Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
TomasN skrev:Det är väl som med all hästhållning. Man måste se till individen. Något som är bra för de flesta hästar måste ju inte vara bra för alla.
Därför är jag oerhört skeptisk till alla sk läror som säger sig ha funnit rätt sätt att hålla hästar. Det finns ingen generell metod som kan användas på alla hästar rakt av.
Tyvärr ser man ibland okunniga hästägare som köper en ide som de tror skall frälsa dem. Särskilt bland folk som har islandshästar finns det alltför många som tror att man nästan kan låta bli att sköta sina hästar och kalla det naturlig hästhållning.
TomasN skrev:Tyvärr ser man ibland okunniga hästägare som köper en ide som de tror skall frälsa dem. Särskilt bland folk som har islandshästar finns det alltför många som tror att man nästan kan låta bli att sköta sina hästar och kalla det naturlig hästhållning.
Kanske allra först se på verkligheten?Fördelen för lösdrifthästarna är att de alltid har möjlighet att söka sig inomhus, dygnet runt.
I nyaste ridsport presenterades SMHI:s tabell över vindavkylning.
Exempel: Temp. -10 grader+ vindstyrka 10 m/s = -20 grader.
Den borde alla ta sig en titt på.
Ja, jag har haft hästar ute i -30 och ingen har frusit. Värre har det varit på vårvintern när de börjat tappa päls och det kanske kommer några dagar med blötsnöväder och kring 0-gradigt. DÅ har jag sett hästar som frusit.LIA skrev:Kanske allra först se på verkligheten?
Våra ställer sig i lä= ingen vindeffekt. Dom har inga köpe-täcken men väl snödito, vilket visar på god isolering. Fr a går dom inte in i sin mysiga, halmade och ombonade storbox.
Inte fryser dom heller, trots att dom är hbl.
LIA
Pansi skrev:Tänkte starta en tråd om detta, men spinner vidare här istället, hoppas det är okej
Går det att kombinera lösdrift med tävling och träning ?
Skulle gärna ha min häst på (välskött och genomtänkt) lösdrift, men funderar över hurvida det skulle fungera att samtidigt rida och hålla igång och senare tävla ?
Så, ni som har erfarenhet, övertyga mej ! :smirk: