Vad är det egentligen som händer med våra hästar?

Sv: Vad är det egentligen som händer med våra hästar?

Jag ger ju oxå min lite havre o märker stor skillnad på ork o lust- på det lilla.

Nu går den även på bete o är lite rundare, men fortfarande i acceptabelt skick.

det är t o m så att man tappar kondition ganska sakta o har man tränat duktigt så fortsätter förbrukningen att vara hög ett bra tag- om du inte börjar tillföra mer eller redan äter som Gunde gjorde- 6000cal.

En IR-häst lägger gärna på sina depåer snabbt om den slutar att motioneras.

Vad du kan:bow::banana:

Så man ska beställa hö som är slaget kl. 04;) o vad händer med hö som utsatts för en skur eller fler?

Det finns mycket bra och dåligt både med "förr i tiden" och nu för tiden.

Arbetshästarna på vår gård (ardenner) vistades endast ute som tjudrade vid en påle. När de betat upp sin cirkel flyttades pålen. Annars stod de i spilta all tid som de inte arbetade. Arbetsbördan var såklart väldigt skiftande, och på vintern gick de ju inte ut alls om de inte jobbade. Jag har dock ingen uppfattning alls om deras hull, kondition eller välmående men de levde åtminstone länge.

Det är väldigt intressant att lyssna på hur hästlivet var för bara 50 år sedan. :)
Det ha varit svårt att övertyga mina föräldrar hur min häst nu måste skötas (t.ex. är detta första sommaren han står inne varje natt). Pappa som är uppvuxen med ardennrar och mamma som aldrig hållt på med hästar; båda är dock väldigt snabba på att påpeka att han är mager, hungrig, utmärglad, ledsen och allt vad det är...

Att övertyga övrigt hästfolk orkar jag inte med, de få sköta sina hästar så sköter jag min häst.
Håller för övrigt med om att vältränad alltid är bättre än otränad.

Återigen håller jag med dig. Jag kan bara tänka mig att kvaliteten på höt kanske inte alltid var så bra. (Såg första avsnittet av Utvandrarna i helgen och där är det ingen bonn-romantik direkt).

Jag lyssnar gärna på äldre hästmänniskor och läser gärna om hur man gjorde förr. Jag tror även att viss kunskap kommer nästa generationer aldrig riktigt kunna tillgodogöra sig, som sorgligt nog kommer gå förlorad. Men jag vet också att hästhållningen och kanske till och med hästhanteringen inte alltid var så god. Man får försöka ta till sig det bra från förr och det som är bra idag.

Även min mamma är uppväxt med hästar, men arbetade inte med dom. Hon tycker så synd om hästarna när det regnar och är ute. Då får jag påminna henne om att dom har möjlighet att gå in i lösdriften.

Fotosyntesen kan i princip fortsätta även efter det att gräset är slaget. Växter utnyttjar solljus för att frigöra väte från vattenmolekyler och använder detta väte och koldioxid från luften för att tillverka socker. Växternas blad innehåller s.k. vakuoler som är ett slags vattenreservoarer så fotosyntesen kan fortsätta så länge det finns vatten i växtens blad. Bladen får vatten från rötterna och denna vattentransport avstannar när gräset slås så någon större mängd socker kan växten inte producera efter att det är slaget.

Precis, fotosyntesen behöver inte avstanna knall och fall bara för att man grässtråt kapas. Det hade varit lite svårt med snittblommor tex, om alla växtens klorofyll skulle inaktiveras, då skulle dom sällan överleva speciellt längre.

Precis, fotosyntesen behöver inte avstanna knall och fall bara för att man grässtråt kapas. Det hade varit lite svårt med snittblommor tex, om alla växtens klorofyll skulle inaktiveras, då skulle dom sällan överleva speciellt längre.

Fungerar det verkligen så? Jag har ingen aning (är mer insatt i hur djur fungerar). Men fungerar verkligen regleringen av alla kemiska processer som leder fram till ex fotosyntesens reaktioner i tex ett avhugget grässtrå?

Klorofyllet finns ju kvar i strået och om solen skiner så är det ju egentligen vattnet som är den begränsande faktorn.

Men i gassande sol så finns nog inte vattenreservoaren i gräset kvar så länge.

Precis. Varje cell kan fotosyntetisera på egen hand, växter har ju ingen hjärna som sköter detta. De behöver ju dock vatten, som spaderäss poängterat. Och den transporten kan inte ett avhugget blad sköta själv. Fast kanske kan vakuolerna på något vis fyllas när det regnar? Jag vet inte, och vet inte om nån forskat kring det heller. ;) Ett blad är ju inte riktigt samma sak som en stam med xylem.

KL

ang. diskussionen om dygnet runt bete eller vila på sommaren eller vintern osv.... jag ser alltför många hobbyhästar som i princip vilar 7 månader om året :cool: Tycker hobbyhästhållningen i den aspekten har eskalerat i takt med att fler och fler skaffar häst (läs: det står en häst bakom varje garage).
Omger mig med hobbytävlingsryttare som låter hästen gå i "vintervila" så fort det blir mörkt regnigt och j-ligt motigt att vara hästägare ngngång i november, sen står hästen vintern igenom och i februari dammar man av den för då är tävlingssäsongen på G. Sen efter sista tävlingen ngngång i juni ställer man av den igen för att sen damma igång från i princip noll till hundra i september igen när tävlingarna startar..... samma hästar står på full giva de vintermånader de vilar, inklusive kraftfoder så de är i mkt gott hull samtidigt som de ska rivstartas arbetsmässigt. De är samtliga oerhört lättfödda och nu på sommaren då de knappt rids är de så feta att de rullar fram. :crazy:

Hösilage har det ibland höjts varnande röster om- det borde kanske göras fler undersökningar där? Hur påverkas hästens tarmflora av hösilaget? Vi vet ju numera att det ofta är en störd tarmflora som är grunden till fång.

Finns en svensk studie (av Müller mfl) om hur konserveringsmetoden påverkar mikrobfloran i grovtarmen. Studien visade att oavsett konserveringsmetod (silage, hösilage och hö som skördats från samma vall) så skapas en liknande mikrob- och kemisksammansättning i hästens grovtarm och träck.

Stämmer bra, den har jag också läst!

Frågar man mig, så har ensileringens framfart i sverige räddat en otrolig mängd hästar från seriösa luftvägs problem och andra sjukdomar relaterade till mögligt dåligt foder i detta fallet hö.... Är god vän med en storfoderproducent av grovfoder som även är fd traditionell bonde, och han påpekar även detta, då förvaringen av hö blivit svårare och svårare i takt med att sverige fått mildare och mildare vintrar senaste årtjugondet, vilket gör förvaring av hö till en expertkunskap som helst ska innebära avancerat fläktsystem även vintertid för att få höet att hålla sig torrt när det är skullat. Själv tycker jag det argumentet verkar hålla för jag vet inte hur många jag känner som hållt sig till traditionellt hö trots silage utbudet och som senaste åren (med undantag för de 2 senaste vintrarna som varit svinkalla och torra), fått kasta 3/4 av sitt hölager. För 20 år sen innan silagets tid så vet jag tyvärr dessutom väldigt få som faktiskt kastade och bytte ut halvdåligt hö - det gavs till hästarna ändå :crazy:

jag ser alltför många hobbyhästar som i princip vilar 7 månader om året Tycker hobbyhästhållningen i den aspekten har eskalerat i takt med att fler och fler skaffar häst (läs: det står en häst bakom varje garage).

Det här med att hålla hästen igång. Min erfarenhet är att det är väldigt subjektivt hur mycket man själv anser att man rider/tränar. Har på nära håll sett hur man överskattar både i tid och i arbete hur mycket träning det faktiskt blir. När man dessutom då tycker att det är ok att hästen ska ställas av och få vila, ja då tappar man hakan.

Dom enda hästarna man med gott samvete kan ställa av sommartid är ridskolehästar, anser jag. Det förtjänar dom, både fysiskt och mentalt.

Så var kommer det här ifrån då att man med gott samvete kan låta en häst gå och skrota i hagen.

Jag själv då, som har fullständig koll och helt objektiv och självkritisk ;-). Nåja, men jag har i alla fall vett att ha dåligt samvete om hästen står en eller två dagar. Dessutom rider/aktiverar jag/vi hästarna året om.

jag håller med dig i allt du skriver här, har precis samma erfarenhet och samma reflektion.

vart det kommer ifrån? jag tror det handlar om att man inte är så insatt i vad arbete är, hur främjande träning och träningsupplägg bör se ut, och som du säger - vad som är arbete och vad som möjligtvis är motionsridning. Möjligtvis.

Hej!

Tyvärr tror jag mycket handlar om okunskap och nya ideal för hästars utseende. Jag kan erkänna att min förra var sjukt fet (araben jag har nu är smal i jämförelse och har enligt måttband fortfarande 50 kg övervikt) och jag tyckte hon var snygg- nu vet jag (också) bättre.

Däremot har ju folk i åtminstoe 15 år helt missat hur mycket arbete deras hästar genomför. 1 timme träning på lätt nivå och en tävling då och då räknas som hårt arbete för många och de fodrar därefter..

Själv har jag spenderat hela vintern med att försöka få min hagkompisar att inse hur feta deras hästar är. En är nu avlivad och en ordentligt bantad (med 3 kg hö/dag till ett halvblod på 165 cm- hästen stog dock på annat stall så jag kunde inte påverka där- det hållet är ju inte heller bra).

Men det jag ofta hör är att hästarna tränar massor (1 timme /dag mestadels skogsridning) eller behöver maten för att inte frysa (lösdriftshästar).. Är det under 0-gradig fryser tydligen hästar med mycket päls??? Eller att lite fett inte skadar (sagt av någon med massor av hästar med rejäla depåer och fettnackar, men som ändå tyckte min pålla var kraftig (dvs fet)).

Så det är nog en kombination av många saker, men jag tycker ändå det verkar som om det börjar gå åt rätt håll- allt fler pratar iaf om hästars vikt och i stallet jag står nu är det bara 1 överviktig häst av 24 (min) och vi jobbar med vikten dagligen.

/Lavinia

Mycket intressant diskussion måste jag säga. För tillfället är min ponny fet, närmare 150kg för mycket, och sommaren har bara börjat. Lika var det ifjol, men sen går den utan havre tills vikten är återställd, vilket ofta är i början av november och då får han lite lite underhållningshavre, jag vet att jag kunde skaffa munkorg, men litar inte riktigt på dem, motionerar hellre mer, vilket är ypperigt nu då det är sommar. På vintern märks det om det är kallare, hästarna i lösdriften (som har fri tillgång till hö eller silage, beroende) äter mer om det är kallare än -10, min fryser så han darrar då temperaturen går under -20, DÅ får den värmande täcke på, ponnyn är ju ändå 17. Tidigare hade jag den i ett stall var ridläraren gav dubbelt mer hösilage än vad ägarna ordinerade. Jag lämnade bort havren helt och och ponnyn var nöjd. Sen finns det de som ger 2dl havre som "skrammel i krubban" då alla andra hästarna får kraft, och får de det 3 gånger i dagen ja, det blir väldigt mycket havre per dygn för en shettis.

För tillfället motionerar jag också en shetlandsponny som svarar bra på motionen, den går ner i vikt trots dygnet runt bete. Ägaren undrade om jag ville ha havre åt den för mer fart, men det motverkar lixom målet, det är inte fart jag vill ha, utom fettet bort, och vi äter ju inte godis då vi bantar ;)

Så det där med överutfodring vet jag om, jag brukar smyga in mina åsikter eller hålla tyst, det fungerar bäst. Att ge en artikel till folk med feta hästar så de får läsa forskningen fungerar bättre än att man går omkring och pratar om att någons häst borde få mindre kraftfoder. Om forskare säger nåt verkar det gå lättare hem.

Så är det ju lite det att ponnyn min reagerar med hudproblem om den får för mycket socker i sig. Det som finns i grundfodret, såsom hö, silage, linfrö, havre och alger går, men betfor, pellet och müsli blir för mycket. Jag och veterinärerna kämpade i 4 år med kkronisk mugg som gick bort då överloppssockret togs från foderstaten, likaså försvann sommarexemet (som var som värst då ponnyn åt som mest fabriksmat) Det där med exem är också en sak som är värd att tänka på, vartifrån har det kommit? Flera generationer russ eller nosrdsvenskar som aldrig har hört talas om sommarexem går helt plötsligt och får någon sort av det.

Dags för en tankeställare kring sjukdomar som blir vanligare idag, fång, IR, exem..? Jag bara spekulerar kring om en del av det kan bero på överutfodring.

Senast ändrad:

det lär inte bero på havren om din häst är fet.

att fång, IR osv beror på överutfodring behövs inga spekulationer runt,det är ett faktum : )

det lär inte bero på havren om din häst är fet.

Nejdå, det vet jag, håller just på att få igång den pga. vila då jag hade mycket studier i våras, så vet nog om varför. Men, tidigare har ponnyn varit fet pga. kraftfoder, nu är det nog betet som gjort det. Med fri tillgång av hösilage och lite havre var den perfekt ännu i april, sen blev det både bete och studier som kom emellan, vilket inte var helt bra för hullet.

Att det är ett faktum att fång och IR är orsakade av diverse matning vet jag om, det finns som sagt forskning. Att exem och utfodring hör ihop är sedan en annan sak, det har det inte forskats i så mycket än, inte officiellt iaf.

du skrev att fång och Ir var spekulativt ang. om det hade att göra med överutfodring att göra.

ang. den traditionella varianten av exem så vet vi redan att den orsakas av överkänslighet mot svidknott.

ang. den traditionella varianten av exem så vet vi redan att den orsakas av överkänslighet mot svidknott.

Jodå, tom. min ponny reagerade på svidknotten, så länge den fick i sig för mycket fabriksfoder. Inte hade den exem av sol eller dylikt, utan just svidknotten. Kliandet försvann då knotten försvann, och nu förstås då den inte äter fabrikat. Att kolhydrater inte är hälsosamma för människor det vet vi om, men vi verkar blunda för att för mycket kolhydrater i kombination med annat (i mitt fall svidknott) än vad hästen i fråga tål, det kan ge problem. Sommarexem är också en sjukdom som det inte funnits av i den utsträckningen som det gör idag, och då talar jag inte om islandshästar utan gamla hederliga raser som nordsvenskar, russ, fjordingar.. som helt plötsligt under de senaste 10 (?) åren visat en tendens på att få sjukdomen. Varför? Svidknott har det alltid funnits.

Senast ändrad:

Angående välfärdssymptomen då...

Sedan min häst blev fet har jag fått upp ögonen för fetma hos hästar. Tidigare visste jag inte hur man såg att en häst var tjock, det krävdes en stooor mage för att jag skulle se det.
Jag såg överhuvudtaget inte fett på mankam, bog eller rumpa.
Nu när mina ögon är öppnade så är jag chockad över det skicka så många hobbyhästar befinner sig i. Vi har åkt hem till föräldragården över sommaren och hästarna där (inackorderingar alltså) är riktigt tjocka, många av dem. Det finns svällande mankammar a la fångnacke, brutala bukar och fettknöliga rumpor. Alla är halvblod/motsvarande förutom en, och mitt kallblod. Alla går på bete dygnet runt. Det känns lite jobbigt att jag inte hade sett detta för 2 år sedan.

Att stå emot dessa välfärdsproblem ses dock inte med blida ögon. I stallet vi normalt står i får jag ofta försvara och diskutera kring mitt foderupplägg och min något paniska syn på gräs. Jag är dock inte alls lika gräs-skadad som de som upplevt fång, då min häst blev fet men aldrig sjuk. Men för normalt folk är det djurplågeri att inte ha hästen på bete dygnet runt, för att gottgöra för all tid de spenderar på box under vintern.
Det är också snudd på plågeri att en häst är hungrig ibland under dygnet. Jag har inte bantat med minimi-TS, men ridit bort fettet i kombination med lite mindre mat, men omgivningen är mycket snabb på att kommentera detta. Jag undrar ibland hur folk skulle reagera om jag sa till dem att deras hästar är feta? Likväl som jag får höra "nu får du sluta banta, han är ju mager" när hästen i själva verket skulle kunna banta 50 kg till utan att för den skull bli mager.

Kommenteren "hellre lite för rund än lite för smal" är också ständigt återkommande.
Jag har faktiskt inte stött på fång på länge, men det betyder inte att jag tror att dessa tjocka hästar mår toppen. Antagligen skulle ridningen gå bättre om den var lättare. Jag fick själv en helt annan häst; pigg, alert, arbetsvillig. Alldeles nyligt såg jag en brutalt fet ponny på dressyrtävling, som absolut inte gick framåt, och var av den ringa åldern 5 eller 6 år (deltog utom tävlan). När jag ser sådant hoppas jag att fler får samma uppvaknande som jag själv - innan deras häst blir sjuk.

Jag känner verkligen igen mig i ditt försvarande, jag har alltid fått höra samma uttalande om min häst. Häromdagen sa min hovis att han tyckte hon började bli för smal:eek: Jag bara garvade och frågade var han såg revbenen och varför hon i så fall fortfarande ha en regäl fettreserv bakom varje bogblad:devil: Jag svälter inte min häst, jag bantar den dock fortfarande. Jag kan i dag se hur bra hon mår,hur hon kan springa och busa, hoppa och röra sig normalt. när jag köpte henne hade hon gått på kraftigt bete plus fri tillgång till hösilage samt krafftfoder:eek::eek::eek: Att hon inte fick fång är lite för mig ett mysterium. Hon kunde inte ens galopperar pga av allt fett och valkar överrallt:eek:. Så jag tycker det är grymt när hästen är överviktig att man inget gör åt det....:mad:

Sommarexem är också en sjukdom som det inte funnits av i den utsträckningen som det gör idag, och då talar jag inte om islandshästar utan gamla hederliga raser som nordsvenskar, russ, fjordingar.. som helt plötsligt under de senaste 10 (?) åren visat en tendens på att få sjukdomen. Varför? Svidknott har det alltid funnits.

Det fanns redan för 20 år sen. Men då hette det att de hade 'soleksem' , 'man och svansskorv' eller 'man och svansklåda' när det var på 'de andra' raserna (än isisar).

Sen har insektstrycket på många ställen förändrats de senaste decennierna. Milda vintrar, konstiga somrar osv.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 067
Senast: Bee
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 232
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 777
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 631
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX