Vad är det egentligen som händer med våra hästar?

Sv: Vad är det egentligen som händer med våra hästar?

KL

Tror som Du Cornelia, och även många andra i tråden.

Socker är ju en källa till många välfärdssjukdomar på både människa och husdjur, ingen av oss är väl egentligen disponerad för de sockermängder vi får i oss. Såg studier på människa, där man menar att ex vis asiater, beroende på kosthåll, inte utvecklar västvärldens välfärdssjukdomar, medan när de flyttar till ex vis USA så utvecklar de välfärdssjukdomar inom en till två generationer.

Lägg dessutom till på häst bristfällig motion av en eller annan orsak, då har man en tickande bomb. Tänker också på "förr" och hur hårt hästarna faktiskt gick i jämförelse med dagens ridhästar. De som jag tror kommer närmast idag är väl distanshästar.

Titta också på militärens hästar förr och arbetshästarna. Militärens hästar gick hårt, utan hagar eller annan, och pang sedan bete ett par månader på sommaren. Vi gjorde också så, dvs bara släppte på bete, ingen invänjning eller tillvänjning där, men det var hästar som gick hårt resten av året.

Min erfarenhet som så många andras är att dagens sjukdomar inte alls förekom i den utsträckning som gäller idag. Träffade inte en häst på 70-talet som hade fång eller insulinresistens. Någon skrev om korsförlamning och det har väl varit känt ganska länge vad som orsakar, därav namnet tredjedagssjuka, även om man inte till fullo kunde förklara exakt vad som hände så visste man att kraftfoder ner innan vila och under vila.

Nä precis....

Och det som är det primära är TUGG behovet, om vi nu ska specificera det. Inte full mage.
tugg behov stillas utmärkt mellan fodringarna med grenar, kvistar, träd, - eller halm för att nämna flertalet möjligheter. Inte genom att stå parkerad vid en silagebal 24/7. Inte heller är det någon riks kris om det gått 4 timmar utan mat. De får inte magsår eller besvär för den skull. Ibland tror jag att skriverierna om hur hästar börjar producera skadlig magsaft vid klockslaget 4 timmar sen sista utfodring, gjort mer ont än det gjort gott..... Dessutom är det ju lite som Lavinia är inne på - att folk har inte ens fattat att halm är en utmärkt metod för att tillgodose tuggbehov utan för mycket energi. Jag blir beklämd ibland när det är diskussioner om när folk fodrar sista nattfodringen osv, och folk förfasar sig över hur många timmar det går över natten fram till nästa morgonfodring. Hästarna står på HALM - men det har folk inte fattat skillnaden i, i dessa diskussioner.....

devere: nog fanns det hästar på 70 talet som hade fång. Vi ska inte glorifiera att det inte skedde då också. Men det var inte ett välfärds problem så som det blivit senaste årtiondena, på långa vägar.

Senast ändrad:

*kl*

Fång har funnits beskrivet i litteraturen från bla grekerna och även vildhästar idag får fång.

Källa till detta är bla artiklar i Ridsport.

Så fång har säkert funnits så länge det har funnits hästar. Problemet nu är väl att de ökar väldigt mycket (källa till det också Ridsport).

Riktig forskning på fång har man bara gjort de senaste 10 åren eller så. Så det kommer säkert en hel del nya rön om inte alltför lång framtid.

Mvh

Tora

Riktig forskning på fång har man bara gjort de senaste 10 åren eller så. Så det kommer säkert en hel del nya rön om inte alltför lång framtid.

Om man gör en snabbkoll och googlar på equine laminitis (häst och fång på engelska) så får man upp nästan dubbelt så många träffar om man samtidigt skriver in 1990 jfr med ngt av de senaste åren.

Sedan har jag uppfattat det som att fångforskningen ökat de senaste åren men visst har man forskat på det betydligt längre än 10 år.

De senaste åren har det kommit massor med nya forskningsresultat och forskarna vet betydligt mer idag om sjukdomen även om de fortfarande inte har lyckats kartlägga hela sjukdomsförloppet.

Svarar både Mackan och Tora:

Klart att det fanns fång på 70-talet också, men inte i den utsträckning som är idag. Det är väl orsakerna till detta som vi spekulerar kring:), överutfordring, förändrat motionsmönster, eventuellt förändrat sockerintag genom mer processade kraftfoderblandningar.

Om Ni läser vad jag skrev så står det faktiskt att jag inte träffade någon på 70-talet, det innebär inte att det inte fanns:) men inte lika vanligt som idag för då hade man hört talas om det, även om kommunikationerna inte var vad de är idag:).

Är absolut inte inne på att glorifiera 70-talet eller något annat tal heller för den delen, utvecklingen går ju framåt i många avseenden, ibland till det bättre och ibland till det sämre. Ryser fortfarande vid blotta tanken på hur avmaskningen gick till, finns säkert fler saker man lyckats glömma, vikten av rätt sadel kanske, tänder m.m.

Sedan undrar jag om det är ngn som verkligen vet om och hur mkt antalet fånganfall verkligen har ökat. Dels finns det fler hästar idag och bland dem kanske en större andel av de raser som ofta får fång. Men man kan ju också tänka sig att det är lättare att ställa diagnosen idag, att fler hästägare är uppmärksamma på sjukdomen, att fler söker veterinärvård osv. Men detta står det kanske om i ridsport?

Jag träffade på tre ponnyer på sjuttiotalet som fick fång. Om man sedan går ännu lite längre tillbaka i tiden så var det inte lika vanligt med ponnyer vilket kan vara en av anledningarna till att det finns fler fånghästar idag (om det nu är så).

Det är intressant det Du skriver:).

"Min" ras fanns det ju faktiskt förhållandevis få av på 70-talet och det är en av de raser som idag är både IR-och fångbenägen.

Nu finns det ju också en stor variation i brukandet av denna ras, från distanshästar och galoppörer till skogsmullar och "haghästar" och detta är ju från början en ras som gått hårt, varit uppfödd i beduintält, dvs knappast utevistelse som vi kallar det idag:), uppfödda på kamelmjölk och dadlar, men som sagt gått hårt.

Sedan undrar jag om det är ngn som verkligen vet om och hur mkt antalet fånganfall verkligen har ökat. Dels finns det fler hästar idag och bland dem kanske en större andel av de raser som ofta får fång. Men man kan ju också tänka sig att det är lättare att ställa diagnosen idag, att fler hästägare är uppmärksamma på sjukdomen, att fler söker veterinärvård osv. Men detta står det kanske om i ridsport?

exakt de här frågeställningarna har varit uppe på tapeten, dock kan jag inte erinra mig huruvida det var just ridsport eller ngn av de andra hästtidskrifterna, jag läser rätt mycket. Senaste ridsport som kom idag, rapporterar att Agria konstaterar att fång fallen ökat med 105% sen fem år tillbaks. Det är rätt grava siffror. Sen kvarstår faktum - Precis det du säger, är att det finns frågetecken runt huruvida det helt enkelt är så att folk har hästar försäkrade på ett annat sätt numera, och nyttjar dessa försäkrningar, med klinik besök osv. Titta tillbaks 15 år så var klinik besök inte ens en vedertagen vardags syssla, så som det nu är i dagens hästsverige. sen tror jag fortfarande inte att detta förklarar den lavin artade ökningen, utan att det helt klart har att göra med dagens hästägare parat med det svenska synsättet på Fodring av häst, som tyvärr är skevt, det kan vi nog vara ense om de flesta av oss.

Senast ändrad:

Också intressant frågeställning:), andel av populationen alltså.

Lägger till ytterligare en: högre benägenhet att försöka bota än att slå ut direkt?

vad jag vet slår man inte ut hästar för fång numera sådär bara för, precis som att man inte får döma ut hästar bara sådär av andra orsaker. f-bolagen har mkt hårdare reglering av detta - hårdare än ngnsin, jmf med tidigare år. och veterinärerna framhåller ju också väldigt hårt, att fånghästar kan komma tillbaks till fullt brukbart skick, med rätt behandling.

jag tycker snarare tvärtom att på 70 talet slog man inte ut några fångponnysar, utan de gick där med sina roterade hovben och hovbenssänkingar och mådde allmänt skit, - ibland i åratal, och det konstaterades bara att jomen den har haft fång - eller den har fång.

så nej- jag tror inte det resonemanget håller .

Nu var jag inte inne direkt på vad någon trodde:) utan en allmän reflektion över faktorer som kan påverka statistiken.

Min erfarenhet, dock begränsad påverkan på statistiken:), är att man slog ut hästar betydligt snabbare förr än vad man gör idag. Ffa inom ridsporten. Höll inte hästen för det arbete den skulle utföra så togs den bort, utifrån min begränsade erfarenhet förstås, i detta sammanhanget pratar jag mest tävlingshästar. Kan också bero på att veterinärmedicinen och behandlingarna utvecklats mycket under de senaste fyrtio åren:).

Att ta bort en häst behöver ju nödvändigtvis inte bara handlar om pengar och försäkringar eller försäkringsbolagets godkännande utan det kan ju göras ändå, framför allt om man inte har speciellt högt livvärde.

Intressant att Du träffade flera fångponniesar på 70-talet med både sänkning och rotation.

Senast ändrad:

jag håller med dig ang. lättheten att döma ut på 70 talet jmf med nu, absolut.

dock tror jag att de som hade tävlingshästar var ytterst få jmf med nu, däremot fanns det en hel drös gamla ponnysar här och där som gick och drog på gårdarna lite här och där - det är där jag påträffat flertalet som hade fång och inte direkt behandlades ngt särskilt för detta, än mindre togs de bort :crazy: det bara konstaterades att de haft /hade fång och sen var det liksom bra med det. de strök med slutligen givetvis,men de jag påträffade gick bra många år innan de togs bort. :(

Intressant detta med erfarenheter:).

Min erfarenhet från 70-talet är nästan enbart tävlingshästar och dito ponny, så det är säkert skillnaderna i våra erfarenheter som helt enkelt gör att vi såg så olika saker under denna tid.

Det kanske är så att den erfarenhet som Du beskriver sedan 70-talet gäller än idag? alltså att "gårdshästar" /menar ej arbetshästar/ utan mer familjehästar/husdjur lättare blir gåendes? Förhoppningsvis får de dock bättre behandling idag än förr.

Precis det du säger, är att det finns frågetecken runt huruvida det helt enkelt är så att folk har hästar försäkrade på ett annat sätt numera, och nyttjar dessa försäkrningar, med klinik besök osv. Titta tillbaks 15 år så var klinik besök inte ens en vedertagen vardags syssla, så som det nu är i dagens hästsverige. sen tror jag fortfarande inte att detta förklarar den lavin artade ökningen, utan att det helt klart har att göra med dagens hästägare parat med det svenska synsättet på Fodring av häst, som tyvärr är skevt, det kan vi nog vara ense om de flesta av oss.

Min erfarenhet av hur det var förr grundar sig på 70 talets hästhållning på ridskolor. Jag hade inte ngn egen häst då. Det var det inte många som hade, i alla fall inte kring Stockholm. De fångponnyer som jag träffade på hade fång i flera år, åtminstone två av dem. De fick ett anfall, blev jättedåliga, började ridas igen, blev sjuka igen osv. Till sist avlivades de. Jag vet egentligen inte om de var försäkrade och hur mkt veterinärbehandling de fick. Men det är nog möjligt att de inte hade kommit in i ngn statistik om ngn hade varit intresserad av det. Sedan undrar jag ibland hur stor skillnad det egentligen är idag. Jag vet att det finns fånghästar idag där ägarna inte tar sjukdomen på allvar, troligen för att de inte kan bättre.

Jag tror också att ändrad hästhållning med ex vallfoder framtaget för högpresterande djur, fler odlade beteshagar, en annan typ av hästägare, andra hästraser osv antagligen påverkar antalet fånganfall. Men det intressanta i detta hade varit att se en riktigt noggrann undersökning av detta. Men det går kanske inte. Det förutsätter ju att det finns ngn slags statistik bakåt i tiden.

Här är en ny artikel som diskturerar ev orsaker, och även visar hur många hästar som drabbas av fång årligen. Det är också intressant att få veta att det pågår ny forskning: "Förenklat kan man säga att projektet ska hitta en praktisk och säker metod att reducera mängden lättlösliga kolhydrater i vallfodret, något som är relevant för fånghästar."

http://www.cisionwire.se/agria-djurforsakring/r/fang-har-blivit-dubbelt-sa-vanligt,c9118259

Jätte bra! Den typen av forskning har jag efterlyst! För handen på hjärtat, vi kommer troligen inte att kunna klara att vända utvecklingen vare sig för våra hästar eller för oss själva på överskådlig tid. Jag vet inte hur diabetesstatistiken för människor ser ut men antar att den ökar, eller i alla fall inte dippat.

Nu var jag inte inne direkt på vad någon trodde:) utan en allmän reflektion över faktorer som kan påverka statistiken.

Agria-artikeln, som jag länkat till ovan, ger ju några möjliga faktorer:

"Förra året insjuknade cirka 6 400 hästar i fång – en siffra som ökat med 109 procent under de senaste fem åren. Orsakerna till ökningen kan dels ha att göra med att vissa raser, som är mer benägna att få fång, blivit vanligare i Sverige. Men de senaste årens kalla vintrar kan också ha påverkat utvecklingen.
– Det är inte osannolikt att hästarna motioneras mindre när det är kallt ute. Om hästarna får samma mängd foder under den tiden ökar risken för fång, säger Charlie Lindberg."

Ja, jag tycker också att det låter som riktigt, riktigt intressant och viktig forskning :)!

Jag tror också att ändrad hästhållning med ex vallfoder framtaget för högpresterande djur, fler odlade beteshagar, en annan typ av hästägare, andra hästraser osv antagligen påverkar antalet fånganfall. Men det intressanta i detta hade varit att se en riktigt noggrann undersökning av detta. Men det går kanske inte. Det förutsätter ju att det finns ngn slags statistik bakåt i tiden.

Delvis
KL

Jag håller med!

Jag tror mycket på detta med vallfodret som ett stort problem. Idag skördar vi hö/hösilage på helt annat sätt än "förr" det ska vara snabbt och flera skördar.

Bonden som jag köper av sa att han ska ändra sig och slå på morgonen. Han har slagit på em, för att stråna ska ha torkat till på rot, vilket då ger en skörd med högre sockerhalt vilket han inte visste. Nu ska det få torka lite långsammare slaget och då på marken, vilket gör att sockret hinner sjunka under torkprocessen, gräset måste ju förbruka det som finns i stråt när det är avslaget och torkar lite långsammare.

Sedan måste man börja ta fram rätt vallväxter för häst, som inte innehåller höga halter med lättlösliga kolhydrater. Det skiljer mycket mellan olika sorter.
Ta bönderna flera skördar så måste de gödsla tillräckligt annars stiger sockerhalten när gräset stressas. Många tror att gödslade åkrar är sämre men annars blir det för höga sockerhalter så gödsla ska man göra.

Vi har inte rätt grovfoder till de raser som idag ökar i populäritet, alla hästar är ju inte tävlande travhästar, vilket fodret är till ......:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 067
Senast: Bee
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 232
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 777
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 631
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31