Sv: Vad anser ni?
Jag köper pulvergröt och har inte tänkt så mycket på hur mycket socker det är i. De får ju inte så mycket gröt. Ger bara en gång på kvällen. Har banangröt nu, men annars är det bra med de utan frukt och så kan man koka eget, osötat mos på frukt eller bär så att man ger lite extra c-vitaminer så att bebisen tar upp järnet i den berikade gröten bättre.
Annars lagar jag all mat. Har aldrig köpt en enda burk med barnmat. Det är jätteenkelt att laga bebismat och jag vill veta vad för råvaror som finns i maten och hur mycket av vad. Dessutom vill jag att mina barn ska lära sig att uppskatta mat som smakar något så jag vill krydda och smaka av maten så att den faktiskt är god!
Min BM sa att den mesta burkmat som finns innehåller tomatpuré och att det är därför som barn ofta gillar mat med ketchup. De känner igen smaken. Mina barn gillar kryddor, sås och grytor! Min 4-åring har aldrig ketchup till pastan. Hon vill ha pesto och parmessan!
Finns en bra barnmatsbok, Anna & Hugos barnmatsbok, som är bra att ha om man vill starta att laga egen mat, men är lite osäker på hur och vad man ska ha i. Vet att den har fått kritik för att det är för mycket fett i rätterna, men det kan man ju ändra efter smak och behov.