Vad är det egentligen som händer med våra hästar?

Sv: Vad är det egentligen som händer med våra hästar?

*delvis KL*

Här är det ju ironiskt så att vikten av t ex analys ökat. Många tar ju inte analys för de har alltid fodrat med ögat och det har alltid gått bra. Jag tycker iofs inte det är rätt heller, efter att själva ha sett skillnaden mellan 'bra' (med ögat) och 'optimalt' (med analys) på fullt friska hästar.

Men, när det gäller fånghästar och lättfödda hästar- och det var faktiskt en fånghäst som fick mig att börja analysera - så är det ju i dagsläget egentligen ÄNNU viktigare att kräva analys på grovfodret INNAN man köper det. Just för att det i dag är mycket lättare än förr i tiden att få mycket högre värden i fodret. Och om man då råkar köpa ett grovfoder med ett MJ-värde som är mer anpassat för digivande fullblodsston än shetlandsponnyer för att göra ett extremt exempel, så kommer shettisen att bli fet hur man än beter sig.

Sen finns det, men det har jag tjatat om så många gånger förr, en stor vinst att hitta ett foder som på den låga giva som täcker MJ täcker hela proteinbehovet, så man slipper krubbfodra - dvs en hög kvot men en låg MJ.

Men, håller helt med att man måste försöka få fram växter som passar de lättfödda bättre. I dagsläget GÅR det t ex inte att skörda ett grovfoder med tillräckligt lågt MJ (även om man skiter i resten) för att jag ska kunna ge mina 1.5 kg TS/100 kg t ex som är det rekommenderade. Det går helt enkelt inte att få så lågt MJ med mindre än nya grässorter.

Sen, ang sockerhalt och skördetid. Jag är nästan helt säker på att sålänge det inte regnar på höet (och det är ju dumt ur andra perspektiv) så förbrukad minimalt med socker under torkning. MEN, om man slår på morgonen är sockerhalten i gräset lägre, och således får man lägre socker i det slagna. Så slå det en morgon (om man inte tar väldigt tidigt/sent på säsongen) ger mindre socker. Samma sak slå en mulen dag. Men för att när man då slår grässtrået och 'stoppar processerna' så är det lågt socker.

Jo, enligt Katty Watts safergrass, så förbrukas energi efter gräset är slaget, det slutar ju inte växa direkt. Så torkar det inte direkt så förbrukas en del socker.

KL
Hovvårdens betydelse då? Det finns säkert en hel del fång-fall i statistiken som beror på dålig hovvård eller åtminstone en kombination av hovstatus/utfodring.

Det är väl allmänt känt att det i vissa delar av landet är brist på hovslagare och ffa. utbildade godkända hovslagare med uppdaterade kunskaper.

Senast ändrad:

Jag läste en vetenskaplig artikel för några veckor sedan där det stod att Fång har ökat med 109 % (!!!) de senaste fem åren! Det är ganska tänkvärt...

Den var väl förvisso inte så 'vetenskaplig', det är försäkringsbolaget Agria som släppt det. Sen är ju siffran väldigt intressant ÄNDÅ, men det var ingen vetenskaplig artikel =)

http://www.agria.se/agria/artikel/fang-dubbelt-sa-vanligt-

Ur den:
Förra året insjuknade cirka 6 400 hästar i fång – en siffra som ökat med 109 procent under de senaste fem åren.
[...]
Siffrorna kommer från Agrias statistik och är uppräknade så att de representerar hela Sveriges hästbestånd.

Sen bör man också tänka på att fång numera verkar ha blivit en modediagnos tyvärr, så fort en häst som gått på gräs är minsta halt på ett framben eller en häst är lite ömfotad trots att det är stenhårt i backen och inte alls särskilt konstigt att barfota hästar kan bli ömma så diagnostiseras de med fång, idag krävs ju inte ett enda av de typiska symtomen för att vissa veterinärer ändå skall säga att de har fång.
I bland skakar man verkligen på huvudet när det har satts diagnosen fång helt utan några symtom än en lätt hälta att hästen aldrig uppvisar några som helst tecken ens senare i hovarna hör inte hit, den blev ju bättre av boxvila med butta öhhhh ja de flesta hältor som tex en lätt vrickning feltramp o dyl brukar bli bättre av boxvila och butta. Det är ju knappast ett tecken på att det verkligen var fång.

Intressant tanke där! Speciellt kombinerat med barfotarörelsens frammarsch som borde gjort fler hästar hållas barfota även vintertid, och 'knasiga vintrar' med knöggligt hårt underlag.

Jag vet ju att jag själv funderat på hur man i 'akut skede' egentligen säkert kan skilja fång från sulläderinflammation. De flesta symptom på fång är ju 'bara' symptom på stark smärta och inflammation i hovarna - dock så kan ju överiga omständigheter ofta göra att det 'bara' finns fång som alternativ. Men just sulläderinflammation när upptrampad lera frusit på te x, hur skiljer man det från fång eg?

(Det stod ju i Agriaartikeln att fång ökat vintertid och lite teorier varför. Sen kan nog andelen IR-hästar så för en hel del av den där vinterfångsökningen, men där blir ju det här med sulläderinflammation pga underlaget kontra fång extra intressant).

Sen kanske fler söker veterinär nu för fång med - och inte 'bara' veterinär utan klinik med. Dvs kommer upp i självrisk så försäkringsbolaget blir inblandat. Och DVs resor har exploderat i pris, samtidigt som många bolag ersätter resor och receptbelagd medicin nu. Dvs, ett fånganfall där DV tillkallas och NSAID skrivs ut är IDAG något som överstiger självrisken och är 'värt' att ta med försäkringsbolaget.

För fem - tio år sen var ett sådant besök INTE något som var värt att blanda in bolaget för, eftersom man inte fick några pengar tillbaka. (Även idag kan det dock bli precis så, jag hade ut DV i annat ärende men hade det varit fång och samma dag och tidpunkt så hade notan slutat på samma summa exkl medicin. En summa som var drygt 1700 kr och således inget att ta med ett bolag som inte ersätter resor eller receptbelagd medicin).

Fler röntgas idag med, och vips är det då ett besök till - och över självrisken.

Så, jag tror absolut fång ökat, men frågan är om det ökat med så mycket, eller om antalet fånganfall som bli försäkringsärenden eller klinikörenden (röntgas etc) ökat? För Agrias statistik måste komma endera via försäkringsuttaget eller från klinikerna, och i Agrias fall är det via försäkringsuttaget.

Så - högre uttag, men är det lika mycket högre antal fall? Jag är inte så säker..

Jag tror inte en häst får så kallad belastningsfång eller sulläderinflammation(som är samma sak som fång) om inte systemet/ämnesomsättningen är försvagat/överbelastat på något sätt redan innan.

Sulläderinflammation och (belastnings)fång är ju inte samma sak? Isf finns det ju en typ av fång som magiskt är symptomfri med påslagandet av skor och/eller sulor, som inte ger någon tillväxtstörning/fångrand, som inte ger någon påverkan på lamellranden osv?

Månne finns det fler typer av sulläderinflammation? Jag tänker på när barfotahäst (gärna med tunn/platt sula) går på påfruset knöggel, och sen uppvisar sulömhet, sviktande sula och pga detta stapplig gång osv.

Däremot håller jag helt med att alla hästar inte får det (ens på mardrömsunderlag) utan det krävs en 'försvagning', t ex då tunn och platt sula eller liknande.

Sulläderinflammation och fång är inte alls samma sak var har du fått det ifrån ?? Två helt olika saker med olika uppkomst.

Jag menar att fång ofta ger inflammation även i sulläderhuden, ja i hela hoven. Inte alls konstigt om det lätt blir feldiagnostiserat på ena eller andra hållet då symtomen är samma.

Sulläderinflammation/läderhudsinflammation/belastningsfång är inte primärt samma sak som "vanlig" fång, men kan obehandlad tyvärr utvecklas till det senare.

Även om symptomen är snarlika så finns det vissa skillnader, har för mig att Coari beskrivit dem i någon hovtråd. Därav vikten med differentialdiagnoser vilket inte många verkar bry sig om. Håller helt och hållet med den som tidigare skrev, typ, de ser en halt/ömfotad häst och säger det är fång, vilket det inte alls behöver vara.

Detta kanske är en av orsakerna till att fångdiagnosen ökat markant, den ställs i flera fall som jag vet om helt utan utredning/differentialdiagnoser, i åtminstone ett fall utan att ens lyfta på hovarna eller notera andra avvikelser.

Det vore riktigt intressant om Agria fortsatte sin "utredning" och gick in litet djupare i diagnoserna för att se hur grundliga de är.

...och jag tror lite tvärt om, att fång tidigare varit underdiagnostiserat. Vet att jag läste en engelsk undesökning som kommit fram till att många fler hästar i England än man tidigare trott gick med låggradig fång.

citat från slu
http://www.slu.se/sv/om-slu/fristae...omar-en-sjukdom-flera-patogeneser-ove-wattle/

"Fram till idag har diagnosen fång dessutom kopplats samman med allt från sulläderhudsinflammation, överbelastning, polyartrit, nefrit, förgiftning, överintag av icke strukturella kolhydrater, kolit, metrit, cushings sjukdom till ekvint metabolt syndrom/diabetes typ 2, m.m. Fångdiagnosens utveckling kan sägas ha gått från att vara en generell diagnos för många sjukdomar som gav stört rörelsemönster till att bli en diagnos som kan ingå som en del i flera olika sjukdomskomplex.""

Superlänk:)

Det var väl en riktigt bra beskrivning av läget. Tänk om alla veterinärer och hovslagare m fl kunde ta till sig denna information och lägesbeskrivning:).

Min tolkning är lamellsönderfall pga primärt invärtes förgiftning osv samtidigt som man kan få lamellsönderfall av ex vis taskig verkning men att förloppet då blir olika. Att invärtesfång har ett väldigt akut förlopp, har till och med för mig att OW pratade om detta på en föreläsning, medan sulläderinflammation, verkningsrelaterat etc har ett väsentligt långsammare förlopp (förutom sulömheten).

Nu var väl fång i och för sig bara en av de saker som ts tog upp:) så vad händer egentligen med våra hästar och vad har vi för hästhållning?

Jag menar att fång ofta ger inflammation även i sulläderhuden, ja i hela hoven. Inte alls konstigt om det lätt blir feldiagnostiserat på ena eller andra hållet då symtomen är samma.

Fast du skrev att fång och sulläderinflammation var samma sak.

Däremot, absolut kan obehandlad sulläderinflammation ge 'mekaniskt' utlöst fång i slutänden, och fång kan ge sulläderinflammation.

Men en häst med sulläderinflammation har inte (nödvändigtvis) fång utan de är två separata åkommor initialt. Men som eg bara verkar just initialt gå att skilja åt genom endera historiken (där det i historiken finns det som talar för/emot det ena eller det andra) och på hur det svarar på behandlingsförsök (skydda/avlasta sulan). Vilket är lite läskigt - för tänk om man har fel..

Du ser ju själv att Ove Wattle säger att olika inflammationer i hoven har gått under benämningen fång men visst sedan behöver inte läderhudsinflammationen påverka lammellerna(men kan, för vad sitter lamellerna i) vilket man ser som "riktig fång" och som även jag menar är "riktig" fång när lammellerna släpper.
Vi kan lämna just den biten tycker jag ;-)

Vad jag ändå vidhåller är att all form av "inflammation" i hoven lättare uppkommer om ämnesomsättningen innan är påverkad och då är bl a hålväggar WLD en del, mm mm.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 067
Senast: Bee
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 232
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 777
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 631
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX