Vad Anser Ni Om LÖsdrift

Sv: Vad Anser Ni Om LÖsdrift

Nicke skrev:
Ok ok, ni har alla övertygat mig, araber är väl en av de mest tåliga raserna antar jag då de ska tåla öknens alla vädernycker.
Jag ger mig!

Kanske, kanske inte... Som sagt, det beror på individen faktiskt ;)
Endel kanske inte alls vill vara ute när det är sånt skitväder såsom blötsnö, blåst o spöregn..
Mina hästar är ju inte några araber, men dom vill gärna ha täcken på sig när det är sånt väder.
Är det bara snö utan blött så är det väl okej, tror jag.....Jag har fortfarande mycket kvar o lära mig när det gäller hästar i lösdrift!

Som någon sa, man lär sig o är aldrig fullärd, eller hur man nu säger det.... :D

Har min 1 år och 6 månaders hingst på lösdrift han trivs jätte bra.
I det naturliga fria lever alla hästar ute dygnet runt i ur och skur..
Så jag annser det naturligt att ha sin häst ute så mycket som möjligt..
Hästen kan gå och röra på sig när den vill äta när den vill om den har fri tillgång på grovfoder vill säga och den kan gå in och söka skydd om den känner sig för det.
I % tror jag att hästarna håller sig friskare och skadefriare än hästar som står i box och får gå i hagarna några timmar om dagen.
Så jag ger lösdrift ett stort + och en stor kram för att det finns sånna som har en lösdrift och använder det till sina hästar.:bump:

Det absolut mest naturliga och bästa för hästen!!! :banana:

Jag tycker lösdrift är ett utmärkt alternativ så länge hagen är välanpassad och att det finns ett ordentligt vindskydd med gärna tjockt lager halm som hästarna kan gå in och värma sig.men den måste även mockas ur ofta så att dne inte bli blöt så hästarna får stålröta. samt att tilsynen av hästarna inte försummas bara för att dom går på "lösdrift". saltsten ska givetvis finnas..samt även tillgång till hö/hösilage vid jämna mellanrum samt..även kraftfoder eller annat så att mineralbehovet för hästen även tillsätts.
Jag hade mina 2 shettisar på lösdrift för bara dom två. dom hade stor hage..och anpassat stängel samt daglig tillsyn och foder.

bättre att hästen står ute året runt och får fajtas lite med vädret...det är det mest naturliga..istället för att få kronisk bronkit ir annan hosta pga. att den står inne i ett dammit stall....:P*

Där svarade nog du på fel inlägg faktiskt....:smirk:

Fö vänder jag mig inte mot lösdrift i alla former utan avarter och okunskap och generaliseríngar om att det är det bästa för alla hästar osv.
Här kan ju intresserade läsa ett exempel på vad okunskap om hästar och hästars beteende ställer till:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=633219

minimi skrev:
Där svarade nog du på fel inlägg faktiskt....:smirk:

Fö vänder jag mig inte mot lösdrift i alla former utan avarter och okunskap och generaliseríngar om att det är det bästa för alla hästar osv.
Här kan ju intresserade läsa ett exempel på vad okunskap om hästar och hästars beteende ställer till:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=633219

Den där händelsen hade jag inte läst förut, men förutom att lösdriften verkar felkonstruerad, och att det inte var så smart kanske att leda in den ranglåga hästen, det borde väl helst ha varit den ranghöga, så vad gjorde ägaren mer för fel? Jag vet inte vad det var för årstid, men var det vinter borde hästen ha endera varit oskodd eller broddad, och en fläkning kan ju i så fall hända även ute i hagen?
Nu på vintern broddar ju folk för glatta livet och stänger av isiga hagar, och ändå fläker sig ju en del hästar så här års.

Tja tex som jag skrev, att inte fatta varför den hästen inte gick in i skyddet.....Och kanske fler i flocken inte törs. i praktiken har de då inte det lagstadgade skyddet, tex. Att utsätta en ranglåg häst för stressen att ledas in trots att den vet att "den inte får" pga att den ranhöga inte itllåter det. Klart det blir jakt och springande. Hästen blev ju skitstressad av att ledas in på förbjudet område.

Kan man inte såna grunder om en hästflock och hur rangen fungerar, ja då kan mycket bli fel.

minimi skrev:
Tja tex som jag skrev, att inte fatta varför den hästen inte gick in i skyddet.....Och kanske fler i flocken inte törs. i praktiken har de då inte det lagstadgade skyddet, tex. Att utsätta en ranglåg häst för stressen att ledas in trots att den vet att "den inte får" pga att den ranhöga inte itllåter det. Klart det blir jakt och springande. Hästen blev ju skitstressad av att ledas in på förbjudet område.

Kan man inte såna grunder om en hästflock och hur rangen fungerar, ja då kan mycket bli fel.

Jag håller med, men fläkolyckan kunde ha hänt ändå, hästen bör ju ha så ordentligt på fötterna att den klarar ett tumult.
Och det är bra att Buke finns, så sådana här frågor som lösdrift och flockbeteende diskuteras. Det här med lösdrift är kanske inte så bekant för alla.
Någon patentlösning för hur en lösdrift ska se ut, tror jag är svårt att få fram, även om det finns några grejer man kan tänka på när man gör den.
Tex. att det bör finnas så mycket "space" i den att flockmedlemmarna kan hålla nödvändigt avstånd till varandra. Eller med hjälp av skiljeväggar se till att alla kan få ett utrymme att vara i.
Och då bör utrymmet vara så stort att om någon häst vill tränga ut en annan, ska det finnas plats att svänga runt för båda i.
Lösdriften kan gärna vara lång och smal, med hela framsidan öppen, eller många breda dörröppningar.
Det brukar vara svårare att få hästar att gå in i djupa utrymmen, samt utrymmen med en dörröppning.
Mycket fönster och belysning i lösdriften hjälper också trivsamheten.
Trots allt detta är det inte alltid en flock kommer helt överens.
Det kan vara svårt för en utstött individ att få skydd hur man än gör ibland.

Jo jag håller helt med. MEn det är här jag tror att okunskapen är enorm, hur hästar beter sig i olika sammanhang. Tex är det ju också så att kommer en ny häst in så kan den få hålla ett mycket stort avstånd innan den släpps in i flocken alls. 50 meter eller mer är inte ovanligt i början. Samt att hästar hatar att känna sig inträngda vilket de ju gör i ett djupare utrymme om det inte finns många öppningar.
Så parallellt med diskussionen om vilka raser som klarar lösdrift i vårt klimat där okunskapen uppenbarligen är stor, så måste man också räkna med allt detta. Att ha separata boxar till alla tror jag inte heller på, alla som har hästar som går in direkt från hagen i sina boxar vet att vissa gärna går in i kompisens box och om kompisen då är låg i rang så vågar den inte gå in nånstans. Samma problem igen. Vissa har inte tillgång till skydd. Det finns säkert lösningar. Men hur många känner ens till hur det fungerar är min fråga. Man bygger ett skydd och är nöjd, och konstaterar glatt att de fryser inte alls, de går inte ens in i det skyddade utrymmet, undan storm och blötsnö.

Nej, det var rätt inlägg (47 + 56), och i vart fall till rätt nick.

Varför skulle den okunskapen vara ett argument mot lösdrift? Den är väl snarast ett argument mot hästhållning över huvud?

Konstigt att man så hårt fixerar sig på "ligghallarna". Inom citat, eftersom våra hästar aldrig legat i vår. Dom står därinne under heta sommardagar för att komma undan flygfäna, men aldrig annars. Dom står ute i lä när det är busväder, och leder jag in dom, går dom ut igen så snart jag försvunnit.
Jag anser det skyhögt mycket väsentligare hur hagarna är.

Jag anser dessutom att erbjuda lösdrift, är det bästa för alla hästar. Låt dom få välja själva, och se vilken form dom föredrar. Vill hästen stå i box, fine. Då vet man.

LIA

Vet inte om du medvetet missförstår och låter bli att diskutera sakfrågan ang hästkunskap i samband med lösdrift som var frågeställningen just här. Annan hästhållning och brist på kunskap där kan ju diskuteras där det här hemma.
Men jag ger upp, kanske förstår du inte ens vad jag menade?

minimi skrev:
Att ha separata boxar till alla tror jag inte heller på, alla som har hästar som går in direkt från hagen i sina boxar vet att vissa gärna går in i kompisens box och om kompisen då är låg i rang så vågar den inte gå in nånstans. Samma problem igen.

Alla hästägare har säkert helt olika erfarenheter, men hos oss är boxbyten inte så vanliga, de är inprogrammerade att gå till sin box för att få kraftfoder ett par gånger om dan, och söker sig gärna till sin box för skydd och vila annars också.
Om det händer att de går in i varandras boxar, byter de bara helt enkelt. Men det beror väl också på hur väl flockmedlemmarna känner varandra och hur trygga de är med varann.
Ibland väljer två kompisar att ligga o vila i samma box.
Ibland kan en ligga och sova djupt därinne och kompisen stå utanför och vakta, precis som de gör ute.
Det blir alltid ett väldans rabalder om det kommer en ny häst. Det kan ta flera månader innan allt känns lugnt, och ju längre tiden går, destu lättare funkar det.
Min erfarenhet är hittills att jämnt antal hästar funkar bäst.

Jag tycker det är bra med lösdrift. Funkar för en hel del hästar. Dock anser jag att det finns vissa krav i och med lösdrift, så som tillräckligt stora hagar, tillräckligt stort vinskydd helst två faktsikt som sitter en bit ifrån varandra å där öppningarna är riktadde åt olika håll. Sedan tycker jag även att vid lösdrift bör man helöst ge fri tillgång på hö eller bra mycket hö.

Själv har jag inte min i lösdrift, det passar sig inte riktigt eftersom att hon tränas å tävlas, klipps å så vidare så därför trivs jag med att hon går in på nätterna.

Jo, som sagt, när alla vet var de har varandra och känner varadnra väl är det lättare. Men även då kan vissa bli väldigt "bossiga" mot andra.
Din lösning låter hur som helst mycket sympatisk måste jag säga.

Vet inte om du medvetet missförstår och låter bli att diskutera sakfrågan ang hästkunskap i samband med lösdrift som var frågeställningen just här.
Första inlägget: Jag undrar vad anser ni om att hästarna på lösdrift , året om alltså? Vilket alltså torde vara sakfrågan? Du, blandar in "okunskap om hästar"!

Jag, skriver: Jag anser dessutom att erbjuda lösdrift, är det bästa för alla hästar. Låt dom få välja själva, och se vilken form dom föredrar. Vill hästen stå i box, fine. Då vet man. På vad sätt ligger detta utanför sakfrågan?

Så frågar jag mig vad dina spydiga kommentarer om att "flytta ut i en grotta osv" har med sakfrågan att göra?

LIA

oopsie skrev:
Varför sover ni inte i grottor ni som anser att hästar kan vara ute i minus 25 och blåst? Människor sov i grottor från början. Med djurhudar eller hur det var. De frös inte :D .

Sover hundarna ute i -25 och hårda vindar? Varför inte?

så varför kan inte en människa sova ute i naturen dygnet runt, som urmänniskan?

Vem lämnar råden och vad har den personen för bakgrund?
Som tonåring är man ofta idealistisk och ett lätt offer för trender, som bekant. Vi har ju alla varit där.:angel:

Jag inser nu att det är detta inlägg som startade de upprörda svaren.
Vi pratar bara runt varandra men menar igrunden samma sak, Lia o Minimi.

Nedlåtande eller spydig behöver ingen vara.

Det känns inte så konstigt att det blir livliga diskussioner kring den här nyare typen av hästhållning. Det är mycket som ska stötas och blötas. Men den är jätteviktig! Den kommer att innebära en revolution för många djur, och säkert med många "barnsjukdomar" i början, men i slutänden tror jag att det kommer att bli jättemycket bättre än vad den en gång har varit. Alla får slå sina kloka huvuden ihop, och diskutera allt från yttre påverkan från människan till hästen, kunskap om flockbeteende, konstruktioner för nya typer av stallar, ja allt vad detta innebär.
Se bara på andra djurslag, som fått nya regler för utevistelse mm. tex kor, som numera omfattas av alltmer övergående till lösdrift även på mjölk-kosidan.
Lösdrift kan vara mycket mer sofistikerat och ändamålsenligt än bara en hage med ett vindskydd. Det går att få personlig bekvämlighet och bra hästskötsel även för träningshästar. Men jag drar aldrig alla hästar över en kam. Vi måste pröva oss fram!

Tack för det inlägget, Curlyhorse.
Nu kan vi förhoppningsvis lämna otrevligheterna bakom oss, och istället fördjupa oss i det tråden skulle handla om, nämligen lösdrift och vad vi anser om den.
Precis som Nicke skriver, har vi oförberett halkat in i en omställning till ett nytt sätt att betrakta hästhållning på, vad gäller deras boende. Samma gäller f ö hanteringen mm, även om det där inte är lika påtagligt.
Det finns en mängd aspekter att ta hänsyn till, och för många är det nog svårt att bryta invanda mönster och föreställningar.

Min inställning till lösdrift torde framgå av tidigare inlägg och trådar, men jag sammanfattar här: Ja, oreserverat ja! :)
Återkommer!

LIA

Nicke skrev:
Det känns inte så konstigt att det blir livliga diskussioner kring den här nyare typen av hästhållning. Det är mycket som ska stötas och blötas. Men den är jätteviktig! Den kommer att innebära en revolution för många djur, och säkert med många "barnsjukdomar" i början, men i slutänden tror jag att det kommer att bli jättemycket bättre än vad den en gång har varit. Alla får slå sina kloka huvuden ihop, och diskutera allt från yttre påverkan från människan till hästen, kunskap om flockbeteende, konstruktioner för nya typer av stallar, ja allt vad detta innebär.
Se bara på andra djurslag, som fått nya regler för utevistelse mm. tex kor, som numera omfattas av alltmer övergående till lösdrift även på mjölk-kosidan.
Lösdrift kan vara mycket mer sofistikerat och ändamålsenligt än bara en hage med ett vindskydd. Det går att få personlig bekvämlighet och bra hästskötsel även för träningshästar. Men jag drar aldrig alla hästar över en kam. Vi måste pröva oss fram!

Jag kunde inte ha skrivit det bättre!!... :bow: :bow: :bow:
Håller faktiskt med dig...
Har mina hästar på lösdrift, det är så MYCKET som jag vill göra för dem..Mycket mer för att det ska vara en så BRA lösdrift som möjligt, än bara att dom går i skogshagen med ligghallen med bra bädd, vatten osv.. Jag planerar att skaffa mej ett thermobar åt dem, så att dom slipper frustet vatten i baljan (har för tillfället bara 2 hästar), jag vill gärna ha nån värmelampan inne i ligghallen, bättre underlag i ligghallen som betonggolv eller något liknande...
Fast det stället där jag har mina hästar (helt gratis) är nog bara tillfälligt, eftersom jag vill ju egentligen ha en större SKOGshage..Det ska vara ganska mycket skogar för dom gillar verkligen det som de går i, och det ska inte vara på nån åkermark heller...risken finns för lervälling.. urk...
sen så vill man så mycket för att hästarna ska slippa det, det och det...alltså ett ganska så enkelt lösdriftsställe som mina har det nu...
fast som sagt, här lär man sig alltid något nytt varje dag...jag är ju ofta härinne och tar lärdom av de mest erfarna hästmänniskor vad gällande lösdriftshästarna..
har ett travsto som inte alls trivdes stå på stall, och det är ofta som jag inte lyckas få in henne BARA för att greja och pyssla med henne om man vill slippa ställa hästen utanför om man vill ta av vantarna..
och shettisen har man, men han är lätt o få in på stall om man ska pyssla o greja med honom. båda två motioneras varje dag, ibland varannan dag och ibland får dom bara "stå"...

som du sa...det är en viktig diskussion!...jättebra och man tar lärdom av det..... :bow:

oopsie skrev:
Ja, verkligen. Hur vet man att hästen inte fryser. För att den inte går in? Om det är tillräckligt kallt och eländigt blir många hästar, särskilt de som inte är avlade för att gå ute i ur och skur, stående som uppgivna mitt i regnet och blåsten även om det finns skydd. INstinkten får dem att vända upp rumpan mot vinden och bara stå där.
Om man kommer ut på morgonen efter en natt av isvindar och kyla och hittar en häst som inte ser ut att frysa hur vet man att den inte frös mitt i natten när man själv låg i sin varma säng.
Varför sover ni inte i grottor ni som anser att hästar kan vara ute i minus 25 och blåst? Människor sov i grottor från början. Med djurhudar eller hur det var. De frös inte :D .

Jag anser att hästar ska fvara ute så mycekt som möjligt, naturligtvis men det måste finnas sunt förnuft och jag tror tyvärr inte att det gör det när modetrenderna avlöser varandra och som vanligt, de minst kunniga hoppar på dem. Unghästar har jag haft ute mer än halva året, kanske hade de klarat hela året, så länge de inte arbetades men det anser jag ställer stora krav på hagarna bla.
Har verkligen alla lösdriftshästar hagar som är tillräckligt stora och "naturliga", dvs med skog som de kan söka skydd i, tillräcklig yta för att röra sig runt naturligt, osv. Hästar som går ute dygnet runt i fritt tillstånd har oändliga marker att röra sig i också.

Sover hundarna ute i -25 och hårda vindar? Varför inte? De har också päls. OCh framförallt ni själva. Ska hästen efter århundraden
av avel (i många fall) som inte gått ut på att de ska åter till urhästen, klara det så varför kan inte en människa sova ute i naturen dygnet runt, som urmänniskan?

OCh det värsta är att många som här propagerar med hetta för det ena eller andra visar sig i olika presentationstrådar eller profilker vara
tonåringar som knappast kan ha den kunskap som behövs för att veta vad en enskild häst behöver. Så tänk på det innan ni lyssnar på råd här. Vem lämnar råden och vad har den personen för bakgrund?
Som tonåring är man ofta idealistisk och ett lätt offer för trender, som bekant. Vi har ju alla varit där.:angel:

känner man sin häst så ser man om den fryser .
och man kan oxå göra osm jag gör ,,dyka upp på alla tider på dygnet o titta till dom ..
jag var ut o kikade på dom senast i förrgår kl 4 på morgonen :bump:

man ser om en häst inte tex vill gå ut ur boxen eller om den verkligen vill buffla sej ut *S*
mina hästar har både lösdrift + stall och det tycker jag är det ultimata.
jag tar in dom när det är svinkallt eller typ ösregnar o dyl .

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 324
Senast: MML
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 236
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar