Vad Anser Ni Om LÖsdrift

Sv: Vad Anser Ni Om LÖsdrift

Jag tkr att lösdrift är en väldigt bra om häsen trivs med att gå ute mkt å så, för det blir ju naturligt för dem. =)

Om hästen trivs med det och om man har bra marker så är det det bästa man kan göra för hästen :bow:

de flesta här som har hästarna på lösdrift verkar bo i södra Sverige.Jag bor i norrbotten där det är mellan -20 - -30 grader från december till åtminstone februari..har någon erfarenhet av att ha häst på lösdrift i det klimatet?

kl
Jag har mina på lösdrift förutom de allra kallaste dagarna då stallet måste stängas,annars fryser vattnet.

mina får gå in o ut i stallet som de vill och har fritt me hö ute.
tycker det är jättebra, o hästarna verkar också gilla det. de är väldigt sällan inomhus på vintern fast de får.

men nu på sommarn däremot så vill de bara stå inne när de är i den hagen som stallet är i

Finns inget bättre, men då ska det vara en bra lösdrift också. Vatten ska alltid finnas, massa hö dyngnet runt, storhage och storflock. Tillgång till någon box om någon blir sjuk.
Om jag hittar en bra lösdrift till min shettis, kommer jag inte tveka en sekund.

Jag bor inte så långt norrut, men även här blir det köldperioder på runt 20 minus. Våra hästar har aldrig bekymrat sig om kylan, inte om snö heller. Blir det för blåsigt ställer dom sig i lä eller vänder rumpan mot vinden.

Dom har fri tillgång på grovfoder samt vatten. "Ligghallen" används normalt inte alls under vintern, men nu senast var det ett undantag. Vi var tvungna att utfodra därinne eftersom den vanliga matplatsen var en gegghög. Ingen riktig vinter då inte. :(

Aldrig att jag kommer att stalla in en häst igen.

LIA

KL

mitt fullblod hade aldrig klarat att stå på lösdrift psykiskt sett.
Hon promenerar, promenerar, promenerar och promenerar längs staketet så fort det börjar mörkna. Och vi har försökt att vänja henne genom att låta henne vara, men hon går tills hon stupar, eller ibland - springer. Hon är väldigt beroende av mig och har varit riktigt mobbad i sin förra flock som stod ute dygnet runt (hon såg ut som ett vrak när jag fick henne, hon klarar inte det). Nu är hon ledare för 4 ston men är fortfarande lika beroende av mig. Spelar ingen roll om hon får fri tillgång på mat/hö, hon äter det inte förrän hon har fått komma in. Stressar oerhört mycket utomhus fortfarande även om det har blivit tusen gånger bättre. Nu står hon och äter gräs några av timmarna hon är ute, innan vågade hon aldrig ens ta ner huvudet..

Sen sätter hon inte mycket vinterpäls och hon fryser lätt.
Hon är rädd för åska och skenar sig svettig om det regnar för mycket.

Fullbod är inte bra till nåt... :rofl: ;)

Nä men det passar mig utmärkt!
Tycker att båda alternativen är bra,
bara man anpassar efter individen och ger dom en ärlig chans att vara hästar! Vissa trivs ypperligt, och andra är för "sönderavlade" och människopräglade (som min :devil:) så de trivs bättre inne men men..

Jeg er stor tilhenger av løsdrift. Før stod mine to hester på stall med store bokser og var i flokk 14 timer hver dag på store beiter. Jeg trodde de hadde det bra da, men de har blitt mye mer lugne og harmoniske etter at de har fått sin løsdrift. Dette er hos meg i prinsippet et stall med åpne dører, og en ikke veldig stor hage dessverre. Jeg fant nemlig ingen løsdrift jeg kunne akseptere for mine hester så jeg måtte lage min egen....

Men det er ingen billig løsning, god løsdrift koster også - spesielt grusing/ underhold av hagen. Min erfaring er likevel at hestene bruker sitt skydd, både ved regn, sol og blåst (inte ved kyla og her er det kallt!!!) Brukar ikke täcke så det krever mye hø om vinteren. Kommer likevel aldri igjen å ha hest på stall!!!

Spørsmålet er ikke om alle hester passer til løsdrift, men hvordan en får løsdriften til å passe den enkelte hest. Løsdrift vil derimot ofte ikke passe rytterens interesser, og det er helt greit. :)

Legger ved en bild (dårlig kvalitet):

Bilde011.jpg

Vi har precis blivit ägare till två islandshästar. Efter lite tillvänjning till betet och den nya miljön går de ute dygnet runt. Fast nu är det nästan storm, så vi tog in dem.

I sommarhagarna har vi inga ligghallar än, bara en alskog i en av dem, som kan ge lite skugga och skydd.

Det BORDE ju vara sundast för hästarna att vara ute jämnt, om de bara får tillräckligt med vatten och mat. Eller?

Vi tar in dem varje dag och visiterar dem ( och för det mesta ett träningspass också). Kollar efter sår och skador och att de mår bra. Ser till att de nöjer sig med betet (vi lägger ut lite hö - de struntar i det om bete finns, om de äter höet är det dags att flytta till ny hage.)

I vinterhagen finns en ligghall med två ingångar. Tänkte sätta upp ett vindskydd också i form av plastlameller ( finns till ko-stallar har jag sett).

Så här sommartid blir det inte så mycket jobb - hästarna går ute och vi mockar inte, för vi har tillräckligt med mark att skifta - de ska ju helst ha ett års mellanrum mellan att de går i en hage, för att undvika parasiter. Högarna lär försvinna till nästa år. I vinterhagen kommer vi få mocka - i alla fall i ligghallen och på den hårdgjorda ytan runt omkring.

Så när betet tryter blir det ju mera jobb med utfodring. Och mockning. Men tlll dess finns ju ingen anledning att skaffa mera jobb än nödvändigt.

Jättebra!
MEN min häst kan inte gå på lösdrift pga. att han varit väldigt tunn alltså så alla revbenen syns. (han är arab) men nu har blivit tjockare men iten tillräckligt tjcok för att hålla värmen själv eller han kan hålla värmen själv men han får inte det för då förbränner han sitt fett till det och blir ännu tunnare (han är dock tjockare nu ;P) så därför ska han inte gå på lösdrift, och har regntäcke i hagen om det ösregnar eller snöar.

men syrrans b-ponny en welsh mountain ska gå på lösdrift, av den kraftigare modellen. han kmr från en ridskola (vi hyr honom) och han har helt enkelt tröttnat på ridskolan och alla barnen och stallet, då är det en JÄTTEBRA lösning med Lösdrift!

det beror ju helt på hur hästen är man ska ju ex. inte ha hästar på lösdrift som är över 20år det är ju lite dumt de är ju sämre p åatt hålla sig varma osv.

Jag tycker det är kanon att ha möjlighet att låta sina hästar vara ute på lösdrift. Det är ute djur och dem trivs mycket bättre ute än i ett trångt stall... Hade jag kunnat ha mina hästar ute året om så hade jag låtit dem vara det :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 324
Senast: MML
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 236
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar