit du har - tror jag känner igen uppfödaren på stona

Lill Geisha och Aisha - här händer det grejer :laugh:

*kl*
tävlar iofs inte...

e; Urbino,
u; Rosana II,
ue; Janko,
uue; Utrillo

Mkt trevlig tjeja med mkt energi, välbalanserad i sig själv och fortfarande mkt mjuk i kroppen trotts sin ålder (-91) sköna gångarter och ett "roligt" temperament! Älskar min gamla kärring........

Okej :) Jag förstår :D Det går slött med bilderna men jag ska ladda upp dem under helgen!

Mvh Jate Volim

Ska ta hem en av skolans(hästgymnasium) dressyrhästar under sommaren och tävla. Hon är e. Abantos-Wellington u. Cariola. Från Holland :)

Ponnyn:

e. Buck - Fredriksbergs Dizney - Mikander - Dennie

Fördelar: Väldigt positiv, lättlärd, lagom mkt energi och känslighet. Snygg och har mkt utstrålning!
Nackdelar: Har inga jättebra gångarter och egentligen inte så lätt för sig.

Vi tävlar just nu upp till FEI Lagtävlan, startat en nationell med 62%. Plac regional LA:P1.
Mål: Har inte rikitgt bestämt mig hur länge jag ska ha honom kvar, får tävla hela nästa år också men får det inte att gå ihop tidsmässigt... Har jag honom nästa år blir målet att ligga stadigt runt 65% på nationella FEI och kanske kvala SM om det vill sig väldigt väl.

DSC02424.jpg

DSC02504.jpg

Halvblodsdonnan skulle jag väl egentligen inte kalla dressyrhäst, men hon har iaf dressyrstam så hon får hänga med på ett hörn...

e. Bernstein - Zinsky xx - Jaguar - Kaliber - Cyrano

Fördelar: Eeeeh... :o Söt? Nä, hon har ganska lätt för sidvärtsrörelser och tycker det är kul med travökningar. Dessutom verkar det som att hon förärver sig bättre än vad hon själv är.
Nackdelar: Tycker dressyr är pest och pina. Ganska stel och låst i gången när hon inte engagerar sig.

Har inte tävlat dressyr men har gått fälttävlan CNC*, tror dressyren där motsvarar ungefär LA, eller ngt lättare. Med annan ryttare, inte mig. Har efter det haft 1 föl.
Mål: Vet inte heller med henne om jag ska ha henne eller om jag ska ha kvar ponnyn ist, men behåller jag henne blir nog målet inom dressyren LA, gärna något av de svårare programmmen. Men främst fälttävlan.

Ganska nya bilder med mig:
DSC06042.jpg

DSC06090.jpg

Med förra ryttaren:
PICT8803-1.jpg

Hugin aka "Hugge-mugge"
född 2004
e: Saigon ue: Falleur
valack
165 cm

Jag har haft honom sedan dec -08 och jag håller just nu på att grundutbilda honom. Har inte sett så mycket nackdelar än (hoppas de inte kommer:angel:)
Men ska försöka nämna några:

Fördelar: Super cool i alla situationer han utsatts för, bra gångarter (spec trav och galopp), godhjärtad (vill alltid göra sitt bästa).

Nackdelar: Hm... Lite för ambitiös ibland kanske:angel: Har inte sett några dåliga sidor än! Han är bara så lovely:love:

100_1121.jpg

100_1124.jpg

Dock inte jag som rider på dessa bilder, ville ju ta kort:grin:

Escada
född 2004
e: Saigon
ue:Chapman

Fördelar: Hon är extremt snäll och arbetsvillig. Gör allt för att få sin ryttare nöjd. Lyhörd, tar väldigt nätta hjälper. Otroligt lätt i munnen.
Hon har fina och stora gångarter för att vara så pass liten som hon är.
- En helt underbar träning & tävlings kompis.

Nackdelar: Finns inte så många sådana. Skulle isåfall vara att hon är ganska liten, 156 cm i mankhöjd. Ibland är hon dock lite envis med att gå väldigt djupt med huvudet, med det är ju såklart en tränings sak. Annars inget att klaga på än så länge.

Mål: Målet är just nu att komma ut på lite mindre tävlingar och få lite rutin & erfarenhet till den lilla damen. Annars är det väl att utvidga träningen och i framtiden kunna åka på större tävlingar och prestera till hästens erfarenhet.

34sh090.jpg

969qao.jpg

Laphroaig f. -05 e:Grannox - Uttini - Chirac

Fördelar:Underbart sammarbetsvillig och lätt att ha att göra med. Väldigt 'färdig' i huvudet redan, inga han-ups som stör utvecklingen. Går helt enkelt från klarhet till klarhet.

Nackdelar: Att han bara är fyra? Nej, jag tycker inte att han har några nackdelar. Det skulle väl vara då att han har en tråkig färg :angel:

Mål: Han har inte tävlat än, men målet är kvalitén och sedan championatet i September. Därefter några LC - LB i höst. Sen hoppas jag att vi tillsammans kan ta oss så långt som möjligt.

dsc_0244_38037356.jpg

dsc_0245_38037480.jpg

Film från första provridningen.

Jag har en 4 årig KWPN e. Olaf - Ahoy
Vi tävlar endast små klubbtävlingar då varken jag eller han är redo för något större.
Mitt mål är att få honom upp till MSV, vilket kommer ta sin tid, men jag hoppas på det bästa!

Styrkor: Lättlärd, helt underbar och samarbetsvillig, snygg!
Svaghet: Tröttnar lätt på att gå i paddock för ofta, annars har jag inte kommit på några!

Filipin
f. 2001
De la Gardie - Flamingo
vallack
ca 170 cm

Detta är då en ridskolehäst jag tävlar, och de har ju både sina för och nackdelar. Han var ut på sin första dressyr tävling i våras och blev då placerad i lc klassen. Sen var jag ut med han i höstas på en tävling. Han har bara kommit hem en gång utan placering :laugh:

Fördelar: Snygg modell, ser bättre ut än han känns, lätt för ökningar, bra taktmässiga gångarter. Väldigt social och tycker det är roligt att komma ut och tävla. inte rädd av sig. Att han är ridskolehäst, han får motion även om jag inte skulle ha tid att rida han och han har bra grund kondition och blir omskött av utbildad personal.

Nackdelar: Vill gärna skoja till det emellan åt, har dock vuxit till sig riktigt mycke de snaste året. tycker att den förvända glp är mycket onödig. sen är han ganska kort i kroppen så man får hela tiden jobba med att lösgöra sidorna mer och mer. Sen är det väl en nackdel att han är ridskolehäst eftersom jag kan ju inte träna så mycket som jag ibland önskar och sen typ när han går med på nybörjar lektioner å så..

Mål: Starta La den här terminen, vilket jag kommer att göra. Sen till hösten kunna ut och tävla mer La klasser. befästa den förvända glp. jobba med att han blir mer liksidig.

Trakehner är min häst som jag precis börjat tävla dressyr på LC-nivå med. Tanken är att försöka komma till LA iaf och det borde inte vara några problem om vi tränar på som planerat och han får vara hel och frisk. Han har jättebra potential anser jag iaf. Född 2000 och 174 cm hög.

Polsk import är han e: Cedrus

(så eg har han ren hoppstam men passar enligt mig bättre i dressyr även om han hoppar stort och bra med men blir lite mer stressad i hoppning. Kommer fortsätta träningshoppa honom och så får vi se om det blir någon tävling även i det i framtiden)

27699532.jpg

Min häst, Mel Gibson, går just nu LC-LB i dressyr, samt 90-100 cm i hoppning.
Tanken är någon enstaka La innan året är slut, hoppningen får vi se hur det går. Han är född 2003.

Opius 855 - Granit - Brabant

S6001631.jpg

Kl

Nijinsky
f. 1991
Good Future - Ottar
vallack
ca 172 cm

Fördelar: Han vet vad han ska göra, snäll och trevlig vid alla tillfällen! Tävlat upp till 1,50 hoppning och utb MSV dressyr.

Nackdelar: Kan bli lite bekväm ibland.

Mål: Att komma ut och tävla och ha roligt!

413cbef5e58bb597a038978046309ebe_364_640.jpg

Silvia II
f. 1996
Master - Marabou x
sto
ca 165 cm

Fördelar: Snygg häst med bra gångarter, mycket kvaliteér!

Nackdelar: Lite för mycket hjärna, blir lätt spänd, kan dock också bero på ryttaren:grin:

Mål: Går i avel nu sen en gaffelbandsskada i våras.

620d246f6b3e82c99a0d09585441adda_586_480.jpg

Santina af Sire
Sto f. 2003 ca 162 cm
e. San Quintero XX u. Nightflower ue. Vivaldi

Fördelar: Härlig bakbensaktivitet, suverän skritt och trav. Lätt för att samla sig, viljan!

Nackdelar: GAloppen, är lite stoig ibland, lite väl tittig, smiter mer än gärna undan, gör INGENTING gratis :)

Mål: Om jag får ihop pengar till att köpa henne är målet att komma upp till S:t george men om jag måste lämna henne sa hon sätta en stadig fot i LA och kanske nosa lite på MSV. Var ute på sin första tävling med mig (hennes andra) oh vi red ihop 57.8 % i LB:3, helt ok :)

20603_1234218261.jpg

Min häst/ponny vet inte va han bli antingen maxad D eller stor häst...Fast han passar bra som stor häst ochså :laugh:

f. 2002

e. Goldwind Empires Voice (e. Leuns Velds Elegant u. Jenny) Om jag fattat rätt så ska Jenny gått EM.

u. L.Isis ox (e. Posero ox u. Luna ox)

En väldigt fin ponny-häst som har fått 4 vita och en stor bläs med jätte fina gångarter.

Har en film på han och en annan ponny där han är i bakrunden. :D

Den andra ponnyn är 144 cm och e. Zodiak han heter Zoefy

http://www.youtube.com/watch?v=HuPIHNQw5Mk&feature=player_embedded

När vi var på första CR :d

http://hltdressyr.weebly.com/uploads/2/2/3/8/2238177/6857142.jpg?551x411

Det var min lilla ponny-häst :rofl:

Skickar in lite info om min nyinköpta häst då ;)
Namn: Franco
Född: 2000
Ras: Tyskt halvblod
e: Friedenstraum ue: Paradiesvogel

Fördelar: Han har skallen med sig och vill gärna vara till lags. Mycket gång!

Nackdelar: Mycket, mycket känslig! (det kan iofs vara en fördel, men det gör ju att man inte kan slänga upp vem som hälst på honom..). Sen äre väldigt tufft i sitta ner i galoppen... :angel:

Linnea%20056.jpg

Linnea%20053.jpg

Linnea%20055.jpg

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 725
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar