Vad är det egentligen som händer med våra hästar?

Sv: Vad är det egentligen som händer med våra hästar?

Det beror troligtvis på att ACTH stiger vid brunst.

Håller med raggsock, hästar som har haft stora problem med wld, röta, utflutna väggar osv har blivit helt problemfria när man plockat bort all extra stärkelse och socker i foderstaten.

Jag läste en vetenskaplig artikel för några veckor sedan där det stod att Fång har ökat med 109 % (!!!) de senaste fem åren! Det är ganska tänkvärt...

Jag tror mer på att folk nu inte tar fångdiagnos som en terminal sjukdom, utan att man faktiskt numera behandlar hästarna i större utsträckning- varav fler hamnar på kliniker där man oxå utreder dem o får en mer uppdaterad behandling, vilket ger större vet. vårdsersättningar för förs.bolagen- syns i statistiken.

strömsholm uppgav att de inte fått in fler när jag frågade, men det var 6 år sen.

Jag måste få lägga till min syn på C- Lindbergs kommentar- att hästarna rids mindre pga mkt snö eller annat.

Det är stor skillnad på användadet av hästarna. Många skaffar häst idag o gärna egen gård o fler hästar än vad man har tid o lust att rida.
en del rider inte o kör lite agility- som det skulle räcka när man samtidigt vill mata sin häst helst med fri tillgång.:crazy:

alternativa ridstilar där hästarna inte arbetar som förr.

De som har hobbyhästar o ställer dem på anläggningar med ridhus har som regel för avsikt att kunna hålla igång sina hästar året om. Många som inte har denna bekvämlighet ställer av sina hästar för att det är jobbigare på vintern o dammar av dem på våren.

Jag ser stor skillnad på ambitionsnivån på de som betalar mer för att kunna nyttja sina hästar eller de som mest bara förvarar dem i hagen.

Det finns naturligtvis många olika sätt att ha hästar på. En del passar vissa hästägare och andra passar andra ägare. Sedan kan man kanske diskutera vad som är bäst för hästarna.

Jag vet tävlingsryttare som knappt vågar släppa ut sina hästar i hagen för att de är rädda för skador. Dessa hästar är så fulla av energi att de springer runt i hagen. Men det medför också att de inte värms upp ordentligt i början av ridpassen. Det senare leder till andra typer av skador som tex olika hältproblem. Däremot får inte hästarna fång.

Ridskolehästar tycks inte heller få fång lika ofta (eller så har jag bara fått det för mig) men är det ett bra alternativ för alla hästar?

Jag vet hästar som bara rids på mjukt underlag i ridhus och på somrarna delvis på grusunderlag på utomhusbana, men alltid bara runt, runt. De går på detta flera timmar varje dag, antalet fånganfall är lågt men hur mår dessa hästar?

Sedan undrar jag hur pass bra det är att alltid hålla igång hästen. Jag har trott det själv och alltid hållt igång min fånghäst. Men mellan oktober förra året och mars månad i år fick min ponny vila en hel del. Det berodde inte på min egen bekvämlighet utan helt enkelt på att jag genomgick två operationer och fick en axel ur led. Jag kunde helt enkelt inte rida eller ibland inte ens promenera med henne. Men jag kan lätt konstatera att denna vila har varit bra för henne. Hon är nu superpigg och vill bara springa hela tiden. Det är klart att det kan bero på att hovarna har återhämtat sig helt och hållet från fånganfallet och har kanske inget alls med vilan att göra. Men jag har i alla fall fått mig en tankeställare.

Du ser ju själv att Ove Wattle säger att olika inflammationer i hoven har gått under benämningen fång

Ja men ang det du fetstilsmarkerade ang sulläderinflammation så det han säger/skriver att det "samman med". Kopplats samman med allt från sulläderinflammation till icke-strukturella kolhydrater. Dvs utlösts/påverkat av t ex då sulläderinfl.

Men ja vi kan lämna den =)

Jag håller dock inte helt med ang sulläderinflammation. Jag tror absolut att en häst lättare får det om hästen är påverkad innan, oavsett om det är av säg IR eller annat.

Dock så spelar anatomin in med - anser jag. En plattfotad häst med tunn sula löper hur man än vrider det större risk att få sulläderinflammation på hårt och knöligt underlag än en häst med mer skålade och/eller tjockare sulor. Även om metabolism och allt annat är 'i lag'.

Men jag tror vi i det stora hela är rätt överens ändå =)

*KL*

Ang hålla igång delen. Är det fler hästägare nu som inte håller igång sina hästar på vintern än förr? Jag tycker det verkar ganska lika? Det finns de som i princip rider året om, de som ställer av ett par månader kring nov - feb någonstans, och de som ställer av ett par månader på sommaren. Jag tycker inte folk generellt verkar ha 'ändrat sig' på hur de gör på den punkten eller att de som förr var jätteduktiga på att rida på vintern inte gör det numera t ex.

Däremot kanske typen av vintrar spelat in. Är man van att bo där det inte blir is och helvete och det blir det är väl risken hästen ställs av, samma sak om man är van att traila til ridhus X ggr/v vintertid så blir det inte av när vägarna är snötäckta. Men det gäller ju bakvänt med. Är man van rida hela vintern på is/snö, och det blir en sån där 'jävla vinter' med tjäle och minus men ingen snö så är ju chansen ganska stor folk ställer av istället för att skritta hela vintern. Men vintrarna har ju å andra sidan alltid varierat så den variationen borde inte förändrats.

Jag anser att det ä'r väldigt vanligt med att folk som har hästarna hemma- mindre kostnad- att man inte rider lika mkt. Man skyller på att de dagliga bestyren osv. är för jobbiga o hästarna hamnar i samma läge som många hundar i US- på bakgården o man tror att det räcker- att skrota i en mindre hage.
Var hagen på 30 Ha må det vara hänt.

Många ridskolehästar lever ett mkt bättre liv än privathästar. o tävlingryttare är de som har skrittmaskiner- vet att de är som idrottsmän o de är oftast minutiösa i sin skötsel. Sen att hästana inte får gå lika mkt i stora hagar tror jag inte gör så mkt. de får både fysisk o psykisk stimulans o blir trötta- vilket mullehästar aldrig blir o behöver då annan stimulans- stå o häcka i hage.:grin:

Just fång ger ju hästarna en fruktansvärd smärta på flera ben- vilket andra skador sällan eller aldrig ger o övervikt som ger en metabolisk störning resten av livet- skulle det vara snällare?
Nej man får nog sopa bakom sin egen dörr innan man kritiserar andra- bara för att man inte råkar ha samma intresse eller värderingar.

kl ang hålla igång:

Kan inte låta bli att tänka på den uppfattning jag får då och då när man hör om hästar som ställs av hit och dit pga av årstid osv. En del ställer av på vintern, andra på sommaren, vissa inte alls, sen har jag märkt att det finns en liten grupp människor som tycks ha hästen avställd mest hela tiden. Först är den avställd på vintern pga av snö, is och hela den biten, sen börjar de sätta igång hästarna på våren. Lagom till att hästarna hunnit komma igång något sånär så ska de ställas av igen för då ska de ut på bete och då är det sommarlov. Efter sommarlovet börjar de ridas igång igen, och lagom till det börjar likna något är det dags för vintervila, och så håller det på.

Fast har den kategorin t ex ökat? Att den finns förnekar ju knappast någon, men har den förändrats de senaste fem åren te x?

Enda kategorin jag eg kan se 'säkert' ökat är de som får ställa av delar av vintern (ibland långa) pga att de gått från att ha skott (och då broddat) till att ha barfota.

Men annars så rena haghästar har ju alltid funnits. Har fler människor gått över till haghästeri, eller har antalet hästägare ökat så även kategorin haghästar ökat?

För annars är ju inte det enda skillnaden till ökningen så att säga. Om XX% av hästarna stod vintertid eller hela året för 10 år sen och det fortfarande är XX% av hästarna som gör det - då är det inte förklaringen till den stora ökningen av fång ju? (Även om dessa hästar givetvis löper stor risk att få fång, men risken borde varit lika stor för 10 år sen - om inget annat ändrats)

Hur vida den ökat eller inte kan jag inte säga något exakt om, men jag får känslan av att den har gjort det. Sen om det beror på att klimatförhållandena ändrats (dvs mer snö på vinster osv) eller om det är folks syn på hästhållning som är orsaken skulle jag nog personligen kommentera som att det är både och.

Tycker man ser en ganska markant ökning av "daltandet" med hästarna än man gjorde tidigare. Nu ska allt vara så försiktigt och man ska se till hästarnas bästa så till den milda grad att det går till överdrift och inte är hästarna bästa längre.

Att antalet hästägare ökat är jag ganska övertygad om, speciellt "söndagsridarna" som har häst och bara rider någon enstaka gång i veckan, vilket naturligt gör att antalet haghästar också ökat. Dock är det ju inte hagvistelsen i sig som orsakar ökningen av fång utan att hästarna får fel foder i förhållande till hur mycket de arbetas. Det finns ju tonvis med olika typer av foder på marknaden, och som oerfaren hästägare är det lätt att sköljas med i vågen av "det här är bra foder för din häst, det här ska du ge", och framförallt, det är lätt att läsa på fodersäckarna och tro att det är det som gäller, trots att det nog inte är någon hemlighet att företagen kryddar sina foderstatslistor lite extra för att tjäna mer pengar.

Jag anser att det ä'r väldigt vanligt med att folk som har hästarna hemma- mindre kostnad- att man inte rider lika mkt. Man skyller på att de dagliga bestyren osv. är för jobbiga o hästarna hamnar i samma läge som många hundar i US- på bakgården o man tror att det räcker- att skrota i en mindre hage.
Var hagen på 30 Ha må det vara hänt.

Många ridskolehästar lever ett mkt bättre liv än privathästar. o tävlingryttare är de som har skrittmaskiner- vet att de är som idrottsmän o de är oftast minutiösa i sin skötsel. Sen att hästana inte får gå lika mkt i stora hagar tror jag inte gör så mkt. de får både fysisk o psykisk stimulans o blir trötta- vilket mullehästar aldrig blir o behöver då annan stimulans- stå o häcka i hage.:grin:

Just fång ger ju hästarna en fruktansvärd smärta på flera ben- vilket andra skador sällan eller aldrig ger o övervikt som ger en metabolisk störning resten av livet- skulle det vara snällare?
Nej man får nog sopa bakom sin egen dörr innan man kritiserar andra- bara för att man inte råkar ha samma intresse eller värderingar.

Vad du anser är ju trots allt till sist ditt eget tyckande och tänkande.
Jag har också precis som ngn annan insett att det är många som rider på somrarna och tar det lugnare på vintrarna. När jag var ung var det inte så. Då gick hästarna på bete på sommaren troligen för att de behövde äta upp sig.

De tävlingsryttare jag hänvisade till har ingen skrittmaskin. Sedan är det klart att fång är otroligt smårtsamt men de tävlingshästar (i dressyr klass Grand Prix) jag tänkte på blev så pass skadade av hästhållningen att de avlivades. Men det spelar kanske ingen roll i sammanhanget?

Det jag markerat med fetstil:

Jag börjar bli trött axel - vad är det som gör dig till en sådan bezzerwisser (ursäkta stavning) så att det bara är du som kan uttala dig? Jag tycker att du kanske ska sopa rent kring din egen dörr innan du återigen än en gång kritiserar alla andra.

Du har en stor häst som har haft fång och sedan har du bantat den några fåtal kg och sedan blev den bra. Jag är verkligen glad över att du har sluppit att uppleva hur det är att ha en hästras som verkligen har lätt för att bli riktigt insulinresistent.

Men jag har lyckats att banta min ponny, jag rider den regelbundet, den är smal (så pass till den grad att de personer som ser den, de två senaste dagarna hovis och veterinär (som var hemma hos oss pga en annan anledning) båda två tyckte att hon definitivt inte ska banta mer.

Vad tycker du att jag ska göra mer för att kvalificera mig till att svara när det gäller fånghästar? Det hade varit intressant att veta. detta är ju ett forum där vi skriver anonymt och där vi inte kan veta vilken utbildning och hur många akademiska poäng andra användare har i ämnet.

Senast ändrad:

Jo, enligt Katty Watts safergrass, så förbrukas energi efter gräset är slaget, det slutar ju inte växa direkt. Så torkar det inte direkt så förbrukas en del socker.

Sitter inte tillväxtzonen för gräs normalt sett väldigt långt ner, ev i jorden? Är mycket nyfiken kring hur ett avhugget grässtrå kan fortsätta växa.
Jämför att klippa av toppen på ett grässtrå - det kommer fortsätta att växa på längden men toppen kommer förbi avklippt, ingen ny topp växer ut.

Kolla på safergrass hemsida det står säkert någonstans. Men på hennes föreläsning sa hon att ju långsammare ett slaget gräs torkar ju mer socker hinner förbrukas, innan det är torrt och dött.
Men det är säkert marginellt i sammanhanget man måste välja när man skördar och grässorter i första hand.

KL
Jag tycker diskussionen är mycket intressant och delar av den har gett mig lite att fundera över. Vissa delar ligger tyvärr på en nivå som är mycket låg med skuldbeläggande och "jag är bäst" attityder.
Ett par tankar som jag får angående vissa siffror som redovisats.
Angående de 109% som Agria säger att fånganfallen ökat hur mycket har hästantalet ökat under den tiden och har de räknat in det i sin statestik?
En annan sak som jag funderade på var detta med att 2/3 av fånghästarna var märrar. Mitt sto fick problem med en mindre fettnacke under sin dräktighet och jag vet att det är ett inte helt ovanligt problem som uppkommer av hormoner. Tyvärr har hon fortfarande vissa problem som jag var på väg att få ordning på men tyvärr skadade hon sig så nu har hon gått med munkorg på halvdygnsbete samt vinterhage med silage nattetid. Senaste veckan har det blivit utan munkorg då hon började få skav av den och (peppar, peppar) så har det hitills inte blivit någon förändring på nacken. Hon är på väg att komma igång igen så förhoppningsvis löser sig problemet då. Hur vanligt är det att problem med fettnacke under dräktighet blir permanent? Inga tester har gjorts angående insulinresistens på min häst.
I övrigt hade vi en häst i stallet som blev kraftigt halt under förra vintern och hade klassiska fångsymptom. Den hästen har rejäl insulinresistens och jag trodde verkligen att det var fång. Veterinären sa sulläderinflamation och hästen skoddes och blev omedelbart bra :eek:. Jag undrar hur många veterinärer som hade sagt att det var fång för allt tydde verkligen på det.

Angående välfärdssymptomen då...

Sedan min häst blev fet har jag fått upp ögonen för fetma hos hästar. Tidigare visste jag inte hur man såg att en häst var tjock, det krävdes en stooor mage för att jag skulle se det.
Jag såg överhuvudtaget inte fett på mankam, bog eller rumpa.
Nu när mina ögon är öppnade så är jag chockad över det skicka så många hobbyhästar befinner sig i. Vi har åkt hem till föräldragården över sommaren och hästarna där (inackorderingar alltså) är riktigt tjocka, många av dem. Det finns svällande mankammar a la fångnacke, brutala bukar och fettknöliga rumpor. Alla är halvblod/motsvarande förutom en, och mitt kallblod. Alla går på bete dygnet runt. Det känns lite jobbigt att jag inte hade sett detta för 2 år sedan.

Att stå emot dessa välfärdsproblem ses dock inte med blida ögon. I stallet vi normalt står i får jag ofta försvara och diskutera kring mitt foderupplägg och min något paniska syn på gräs. Jag är dock inte alls lika gräs-skadad som de som upplevt fång, då min häst blev fet men aldrig sjuk. Men för normalt folk är det djurplågeri att inte ha hästen på bete dygnet runt, för att gottgöra för all tid de spenderar på box under vintern.
Det är också snudd på plågeri att en häst är hungrig ibland under dygnet. Jag har inte bantat med minimi-TS, men ridit bort fettet i kombination med lite mindre mat, men omgivningen är mycket snabb på att kommentera detta. Jag undrar ibland hur folk skulle reagera om jag sa till dem att deras hästar är feta? Likväl som jag får höra "nu får du sluta banta, han är ju mager" när hästen i själva verket skulle kunna banta 50 kg till utan att för den skull bli mager.

Kommenteren "hellre lite för rund än lite för smal" är också ständigt återkommande.
Jag har faktiskt inte stött på fång på länge, men det betyder inte att jag tror att dessa tjocka hästar mår toppen. Antagligen skulle ridningen gå bättre om den var lättare. Jag fick själv en helt annan häst; pigg, alert, arbetsvillig. Alldeles nyligt såg jag en brutalt fet ponny på dressyrtävling, som absolut inte gick framåt, och var av den ringa åldern 5 eller 6 år (deltog utom tävlan). När jag ser sådant hoppas jag att fler får samma uppvaknande som jag själv - innan deras häst blir sjuk.

Senast ändrad:

Angående välfärdssymptomen då...

Sedan min häst blev fet har jag fått upp ögonen för fetma hos hästar. Tidigare visste jag inte hur man såg att en häst var tjock, det krävdes en stooor mage för att jag skulle se det.

Nu när mina ögon är öppnade så är jag chockad över det skicka så många hobbyhästar befinner sig i.

Att stå emot dessa välfärdsproblem ses dock inte med blida ögon.

Det är också snudd på plågeri att en häst är hungrig ibland under dygnet. Jag har inte bantat med minimi-TS, men ridit bort fettet i kombination med lite mindre mat, men omgivningen är mycket snabb på att kommentera detta.

Kommenteren "hellre lite för rund än lite för smal" är också ständigt återkommande.

Jag håller med dig om mycket av det du skriver. Nu när jag förstått vad övervikt kan ställa till med så ser jag runda och goa hästar ur ett helt annat perspektiv. Inklusive mina egna. Trots att dom inte blivit sjuka av övervikten så är man vaksam, minst sagt.

Det här med att inte släppa hästarna på bete är kontroversiellt hos vissa, både bland hästfolk och icke-hästfolk. "Men ska inte stackarn få mer gräs?" För att inte tala om alla "förstå-sig-på:are" som antyder att det är något fel med dagens hästhållning och att "om man bara gjorde som förr i tiden så skulle det nog ordna sig".

Då kan jag nog hålla med lite, för förr tiden användes hästarna på ett annat sätt, inbillar jag mig. I alla fall arbetshästarna. Så där kommer välfärd-problematiken in.

OCH, det jag själv kommit fram till i mitt stilla sinne är att enbart övervikt inte alltid betyder metabolt syndrom, IR, Cushing eller fång, tack och lov. Huvudsaken är att hästan används - lite övervikt är inte hela världen så länge hästen är aktiv och jobbas. Därav uttrycket "hellre lite rund än för smal". En aktiv häst klarar fett-depåer.

Där finns ganska bra studier på människan där man helt klart ser att aktiva, runda människor är hälsosammare än lite tunnare människor som lever ohälsosamt.

Huvudsaken är att hästan används - lite övervikt är inte hela världen så länge hästen är aktiv och jobbas. Därav uttrycket "hellre lite rund än för smal". En aktiv häst klarar fett-depåer.

Där finns ganska bra studier på människan där man helt klart ser att aktiva, runda människor är hälsosammare än lite tunnare människor som lever ohälsosamt.
:bow:

Tänker ändå som det var förr- när unga hästar skulle ridas mer så hade man att ta av, men om man nu inte rider lika mkt eller på samma sätt ja då behöver man kanske inte ha den reserven. min stora gick ner väldigt fort som ung o det löstes med havre o Hestekraft. nu får den bara betfor o havre- NÄR den arbetas kontinuerligt- inte bara motionsrids.
Kruxet blir då om de måste vila av ngn anledning.

De är ju oxå som oss- lägger lättare på sig med åldern- inte lika energiska o får en långsammare metabolism.

Chili- så sant så:bow:

Det finns mycket bra och dåligt både med "förr i tiden" och nu för tiden.

Arbetshästarna på vår gård (ardenner) vistades endast ute som tjudrade vid en påle. När de betat upp sin cirkel flyttades pålen. Annars stod de i spilta all tid som de inte arbetade. Arbetsbördan var såklart väldigt skiftande, och på vintern gick de ju inte ut alls om de inte jobbade. Jag har dock ingen uppfattning alls om deras hull, kondition eller välmående men de levde åtminstone länge.

Det är väldigt intressant att lyssna på hur hästlivet var för bara 50 år sedan. :)
Det ha varit svårt att övertyga mina föräldrar hur min häst nu måste skötas (t.ex. är detta första sommaren han står inne varje natt). Pappa som är uppvuxen med ardennrar och mamma som aldrig hållt på med hästar; båda är dock väldigt snabba på att påpeka att han är mager, hungrig, utmärglad, ledsen och allt vad det är...

Att övertyga övrigt hästfolk orkar jag inte med, de få sköta sina hästar så sköter jag min häst.
Håller för övrigt med om att vältränad alltid är bättre än otränad.

De är ju oxå som oss- lägger lättare på sig med åldern- inte lika energiska o får en långsammare metabolism.

Senast min veterinär såg min bjässe så sa han lite trivselvikt får man ha i den här åldern - 16 år.

Normalt så får han bara grovfoder men jag kan till och med ge honom en näve havre någon timma före ridningen, för jag får en så mycket piggare häst. De få dl jag ger honom i det sammanhanget göra han lätt av med.

Nu vet jag ju inte om det här går att översätta direkt på hästar. Såg en dokumentär från ett engelskt universitet om träning - där man såg att även dagen efter ett träningspass fortsatte en högre förbränning. Väldigt intressant och positivt.

Kolla på safergrass hemsida det står säkert någonstans. Men på hennes föreläsning sa hon att ju långsammare ett slaget gräs torkar ju mer socker hinner förbrukas, innan det är torrt och dött.
Men det är säkert marginellt i sammanhanget man måste välja när man skördar och grässorter i första hand.

Katy Watts har både rätt och fel. Det som händer vid torkning av hö är att fruktan hydrolyseras till fruktos och det är denna fruktos som avges till omgivande luft.

Fruktos är en sockerart så visst kan man säga att socker avges vid torkning av hö. Men egentligen är det fruktan som ”försvinner” under torkningsprocessen och inte socker. Tar du ut ett prov precis efter att gräset är slaget och ett annat efter torkning till hö och bestämmer sockerinnehållet så kommer du att finna att sockerhållet i princip är detsamma. Det är därför mer rätt att säga att socker inte försvinner under torkningsprocessen. För en IR-häst är det glukos som ger upphov till en insulinrespons och glukos verkar tyvärr inte försvinna vid torkning till hö. Detta betyder att sockerhalten i ett hö är densamma som sockerhalten i gräset då det slås. Därför är det viktigt att slå gräset när sockerhalten är låg. Det man kan påverka genom torkning är fruktanhalten. Torkning vid en hög RF i luften gör att torkningen går långsammare och mer fruktan försvinner.

Fotosyntesen kan i princip fortsätta även efter det att gräset är slaget. Växter utnyttjar solljus för att frigöra väte från vattenmolekyler och använder detta väte och koldioxid från luften för att tillverka socker. Växternas blad innehåller s.k. vakuoler som är ett slags vattenreservoarer så fotosyntesen kan fortsätta så länge det finns vatten i växtens blad. Bladen får vatten från rötterna och denna vattentransport avstannar när gräset slås så någon större mängd socker kan växten inte producera efter att det är slaget.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 067
Senast: Bee
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 232
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 777
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 631
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX