Vad är det för fel på enhästars transporter?

Jag hade inte klarat mig med ett enhästars eller 1.5 hästars släp.

1. Ibland åker shettisen med och ja, vi klarar oss precis på rätt sida maxlasten.
2. Jag måste kunna köra rundbalar.
3. Jag åker själv med hästen till träningar och tävlingar och vill således ha ett skåp som jag kan nå från rampen.
4. En så pass stor investering som ett släp ändå är så är det ju bra att kunna använda det till att flytta möbler mm i och då behövs det lite bredd ibland.

Jag tittade förts efter ett enhästars men insåg att jag skulle få ångra mig så det fick bli ett stort istället.

Jag hade inte klarat mig med ett enhästars eller 1.5 hästars släp.

1. Ibland åker shettisen med och ja, vi klarar oss precis på rätt sida maxlasten.
2. Jag måste kunna köra rundbalar.
3. Jag åker själv med hästen till träningar och tävlingar och vill således ha ett skåp som jag kan nå från rampen.
4. En så pass stor investering som ett släp ändå är så är det ju bra att kunna använda det till att flytta möbler mm i och då behövs det lite bredd ibland.

Jag tittade förts efter ett enhästars men insåg att jag skulle få ångra mig så det fick bli ett stort istället.

Rundbal har jag aldrig prövat, däremot ryms en pall spån utan vidare.
skulle lätt få plats med en shettis bredvid min store, är ju ett 1,5 hästars.

Jag gör iordning hästen i släpet, det är det som är så himla bra. Kan både sadla och brodda i släpet.

Vi kör allt möjligt i vår låda och har aldrig upplevt den som liten. Tvärtom är det skönt att slippa krångla ur en mellanvägg.

Jag är sjukt nöjd med mitt släp och det känns väldigt trist att sälja det men nu behöver jag kunna köra två stora hästar. Vilket även ställer krav på bil och körkort. Mitt nuvarande kan man köra med många bilar och ändå ha relativt hög lastvikt trots låg totalvikt. Kommer nog alltid vara bästa släpet jag haft och jag ser inte fram emot att byta mot ett stort brett åbäke.

Klart att man får in en pall spån, den är ju pytteliten jämfört med en rundbal.
Kör man två hästar ska man ha mellanvägg i, det är knappt att jag gillar att ha sto med föl utan mellanvägg. Att shettisen får plats är ju inget problem, han kan nog stå på tvären framför halvblodet men det är inte säkert!

Har själv haft en gammal enhästars i 14 år men fick sälj den för en 2 hästens och vad jag saknar min gamla transport men är i större behov av en storlek större kärra i andra sammanhang än hästarna och hur mycket jag än ville fick det inte plats för två transporter på gården.

Den gamla var inte svår att sälja trots den var från 74.

Ni som har enhästars, hur gör ni med t ex gödselgrep eller sopkvast? Jag har det i den lediga spiltan nu och känner att jag hade saknat det och att kunna ha en foderhink där så man får lite mindre att springa mellan bil och transport när man ska lasta på väg hem.

Är det inte risk att lång halsade marodörer kan peta ner dem då? Min når i alla fall i den lilla kylingen fram med pannan till glaset nästan :o. Stor häst och litet släp iofs..
Jag har hösegel ovanför. Kortskaftad grep och sop då, förstås. Jag älskar min transport! Åker ofta på smala grusvägar och behöver aldrig fundera vid möten; får bilen plats får släpet plats. Lätt att lasta i och ur ensam, sadla i släpet m.m. Hästen åker kanonbra!

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 588
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 521
Senast: Sedna
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera... 2
Svar
27
· Visningar
3 011
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar