Vad Anser Ni Om LÖsdrift

Sv: Vad Anser Ni Om LÖsdrift

tack för alla era åsikter ang lösdrift jag håller med er.
När jag hade mitt fjordsto så var hon uppstallad först men eftersom det fanns en fjording till och 2 shettisar struntade vi att atalla in dom för att se vad dom tyckte och inte ens när det snöade som värst ville dom komma in. Så dom valde själva men vi provade lite då och då men dom bara gick undan så dom fick fortsätta vara ute.
Sen flyttade jag och där fanns det inge lösdrift så då blev det stall för henne men det var knappt att det gick att hålla på med henne då men sen flyttade vi henne igen och då vart det lösdrift då vart hon som vanligt igen.

Ja, det brukar vara så ibland...jag har mitt travsto på lösdrift, och hon är väl som din...jag hade henne o min shettis på lösdrift för nåt år sedan...och sedan blev det en osämja med tanten som hade sina hästar, som inte var välskötta....så jag flyttade på mina till betet..sedan till hösten ville jag inte dom skulle tillbaka dit, så jag fick ett par stallplatser åt mina...stallade in dom..men bara stoet som tyckte det var obehagligt...hon är väl mera en utehäst och har nog alltid varit...hon har betett sig likadant i alla år som jag känt och haft henne...det är lätt och se om en häst trivs eller ej...
jag frågade gubben som bor på gården och sköter om sin dotters nordis om det fanns nån möjlighet att ha mina ute dygnet runt, vilket jag fick för honom... han sa att eftersom det är mina hästar är det jag som bestämmer själv vad som är bäst för dom... :D
så då blev det lösdrift för dom igen...då är stoet som vanligt igen ;)
hon har bestämt att hon vill vara ute dygnet runt...

Pansi skrev:
Tänkte starta en tråd om detta, men spinner vidare här istället, hoppas det är okej :)
Går det att kombinera lösdrift med tävling och träning ?
Skulle gärna ha min häst på (välskött och genomtänkt) lösdrift, men funderar över hurvida det skulle fungera att samtidigt rida och hålla igång och senare tävla ?
Så, ni som har erfarenhet, övertyga mej ! :smirk:

Jag känner ingen tävlingsryttare som använder sig av lösdrift på tävlingshästar...

jag tror det är bra för unghästar och hästar som inte tävlar på HÖG nivå men vem kan rida runt på en raggboll LA eller 1.20 hopp?

Rätta mej om jag har fel...

Penea skrev:
Jag känner ingen tävlingsryttare som använder sig av lösdrift på tävlingshästar...

jag tror det är bra för unghästar och hästar som inte tävlar på HÖG nivå men vem kan rida runt på en raggboll LA eller 1.20 hopp?

Rätta mej om jag har fel...

Läs artikeln i Hästfocus nr 4-2005. Där finns många nya o smarta lösningar på ett hypermodernt lösdriftstall för tävlingshästar!
Så visst kan man!:idea:
Så visst går det!:bump:
Så visst BÖR man!:banana:

Och du, en häst som går på lösdrift KAN ha täcke om den är klippt.
Den måste inte se ut som Mulle-häst för att överleva:D

Nicke skrev:
Det känns inte så konstigt att det blir livliga diskussioner kring den här nyare typen av hästhållning. Det är mycket som ska stötas och blötas. Men den är jätteviktig!

Lösdrift kan vara mycket mer sofistikerat och ändamålsenligt än bara en hage med ett vindskydd. Det går att få personlig bekvämlighet och bra hästskötsel även för träningshästar. Men jag drar aldrig alla hästar över en kam. Vi måste pröva oss fram!

Jag håller med dig helt o fullt.
Det hade varit roligt om några av er med bra o fungerande lösdriftstall kunde ta lite bilder och visa här + beskriva hur dom är konstruerade. Så kanske vi andra kan få nya ideer och inspiration :-)
Hmmm...ska genast se vad jag har för bilder själv:smirk: Får nog gå ut med kameran.

Curlyhorse skrev:
Läs artikeln i Hästfocus nr 4-2005. Där finns många nya o smarta lösningar på ett hypermodernt lösdriftstall för tävlingshästar!
Så visst kan man!:idea:
Så visst går det!:bump:
Så visst BÖR man!:banana:

Och du, en häst som går på lösdrift KAN ha täcke om den är klippt.
Den måste inte se ut som Mulle-häst för att överleva:D

Se där då hade jag fel!

Jag slår på reträtten!
..fast jag själv inte skulle kunna tänka mej det så länge jag tävlar mina hästar!;)

kanske inga tävlingsRYTTARE som har sina tävlingshästar på lösdrift, men DÄREMOT vet jag några travtränare har sina travare (aktiva) på lösdrift.....det verkar funka iallafall......
fast alla gör faktiskt som alla vill med sina hästar, bara dom får ordentligt med mat, täcken, osv......

Min häst stormtrivs med att gå på lösdrift. Hon står där för andra året i rad och jag undrar om hon kommer att trivas med att stallas in till hösten igen. :crazy:
De är ute i ur och skur, blåst som snöstorm.

Penea skrev:
Se där då hade jag fel!

Jag slår på reträtten!
..fast jag själv inte skulle kunna tänka mej det så länge jag tävlar mina hästar!;)

Här har vi hästar på "frigång" fast de tävlas, men natten innan tävling står de på box, schamponerade,rena och torra. Man hinner liksom inte duscha en häst på morgonen i ottan!
Men man tävlar ju inte varje dag, så däremellan går de ute.

Nicke, det där låter som en mycket bra lösning!
Hmmm...mina skitiga krullisar skulle behöva en schamponering...
men det går inte när det är 15 grader kallt och bara kallvatten i stallkranen. Önskar att jag hade en bra spolspilta.

Hur går det med lösdrifts bilderna? Har vi några kandidater?

Nicke skrev:
Här har vi hästar på "frigång" fast de tävlas, men natten innan tävling står de på box, schamponerade,rena och torra. Man hinner liksom inte duscha en häst på morgonen i ottan!
Men man tävlar ju inte varje dag, så däremellan går de ute.

Okej, bara det funkar för dej så är det ju bra.
Mina 2 ston är riktiga stallfreak, är dom inte inne klockan 16.00 senast står dom och stampar vid grinden.
Nä dom är inte hungriga, äter hölunchen ute vid 12.00 och kraft och hö inne 0700.

Jag skulle inte kunna tänka mej att ha dem ute dygnet runt.
Men jag respekterar att ni andra vill ha det.;)

Penea skrev:
Okej, bara det funkar för dej så är det ju bra.
Mina 2 ston är riktiga stallfreak, är dom inte inne klockan 16.00 senast står dom och stampar vid grinden.
Nä dom är inte hungriga, äter hölunchen ute vid 12.00 och kraft och hö inne 0700.

Jag skulle inte kunna tänka mej att ha dem ute dygnet runt.
Men jag respekterar att ni andra vill ha det.;)

Jag tror också att hästar och ryttare trivs med lite olika saker.
När det gäller anledningen till varför hästar vill in, vet man sällan om de är hungriga eller inte, förrän man fodrat dom endera oftare, eller har dem på fri tillgång.
Mina hästar äter också lunch vid 12 men också eftermiddagsmat kl. 16, då är de hungriga igen. sen är det kvällmat vid 22.
Hästar gillar många gånger att gå och vila och kanske lägga sig och sova inomhus en stund, men jag skulle tippa, att om man lämnar stalldörren öppen, skulle de lämna boxen efter ett par timmars vila.
Men jag respekterar också ryttare som vill ha sina hästar på stall på natten. Speciellt tävlingsryttare. Jag förstår om man vill ha maximal koll på hästens välmående, vilket man får lite lättare om man har den inomhus.
Jag har valt att ta in alla mina 2 ggr/dag vid kraftfodergivan, och kolla dom då, och stalla in dom vid riktigt otrevligt väder, samt innan kurser och tävling.
Men jag förstår att du har valt inomhus. ;)

Izamoon skrev:
undefined[/COLOR
Jag undrar vad anser ni om att hästarna på lösdrift , året om alltså?

:angel: Om mina hästar skulle få välja, så är jag rätt säker på att de skulle vilja vara ute dygnet runt...När de går in på kvällen så är det bara kraftfodret som lockar, när de glufsat i sig det, så vill de ut igen,men mitt vindskydd är inte så pass stort anser jag så de får rum allihop samtidigt....så de får snällt sova inne....Tyvärr...:smirk:

Jag undrar hur mycket hö dom får 12.00? Är det typ en hög som är slut på en timme, är dom säkert hungriga igen 16.00. Eftersom dom vet att nästa måltid serveras i stallet då, är det väl rimligt att dom vill in dit just för att äta?

Prova att ge dom obegränsat med grovfoder i hagen samt ge dom även kraftfodret där. Först då kan man se var hästarna själva vill vara.

LIA

Åsikter?
Detta verkar vara rätt tråd för mina funderingar så vill gärna ha lite åsikter, alltså:
Då jag nu har vuxit ur mitt fjordsto funderar jag på att köpa en större häst, troligen då ett varmblod. Men taket i stallet är för lågt och spiltan ngt för liten för en större häst. Så jag funderar över om lösdrift kan vara ett alternativ.

Vi skulle naturligtvis då bygga en ligghall även om vi redan nu har mycket stora hagar i kuperad men inte svårframkomlig terräng, både med naturligt vindskydd och ständig tillgång till vatten finns, det tilltänkta området har en grind precis vid huset (vi bor på landet och stallet finns på gården) så dagliga tillsyn är absolut inga problem (och något våra nuvarande hästar redan får). Våra fjordingar kommer in på vinternätterna men är annars utomhus och verkar må bra av det (ingen av dem har varit skadade/sjuka under de 6 år vi haft dem). Men denna häst skulle alltså inte få komma in på vinternätterna.

Klarar ett varmblod sådana förhållanden? Naturligtvis skulle täcke användas om det behövdes och vinterpälsen skulle få växa. Samtidigt finns då stallet där vi skulle kunna ställa in hästen om det vore riktigt oväder en natt eller liknande.

Naturligtvis finns det generella skillnader mellan individerna, men om vi tänker oss ett varmblod i största allmänhet.

Lösdrift är verkligen bra! :D Min ponny har förändrats och utvecklats ENORMT (positivt) genom att bara byta från stall till lösdrift :D Dessutom går han själv (dock andra hästar i byn), och han ser sååå lycklig ut när han får stå och filosofera i lugn och ro :love: Han är en "gammal" tävlingsponny och var überstressad när jag fick honom och han klarade ingenting, men nu klarar han allt :D Han var riktigt känslig för regn/snö/kyla/blåst förut med, men nu blir han jättesur när man kommer med täcket :rofl: Om det inte är superstorm ute förstås :p

På vintern är han i stort sett aldrig i vindskyddet, inte när det regnar heller. På sommarn när det är som varmast brukar han ställa sig/lägga sig där dock för att få lite svalka :)

Han har också blivit en mycket piggare, gladare och friskare häst pga lösdriften! :D

Jodå, ett varmblod ska allt klara av det! :D Lösdrift ska ju egentligen passa alla hästar. Kanske har hästen lite svårt först, om den har varit mycket uppassad förut med täcke och stall och så, men de brukar vänja sig fort och sen klarar dem allt! :D

Jag anser att lösdrift är ett bra alternativ för hästen, sålänge det finns tillräkligt stor hage så hästarna slipper och röra på sig ordentligt och har ett bra vindskydd att ta skydd av.

Min häst har nu gått på lösdrift i ett år, utan täcke, vare sig det har regnat eller varit -20 grader. Och det har funkat hur bra som hellst för honom, han har trivts super :)

Min 5 åring går på lösdrift sedan april och det ända negativa är att han har blivit mycket mer flockbunden var mycket mer självständigare innan och nu när ett sto kommit till så tror han att han är hingst och vill inte lämna dom andra så jag hoppas att det går över...Annars är jag super nöjd....

Oj, min häst blev mer självständig :p Men det är väl olika x)

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 324
Senast: MML
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 236
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar