Vad Anser Ni Om LÖsdrift

Sv: Vad Anser Ni Om LÖsdrift

Nicke skrev:
Och som tur är, är de flesta islandshästägare kunniga hästägare, med sunt förnuft.
Tex. idag är här -10 och hård vind, och alla våra hästar, även de på lösdrift, är täckade med tjocka vintertäcken. De går även i tät skogshage.
På Island blir det ju aldrig kallare än såhär.
Fördelen för lösdrifthästarna är att de alltid har möjlighet att söka sig inomhus, dygnet runt.
I nyaste ridsport presenterades SMHI:s tabell över vindavkylning.
Exempel: Temp. -10 grader+ vindstyrka 10 m/s = -20 grader.
Den borde alla ta sig en titt på.

Ja, verkligen. Hur vet man att hästen inte fryser. För att den inte går in? Om det är tillräckligt kallt och eländigt blir många hästar, särskilt de som inte är avlade för att gå ute i ur och skur, stående som uppgivna mitt i regnet och blåsten även om det finns skydd. INstinkten får dem att vända upp rumpan mot vinden och bara stå där.
Om man kommer ut på morgonen efter en natt av isvindar och kyla och hittar en häst som inte ser ut att frysa hur vet man att den inte frös mitt i natten när man själv låg i sin varma säng.
Varför sover ni inte i grottor ni som anser att hästar kan vara ute i minus 25 och blåst? Människor sov i grottor från början. Med djurhudar eller hur det var. De frös inte :D .

Jag anser att hästar ska fvara ute så mycekt som möjligt, naturligtvis men det måste finnas sunt förnuft och jag tror tyvärr inte att det gör det när modetrenderna avlöser varandra och som vanligt, de minst kunniga hoppar på dem. Unghästar har jag haft ute mer än halva året, kanske hade de klarat hela året, så länge de inte arbetades men det anser jag ställer stora krav på hagarna bla.
Har verkligen alla lösdriftshästar hagar som är tillräckligt stora och "naturliga", dvs med skog som de kan söka skydd i, tillräcklig yta för att röra sig runt naturligt, osv. Hästar som går ute dygnet runt i fritt tillstånd har oändliga marker att röra sig i också.

Sover hundarna ute i -25 och hårda vindar? Varför inte? De har också päls. OCh framförallt ni själva. Ska hästen efter århundraden
av avel (i många fall) som inte gått ut på att de ska åter till urhästen, klara det så varför kan inte en människa sova ute i naturen dygnet runt, som urmänniskan?

OCh det värsta är att många som här propagerar med hetta för det ena eller andra visar sig i olika presentationstrådar eller profilker vara
tonåringar som knappast kan ha den kunskap som behövs för att veta vad en enskild häst behöver. Så tänk på det innan ni lyssnar på råd här. Vem lämnar råden och vad har den personen för bakgrund?
Som tonåring är man ofta idealistisk och ett lätt offer för trender, som bekant. Vi har ju alla varit där.:angel:

Senast ändrad av en moderator:

lösdrift är underbart tycker jag , myran skulle stortrivas ! :) :love:
jag tycker att då får hästarna själv betsämma när de ska gå in i ligghall / skydd .. istället för ett insläpp flera timmar tidigare i box !
hästarna får leva ett rätt så naturligt liv .. ;)

Jag vill också lägga till att det inte är "naturligt" för alla hästar att söka skydd i det vi beygger upp åt dem. mina unghästar ställde sig hellre under de enorma yviga granar med grenar som hängde ner och bildade "grottor" under dem i den stora hagen där de gick i lösdrift april-december.
Finns inte sånt, kanske de hellre blir stående ute och trycker ihop sig för det gör hästar. Vi kan tycka det är korkat när de har skydd, men så gör hästar. Går ni ut och leder in dem då?
Om halvblod står med "snötäcken" i iskyla och "inte fryser" så undrar jag hur deras njurar ser ut om några år.

oopsie skrev:
Jag vill också lägga till att det inte är "naturligt" för alla hästar att söka skydd i det vi beygger upp åt dem. mina unghästar ställde sig hellre under de enorma yviga granar med grenar som hängde ner och bildade "grottor" under dem i den stora hagen där de gick i lösdrift april-december.
Finns inte sånt, kanske de hellre blir stående ute och trycker ihop sig för det gör hästar. Vi kan tycka det är korkat när de har skydd, men så gör hästar. Går ni ut och leder in dem då?
Om halvblod står med "snötäcken" i iskyla och "inte fryser" så undrar jag hur deras njurar ser ut om några år.

Du har inte funderat på varför de har snötäcken? Varför snön inte smälter och gör hästarna blöta?
Det är för att pälsen isolerar så bra att den inte släpper igenom minsta lilla värme, det är alltså yttertemperatur ytterst på pälsen, annars skulle snön smälta istället för att lägga sig ovanpå. Snön lägger sig sedan som ytterligare ett skyddande lager isolering.
Trots snötäcke är hästen varm och go inne vid huden, tror int eatt njurarna tar skada av vanlig kroppstemperatur.... :cool:

Hur vet man att hästen inte fryser.
Förhoppningsvis för att man känner sina hästar och tillbringar tillräckligt mycket tid tillsammans med dom.
Sover hundarna ute i -25 och hårda vindar? Varför inte? De har också päls.
Jo faktiskt. Dom borrar ner sig i snön och mår alldeles utmärkt. Vägrar att gå in. Idag i snöstormen har jycken varit ut sedan 08.00 och vill fortfarande inte komma in.

Som upplysning, är inte "urmänniskan" gjord för det här klimatet. Vi "kom fram" i Afrika, och sedan dess tappat behåring och behöver därför kläder mm.

LIA, som inte längre är tonåring. :D

Panikie skrev:
jag tror att det är en väldigt bra idee om man har lite tid eller dåliga möjligheter att vara i stallet så mkt som det krävs med ett vanligt stall. Desutom tror jag att många raser uppskatar det, som russ,shetland, nordsvensk osv :) Vet dock inte om Araber sant engelskafullblod m,m som har tunhud och väldigt liten vinterpäls uppskatar det.

Jag tror faktiskt att arabiska fullblod skulle klara utmärkt i lösdrift, har en granne som har 2 araber o 1 arabkorsning i lösdrift och dom trivs kanon...Har fri tillgång på stråfoder.
Jag har haft hand om ett arabiskt fullblodssto för nåt år sedan, och hon ville inte gå in alls utan hellre vara ute och kan tillägga att hon nästan aldrig använde täcke. Denna häst var inte min, men jag lånade henne ibland för skogsridning då hon kunde få för sig o bralla loss om hon stått lite för länge :D
Arabiska fullblod ´härstammar ju från mellanöstern (saudiarabien, osv) där nere har dom det skålhett dagtid och väldigt KALLT nattetid..Så varför ska dom inte kunna klara av vårt klimat,då?? :angel: Men!...Klart det beror på viss individ, endel kanske hellre vill IN medan andra vill vara ute för att dom vill det.

För travare är det inte så ovanligt att dom går i lösdrift,heller. Även om dom är aktiva på trav ;) Fler o fler travtränare har börjat med detta lösdriftssystem..Finns att läsa om tråden nånstans på forum...Tror det ligger på...hrm...Gnägg?? Hästhantering?? Nåt liknande, om man letar fram så hittar man dem... ;)

Förresten, glömde tillägga att dessa araber kan faktiskt sätta på rejäla vinterpäls om dom får chansen....

LIA skrev:
Förhoppningsvis för att man känner sina hästar och tillbringar tillräckligt mycket tid tillsammans med dom.
Jo faktiskt. Dom borrar ner sig i snön och mår alldeles utmärkt. Vägrar att gå in. Idag i snöstormen har jycken varit ut sedan 08.00 och vill fortfarande inte komma in.

Som upplysning, är inte "urmänniskan" gjord för det här klimatet. Vi "kom fram" i Afrika, och sedan dess tappat behåring och behöver därför kläder mm.

LIA, som inte längre är tonåring. :D

Åh. du behöver inte vara som urmänniskan. Nöj dej med stenålder och flytta ut i grottan och njut så blir du säkert friskare, barfota, du härdar dej snart. Tar kanske något år men tänk vad bra du ska må sen!

Jag har mina två dräktiga travarstonpå lösdrift med ett tiotal andra dräktiga märrar och det funkar perfekt.. De har stor ligghall, kuperad hage, träd,en bäck som rinner igenom m.m.. Fri tillgång på grovfoder..

Tycker oxå att det bästa är att ha 1-åringar på lösdrift!!

Åh. du behöver inte vara som urmänniskan. Nöj dej med stenålder och flytta ut i grottan och njut så blir du säkert friskare, barfota, du härdar dej snart. Tar kanske något år men tänk vad bra du ska må sen!
Om detta är ett argument för/mot något i diskussionen, är du kanske vänlig och förklarar dig?

LIA

Carolrita skrev:
Arabiska fullblod ´härstammar ju från mellanöstern (saudiarabien, osv) där nere har dom det skålhett dagtid och väldigt KALLT nattetid..Så varför ska dom inte kunna klara av vårt klimat,då?? :angel:

Har de kombinationen blötsnö och hård vind i mellanöstern ? Ett ganska vanligt förekommande tillstånd på våra breddgrader, och en av mina vanligaste anledningar till att i allafall jag tar in mina lösdriftshästar på stall någon natt.

Panikie skrev:
Vet dock inte om Araber sant engelskafullblod m,m som har tunhud och väldigt liten vinterpäls uppskatar det.
Jepp. Araber uppskattar även dem att gå på lösdrift! Har två araber 3 och 5 år som är hur pigga och glada som helst! Vi hade -26 för några dagar sedan som inte var några som helst problem! Vid dessa minus grader blåser det aldrig som tur är. Värre är det när det är runt noll, blåsigt och regn/snö. Då får de ha täcke på sig...

Sluta tjabba...spydiga argument leder inte diskussionen frammåt.

Att jämföra människor, hundar o hästars levnads betingelser är i min mening bara tramsigt.
En hund är en hund och en häst är en häst och vi människor har helt andra fysiska behov och förutsättningar än dom.
Hundar med tjock underull eller polarpäls klarar kyla o snö alldeles utmärkt. Polarhunden låter sig bli översnöad eller gräver ner sig i snön och fryser inte alls. En kinesisk nakenhund skulle snabbt frysa ihjäl i samma situation. Logiskt? En tunnpälsad eller klippt häst klarar kyla betydligt sämre än en häst som har en tjock vinterpäls. En häst med tjock päls som konstant bär tjocka täcken berövas sin förmåga att reglera kroppstemperaturen. Logiskt? Om en häst är van vid värmen från ett varmt stall och släpps ut i vinterkylan utan täcke blir temperaturskillnaden stor och risken finns att den då fryser. En häst i full vinterpäls som står ute jämt reglerar värmen på ett naturligt sätt och fryser inte. Det man ska se upp med är när det regnar eller snöar på "tvären" och blåser. Då slår regnet igenom pälsen och hästen blir kall in på skinnet om den inte ges tillfälle att torka. Den enda gången en av mina 11 hästar har fått lunginflamation var mitt i sommaren för 2 år sen då det regnade non stopp i flera veckor. Lösdriftshästar ligger ofta ner och sover på marken och det är också något som man kan få se upp med särskilt när det är kyligt och blött. Magen tål inte att bli kall och detta kan ibland orsaka kolikbesvär. En varm mage är därför viktig för lösdriftshästar som har känslig mage samt ett tunnt regntäcke på när det regnar och blåser mycket.Torr kyla bekommer inte de flesta fullpälsade hästarna. Att snön ligger kvar på ryggen är som förut nämndes ett gott tecken på att hästens päls har en god isolerande förmåga.
Förutsättningen för en bra lösdrift anser jag vara : en väl fungerande flock individer, En välplanerad ligghall - gärna med separata torra och rena liggplatser för var och en, stora hagar med varierande typografi, hårdgjorda planer som mockas dagligen utanför ligghallen, fri tillgång på grovfoder och friskt vatten samt någon form av ledljus på natten.

Att blanda in grottmänniskor i den här diskussionen är:eek:

jag har en 5 årig arab på lösdrift som jag tränar för distans, vilket innefattar även hoppning och dressyr. han varken klipps eller täckas, förutom svettäcke om han är riktigt svettig. han är i bra kondition och kan ridas rätt hårt innan han börjar svettas. har fri tillgång på hö, två kilo kraft får han om dan och trivs kanonbra med att inte vara installad. i vårat stall går 8 hästar av 12 på lösdrift, och det är även de som håller sig friskast! ett tips om du vill ha din häst på lösdrift är att den får vänja in sig med sommarbetet.

Ja, man kan blanda in grottmänniskor för att visa galenskaperna i resonemangen hos vissa här.
Människor har också levt under helt andra förhållanden en gång, vill/kan vi gå tillbaka till det? Varför är det så stor stor skillnad på människor och hästar ur den aspekten? Vi är olika arter men båda har en historia av andra förutsättningar för att leva.
En människa kan leva utomhus i vissa klimat. En häst som kommer från vårt klimat kan kalra det i vårt klimat. Men vilka raser kommer egentligen från våra breddgrader och har förutsättningarna? Med som någon skrev här, kyla, i kombination med hård blåst, blötsnö, regn mm. Inget fel att ha hästar ute men man måste ha omdöme och ta in dem när det krävs, som Nicke skriver. OCh inte släppa ut dem svettiga i kylan. "Min arab blir inte svettig" va? Så fort den blir lite blöt underifrån i pälsen tränger fukten utifrån in lättare.
"en arab sätter päls om den får chansen"
Ja, och du kan säkert lättare gå barfota i snön om du får chansen att vänja dina fötter vid snön och kylan under ett par år. Vill du betala det priset? Varför ska hästen göra det?
Vad kostar det den araben av att frysa innan den satt pälsen? Och räcker pälsen den sätter? Hur vet du det? Hur vet du om hästen fryser? Om den skakar? MEn då har den frusit rejält och länge innan den bärjar skaka. Den har varit kall och haft det obehagligt länge om den skakar. Precis som gäller för dej själv. Förnuft, tack. En del diskussioner här gör att man funderar i termer av djurplågeri, precis som det är med hästar som INTE kommer ut.

För det första, var hittar du något spydigt i mitt inlägg? :confused:

För det andra, så är jämförelsen med urmänniskor synnerligen ointelligent. Jag gav i mitt inlägg en hint om varför, vilket var en del av mitt svar.

För det tredje, fanns vildhästen i olika miljöer, även icke-tropiska!

För det fjärde, borde det räcka med att se hästens hud och behåring för att inse, att den är anpassad för att leva ute och utan täcke.

För det femte, så håller jag mig i mina resonemang till "naturliga" hästar, och inga avarter. Jmfr nakenhundar t ex.

För det sjätte, så dör man faktiskt inte av att frysa någon gång ibland. Inte ens vi människor!

För det sjunde, så är man en dålig hästmänniska, om man inte ser på sin häst, hur den mår. Detta var en annan del av mitt svar. Har du något att erinra mot det?

För det åttonde, så dementerade jag att hundar inte skulle sova ute i - 25. "Riktiga" hundar med päls, alltså. Vilket var den tredje delen av mitt svar. Har du något att erinra mot det?

Är du säker på att du svarat på rätt inlägg??

IA

Hej Lia. Mitt svar var inte riktat till dig utan Minimi.
Har inget att erindra om dina synpunkter.

Minimi, det jag reagerar på i ditt inlägg är din ton som låter hånfull.
citat:

Har man en frusen häst tex en Arab, vilket jag själv har haft, så FÅR man ha täcke på naturligtvis. Ingen påstår nått annat men det betyder inte heller att ALLA Araber eller andra typer av hästar måste ha täcke på för att överleva. Det finns mängder av hästar som trivs utmärkt i lösdrift UTAN täcken.
Var och en ser själv vad som är lämpligt.
Vi vill alla ha hästar som är friska och mår bra.

Nicke skrev:
Har de kombinationen blötsnö och hård vind i mellanöstern ? Ett ganska vanligt förekommande tillstånd på våra breddgrader, och en av mina vanligaste anledningar till att i allafall jag tar in mina lösdriftshästar på stall någon natt.

Sandstormen därnere,då??? ;)
Nä, men när det gäller det svenska klimatet med blötsnö o vindar, så får man lov se till så att dom ska må bra oxå...
själv är jag rädd om mina, dom har täcken på sej om det är blötsnö o blåst..Är det vindstilla tar jag av täcken, och då får dom vara "nakna".. Har dem på lösdrift, men nu är det ju inte några araber som jag har...
Grannen som har araber har nästan aldrig täcken på dem...Men jag antar väl att dom går in i ligghallen om det är blötsnö, blåst osv...

Både mina hästar vägrar gå in på stall när det vart tråkigt väder, dom står hellre inne i ligghallen, utan nån stängd dörr.....
Jag tvingar dem inte, dom får välja hur dom vill ha det...... ;)

Carolrita skrev:
Sandstormen därnere,då??? ;)
Nä, men när det gäller det svenska klimatet med blötsnö o vindar, så får man lov se till så att dom ska må bra oxå...
själv är jag rädd om mina, dom har täcken på sej om det är blötsnö o blåst..Är det vindstilla tar jag av täcken, och då får dom vara "nakna".. Har dem på lösdrift, men nu är det ju inte några araber som jag har...
Grannen som har araber har nästan aldrig täcken på dem...Men jag antar väl att dom går in i ligghallen om det är blötsnö, blåst osv...

Både mina hästar vägrar gå in på stall när det vart tråkigt väder, dom står hellre inne i ligghallen, utan nån stängd dörr.....
Jag tvingar dem inte, dom får välja hur dom vill ha det...... ;)

Ok ok, ni har alla övertygat mig, araber är väl en av de mest tåliga raserna antar jag då de ska tåla öknens alla vädernycker.
Jag ger mig!

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 324
Senast: MML
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 236
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel