Vad är det egentligen som händer med våra hästar?

Sv: Vad är det egentligen som händer med våra hästar?

*kl*

Detta är en intressant diskussion... Har tittat igenom tråden och håller med flera av er..

Själv fick jag ett bryskt uppvaknande i mars förra året... Då min häst drabbades av fång... (Slaktades sen i Juni)

Mitt i vintern...

Hon överutfodrades inte... mer än att hon stod på fri tillgång på grovfoder.

Jag har analyserat vad jag då lärde mig och omvärderat mycket när det gäller utfodring av häst. Bland annat var jag förespråkare av fri tillgång... Det är jag inte längre..

Den här hästen var inte någon typisk fånghäst... Stort inslag av varmblodstravare.. Kanske helt ren sådan... okänd historia på henne.

Hur som helst så hade jag sett tidigare under åren att hon gärna samlade på sig lite fettdepåer.. i mankammen och runt svansroten främst. Detta skedde främst på sommaren. Men aldrig en fångkänning förrän förra vintern då.

Skillnaden är vila.... Förra vintern ställde jag av henne.. (pga jobbet).. och så hade hon fri tillgång till grovfoder. Dessutom fick vi en väldigt snörik vinter.. vilket innebar att hon rörde sig minimalt i hagen..

Det är min fasta övertyglese att det är den stora boven i hennes drama... Minimalt med rörelse, fri tillgång till mat...

Nu ges hästarna kontrollerad giva av grovfoder. Hagarna anpassas efter årstid. Maten serveras aldrig på samma plats... och endast lite mat vid varje "foderstation"... vilket tvingar hästarna att röra sig mellan hötussarna... Har alltid haft svårt för konceptet med en storbale i hagen.... Men nu blivit ännu mer avig inställd till den typen av utfodring.

Stora hagar vintertid... i marker där det finns mycket att "speka med" mellan målen. Lite mindre hagar sommartid.. där jag kan kontrollera betesintaget.
Justs nu går de fyra som finns på gården i dag i en skogshage. Mat finns.. men inte i obegränsade mängder och inte speciellt kraftigt. De har ännu inte kommit ut på "bete" i ordets rätta bemärkelse. De stora beten jag har kommer hästarna ut på när betet är övervuxet och övermoget...

Just nu är mina hästar i perfekt hull... De är inte ett smack feta men inte heller magra... Skall tillägga att det är en fyraårig kallblodstravare, en tvåårig korsningsponny och två ett åriga shettisar...

Senast ändrad:

FODERSTATEN tar hänsyn till individens behov. Annars finns ingen som helst anledning att göra en foderstat.

BEHOVSTABELLERNA däremot gör det inte i så hög grad (viss mån dock), men de är tänkta som en riktlinje när man gör sin FÖRSTA foderstat. Sen JUSTERAR man den utefter individen tills man hittat rätt nivå. Och därefter använder man de verkliga behoven för individen i framtida foderstater.

Men det är där det ofta blir fel. Vissa saker är inte så individuella, t ex underhållsbehov av protein och mineraler osv - men MJ som är det som styr hullet är högst individuellt. Men många gör en foderstat utefter behovstabellerna, och ändrar sen inte. Och får då endera en för mager/för fet häst alt tycker 'det här med räkna foderstat funkar ju skit'. Men de har inte förstått hela konceptet då =)

:bow: Blir så glad över att läsa ett sånt här inlägg. Hoppas många läser det och det går upp ett ljus. Tyvärr är det många hästar som får extra foder fast de inte behöver det eller hästar som inte får det för att "foderprogrammen säger ju att...". Så åter igen :bow:

"Det är min fasta övertyglese att det är den stora boven i hennes drama... Minimalt med rörelse, fri tillgång till mat... "

:bow:Instämmer i dett påstående helt och fullt. Det var så min häst blev tjock. Alla jag pratade med som hade "hobbyhäst" sa samma sak då.... sätt hästen på fri tillgång eller den bör nog ha x-antal kg hö iallafall, den lär sig att inte vråläta så småningom. Pyttsann! Vårt silage var helt enkelt för bra, min häst klarar inte heller av hö på fri tillgång, (måste ge betydligt mindre än foderstatprog rekommenderar i dagsgiva för att MJ ska ligga bra, men kompletterar med halm) , vi har helt enkelt för bra grovfodervärden för just min häst, vilket jag fått upp ögonen för.

Har numera normalviktig häst och blivit mer påläst om foder på kuppen. Har dessutom upptäckt att hästen är relativt lättfödd:)

"Det är min fasta övertyglese att det är den stora boven i hennes drama... Minimalt med rörelse, fri tillgång till mat... "

Hej!

Ansluter mej till medhållarna!

Min tjej har utan prblem gått på fri tillgång tidigare, men i vintras, med massor av snö, ett jättekraftigt silage och 2 månaders vila pga hälta- ja då blev hon som en flodhäst!

Nu har hon äntligen börjat se normal ut igen och det blir nog inte fri tillgång i vinter (lite beroende på hur silaget ser ut såklart). Vila får hon göra i graven och absolut inte på fri tillgång!

Stor hage med maten utspridd så de får leta- ja!
Liten hage, en stor silagebal- nej!

/Lavinia

kl

Jätteintressant diskussion! Tänkte bara berätta om min foderhäst som fick fång förrförra sommaren. Ett stort fullblod, slimmad mot smal :grin:, van att få "mycket" kraftfoder. När han hade gått på bete i ca 1,5 månad fick han fång, han fick lite kraftfoder på betet men inte alls mycket. Han gick på en ogödslad vall med i stort sett bara gräs på tillsammans med två D-ponnyer. Inget superkraftigt bete men inte tunt. Hade gått på bete under sommrarna under hela sitt liv. Blev normalt motionerad på betet. Veterinären kunde inte säga vad som orsakat fången och gav inga rekommendationer om foder eller bete. Hästen äter precis som innan nu och har varit ute på bete två hela somrar och ingenting :confused:

KL

Någon mer än jag som läste i Ridsport nyaste nr om Australienska Brumbies och B. Hampson's forskning.

En forskning som löpt över flera år och ska vara en omfattande kartläggning av hur dessa vildhästar levt.

Kortfattat, har man kommit fram till att hoven anpassar sig efter miljö så en universal hovform finns inte. Hovens påverkas av underlag och den sträcka hästen rör sig på. PLUS att även vildhästar får fång - många hästar levde med kronisk fång (67 % av en viss grupp).

Även om nu Brumbies inte är vildhästar från början utan är "frisläppta" tamhästar, så lever de som vildhästar. Men flocken är inte skapad av naturligt urval på urindividerna och sannolikheten att anlag för vissa sjukdomar tex. fång kan ju trots allt finnas. Själv tror jag inte att det egentligen har så stor betydelse eftersom naturligt urval har i nuvarande flock sållat bort svaga individer. Dessutom pekar ju studien på att hoven påverkas av miljön inte av arv. Men det finns nog en liten chans att ärtliga faktorer finns även i Brumbies.

Har googlat lite för jag har inte tillgång till Ridsport. Hittade då det här:

Of the three populations surveyed by histopathology, the incidence of chronic laminitis ranged between 40% and 93%. There appeared to be a balance between hoof capsule wear and growth rate in the hard substrate environments. Consequently, hoof capsules were short and often worn to the level of the peripheral sole. In the softer footing environments growth rate exceeded wear, allowing the hoof wall to grow long and flared. There were signs of pathology, such as ungual cartilage calcification, and traumatic laminitis, consistent with concussive changes, in the feet of horses living on hard footing.

Some feet from high travel populations appeared to have overuse changes such as excessive hoof wall wear. A combination of high travel and hard substrate was associated with the more serious foot pathologies observed.

Conclusions: Given the moderate evidence of sub-optimal foot health, it may be inappropriate to judge the feral horse foot as a benchmark model for equine foot health. Previous observers and proponents of the "natural" foot model were apparently unaware of this inner pathology but regardless, had made assumptions and recommendations for domestic foot care, such as promotion of solar loading and excessive bevelling of the distal hoof wall.

This work highlights the importance of using empirical methodology, a large sample size, thorough investigation and independent, blinded observations to obtain data for use in the guidance of hoof care practice. The practice of using the "natural" foot model as the optimal morphometric model on which to base foot trimming practices may need to be reconsidered carefully.
(Källa: http://www.wildhorseresearch.com/)

Det verkar, tycker jag, som om de flesta fångfall som hittats beror på något som man kan likna vid belastningsfång, dvs att de uppstått pga att hovarna inte klarat det hårda underlag som hästarna utsätts för i vissa områden. Eller förstår jag det fel?

Det är också intressant att notera att vildhästar inte verkar ha de otroligt fina och bra hovar som barfotaanhängare länge har hävdat...

Det verkar, tycker jag, som om de flesta fångfall som hittats beror på något som man kan likna vid belastningsfång, dvs att de uppstått pga att hovarna inte klarat det hårda underlag som hästarna utsätts för i vissa områden. Eller förstår jag det fel?

Det är också intressant att notera att vildhästar inte verkar ha de otroligt fina och bra hovar som barfotaanhängare länge har hävdat...

Jag kopplar det också som en form av belastningsfång.

Att vildhästar skulle leva något form av optimal hästliv kanske också behövs omvärderas. Visst att hästarnas ur biologisk synpunkt är formade att leva på ett visst sätt men att det är optimalt att gå dagar utan att hitta mat och vatten.... Nää, jag vet inte. Inget jag skulle vilja utsätt mina hästar för oavsett hur naturligt det än må vara.

Hade varit intressant att få någon slags medellivslängd på vildhästar. Kanske står det i artikeln!?

Det finns ett annat projekt som jag har för mig pågått under ett antal år på Bahamas med bl a KC LaPierre.

På grund av storm och annat så har hästarna där fått lämna sitt naturliga habitat och flyttat in bland citronodlingarna. Markerna helt olika och hästarnas hovar förändrat sig enormt. Googla så kanske Du kan hitta om det.

samma här...med bryskt uppvaknande

Har oftast alltid haft araber de 25 år jag haft hästar och viktproblem åt andra hållet, dvs de har varit på gränsen till undervikt..enligt mig. Har aldrig under dessa år stött på varken kolik eller fång.

Dottern har haft ponnys, lätt överviktiga, men vi har betat in bra och dom har hållt sig från sjukdomar.

Dotterns senaste ponny, vi hade bara haft honom i 4 månader var av smäckrare modell och van att hållas igång ordentligt.
Tanken var att hans tävlingskarriär skulle trappas ner lite pga av åldern så han på våren betades han in ordentligt och släpptes på bete med de andra hästarna.

Kollade honom xtra noga varje dag och vi såg till att just han fick mer kontinuerlig motion. syntes inte minsta tecken på sjukdom. Fortfarande ingen övervikt,inget xtra fett, normal temp, och inga varma hovar
Pang! Nästa dag stod han och hade antagligen gjort så sedan kvällen , med akut fång.
Vi fattade verkligen ingenting:confused:, detta var hans tredje vecka på betet.
Det var så illa att han fick avlivas på plats,han hade fång på alla fyra hovarna:cry:

Trots att de andra hästarna är "smala" och på vintern äter kolossala mängder lucern mm utan att gå upp nämnvärt kommer jag hädanefter va jättenojjig!

Skillnaden jag kan komma på är att ponnyn åt hösilage,men det va innan betet...och jag tycker att det borde funnits symptom?

Så detta är första ggn en häst jag har drabbas utav fång och jag blev rejält skrämd och chockad.

Det där är ju tyvärr det jävliga med fång, att det som fungerat perfekt i 10 - 20 - 30 år plötsligt inte gör det. Folk säger ibland att 'jag har minsann haft häst i XX år och aldrig fång, det är bara att...'. Jag brukar tyst tänka att 'jag hoppas för gud att det fortsätter så, men det är tyvärr ingen garanti'.

I er ponnys fall kan åldern ha spelat in. Av någon anledning tycks risken öka när de blir äldre - min egen personliga teori är att magen/matsmältningen blir sämre, och att de blir känsligare generellt. Har de tidiga problem av PPID/uchings ökar ju det risken med, och man kanske inte hunnit se så mycket symptom på det.

Beklagar, och hoppas att du ska slippa uppleva det igen, och att du kan försöka att inte noja FÖR mycket i alla fall.

Själv tror jag inte att det egentligen har så stor betydelse eftersom naturligt urval har i nuvarande flock sållat bort svaga individer. Dessutom pekar ju studien på att hoven påverkas av miljön inte av arv. Men det finns nog en liten chans att ärtliga faktorer finns även i Brumbies.

Nu är det ju möjligt att just dessa studier handlar mer om belastningsfång än om ex fång orsakad av nedsatt insulinkänslighet.

Men när det gäller IR fånghästar så kan man nog ganska säkert se det så att de får fång just pga att det naturliga urvalet en gång i tiden har gjort dessa hästar till de mest lämpliga/passande (hur man nu vill översätta det engelska ordet i Darwins teori) i den miljö de levde i. De är de hästar som överlever på tre grässtrån tack vare en anpassad metabolism.Sedan har de pga olika anledningar, miljöbyte, människan osv hamnat i en miljö där de inte är lika anpassade längre och då utvecklar de fång.

vinnare eller förlorare? det kan man diskutera. När det gäller just Ir så talar en del för att det är ärftligt.

Kom på när jag läste Ditt inlägg att just detta med ändrade matförhållanden i KC LaPierre-projektet ansågs vara ett av huvudproblemen. När hästarna började leva i citronlundarna nära människan så blev de helt enkelt övergödda i jämförelse med den karga skogsmiljö (som kanske inte är så karg egentligen) de var vana vid.

För det borde ju vara så, förändrat habitat, förändrade kostförhållanden- tillgång etc.

Man får helt enkelt va försiktig i lagom dos sas. Man kan ju oxå överdriva åt andra hållet att man blir som du påpekar FÖR nojjig:crazy:

Nu hände detta ju alldeles nyligen så för tillfället klämmer och känner och tempar jag hästarna 2 ggr om dagen:o
Men jag kommer nog alltid fortsätta att släppa min hästar på grönbete, trots att risken för fång egentligen alltid finns där.
Men jag skulle må dåligt inuti mig om inte mina hästar fick lov att vara just hästar utan var tvungna att leva ett begränsat liv.

Däremot så tror jag att just vid ponnysar där risken verkar vara lite större kommer jag hädanefter vara lite snålare med tillgången på just hö och kraftfoder. men det finns ju tyvärr aldrig några garantier:(

Efter vad jag kan begripa, så är ju fång ett samlingsnamn för liknande förändringar i hovarna orsakade av många olika tillstånd. Till exempel kortisonutlöst (kan mycket väl finnas koppling till insulinresistens eftersom kortison är blodsockerhöjande), förlossningsfång, fång efter exempelvis lunginflammation.

Den vanligaste typen i Sverige verkar ändå vara relaterad till överfodring.
Jag tycker att det verkar vara väldigt vanligt att hobbyhästägare faktiskt inte klarar att se hur feta deras/våra hästar är. Antar att man blir hemmablind och inte upptäcker viktuppgången, eller också tycker man att det är finare med det runda än det lite mer kantiga.

Av mina hästar är en mager men det håller på att rättas till. Han var så när jag köpte honom för två veckor sedan, och jag vill inte gå för fort fram. En är lite tunn men ändå OK. Ett par har lätt överhull men jag vill inte påstå att de är direkt överviktiga.
Jag tittar på fettdepåer kring svans, i mankam, bredvid tornutskotten, bakom bogbladen och över revbenen och läser innantill i metoden som hänvisats till via länk härifrån.
Min kompis har en islandshäst som jag personligen anser vara fet som en köttbulle. Läser man och kollar enligt länken, så hamnar den hästen i fetaste gruppen.
Och min kompis hävdar att han har perfekt hull och en veterinär har sagt att han är fin (undrar hur vet egentligen uttryckte sig). Och hon verkar inte alls inse att hästen är fet.
Det är klart att hon inte är ensam om detta (medan jag är så j-a perfekt, förstås) och problemet torde vara enormt.

Mitt skäl till att vara lite nojig med överviktiga hästar, är Betty. Min fina fjording som haft fång långt innan jag tog över henne och som sedan dess varit helt symtomfri. Hon har hemska fettdepåer i nacke och ovanför svansroten, och dem blir vi nog aldrig av med, men tunn i övrigt. Och jag kämpar hårt för att inte släppa iväg någon av godingarna till att bli fet.

Men visst är det antagligen så att de av oss som har drabbade hästar, blir mer medvetna om problemet och blir mer noga med just den biten av hästvården.
Tyvärr är många känsliga för kritik gällande deras älsklingar vilket innebär att de som har nytta av råden, inte alls vill höra eller ta till sig.:eek:
Och då hjälper det inte att det finns ett utbud av foder med "lagom" innehåll.

Det här blev långt och svamligt:crazy:.

Men när det gäller IR fånghästar så kan man nog ganska säkert se det så att de får fång just pga att det naturliga urvalet en gång i tiden har gjort dessa hästar till de mest lämpliga/passande (hur man nu vill översätta det engelska ordet i Darwins teori) i den miljö de levde i. De är de hästar som överlever på tre grässtrån tack vare en anpassad metabolism.Sedan har de pga olika anledningar, miljöbyte, människan osv hamnat i en miljö där de inte är lika anpassade längre och då utvecklar de fång.

vinnare eller förlorare? det kan man diskutera. När det gäller just Ir så talar en del för att det är ärftligt.

Jag tänkte nog mest på anpassningen till vildmarkslivet, speciellt den närmsta tiden efter övergången tam- till vildhäst, när jag svamlade om det naturliga urvalet. Och tänkte inte så långt som du....

Men visst kan IR vara en anpassning till rådande magra förhållande hos vildhästarna. Det är lite knepigt att tänka klart kring det här med IR - är det förvärvat eller ärftligt, eller både ock? I just Brumbies verkar det som att det visst flera olika populationer och frågan är hur magra beten vissa klarar och därmed har utvecklat IR. För visst kan man väl anta att de flesta Brumbies rör sig över stora ytor och tvingas växla mellan torka och frodiga beten. (Ja, jag vet inte. Har inte läst hela publikationen och där finns säkert en utförligare beskrivning av de olika indelningar av kartläggningen).

Eftersom IR i våra tamhästar kan utlösa fång relativt snabbt tex. vid överfodring och foderbyte. Så borde vildhästar med IR också kunna få fånganfall när det äter upp sig och när tillgång finns. MEN, då till knäckfrågan, är inte just IR en ganska dålig överlevnadsmekanism, även för vildhästar....

Nu svamlar jag igen och jag känner att skriva så här på ett forum kanske inte är mitt ultimata medium :-)

Det är lite knepigt att tänka klart kring det här med IR - är det förvärvat eller ärftligt, eller både ock?

---
Eftersom IR i våra tamhästar kan utlösa fång relativt snabbt tex. vid överfodring och foderbyte. Så borde vildhästar med IR också kunna få fånganfall när det äter upp sig och när tillgång finns. MEN, då till knäckfrågan, är inte just IR en ganska dålig överlevnadsmekanism, även för vildhästar....

Det har studerats frigående welshar. Det är ju inte vildhästar, men där har man kunnat konstatera en ärftlig disposition där IR var vanligare i vissa 'familjer'. De kunde dessutom på förhand 'peka ut' med ganska hög träffsäkerhet vilka som skulle få fång just med ledning av insulinvärdet.

I det VILDA är nog IR en synnerligen BRA överlevnadsmekanism dock. För i det vilda finns det bara djur med många gånger högre behov än våra hobbyridhästar. I det vilda finns det föl, växande unghästar, hingstar samt dräktiga och digivande ston. Dvs de har ett mycket högre behov än vad en normal ridhäst har. Kombinerat då med en mattillgång som på vintern oftast är knaper, dvs ett behov av att skapa reserver.

Och på sommaren är oftast behoven som högst, det är ju fortplantningssäsong så att säga. Stona fölar och ger di och blir dräktiga. Föl har ju ett enormt högt behov, och hingstarna ska inte bara kurtisera med stona utan utmana andra hingstar/bekämpa utmanare. Åringar och tvååringar växer och leker osv.

Dock krävs det nog väldigt lite förändring av de yttre parametrarna för att det ska slå fel? Ytan de har att röra sig på förminskas, klimatet gör att mattillgången vintertid blir bättre och liknande borde ganska lätt kunna göra att IR slår 'fel' även på vildhästar skulle jag tro.

Haken är väl att det är extremt svårt att kolla IR hos regelrätta vildhästar. De är hemskt svåra att provta så att säga, och man kan ju inte fånga in dem och ta proven och släppa dem, då insulinnivåerna stiger av stress.

Undrar hur många russ på Lojsta som fått fång genom åren förresten? Där är ju inte vildhästar, men frigående naturras och i ganska naturlig flockkonstellation med dräktiga/digivande ston, föl samt hingst.

Jo, jag är med på det du skriver, och det är väl ung. samma uppfattning jag har. Men OM man antar att Brumbies i någon av dessa olika grupper, har IR-anlag som går på snålt bete och kommer till ett frodigt bete. Eller t ex. en unghäst i flocken har under sina första år undertryckt en IR pga. magert bete.
Efter en regnperiod kommer frodigt bete och är då inte denna anlagsbärare av IR inte i riskzonen att drabbas av fång?

I detta högst hypotetiska fall, så är inte IR bara av godo och därmed inte en överlevnadsmekanism i ordets rätta bemärkelse. Vissa individer i en given situation kan IR vara gynnsamt, men för vissa är det en rysk roulett.

Sedan att diagnostisera IR samt ha uppfattning om hur många är inte helt lätt.

Ah, du tänkte så, mer individbetonat - jo då är jag helt enig med dig. Lite det jag menade, men tänkte mer generellt för hela flocken, att det krävs ganska små förändringar för att IR som ett 'vinnande koncept' ska slå väldigt snett och bli ett dödande koncept, eller rysk roulette är ännu bättre uttryckt.

Något jag funderat en del på är varför shettisar INTE får mer fång eg? Visst får många shettisar fång - men titta HUR många shettisar som smällfeta går och äter som livsuppgift.. Utan att ridas/köras/etc - och utan att få fång. Får mig att fundera på om IR är ovanligt hos shettisar eller vad som skyddar dem?

Något jag funderat en del på är varför shettisar INTE får mer fång eg? Visst får många shettisar fång - men titta HUR många shettisar som smällfeta går och äter som livsuppgift.. Utan att ridas/köras/etc - och utan att få fång. Får mig att fundera på om IR är ovanligt hos shettisar eller vad som skyddar dem?

Har tänkt precis samma. Om nu det finns en genetisk benägenhet till metabolt syndrom så bör det väl göras en kraftansträngning inom aveln. Det kanske görs redan, men jag drar parallell till den nordsvenskar, där man avsatt många många år för att avla bort hovbroskförbening. Nu till slut anses det inte vara genetiskt betingat. Men ändå väljer man definitivt att inte avla vidare på dessa.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 067
Senast: Bee
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 232
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 777
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 631
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31