Vacker utan spackel

Här är kommentaren som jag misstolkade:

Tycker fortfarande att det låter som att det bara fanns två alternativ. Men nu förstår jag att det var helt begränsat till dig, dvs bara dina två alternativ.

Samtidigt skriver du senare att du har fin hud ändå. Så det är ju kanske lite dubbeltydigt då iofs. Men i just denna kommentar skulle ts ha kunnat läst in att vi som sagt att vi inte sminkat oss alla istället gjorde hudbehandlingar för tusentals kronor.
(alltså själv skulle jag spontant trott att man tex gjorde båda eller ingetdera, iofs färga och länga ögonfransar och tatuera ögonbryn skulle ju ta bort en del.)

Så kände nästan att jag var tvungen att gå in och kommentera då att jag inte gjorde det andra heller, bara för att det inte skulle misstolkas att eftersom jag inte sminkade mig så gjorde jag detta istället.

Men feltolkat då helt enkelt.

(man kan ju också vända på pannkakan och säga att du i så fall flauntade att dina väninnor, till skillnad från de flesta, lägger tusentals kronor på hudbehandlingar när de inte sminkar sig. Eftersom du inte skulle behövt det. Eller ngt. Eftersom du svarade någon annan att hen flauntade sin okunskap. Dock tolkade jag det inte så först alls utan som att du faktiskt var helt övertygad om att majoriteten icke sminkare gör så.) Så trasslig analys, lite för lång men.

Bernt skrev ju ”de jag vet”, dvs en anekdotisk kommentar om bekantskapskretsen, så är det ingen i den som går osminkade och inte lägger massa tid och pengar på huden.

Jag är periodare. Jag har smink för flera tusentals kronor och älskar att sminka mig. När jag bodde i villa och hade hästen inackorderad hann jag sminka mig varje morgon och min kreativa sida fick verkligen sitt tillfredställande. Jag var gästbloggare på en kompis sminkblogg också ett tag. Skitkul!

Nu när jag bor på landet och har mycket djur och tiden är knapp på morgonen så har jag väl typ skippat det de senaste åren. Tror jag sminkar mig 4 ggr per år istället för varje dag.
Jag saknar det kreativa men känner att den tiden jag har på morgonen i sängen är mer värd just nu.

För att svara på TS fråga kan jag nog ärligen säga att jag aldrig märkt någon skillnad på hur folk behandlar mig, hur jag tas emot av personal i butiker eller på sammankomster. På fest utanför familjen sminkar jag mig gärna så där vet jag inte skillnaden men skulle tro att det inte skulle spela någon som helst roll, faktiskt.

Givetvis har jag också perioder när jag bleker, färgar och behandlar håret. Älskart!

Jag blir lite provocerad att det skrivs om att ha frisk hy. Är det bara folk med "frisk" hy som kan gå utan smink?
Har inte läst jätte noga i tråden var det skrivits om frisk hy, men jag har absolut ingen toppen hy, utan får finnar regelbundet, skulle tro det är hormonstyrt kanske? För jag tycker jag är för gammal för finnar:cautious:

Men allmänt tänker jag att det är lite så, det är okej med orakade ben om man har ljusa tunna hårstrån, okej med korta tröjor och tajta kläder om man är smal osv osv, tyvärr.

Jag lärde mig aldrig att sminka mig, till min stora sorg som tonåring, men idag saknar jag det enbart till någon stor fest.
Jag hör till denna skaran! Jag kan liksom slänga på mascara, pensla i brynen och dutta på foundation så det ser okej ut men OJ vad jag önskar att jag kunde lägga en snygg ögonsmink/jobba med highlighters/countouring för festligare tillfällen :D

Jag vet dock inte riktigt vilken ända jag skulle börja i, och det känns som ett för stort projekt att köpa hem en massa grejer och testa bara att, som du nämnde, nyttja det till en och annan fest.

Här är kommentaren som jag misstolkade:

Tycker fortfarande att det låter som att det bara fanns två alternativ. Men nu förstår jag att det var helt begränsat till dig, dvs bara dina två alternativ.

Samtidigt skriver du senare att du har fin hud ändå. Så det är ju kanske lite dubbeltydigt då iofs. Men i just denna kommentar skulle ts ha kunnat läst in att vi som sagt att vi inte sminkat oss alla istället gjorde hudbehandlingar för tusentals kronor.
(alltså själv skulle jag spontant trott att man tex gjorde båda eller ingetdera, iofs färga och länga ögonfransar och tatuera ögonbryn skulle ju ta bort en del.)

Så kände nästan att jag var tvungen att gå in och kommentera då att jag inte gjorde det andra heller, bara för att det inte skulle misstolkas att eftersom jag inte sminkade mig så gjorde jag detta istället.

Men feltolkat då helt enkelt.

(man kan ju också vända på pannkakan och säga att du i så fall flauntade att dina väninnor, till skillnad från de flesta, lägger tusentals kronor på hudbehandlingar när de inte sminkar sig. Eftersom du inte skulle behövt det. Eller ngt. Eftersom du svarade någon annan att hen flauntade sin okunskap. Dock tolkade jag det inte så först alls utan som att du faktiskt var helt övertygad om att majoriteten icke sminkare gör så.) Så trasslig analys, lite för lång men.
Men hon skrev de hon vet, dvs sin bekantskapskrets. Jag tycker inte alls hennes svar var svårtolkat.

Jag sminkar mig och klipper håret för att det är ett sätt att få vara kreativ på. Det är många som gillar att vara kreativa genom just sitt utseende, utan att det skulle handla om "osäkerhet" och "snygghet".
Verkligen. Det är ju bara att titta på nageltråden här på buke, där är det väldigt solklart att det handlar om kreativa utlopp för många (och om även om det handlar om snygghet, så är det ju verkligen inget fel i att vilja vara snygg heller, anser jag).

Häromdagen satt jag på jobbet och hörde en kollega säga angående kropps/skönhetsmodifieringar; "-Men alla har ju gjort något nuförtiden." Jag som inte följt samtalet noggrant frågade då nyfiket vilka "alla" som menades, det kunde ju gällt "alla kändisar" till exempel. Hon säger då dom flesta kvinnor. Jag häpnade. Jag jobbar ju på en naturbruksskola och omgivningen skriker ju inte direkt fillers och ögonbrynstatueringar. Jag kommenterade bara att det nog beror på vilken ålder och vilket umgänge en rör sig i. I min bekantskapskrets har definitivt inte "alla" gjort modifieringar. Där är slinga håret det mest vanliga.

Det är flera personer på mitt jobb som inte sminkar sig, och som mig veterligen både är "lyckade" yrkesmässigt och som lever i stabila kärleksrelationer, alternativt dejtar/får napp i dejtingvärlden utan att vara sminkade.

Jag har själv varierat ganska kraftigt, började sminka mig ganska sent (nästan hela gymnasiet utan att sminka mig), haft perioder där jag sminkat mig varje dag, haft perioder där jag sminkat mig när jag ska gå någonstans och allt där emellan. Efter två år med corona-hemarbete har jag väl i ärlighetens namn inte varit sminkad många dagar under den perioden. Sminkar mig när jag ska gå till jobbet, men har digitala möten osminkad och skulle aldrig orka sminka mig för att gå ut och rida eller åka till affären, typ.

Har dock aldrig färgat håret eller skaffat några piercingar eller tatueringar. Men det är mest för att jag faktiskt är ganska nöjd med min ursprungliga hårfärg och sen var jag extremt rädd för att det skulle göra ont (att pierca sig alltså) när jag var liten så jag vågade aldrig. Och nu har det nästan gått prestige i det, har jag inte gjort det på 32 år så ska jag banne mig inte göra det heller. Har ytterst sällan smycken överhuvudtaget, kanske ett par gånger per år max.

Wait what? Känner du ingen som bara smörjer med hudkräm och sen gör ingenting alls?
Jag känner faktiskt få som gör det. Av mina närmsta vänner och familj är det ingen som gör så varje dag.
De flesta färgar håret, många gör brun-utan-sol den period man är blek, många färgar bryn/fransar, en del gör fransförlängning, många fixar naglarna, en del gör fillers/botox och en del har gjort operationer. Och de typ alla sminkar sig. Kanske inte varje dag. Men ändå ofta.
Det är inte några extremytliga eller osäkra personer.

Jag känner faktiskt få som gör det. Av mina närmsta vänner och familj är det ingen som gör så varje dag.
De flesta färgar håret, många gör brun-utan-sol den period man är blek, många färgar bryn/fransar, en del gör fransförlängning, många fixar naglarna, en del gör fillers/botox och en del har gjort operationer. Och de typ alla sminkar sig. Kanske inte varje dag. Men ändå ofta.
Det är inte några extremytliga eller osäkra personer.
Men nu svarade jag ju bernt, som skrev att alla hon känner antingen sminkar sig eller använder dyra skönhetsbehandlingar. Jag minns inte vad de hette men det var inte frågan on någon hudkräm liksom.

Eller känner du också få människor som smörjer med någon dagkräm bara? De går alla på dyra behandlingar?

Jag har inte pratat om att färga håret eller nåt.

Mascara. Done. Har inget problem med att vara utan det heller.

Inga andra produkter eller behandlingar. Jag är bra som jag är.

Men nu svarade jag ju bernt, som skrev att alla hon känner antingen sminkar sig eller använder dyra skönhetsbehandlingar. Jag minns inte vad de hette men det var inte frågan on någon hudkräm liksom.

Eller känner du också få människor som smörjer med någon dagkräm bara? De går alla på dyra behandlingar?

Jag har inte pratat om att färga håret eller nåt.
Jag känner få som bara smörjer sig med någon hudkräm ja.

Förstår inte riktigt hur ditt inlägg är ett svar på mitt? :)
Jag förstår inte hur det inte kan vara det, du frågade om någon slutat använda smink och färga håret, men det ändå går bra för. (Aja, du skrev framgångsrik)
Jag svarade att jag slutade för länge sedan, tänkte att det var underförstått att det gick bra för mig eftersom det, var det frågan gällde.

Liknande trådar

Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
3 106
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar