Vad Anser Ni Om LÖsdrift

Sv: Vad Anser Ni Om LÖsdrift

jag anser att det är något av det bästa man kan göra för de flesta hästar.

Jag tänkte tillägga att det beror på vilka hästar man har. Vissa hästar som inte låter alla andra hästar äta är svåra att ha på lösdrift. Man måste då hela tiden dela upp maten i många högar osv vilket är jobbigt. Det bästa är ju om alla hästarna kan stå runt samma foderhäck och äta.

Lösdrift är det ultimata, om hästen klarar av det.
Vissa hästar mår kanske inte bra av att gå ute.. då ska dom inte behöve det heller..
Men stora hagar och ordentliga ligghallar och fritillgång på grovfoder.

Tänkte starta en tråd om detta, men spinner vidare här istället, hoppas det är okej :)
Går det att kombinera lösdrift med tävling och träning ?
Skulle gärna ha min häst på (välskött och genomtänkt) lösdrift, men funderar över hurvida det skulle fungera att samtidigt rida och hålla igång och senare tävla ?
Så, ni som har erfarenhet, övertyga mej ! :smirk:

Lösdrift tycker jag helt klart är det ultimata. Men det skall vara en väl fungerande flock, bra marker och ett väl tilltaget skydd.

Har man inte "oändliga" hagar, behöver de mest utsatta områdena i hagen dräneras och hårdgöras samt mockas regelbundet. Det är inte mindre jobb med en välskött sådan lösdrift än att ha hästen på stall, men lite mer frihet i när man skall mocka t.ex.

Vi har haft alla våra hästar på lösdrift i snart 15 år, men jag har också haft hästar på box i stall under lika lång tid innan dess så jag tycker jag har lite att jämföra med.

Man skall dock inte bara ta hänsyn till hästarna, även om de naturligtvis kommer i främsta rummet.

Lite bekvämlighet vill jag själv ha också ;). I alla fall om jag har hästar som rids och hålls igång. Det är oerhört skönt med tillgång till box/spilta där jag kan ställa in hästen när den är svettig, över natten om så behövs om det är riktigt busväder ute.

Jag är inte speciellt trakterad av att behöva välja mellan att "fisrida" eller släppa ut svettvåt häst med täcke på om det skulle vara busväder eller väldigt kallt. Jag vill även kunna stå och sadla o. sköta om hästen inomhus.

Man behöver inte ha det så lyxigt som vi, med egen box till varje häst utöver lösdriften, men en del som har lösdrift har ju inte ens den/de rekommenderade (lagstadgade?) sjukboxen/boxarna.

Lösdrift är hur bra som helst, allt ska vara så naturligt som möjligt för hästen.

Men det du säger om att din häst inte kunde slappna av... Mia R.
Det är ju bara för att din häst var den i flocken som skulle hålla uppsikt efter rovdjur och andra hot. Denna häst skulle alltså inte flocken kunnat leva utan i vilt tillstånd.

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Jaha? Jag är totalt ointresserad om en hypotetisk vildhästflock inte skulle överleva utan min tamhäst, som höll på att gå ner på knäna pga beskyddarinstinkt gentemot sitt föl och resten av flocken. Det som intresserar mig är att samtliga mina hästar mår bra och fungerar inte en individ på lösdrift stallas den upp. Lösdrift är inte ett självändamål, det är ett medvetet val avseende individens bästa och inte på bekostnad av den. :D

Håller helt med. Det kan ju faktiskt vara så att den hästen som inte fungerar i flocken i det vilda dukar under. Men nu har vi dem i "fångenskap" och skall då naturligtvis göra det som vi ser är bäst för den enskilda indivien. Alla hästar fungerar inte på lösdrift. Som din häst då, i just den situationen med föl, vilket kanske gjorde det extra jobbigt för stoet.

Jag har själv haft ett par hästar som inte fungerat så bra i flocken. Den ena var matrabiat men ändå ranglåg. Han sprang hela tiden runt och härjade o. störde resten vid fodring. Ingen skulle få äta i lugn och ro ansåg han. När vi hade fri tillgång likadant, även om han själv var mätt. Kunde stå och vakta vid balen hela dagen.

Dessa hästar blev utplockade ur lösdriftsflocken. Sen är det ju faktiskt så att alla trivs inte med alla, även bland oss människor ;) och att då behöva vistas dygnet runt ihop med dem man ogillar kan vara jobbigt för en häst. En installad häst har i varje fall lugn och ro i sin trygga box en del av dygnet.

Kanske hade både ditt sto och min valack fungerat bättre om det vid de tillfällena hade funnits en självklar bra flockledare. En sån hade stoet måhända känt sig tryggare med och sluppit "vakta" så mycket och istället kunna ägna sig åt sitt föl.

Den flockledare jag har nu är en fröjd att skåda "in action" när snorvalparna (unghingstarna) försöker mopsa sig. En blick och en öronviftning visar hans ogillande, vilket åtlyds till 99% och den sista procenten får veta att han lever :devil: och är betydligt uppmärksammare nästa gång. :D

Senast ändrad av en moderator:

Ja, nu är ju pållan en ranghög och bra ledare normalt och sommarhalvåret är det ju inga som helst problem. Det kan ju varit att flocken var för liten så hon kände det som hennes uppgift att vakta för jämnan och inte kunde koppla av? :confused: Jag har sett henne mota främlingar, kolla upp läskigheter mm när de andra dragit, som när det brann i sommarhagarna och de gick uppe vid stallet. De andra härjade runt i hagen och gjorde ruscher mot stallet, hon travade istället bort till slutet av hagen för att kolla upp faran. :cool: På det stora hela är hon ganska mammig när det gäller yngre hästar. :love:

Där jag har min häst uppstallad finns det ett tjugotal hästar på lösdrift. Det är uppdelade i olika flockar, exempelvis går fem ettårshingstar för sig, två ston med föl för sig, och så finns det en blandad flock med ston (några dräktiga) och valacker.
Några av hästarna i den blandade flocken rids och tävlas i hoppning. Ett par andra, treåringar, håller just nu på att ridas in och går nästan varje dag.
Det finns "riktigt" stall på anläggningen också, och de hästar som blivit svettiga kan få stå inne och torka innan de går ut till sin flock.

Immer

Jag tror det bidrar till friska hästar!
Min 1,5 åring lever lösdriftsliv från ca april till november, sedan får han stå på stall och grejas lite mer med några månader på vintern. Fungerar bra, han o hingstkompisen verkar trivas med detta och är tåliga trots mycket fullblod i sig, inga frystendeser inte! om det inte regnar o blåser förstås men går man inte in under tak då får man skylla sig själv! Jag hoppas han alltid kan leva så här, är mycket nöjd med detta, det första jag ska bygga när jag köper egen gård är en ordentlig lösdrift!
Släpp hästarna lösa så de blir starka och tåliga är min övertygelse! :bump:
MVH/Gismo

Det är väl som med all hästhållning. Man måste se till individen. Något som är bra för de flesta hästar måste ju inte vara bra för alla.

Därför är jag oerhört skeptisk till alla sk läror som säger sig ha funnit rätt sätt att hålla hästar. Det finns ingen generell metod som kan användas på alla hästar rakt av.

Tyvärr ser man ibland okunniga hästägare som köper en ide som de tror skall frälsa dem. Särskilt bland folk som har islandshästar finns det alltför många som tror att man nästan kan låta bli att sköta sina hästar och kalla det naturlig hästhållning.

TomasN skrev:
Det är väl som med all hästhållning. Man måste se till individen. Något som är bra för de flesta hästar måste ju inte vara bra för alla.

Därför är jag oerhört skeptisk till alla sk läror som säger sig ha funnit rätt sätt att hålla hästar. Det finns ingen generell metod som kan användas på alla hästar rakt av.

Tyvärr ser man ibland okunniga hästägare som köper en ide som de tror skall frälsa dem. Särskilt bland folk som har islandshästar finns det alltför många som tror att man nästan kan låta bli att sköta sina hästar och kalla det naturlig hästhållning.

:bow: :bow: :bow: Tack!

Jag har lösdrift därför att jag förr hade hästar som aldrig ville komma in! De stod på box mellan 22.00 och 08.00 och tyckte det var för länge! Idag går de ute och sover till och från i lösdriften utifrån "kroppshålorna" i halmen :)

Glada, friska hästar, men en matte som ibland blir nojjig att de fryser! Är de svettiga efter träningspas ställer jag upp dem i lösdriften med en tuss hö tills de torkat...så den aspekten ser inte jag som något problem.

Deras olika matransoner får de i var sin hink, också detta fungerar suveränt. Fri tillgång till grovfoder har de alltid. Vatten fyller jag på från slang ca 2 ggr per dag. Mina hästar trivs och jag har fått vänja mig vid att inte ha några hästar inne i stallet om kvällarna :p

För ett så naturligt liv som möjligt för hästen så är lösdrift en bra idé om man har möjlighet till det.

TomasN skrev:

Och som tur är, är de flesta islandshästägare kunniga hästägare, med sunt förnuft.
Tex. idag är här -10 och hård vind, och alla våra hästar, även de på lösdrift, är täckade med tjocka vintertäcken. De går även i tät skogshage.
På Island blir det ju aldrig kallare än såhär.
Fördelen för lösdrifthästarna är att de alltid har möjlighet att söka sig inomhus, dygnet runt.
I nyaste ridsport presenterades SMHI:s tabell över vindavkylning.
Exempel: Temp. -10 grader+ vindstyrka 10 m/s = -20 grader.
Den borde alla ta sig en titt på.

Fördelen för lösdrifthästarna är att de alltid har möjlighet att söka sig inomhus, dygnet runt.
I nyaste ridsport presenterades SMHI:s tabell över vindavkylning.
Exempel: Temp. -10 grader+ vindstyrka 10 m/s = -20 grader.
Den borde alla ta sig en titt på.
Kanske allra först se på verkligheten? ;)
Våra ställer sig i lä= ingen vindeffekt. Dom har inga köpe-täcken men väl snödito, vilket visar på god isolering. Fr a går dom inte in i sin mysiga, halmade och ombonade storbox.
Inte fryser dom heller, trots att dom är hbl.

LIA

LIA skrev:
Kanske allra först se på verkligheten? ;)
Våra ställer sig i lä= ingen vindeffekt. Dom har inga köpe-täcken men väl snödito, vilket visar på god isolering. Fr a går dom inte in i sin mysiga, halmade och ombonade storbox.
Inte fryser dom heller, trots att dom är hbl.

LIA
Ja, jag har haft hästar ute i -30 och ingen har frusit. Värre har det varit på vårvintern när de börjat tappa päls och det kanske kommer några dagar med blötsnöväder och kring 0-gradigt. DÅ har jag sett hästar som frusit.

Pansi skrev:
Tänkte starta en tråd om detta, men spinner vidare här istället, hoppas det är okej :)
Går det att kombinera lösdrift med tävling och träning ?
Skulle gärna ha min häst på (välskött och genomtänkt) lösdrift, men funderar över hurvida det skulle fungera att samtidigt rida och hålla igång och senare tävla ?
Så, ni som har erfarenhet, övertyga mej ! :smirk:

Tänkte svara på ditt inlägg här nu.... :p När det gäller hästar som tränas o tävlas kan man oxå ha dem på lösdrift...Men jag antar att det är mera vanligt med travhästar, vad jag vet....
Har iallafall haft mitt travsto i travträning på lösdrift en kort period då dom hade brist på stallboxar :mad: Men hon trivdes kanon, och nu idag har jag henne på lösdrift fortfarande o har sällskap av lille rackaren - en shettis -.
Travare klarar väl av att gå i lösdrift, bara dom har ordentligt med mat, täcken osv om de är aktiva. Deras muskler rör på sig 24/h, och det tror jag är bara bra för dem.
Viktigt med bra ligghallar med bra bädd o stråfoder (fri tillgång). Daglig tillsyn. tittar till vatten, osv....

jag tror att det är en väldigt bra idee om man har lite tid eller dåliga möjligheter att vara i stallet så mkt som det krävs med ett vanligt stall. Desutom tror jag att många raser uppskatar det, som russ,shetland, nordsvensk osv :) Vet dock inte om Araber sant engelskafullblod m,m som har tunhud och väldigt liten vinterpäls uppskatar det.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 324
Senast: MML
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 236
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel