Vad är den fortsatta planen med fölen och unghästarna ni har där hemma?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

*Spinoff* på en annan tråd där jag undrade hur många som planerar att låta dem bra döttrarna till sina avelsston, gå in i aveln?

Bra avelsdjur ska ju helst lämna avkommor som är bättre än dem själva, så att avelsframsteget ökar. Undrar därför hur många av er som planerar att låta era bra ungston ta över i aveln efter deras mödrar?

Hur tänker ni och hur planerar ni med era unghästar och avelsston ni har där hemma? Blir döttrarna bättre än sina mödrar i er egen avel?

Sv: Vad är den fortsatta planen med fölen och unghästarna ni har där hemma?

*Spinoff* på en annan tråd där jag undrade hur många som planerar att låta dem bra döttrarna till sina avelsston, gå in i aveln?

Bra avelsdjur ska ju helst lämna avkommor som är bättre än dem själva, så att avelsframsteget ökar. Undrar därför hur många av er som planerar att låta era bra ungston ta över i aveln efter deras mödrar?

Hur tänker ni och hur planerar ni med era unghästar och avelsston ni har där hemma? Blir döttrarna bättre än sina mödrar i er egen avel?

Stommen: - Ja, det är ju ett dilemma. Jag tycker helst att stona ska ut och visa framfötterna på tävlingsbanorna ett tag i alla fall innan de ska in i avelsboxen. Ja, som 4-åring tycker jag att de gärna kan få ett föl, men sen ska de ut.

Men frågan är om de allra bästa ska gå raka vägen in i avesboxen?
Men vilka är då de allra bästa? Det är ju att göra det lite väl enkelt för sig att säga att det bara är diplomstona. Vissa utvecklas ju senare och kanske inte visar sitt rätta jag förrän på de riktiga tävlingsbanorna.

Sen kan man ju inte behålla alla stoavkommor själv heller och de man behåller måste man ju själv kunna utbilda eller ha råd att lämna bort till duktiga utbildare, såvida de inte bara ska bli avelsston då förstås.

Jag har inte behållt mitt ena stos två stoavkommor, men de var hennes två första och då ville jag först bedöma henne lite som avelssto innan jag bestämde mig för om jag skulle avla vidare på den linjen. De var båda två dessutom inte så speciella som föl-2åringar. Nu har de tagit sig och är riktigt fina i 4-5 årsåldern. Sen har jag bara fått hingstföl efter henne.

Det andra stoet fick jag först bara hingstföl, men jag har ett 2-årssto och ett stoföl efter henne och som det ser ut nu så behåller jag dem åtminstone tills vidare. Båda ser mycket fina ut.

Nu har ju jag bara sparat en avelsrätt i halvblodet som i år blev 3.
Jag hade inte möjligheten just då att behålla henne och därför sålde jag henne med en avelsrätt.
Hon visades på 3-års och hade det gått åt pipsvängen så tror jag inte att jag hade betäckt,men nu hade jag iof inte en tanke på att det skulle gå dåligt så planen låg ju hela tiden på att seminera efter testerna.

Hennes mamma är fullblod och visades för stambokföring med siffrorna 87777=36 p.
Avkomman visades på 3-årstestet med 48 p. och gångartsdiplom :banana:

Jag har i år en till avkomma u:fullblodet och den är planerad att behålla för framtida sport och avel.
Och jag hoppas att denna avkomma är minst lika bra som föregående :D

Vad gäller mina fläckisar så har jag än så länge inte behållt nån avkomma men har planerat å behålla nån nästa år

Jag har planerat o visa mina bäbisar nästa år, som 1-åringar, sedan får det utvisa om de ska stanna kvar här hemma, eller om någon annan ska få glädjas över dom

Själv så har jag två avelsston som jag avlar på.

Det ena stoet har i år fått sin första avkomma en hingstunge. Henne vill jag gärna ha ett stoföl e. som jag kan spara och avla vidare på i framtiden, då hon kommer ur ett fantastiskt möderne med mkt fina meriter i såväl avel som sport, i dem 5 närmaste leden. För mig så är hon ett sto som ska gå i aveln och inte i sporten.

Det andra stoet har i år fått sitt 7:e föl här hemma. Hon har fått 3 hingstungar och fyra ston. Av hennes stoavkommor så har vi kvar tre stycken: en tvååring en ettåring och ett föl.

Vi kommer inte att behålla alla tre stona utan planen är att hon som är två ska iväg på inridning nu i vinter och sedan gå sitt treårstest nästa år. Hon som är ett år kommer vi förmodligen att sälja och likaså årsfölet vi fått i år.

Tvåringen ser för dagen ut att bli bättre än sin mor ( det lilla man nu kan se av att bedömma en tvååring) likaså ettåringen. Fölungen lämnar jag därhän.

Sen får man komma ihåg att det är skillnad på vad ögat ser och naturen ger. ;)

Lite nyfiken, vad är det för stam på fullblodsmamman och vilken hingst är far till avkomman som det gick så bra för?

Jag hade lyckan att få två sto föl i år, nu förolyckades ju det ena så fullblods fölet blev kvar, hon är ett sto som jag absolut kommer spara och betäcka som 3 åring.
Vad hon visar än så länge så har hon inte fått mammans negativa sidor, det ska bli mycket spännande att se hur hon utvecklas. Min seminvette tyckte absolut att hon skulle gå in i halvblods aveln vilket känns jätte kul att det inte bara är jag som tycker det, man bli ju gärna hemma blind.

Jag avgudar mitt gråa sto (mamman till ovanstående) men får jag ett föl efter henne som är BÄTTRE så är ju lyckan gjord.
Jag önskar att jag kunde behålla alla sto föl tills dom var 4 och har fått sitt första föl så jag kan utvärdera dom och på så sätt spara det bästa stofölet efter Grållan.

Om Olga får ett stoföl nästa år är det absolut ett jag kommer spara på för att se hur det utvecklas.

Mina hingstföl är till salu och hittills har jag bara fått hingstar:(

Förhoppningen är att få ett stoföl som är bättre än sin mor och behålla henne för framtida avel och tävling. Mitt stos avkommor har hittills rört sig bättre än henne och ärvt hennes intelligens samt är korrektare i benen, precis som jag hoppats, och får hon ett sto med samma egenskaper är hon definitivt värd att pröva i avel!

Jag har lärt mig den hårda vägen att om ett sto får ett bra stoföl så stannar det i allafall fram tills att stoet får ett stoföl till. När jag började med avel så tänkte jag glatt att det var ju ingen fara att sälja de första stofölen. Ficka bara ston de första åren för den delen. Så de såldes när det dök upp köpare. Sedan när mina ston började blir till åren och det var dags att lägga till nytt, så fick de bara det ena hingstfölet efter det andra. Så numera sparas bra stoföl för att ev ersätta sin mamma i avelsboxen. I år har jag t ex fått tre stoföl från tre ston som jag inte sedan tidigare har fått stoföl från. Så de stannar allihop fram till att de är minst tre om inte stoet får ett ännu bättre stoföl innan dess. Bäst är ju om det unga stoet kan betäckas som treåring och få ett bra stoföl. Då kan jag ju sälja mamman som ridhäst efter avvänjningen.

Jag har lärt mig den hårda vägen att om ett sto får ett bra stoföl så stannar det i allafall fram tills att stoet får ett stoföl till. När jag började med avel så tänkte jag glatt att det var ju ingen fara att sälja de första stofölen. Ficka bara ston de första åren för den delen. Så de såldes när det dök upp köpare. Sedan när mina ston började blir till åren och det var dags att lägga till nytt, så fick de bara det ena hingstfölet efter det andra. Så numera sparas bra stoföl för att ev ersätta sin mamma i avelsboxen. I år har jag t ex fått tre stoföl från tre ston som jag inte sedan tidigare har fått stoföl från. Så de stannar allihop fram till att de är minst tre om inte stoet får ett ännu bättre stoföl innan dess. Bäst är ju om det unga stoet kan betäckas som treåring och få ett bra stoföl. Då kan jag ju sälja mamman som ridhäst efter avvänjningen.
Du och jag gör precis lika med våra stoföl.

Lite nyfiken, vad är det för stam på fullblodsmamman och vilken hingst är far till avkomman som det gick så bra för?

Har inga bra bilder då jag filmade allt istället men det här är "Häxan"
IMG_1442.jpg

Bugatti Hilltop - Mas Media xx - Groom Dancer xx

Hon fick 987888=48 p

Årets föl är e:Ludwigs Champion och hmm,jag vet inte om jag vågar skriva detta,men vi tycker hon ser bättre ut och framförallt så rör hon sig mycket bättre än Häxan gjorde som föl..
Men risken är väl inte så stor att man får två bra avkommor på raken,och framförallt en som är bättre än en som fått gångartsdiplom?? :crazy: :o

/Mirre - nybörjare

Årets föl är e:Ludwigs Champion och hmm,jag vet inte om jag vågar skriva detta,men vi tycker hon ser bättre ut och framförallt så rör hon sig mycket bättre än Häxan gjorde som föl..
Men risken är väl inte så stor att man får två bra avkommor på raken,och framförallt en som är bättre än en som fått gångartsdiplom?? :crazy: :o

/Mirre - nybörjare
Det är väl klart att du törs skriva det! Det är ju det som är det själva stämpeln på ett bra avelssto - dem kan få den ena fina avkomman efter den andra!

Fast jag är verkligen nybörjare inom hbl'en och dess stammar och jag märker att det då är svårt å få hjälp,ännu svårare när man har ett fullblod,för då får man ofta svaret vid en hingstförfrågan,att jamen,du kan ju välja vilken du vill.

Här är två bilder på avkommorna,tagna i ungefär samma ålder.

Häxan
fc06f96c.jpg

Didi
IMG_2297.jpg

Vad tror ni? Är jag helt ute å cyklar som funderar på å behålla Didi?

Mamman kommer inte gå i avel på några år,hon ska lånas ut och förhoppningsvis komma ut på tävlingsbanorna under nästa säsong. :)

Än så länge att dömma av bilderna hade jag också valt Ludde avkomman.

Tack,givetvis så kan mkt förändra sig och även hända fram tills åldern är mogen,men om planerna hålls så är tanken att denna blir kvar här tills hon är runt 2,5 år,då byter vi hästar (hon som har fullblodet nu) och denna rids in,visas sen på 3-års om allt går som det ska och sen ett föl och senare vidare ut i sporten under några år.
Fram tills dess så rids mamman och förhoppningsvis får hon meriter under tiden för att sen ställas i avelsboxen några år.

Det är i allafall mina högtflygande planer..:o

jag har ett 1-årigt sto efter Corlensky G - Magritte - Anart - Callaghan, hennes mamma var syster med RS Isac. Vann sin kvalitets med 8-8-8-8-8 exteriört, 8-8-8-9 gång och 9-9 hopp. Blev trea på Elmia (efter Flippan). Tävlades sen upp till 1,50 hoppning. Tyvärr så fick jag ta bort henne förra sommaren pga kolik och då dräktig med Careful. :cry:
Planen för Dessi (1-åringen) är att behålla henne hela hennes liv.. ;) Hon kommer att visas som 3-åring, få ett föl och sen tävla innan hon ska in i avelsboxen igen. Jag hoppas att hon kommer att bli en tillgång i aveln och i sporten. Hon har ju iaf de rätta generna.. :laugh:

Köpte ett avelssto i år e Contender-Diskus (hannoveranare), hon var då dräktig med Balou du Rouet. Fölade i början på april och det blev såklart ett sto :bump: Kommer behålla den fölungen tills nästa har kommit, stoet är dräktig med Escudo. Blir nästa föl en hingst så säljs den och blir det ett sto så behåller jag den som är bäst lämpad för mig..

Roligt att se att det verkar som att alla har ston som ger bättre avkommor än stona själva.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har två ston här hemma på tillväxt efter samma mor. Ena är en ettåring och den andra föddes i år. Jag har tänkt behålla en av dessa då mamman lämnar riktigt fina avkommor och har en stam jag gärna avlar vidare på.

Till en början var det ettåringen som skulle sparas men då hon har en skadad hov (olycka) är hennes framtid tyvärr oviss så lillan från i år kommer utan tvekan få stanna kvar. Om hon lever upp till mina förväntningar kommer hon betäckas som treåring och sedan ridas in. Planen är att ha henne i avel och inte till ridning men jag vill gärna se att stona blir inridna och kanske lite lätt tävlade innan de får gå i avel på heltid. (Det gäller inte för äldre oinridnia ston.)

Skall tillägga att jag har en ras där stona i allmänhet enbart används i avel medan hingstarna rids och tävlas. Vad gäller halvblod (har även liiiten skala uppfödning av det på gården) vill jag se prestation av stoet om det skall gå i avel.

Jag sparar alla stoföl och betäcker dem som treåringar. Sen går de in i sporten. Jag vill ha meriter på stona och framförallt vill jag se att de har bra hållbarhet. Efter unghästchampionatsåren säljs hästarna, alt forsätter sin tävlingskarriär hos mig. Det ena av årets stoföl (som det verkar nu) kommer jag dock att spara och åter ställa i avlesboxen efter unghästtävlandet.

Sto 1. Avkomman behålls oavsett kön. Stoet behålls och ska fortsätta i sporten.

Sto 2. Avkomma behålls om det är sto-föl. Stoet ska inte betäckas mer utan ska tillbaks till ägare.

Sto 3. Avkomma behålls om det är sto-föl och går isåfall tillbaks till ägaren hon också, annars betäcks hon igen.

Sen beror det på, blir det tre hingstföl får jag väl tänka om vad gäller att behålla så de har sällskap osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 703
Senast: Mia_R
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 530
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka