Vad är det egentligen som händer med våra hästar?

Sv: Vad är det egentligen som händer med våra hästar?

När det gäller KC LaPierre och den studie han deltar i så var det avgörande att hästarna bytte habitat och slutade röra sig så mycket som de gjort tidigare + fri tillgång på frodigt bete.

Är det inte så att IR antagligen är effektivt i naturligt habitat men i människans miljö förödande?

Personligen tror jag ärftlig disposition, men miljöutlöst symptom. Ser större värde i att människan anpassar sig till hästens behov än försöka komma till rätta med "problemet" via avel. "Problemet" är ju faktiskt vi och vår hästhållning:-).

Senast ändrad:

Jag har inte läst Brumbiestudien.

Jag kan dessutom för lite om villkoren för viltlevande djur, aldrig ngt jag funderat över, hur tex regnperioder kan påverka metabolismen. Men det verkar ju som att IR tar ett tag att utveckla och dessutom så är väl kanske många klimat sådana att det växlar som mellan vinter och sommar hos oss eller regn och torka hos andra. Tillgången till mat pendlar från lite till mkt och där menar jag kanske att IR hästarna är anpassade till detta och att de klarar förändringarna.

Det vi gör med dessa hästar är ju, som det redan står i tråden, att vi minskar deras näringsbehov gnm att stänga in dem, inte låta dem vara växande, dräktiga, digivande, hingstar hela tiden. Och dessutom så tar vi bort växlingarna i klimatet, de får massor av mat hela tiden.

Jag har förstått det, precis som AW, att forskarna inom ämnesområdet är ganska säkra på att ärftligheten spelar en viss roll. Det pågår en hel del forskning inom området inulinresistens, ärftlighet för diabetiker och det fungerar troligen ungefär på samma sätt hos både hästar och djur.

Men precis, nästan så att jag börjar se fenomenet IR, mer som en ärftlig felprogrammering som fått fördelar i viss vegetation och som väl aktiverad ej möjlig att omprogrammera.

Detta är ett ämne som jag och min mamma sitter och pratar om hemma. Jag skulle gärna ge mig in i diskussionen men jag vågar inte, har många personliga åsikter om varför många hästar idag mår dåligt i både hovar, kropp och själ. Sitter hellre och tittar på vad ni skriver istället. Mycket lärorikt måste jag säga.

När det gäller KC LaPierre och den studie han deltar i så var det avgörande att hästarna bytte habitat och slutade röra sig så mycket som de gjort tidigare + fri tillgång på frodigt bete.

Är det inte så att IR antagligen är effektivt i naturligt habitat men i människans miljö förödande?

Personligen tror jag ärftlig disposition, men miljöutlöst symptom. Ser större värde i att människan anpassar sig till hästens behov än försöka komma till rätta med "problemet" via avel. "Problemet" är ju faktiskt vi och vår hästhållning:-).

Fast jag ser STOR vinst i om man kan identifiera det INNAN det bryter ut. Dvs kan vi endera hitta predispositionen så vi kan avla bort den, eller åtminstone identifiera predispositionen är MYCKET vunnet.

För kan man identifiera riskhästarna och plocka ut dem INNAN de 'blir' IR så kommer vi spara många hästar mycket lidande. Min L t ex, hade man när han var en SVÅRFÖDD, tanig unghäst kunnat ta ett prov och konstatera att 'din häst har genetisk predisposition för IR', så kunde man kanske förhindrat en hel del genom att INTE ge honom samma förutsättningar som andra taniga åringar får (och far väl av). Bara som ett exempel.

Jag har inte läst Brumbiestudien.

Jag kan dessutom för lite om villkoren för viltlevande djur, aldrig ngt jag funderat över, hur tex regnperioder kan påverka metabolismen. Men det verkar ju som att IR tar ett tag att utveckla och dessutom så är väl kanske många klimat sådana att det växlar som mellan vinter och sommar hos oss eller regn och torka hos andra. Tillgången till mat pendlar från lite till mkt och där menar jag kanske att IR hästarna är anpassade till detta och att de klarar förändringarna.

Det vi gör med dessa hästar är ju, som det redan står i tråden, att vi minskar deras näringsbehov gnm att stänga in dem, inte låta dem vara växande, dräktiga, digivande, hingstar hela tiden. Och dessutom så tar vi bort växlingarna i klimatet, de får massor av mat hela tiden.

Jag har förstått det, precis som AW, att forskarna inom ämnesområdet är ganska säkra på att ärftligheten spelar en viss roll. Det pågår en hel del forskning inom området inulinresistens, ärftlighet för diabetiker och det fungerar troligen ungefär på samma sätt hos både hästar och djur.

En mutation som får en funktionell betydelse tar säkert miljoner år - för hästar. I en bananfluga med mindre arvsmassa, kort livslängd och fler avkommor, kan en funktionell mutation komma betydligt fortare.

Nu vet jag inte alls hur läget är i diabetesforskningen men jag tror och hoppas att framsteg sker hela tiden. Men jag kan inte koppla diabetes till en stark dominant nedärvd genetisk sjukdom. Anlag kan finnas i flera gener, vara kopplade till flera kroppsfunktioner och som till och med kan bli på och avslagna, av hoppa över generationer mm. Diabetes kan ju dessutom vara en slags kompensatorisk sjukdom som tex. i metabolt syndrom. Flera fysiologiska defekter som påverkar varandra negativt.

Jag minns ju tyvärr inte var jag läst det så kan inte ge korrekt källhänvisning. Men satt och läste en medicinsk tidskrift på sjukhuset i vintras, ang typ 2-diabetes hos människor. Där de då, enligt artikeln och forskaren som uttalade sig i den, kunnat identifiera ett anlag. Om man INTE hade det anlaget fick man INTE typ2-diabetes - oavsett hur tjock man blev, hur dåligt man åt osv osv.

Och det känns som det borde vara lika med IR och hästar, att har de INTE anlag, då blir de feta och kan få sjukdomar kopplade till det, men de blir inte IR. Men har de anlaget, ja då kan/kommer IR bryta ut om djuret t ex blir tjock, äter fel etc? Det skulle ju iaf förklara varför vissa hästar/ponnyer blir IR - och andra 'bara' smällfeta.

Är inte det den musstudien som är gjord i USA? De plockade bort en gen och å hände precis det Du beskrev. Mössen kunde bli smällfeta utan IR-problem. Men fetma är ju bara en komponent i IR.

Man kan ju också fråga sig om IR är en sjukdom eller ett symptom.
Gastric-by-pass tog ju effektivt bort IR på ett par dagar.

Har lämnat tillbaka boken om upptäckten av insulinet, kommer svagt ihåg att något kan ha nämnts där.

Dock, när det gäller gener och hormoner så är ju allt så otroligt komplext, samverkar på ett sätt som är helt obegripbart. När man tycker att man förstått något så visar det sig att det finns betydligt fler variabler.

Personligen tycker jag att man skall behandla alla hästar som potentiellt IR, dvs se till att de har en anpassad foderstat, tillräckligt med rörelse/motion, rätt energi etc. Allt eftersom det oftast är miljöutlöst eller alltid. Tänker på att smärta kan ge IR och då blir ju smärtan miljöfaktor.

Är bara tvungen att återge ett citat av Hippokrates:

"Det finns bara tvenne ting, vetenskap och åsikter,
det ena leder till kunskap, det andra till okunnighet".

Senast ändrad:

Nämndes inga möss i artikeln iaf, men jag minns den som sagt inte helt. Försökt googla fram den men minns inte vad tidningen hette. Skulle snott tidningen =/

Kunde inte låta bli att googla:-).

Det verkar ju som att det är ett flertal gener, i alla fall nämns olika gener i olika rapporter.

Hittade en del intressant från Lundberglaboratoriet vid Sahlgrenska.

En annan tog upp alla olika nivåer som ir kan uppstå på, cellulär, molykulär m fl. Fast jag tycker fortfarande det är så intressant att man kunnat häva ir genom gastic-by-pass.:)

Fast det borde vara samma mekanism som när man kostanpassar 'övrigt'? Alltså att man förbättrar en IR. Frågan är ju dock om det häver som 'botar' eller som 'symptomfrihet'.

Men en GBP blir ju egentligen samma sak som en strikt diet/bantning ju, och det kan ju göra underverk (spec ihop med motion) med insulinnivåer. Så det tycker jag inte är så jätteförvånande?

Både och:-).

Det som är intressant är väl att dessa gjorts på fetma människor med ett direkt resultat. Alltså trots att man menar att fetman i sig utlöser IR så genom GBP så försvinner IR/symptomen.

Jag har för mig att det är så att 1/3 av alla IR är fetmautlöst, om jag kommer ihåg rätt. Ytterligare intressant är väl att fetma påverkar hormoner som i sin tur påverkar insulin.

Men jag kan inte koppla diabetes till en stark dominant nedärvd genetisk sjukdom. Anlag kan finnas i flera gener, vara kopplade till flera kroppsfunktioner och som till och med kan bli på och avslagna, av hoppa över generationer mm. Diabetes kan ju dessutom vara en slags kompensatorisk sjukdom som tex. i metabolt syndrom. Flera fysiologiska defekter som påverkar varandra negativt.

Det är just detta att det är så komplicerat som gör IR utlöst fång så komplicerat, tycker i alla fall jag. Men insulin är uppenbarligen ett hormon som kan ställa till med mkt i kroppen och därmed blir höga insulinhalter mkt otäckt.

Jag är inte insatt i diabetesforskningen men har bla lyssnat till en föreläsning av diabetesforskningen i Lund/Malmö. Det är tydligen så att det handlar mer om kontrollen av generna, troligen med epigenetik, än om en riktig förändring i genomet. Denna styrning kan troligen påverkas av kosten. Sedan är jag lite insatt i GLUT4 metab dvs den insulinberoende glukostransportören. Där tror man ju att det kan finnas ett ärftligt inslag.

Både och:-).

Det som är intressant är väl att dessa gjorts på fetma människor med ett direkt resultat. Alltså trots att man menar att fetman i sig utlöser IR så genom GBP så försvinner IR/symptomen.

Fast det´jag menade borde bli samma som kostbehandling? Det finns ju feta människor som får kontroll på värdena genom att lägga om kosten - trots att de fortfarande är feta. De är ju 'påväg ner' i vikt, precis som GBP-patienter, men är långt från målet.

Lite samma är det väl med hästar? När stärkelsen och sockret minskas, så blir värdena bättre även om hästen fortfarande är fet (om än - förhoppningsvis - på väg neråt).

Hänger du med hur jag menar?

Men intressant är det - absolut! Jag funderar en del över vad som gör att vissa hästar tycks bli helt bra/symptomfria från sin IR och andra inte. Lillen har ju varit smal och fin länge (år) nu. Även om hans reaktion på årstidsförändringen på hösten visar att själva 'IR-mekanismen' finns kvar. Men jag provade ju sätta ut hans metformin, i den överdrivet optimistiska tron att det inte behövdes längre. På en VECKA barkade det åt skogen med besked och det sa POFF och han började sätta otäcka depåer igen. Trots precis samma kost som innan. Och trots att han redan INNAN han sattes på medicinering var nedbantad via kost till normalvikt.

Men för att 'komma åt' depåerna tycks han 'behöva' metformin. Dvs han är vad jag kan bedöma eg 'aktivt IR' fortfarande, ÄVEN när han är SMAL. Är väl därför han alltid blir sämre när höst går över i vinter, när kroppen ställer om för att klara en 'karg vinter'. Som ju aldrig kommer..

Man kan ju också fråga sig om IR är en sjukdom eller ett symptom.
Gastric-by-pass tog ju effektivt bort IR på ett par dagar.

Är bara tvungen att återge ett citat av Hippokrates:

"Det finns bara tvenne ting, vetenskap och åsikter,
det ena leder till kunskap, det andra till okunnighet".

Har hittat lite om det här med IR och operationen. Verkar som att man tror på även mag-tarmbakteriefloran kan bidra. Gjorde också en snabb sökning mer globalt och då verkar det som att man även ser mag-tarm-kanalens hormonella funktioner som en möjlighet att komma närmare en förklaring.

Verkligen intressesant.

http://www.lu.se/o.o.i.s?id=1383&visa=pm&pm_id=1629

Hormoner och bakterier
På listan över misstänkta faktorer står förändringar av tarmhormonernas effekter. Det är känt att hormonutsöndring från mag- tarmkanalen spelar en viktig roll för kroppens reglering av blodsockernivåerna. En gastric bypass-operation förändrar förutsättningarna.

Fetmakirurgi borde också drastiskt förändra mag- tarmkanalens bakterieflora då pH-värdet förändras så att andra bakteriesorter kan etablera sig.

- Men det kan också vara någon helt annan mekanism. Vi måste söka brett bland en mängd möjliga faktorer, konstaterar Hindrik Mulder, en av forskarna i teamet.

Hippokrates var en klurig man. Filosofi på hög nivå. För mig bidrar ibland kunskap till ökad okunnighet - dessvärre. Bättre att hålla sig till åsikter. Det blir enklare då ;-).

För mig bidrar ibland kunskap till ökad okunnighet - dessvärre. Bättre att hålla sig till åsikter. Det blir enklare då ;-).

Jag håller nästan med dig, tycker kanske bara att mer kunskap nästan alltid leder till ökad okunnighet eller i alla fall förvirring. Detta tycks gälla speciellt när det handlar om olika processer i organismer, det blir alltid för många olika faktorer att ta hänsyn till.

Jag orkar inte ens försöka tänka ut hur en bypass operation skulle kunna förändra hormonutsöndringen. Dessutom fungerar det inte exakt likadant i magsäcken på hästar och människor, om jag minns rätt. Jag har för mig att det händer mer i vår magsäck jfr med hästen, i alla fall stannar inte hästens föda där lika länge, vilket borde leda till att skillnaden blir mindre med en bypass operation av hästar. Om nu ngn skulle komma på tanken.

En åsikt hade varit enklare, fast tråkigare och mindre intressant.

:D BoS, så sant så sant.

Men det är häftigt att man redan för 2.000 år sedan insåg skillnaden mellan fakta (vtenskap) och tyckande (åsikter, ej faktagrundade) och att man faktiskt försökte utföra experiment/vetenskapliga studier för att bevisa sina teser.

Men visst är det så att ju mer man lär sig desto mindre vet man eller desto fler frågor uppkommer.

Hormoner och signalsubstanser är ju verkligen en djungel. Går det överhuvudtaget att få jämvikt? Eller är alla systemen hela tiden på jakt efter en jämvikt som aldrig kan nås? Vilket samspel det är mellan dessa, det är ett under att någon överhuvudtaget fungerar, en liten obalans här och vips genast ökning/minskning av ett annat, som i sin tur leder till förändring i ytterligare en.

Tack för länken, BoS. Själv tycker jag det är intressant med "människoforskning" då den ligger i framkant jämfört med forskning angående hästars hormoner.

Vilka magsäckshormoner finns det förutom gastrin? och vilka hormoner produceras i mag/tarm (har för mig att bisköldkörtelhormon (som jag glömt vad det heter:)) även till en mindre del produceras i just mag/tarm).

Så intressant, tack.

Du verkar ha bra bevakning på internationella websidor:), tack.

Googlade bara snabbt och såg att IGF-1 är förhöjt vid senare delen av graviditet, åtminstone på människa. Där kanske man har förklaringen till varför man alltid har sagt att ett sto med fång kan "bli frisk" genom att vara dräktig.
Bara en högst ovetenskaplig teori:-).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 067
Senast: Bee
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 232
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 777
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 629
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka