Vad anser ni?

Golden_Heart

Trådstartare
Hörde en sak gällande barnmat på omvägar! Att det tydligen ska ha varit diskussion gällande dagens färdig barn-mat, att det innehåller för mycket socker tex gröten och våra burkar. Stämmer detta? Vad anser ni om det?
Vad anser ni om just burkmaten?:confused:
Välkommen in i tråden! :bow:

Sv: Vad anser ni?

Jag vet faktiskt inte. Jag försöker alltid att välja det som det står "Osockrat" och "Osaltat" på. Men man vet ju hur det är, det är säkert hur mycket skit i det som helst iallafall.
Det finns väl knppt någonting bra att köpa, om det ska vara färdigt att äta.

Men ja, min dotter äter rätt mkt burkmat fortfarande, och jag kan då inte se att hon mår dåligt av det iallafall.

Men hur är det egentligen med tex Havre-majs gröten eller Banan-gröten? Min BVC sköterska godkänner tex Banan-gröten fastän jag inte kommit till fruktsmakisarna än.... Men är det inte liknande saker ändå?

Läs innehållsförteckningen är mitt enda tips, efter sockerdebatten som är nu är i princip allt osockrat och osaltat.

Min dotter verkar vara väldigt känslig mot burkmat, hennes mage klara inte den. Blir jättelös!

2004 var det en artikel om att bvissa barnmatsburkar kunde innehålla lika mycket socker som som i en cocacola. Fruktpureerna var rena sockerbomben. Många av burkarna innehöll så mycket som tio sockerbitar. Sockermängden göms i antalet kolhydrater. När kvalitetschefen på Nestlé blev tillfrågad om varför sockret inte var utsatt på innehållsdeklarationen svarade han: Det finns inte plast att skriva det på ettiketterna :angel:

Sempers hallon- och vinbärspuré innehöll mest socker av alla, hela 34 gram varav 30 gram är tillsatt i efterhand. Det motsvarar elva sockerbitar. :crazy:

nu är det 2008 och jag vet inte hur det är nu. Men helt säker tycker jag inte man ska vara. Mycket är dolt...Så laga egen mat. Godare är den dessutom och du vet vad du stoppar i barnet.

Jag tror knappt det finns en enda barngröt eller barnmatsburk med tillsatt socker nu! Jag tror att Sinlac, som är en specialgröt för mjölkallergiker (tror jag) är Nestlés enda barnmatsprodukt med tillsatt socker och jag är relativt säker på att varken Semper, Hipp eller Nestlé har en enda barnmatsburk där socker tillsats. De flesta är också saltfria. Jag skulle med gott samvete servera burkmat till min bebis, men lagade nästan all mat själv när sonen var bebis då jag tyckte barnmatsburkarna blev så dyra i längden.

Min son äter gröten som inte är smaksatt, alltså majsgröt eller majs-havregröt. Sen har jag köpt risgröt med banan (fanns inte risgröt med neutral smak) då han har varit dålig i magen i en vecka och bajsat 10 ggr om dagen.

Vi försöker laga mat med så bra råvaror som möjligt och det ska även vår son få. Det man också kan fundera över med burkmaten är hur de kan ha så sjukt lång hållbarhet i rumstemperatur.

Så länge han äter smakisar skulle jag aldrig komma på tanken att köpa burkmat. Hur svårt är det att göra egna. Det tog mig ca 30 min att göra smakisar av 3 olika rotfrukter. Men det är ju upp till var och en. Vi kommer försöka laga mesta maten själv, men om man ska bort eller så kan det ju vara smidigt med burk.

Jag köper pulvergröt och har inte tänkt så mycket på hur mycket socker det är i. De får ju inte så mycket gröt. Ger bara en gång på kvällen. Har banangröt nu, men annars är det bra med de utan frukt och så kan man koka eget, osötat mos på frukt eller bär så att man ger lite extra c-vitaminer så att bebisen tar upp järnet i den berikade gröten bättre.
Annars lagar jag all mat. Har aldrig köpt en enda burk med barnmat. Det är jätteenkelt att laga bebismat och jag vill veta vad för råvaror som finns i maten och hur mycket av vad. Dessutom vill jag att mina barn ska lära sig att uppskatta mat som smakar något så jag vill krydda och smaka av maten så att den faktiskt är god!
Min BM sa att den mesta burkmat som finns innehåller tomatpuré och att det är därför som barn ofta gillar mat med ketchup. De känner igen smaken. Mina barn gillar kryddor, sås och grytor! Min 4-åring har aldrig ketchup till pastan. Hon vill ha pesto och parmessan!

Finns en bra barnmatsbok, Anna & Hugos barnmatsbok, som är bra att ha om man vill starta att laga egen mat, men är lite osäker på hur och vad man ska ha i. Vet att den har fått kritik för att det är för mycket fett i rätterna, men det kan man ju ändra efter smak och behov.

Enligt förpackningen innehåller min "osockrade" havregröt från Nestlé 28 % socker. Nestlé försöker i en asterisk lugna mig med att sockerarterna kommer naturligt från råvarorna men jag kan bara tolka det så att de väljer sockerrika råvaror för att åstadkomma en riktigt söt barngröt som de kan märka osockrad. Det kan ju bara inte vara nyttigt och dessutom tror jag att det kan störa aptiten i övrigt. Jag har funderat på att bara ge hemgjord gröt o dyl men å andra sidan så hör man ju att fabriksgröten är mycket bättre tack vare alla tillsatta mineraler o dyl. Å trdje sidan undrar jag hur nyttigt det egentligen är med en massa sådana tillsatser i maten. A-vitamin (som gröten innehåller) lär ju t ex kunna vara skadligt i för höga doser (de skall ju såvitt jag förstår ta bort den från AD-dropparna efter årsskiftet) och nyligen presenterades ju studier som visade att E-vitamin ökar risken för cancer. Jag känner mig ganska villrådig och jag tycker det är svårt att få nyanserade råd från BVC. Men vad gäller sockret så måste ju det intressanta vara hur mycket socker gröten innehåller och inte hur den hamnat där.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 663
Senast: Guldaskig
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 860
Senast: Enya
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XVI
  • Liten fodertunna?