Vad är det egentligen som händer med våra hästar?

Sv: Vad är det egentligen som händer med våra hästar?

Hej!

Jag tror också det handlar om välfärds"problem".

Många hästar idag får för mycket mat och för lite motion. Dagens ideal är i många stall en "krallig, musklad" häst och en sån häst får man även om den bara går i hagen. Dvs många ser inte skillnad på fett och muskler och en riktigt fet häst- den har ju "muskler" på ryggen och vidd mankammen..

Sen kan kan bara utgå från mej själv. Min tjej har alltid varit svårfödd, jag har fått fodra på extra när hon gått på fri tillgång och hon har varit smal (lite för?) även med ett stort överskott på energi och protein. Sen flyttade vi till lösdrift med fri tillgång och jag kunde inte rida pga hälta -> hästen svällde som en ballong och vi kämpar fortfarande med vikten. Jag VET hur en fet häst ser ut, men omständigheterna låste sej lite för oss. Nu kan jag banta fritt:-) och gör det meddelst bete halva dagar och mycket motion.

Så jag tror mest det handlar om okunskap om hur en häst i bra hull ser ut, men även om hur man bedömmer hur mycket motion ens häst får. Sen tror ju många fortfarande att hästar behöver kraftfoder, trots att grovfodret är extremt näringsrikt..

/Lavinia, vars häst man nästan kan känna revbenen på nu.. I vissa vinklar

Jag tänker mer att det har med motion att göra. Hästar rör sig kanske mer på sommarbete, större hagar och det kanske rids mer. Medan vintrarna begränsar både hästarna i hagarna och oss hästägare som inte har ridhus.

Har för mig att jag läste ganska nyligen att om man begränsar bete under en tid och sedan släpper dom på bete igen så kompenserar hästarna detta genom att öka ättiden. Som om dom har ett visst bestämt energibehov som ska tillgodses. Kan man då hitta den optimala mängden motion till vare individ så borde alla hästar kunna gå på fri tillgång, mer eller mindre.

Här är en ny artikel som diskturerar ev orsaker, och även visar hur många hästar som drabbas av fång årligen. Det är också intressant att få veta att det pågår ny forskning: "Förenklat kan man säga att projektet ska hitta en praktisk och säker metod att reducera mängden lättlösliga kolhydrater i vallfodret, något som är relevant för fånghästar."

http://www.cisionwire.se/agria-djurforsakring/r/fang-har-blivit-dubbelt-sa-vanligt,c9118259

Näh eller hur. Och det är vanligare bland dressyr än hopp när man kommer upp lite i graderna då dressyr hästarna ofta är lite rundare än hopparna.
Det var en utav dessa fång "nissarna" från usa som var här i sverige och det blev just en kommentar om att alla hästar hon såg här var överviktiga.

Jag kan bara se till egen del. Min nu 19åriga häst, efter bantning och sånt så ser hon ut som hon gjorde när hon var ung igen, och då red jag henne hårt varje dag.

Har ju visat sig att IR hästar precis som diabetiker har dålig blodcirkulation i extremiteterna och att stå hela dagen i snö som håller -20 grader kan orsaka fång.

Behöver inte ha att göra med att folk inte rider, även om det givetvis finns såna som ställer av hästarna hela vintern.

Senast ändrad:

Okej det kan ju bidragit till min häst fång med då kankse, man vet ju aldrig tyvärr =(

Resonemanget om tarmfloran är en TEORI liksom fruktanet. Det är också en TEORI där forskningen inte visat säkra samband (åtminstone inte förra vintern när jag kikade i de stora internationella forskningsdatabaserna som jag hade tillgång till då pga mina universitetsstudier)..

delvis KL

Det är ju inte en teori att tillräcklig mängd fruktan utlöser fång. Det gör den, det är vetenskapligt bevisat.

MEN.. det krävs att en häst äter helt sjuka mängder 'normalbete' för att nå upp i dessa mängder fruktan. Och ens om den gör det (det är i princip helt omöjligt) så vet man inte om fruktan från gräset utlöser fång 'bara' för att samma mängd fruktan tillfört i koncentrerad form gjorde det.

Samma med magtarmstörningar, man har lyckats utlösa fång hos 100% av försökshästarna man stört magen tillräckligt på. MEN.. i verkligheten får bara en liten del av de hästar som av någon anledning får en magtarmstörning fång.

Här där jag bor går det knappt att få tag på vanligt hederligt hö. Det är kohö/ensilage (väldigt högproducerande) som gäller i bästa fall. Samma sak i förra bygden.
För mig är det ett problem faktiskt. Jag har inte lyckats fodra mina hästar med hö annat än som stödfodring på sommaren, för då ber jag bonden lämna kvar lite ute på markerna när han skördat.

Anledningen till att jag inte vill ha hösilage är att mina kusar inte får tugga tillräckligt på det. Det fick de när det fanns lite "halvdant" hö. Jag får inte tag på "Halvdant" hösilage.

Senast ändrad:

Detta tycker jag är väldigt intressant! Jag är uppfödd i en trav-familj och det är ofta (häst)folk kommer hem till oss och påpekar hur smala travarna är (min ponny, not so much :p) men de ska ju vara smala (de är ju inte underviktiga bara slimmade muskelpaket). Kanske är det så att vi har vant oss vid lite småfeta hästar och att gränsen för "lagom hull" har flyttats. Jag tror ärligt talat aldrig jag har hört om en travare med fång.

Du har så rätt så rätt så rätt.

Jag har jobbat/hållt på med travare i många år nu och konstaterar många gånger varje dag (mest via bilder här på buke, på tävlingar osv) hur feta hästarna är överlag.

Därför är jag emot detta med foderstater, mina hästar har alltid fått på känn och så kommer det fortsätta.
Foderstaterna tar inte hänsyn till individen. Vi människor har ju olika ämnesomsättning så självklart har ju även hästarna det.

Men travarna kan få fång också, men det händer inte så ofta eftersom att de oftast får träning (överlag mkt hårdare fettförbrännande än ridhästarna anser jag).

Foderstaterna tar inte hänsyn till individen. Vi människor har ju olika ämnesomsättning så självklart har ju även hästarna det.

.

FODERSTATEN tar hänsyn till individens behov. Annars finns ingen som helst anledning att göra en foderstat.

BEHOVSTABELLERNA däremot gör det inte i så hög grad (viss mån dock), men de är tänkta som en riktlinje när man gör sin FÖRSTA foderstat. Sen JUSTERAR man den utefter individen tills man hittat rätt nivå. Och därefter använder man de verkliga behoven för individen i framtida foderstater.

Men det är där det ofta blir fel. Vissa saker är inte så individuella, t ex underhållsbehov av protein och mineraler osv - men MJ som är det som styr hullet är högst individuellt. Men många gör en foderstat utefter behovstabellerna, och ändrar sen inte. Och får då endera en för mager/för fet häst alt tycker 'det här med räkna foderstat funkar ju skit'. Men de har inte förstått hela konceptet då =)

kl

Antalet hästar har ökat väldigt mycket. Och nu är det "vanliga" människor som skaffar häst, utan att ha en kunnig gammal "hästkarl" i familjen. Man har ridit på ridskola och sen köper man sig en häst, för rida - det kan man ju Jag tror att en del problem bottnar i okunskap. Står man i inackorderingsstall blir man mååånga gånger förskräckt över hur lite kunskap det finns bland vissa hästägare.

Ja, det finns dem som behöver hjälp att passa ut en grimma korrekt.. :angel:

"Gammal Hästkarl"
:bow:

Du har så rätt så rätt så rätt.

Jag har jobbat/hållt på med travare i många år nu och konstaterar många gånger varje dag (mest via bilder här på buke, på tävlingar osv) hur feta hästarna är överlag.

Halvt KL

Ja, och visst, travare får i regel bra mycket mer jobb än ridhästar men i grund och botten är det ju hästar allihopa, med 4 ben, huvud och svans och om en travare kan vara slank men ändå prestera på toppnivå borde ett halvblod klara detta också? Eller har jag missat någon enorm skillnad?

Min ponny ex, har aldrig varit så fin och pigg och sammarbetsvillig som hon var när vi var iväg på hårdträning med 2 pass/dag, kanske är vi helt enkelt för mesiga när det gäller jobb. De flesta rider väl sina hästar runt en timme om dagen men "måste" man det? Många ridskolehästar ex. går ju 2-3 h/ dag utan problem.

Sedan om jag ska dra en till jämförelse med travet, travare jobbar ofta mycket mer än en vanlig hobbyhäst men de får inte så mycket mer mat. Det är också ganska intressant och tänkvärt.

Jag har länge haft en tanke i bakhuvudet när jag läst alla fångtrådar här inne som har legat där och grott i takt med fler fall man läser om eller hör talas om i vänkretsen. En sak som har slagit mig är att hästar som drabbas av fång nästan alltid är hästar som inte är vana att äta kraftfoder. Vi går mot att fodra med mindre och mindre kraftfoder, ser jag tillbaka under min ponnytid för 20-25 år sedan så blir jag faktiskt nästan mörkrädd hur mkt mat hästarna fick. Framförallt fodrade man med mkt mkt mer kraftfoder än idag. Inte ens mina hästar idag som går svårklass äter så många kg kraftfoder som min C-ponny gjorde och hon var ingen som stack ut utan hon hade "liten" foderspann jämfört med många andra. Det jag klurar på är att de tålde mer pga att de var vana att äta mkt mer kraftfoder. Det är sällan man hör om någon häst som står på hög kraftfodergiva som får fång kanske är deras magar så tillvanda av att ta hand om kraftigare foder att de inte reagerar lika lätt.
En gammal hästkarl med enormt kunnande sa till mig en gång att sista månaden innan betessläpp skall man trappa upp betforgivan rejält och man skall fortsätta ge dem betfor första veckan på betet. Man har ju två aspekter i det betfor är snällt för magen och du vänjer hästen vid en högre sockergiva. Lite intressant att fundera på. Och där har vi ytterligare en sak som har ändrats förr vet jag knappt någon häst som inte fick betfor dagligen det var liksom standard att de fick en rejäl skopa betfor.
Med tanke på att jag förr inte ens vet någon som vande in sina hästar på gräs innan betet utan det var pang ut på bete 1 juni helt utan tillvänjning gick de ut dygnet runt och man hörde i stort sett aldrig om något annat än möjligen små feta shettisar/ små ponny som drabbades av fång.
Lägg där till att på den tiden gick hästarna knappt ute alls till vardags utan många stall hade inte ens hagar möjligen en liten rasthage där hästen släpptes ut någon timme om den skulle vila eller medans det mockades. Så inte var de vana att knapra gräs annars heller i någon form.

Kan hålla med till viss del, men jag tror dock att hästarna fick arbeta mycket mer, och mycket hårdare, för den kraftfodergiva de fick. Tror också att våra beten är övergödda och har ett högre näringsinnehåll än vad som var fallet tidigare.

Jag tänker ibland att hästar skulle må bra av att tappa hull under senvintern. Vi är så måna om att de ska hålla ett jämnt hull året om, men för de flesta djur är det normalt att gå ner i vikt i perioder under året. Tappa på våren och lägga på sig under hösten. Däremellan lägga energi på att föröka sig!

Man kan ju också fråga sig vad täta avmaskningar och vaccinationer gör för immunförsvaret och tarmfloran. I alla fall frågar jag mig det, även om jag inte skulle våga strunta i varken del ena eller det andra.

Jag menar inte att allt var bättre förr, men något har hänt med hästhållningen som har barkat iväg åt fel håll!

Kom att tänka på den ridskola jag växte upp med, där hästarna stod på stall mesta tiden och bara tillbringade ett par timmar om dagen i hage. De fick ganska mycket kraftfoder, hö utan analys förstås eftersom det inte ingick i hästmänniskans vokabulär på den tiden, och de gick lektioner både på för- och eftermiddag. Skogsritter, hoppning, markarbete, nybörjarlektioner, långritter på helgerna ....
Kan inte minnas att någon av dem, varken stora hästar eller ponnyer, hade fång. De var heller inte feta någon av dem.

Jag tror att det kan ha att göra med "trenden" med fri tillgång grovfoder... Höet har för bra värden och hästarna är för glupska.

Förut stod inte lika många hästar på lösdrift med obegränsat med bra mat.

Håller helt med. Jag har aldrig sett ngt liknande än den "boom" jag bevittnat senaste årtiondet, med att hästarna ska ha fri tillgång. Har sett folk som börjat fodra med storbalar hö/silage i september, medans hästarna fortfarande går på betesvall där det finns gott om gräs att föda sig på om man räknar in att de gått ute på lösdrift och haft hela dygnet att plocka i sig, samt varit i överhull redan efter sommaren. :cool: Det känns som hela uppfattningen om hur hästar är skapade har blivit skev - ja, de ska äta regelbundet fördelat över dygnet, men de ska inte stå vid dukat smörgåsbord och vräka i sig året runt! de är gjorda för att leta efter födan över dygnet - inte proppa i sig.

Jag tycker det är mkt tragiskt och sorgligt att det blivit såhär. som hästägare måste man inse att man hela tiden måste läsa på och skaffa sig kunskap, kolla upp saker om man inte vet - vidareutbilda sig för att alltid ligga steget före runt hur man på bästa sätt hanterar saker gällande hästens välfärd och skötsel. Det är nyckeln.

och ja - jag är stolt över att ha haft häst i 35 års tid i alla de olika former och varianter och har aldrig haft en fånghäst. Jag anser inte att det är en slump - jag har alltid varit väl påläst, sett till att ha koll på hur och varför man utfodrar/inte utfodrar osv, och har aldrig lämnat något åt slumpen eller tagit några chanser när det gäller byte av foder, betessläpp, osv osv. Det kostar tid, engagemang och energi - men det är värt det för man slipper så otroligt mycket bekymmer å andra sidan.

Senast ändrad:

Sedan om jag ska dra en till jämförelse med travet, travare jobbar ofta mycket mer än en vanlig hobbyhäst men de får inte så mycket mer mat. Det är också ganska intressant och tänkvärt.

Mitt svar riktas till alla som läser tråden:

Det är beroende på vad det är för individ rörande maten.De travare jag känner till får då mer mat än en vanlig fritidspålle iallafall. Jobbas de hårt så måste de ju ha mat därefter, så att de orkar, men då ska de också jobbas ordentligt, tyvärr är det där sista som många fritidsryttare överskattar. De tror att de rider hästen mer än de eg gör om man ser till foderstatberäkning och energibehov och ger för mycket foder. Hästar är individer och går inte alltid enligt fodertabellerna eller motionstabeller heller för den delen, för vad är en normalhäst egentligen, tror inte att det finns någon sådan faktiskt. Alla är olika.

Hej!

Ja, jag håller med om att fri tillgång blivit fel. Jag vill också de fri tillgång, men då vill jag ge halm fritt och sen portionera ut silaget övriga fodringar. Men att få folk att förstå att halm också är grovfoder verkar helt ogörligt. Och att ge hästarna fri tillgång på foder som bättre passar ett avelssto med föl eller en tävlingshäst (när hästarna som får det går max 1 timme/dag)..

Angående betfor låter det som en supermetod om hästen tål betfor- vilket min tyvärr inte verkar göra. Magen kraschar av minsta lilla..

/Lavinia, som kämpar mot övervikten, men snart är vi nog där

Självklart är det individuellt! Men jag antog att de flesta här är medvetna om det så det känns så onödigt att påpeka det.

Och självklart äter en högpresterande travare (i regel) mer än en hobbyhäst - men inte så mycket mer som man kan tro. dessutom är min känsla att det är väldigt ovanligt att travare på 748 olika tillägg och pulver. Men det har jag inga bevis på.

*delvis kl*

I mitt stall utfodras hästarna med grovfoder fyra gånger om dagen, det funkar bra. Kanske inte helt optimalt eftersom man vill ha mer tuggtid för hästarna, men vi har ca 50-55 hästar på anläggningen och höet som köps in är det som gäller för alla. Det är ett bra hö eftersom det ska funka till tävlingshästar och ridskolehästarna som går mycket.

Men jag ser hellre att min häst får grovfoder fyra gånger om dagen och håller sig i trim än att han får tugga hela dagarna och blir fet. Jag har haft häst på det här sättet och anläggningen har haft ungefär samma utfodringsrutiner i alla år jag har hållt till där (20 år) och vi har aldrig problem med fång.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 067
Senast: Bee
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 232
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 777
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 631
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31