@kimmis87 Poängen är väl att hästen ska vara förberedd för klassen-dvs kunna utföra alla moment som ingår i programmet på ett önskvärt sätt. Om hästen för dagen inte är tillräckligt igång kanske en bör vänta med tävlingsstart ett tag alternativt acceptera riktigt låga poäng om en nu prompt vill miljöträna.
Vi fick 58% trots att han gick o sov så jag var nöjd på så sätt, jag bara tyckte att kommentaren var onödig.
Jag tycker det är oansvarigt både mot andra framridningsekipage och framförallt mot hästen att börja trav o galopparbetet på en tävlingsbana och dito framridning när hästen enbart är skrittad i 2-3 månader.
Så grejen är den att jag tycker att det behövs mer träning innan än enbart skritt.
Jaha, du tror alltså att det var hästens första trav och galopp i hans liv? Nej det var det inte kan jag tala om då.
För en LC i miljöträningssyfte brukar jag göra så att jag skrittar fram 20-25 min, sedan trav på någon långsida kanske 3-4 ggr och sen är jag nöjd så på den hästen jag har idag. Han är inte stel någonstans, behöver inte jobbas loss på något sätt.