Vackraste namnet?

Benedicte eller Dicte (till kvinna)

Madeleine (med lite franskt uttal)

Frederika (för att jag får positiva minnen)

Emmeline (p g a sin kändistatus)

Björnhild (fränt!)

Dis (fantasykänsla)

Har en bekant med tre tjejer som heter Astrid, Sigrid och Ingrid. Det tyckte jag var rätt ballt, och övertänkt. Överhuvudtaget är det roligt med gamla namn som kommer tillbaka.

Freja är nog favoriten. Min dotter är döpt till det. Näst efter är Viola och Hilda.

Killnamn är svårare. Mina grabbar heter Isaac och Adam, men det var för att det var det enda vi kunde enas om ;)

Förlåt en kanske dum fråga, men hur uttalar man Isaac? Jag menar, uttalar man två a på annat sätt? eller är det Isak som vanligt?
Jag har sett stavningen flera gånger, men aldrig stött på någon som hetat Isaac på riktigt.

* Jenny *

Evelyn och Adam tycker jag är fina :) Gillar även Gabriel och Arvid, (det sistnämnda verkar jag dock tämligen ensam om att tycka om :p)

Min mormor hette Eira, det är också väldigt fint!

Om jag hade fått en flicka så hade hon hetat Isolde eller Ofelia. Nu blev det en pojke som fick heta Hektor istället. Kanske inte direkt vackert men lite ovanligt och gammalt.

Andra namn som är fina är Fredrika, Pella, Sofia, Viktor, Nils och David. Men de är "upptagna" av personer jag känner för bra/är släkt med.

Evelyn och Adam tycker jag är fina :) Gillar även Gabriel och Arvid, (det sistnämnda verkar jag dock tämligen ensam om att tycka om :p)

Min mormor hette Eira, det är också väldigt fint!

Eira hette en av arbetarna som dödades vid skotten i Ådalen 1931. Eira, Evert, Erik, Sture och Viktor. Sitter hårt i minnet från skoltiden och efter Jan Hammarlunds vackra visa.

Liknande trådar

Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 375
Senast: BornAgain
·
Tjatter Om vi låtsas att man kunde ha vilket djur som helst som husdjur, vilt som tamt, vilket skulle ni ha? Varför? Jag skulle ha röd panda...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
3 371
Senast: Myrten
·
Mat De tidigare innehavaren av arbetsplatsrestaurangen lagade några gånger en jättemustig köttfärsgratäng..kanske med potatis färdigt i...
Svar
13
· Visningar
735
Senast: tott
·
Kropp & Själ Är det någon som vet mer om biverkningar gällande medicin mot bältros? Vet tyvärr inte namnet på medicinen (det är alltså inte jag som...
Svar
4
· Visningar
273
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mål 2025
  • Äta rätt saker, vad då?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur