Vacker utan spackel

Jag lärde mig aldrig att sminka mig, till min stora sorg som tonåring, men idag saknar jag det enbart till någon stor fest. Håret börjar ha gråa inslag, men jag är rätt tacksam att naturen var vänlig mot mig. Så pass att frisören när jag klippte mig för första gången på två år undrade vem som hade gjort de snygga slingorna. 😇😁

Men visst jag har haft tur att ha mörka ögonbryn och fransar. Dottern som någonstans lärde sig sminka och fixa plockar mina ögonbryn någon gång om året när hon har tråkigt och vill göra något. ;)

Jag hänger inte riktigt med i framgångsrik, men gift sen många år har lätt att lära känna människor och har fått jobb efter de intervjuer där jag har varit kvalificerade för jobbet. Men jag tror att det har noll och inget med om jag har smink eller ej utan handlar mer om personlighet och självkänsla.

Vad lägger de tid och pengar på då? Jag lägger inte ett rött öre. 10 minuter på morgonen sover jag nog helst idag tar det inte 10 minuter från uppgång till start av bilen.
Microneedling, profhilo-injektioner, dermapen, massor med ansiktsbehandlingar av olika slag. X antal tusen i månaden.

Jag har iofs turen att ha fin hud utan sånt så. Men jag gillar att sminka mig. Gillar att färga håret, fixa naglar osv osv.

Vilken lämplig tråd. För mig innebär normalt sminkning att jag drar på lite mascara. Jag bryr mig inte om andra sminkar sig eller inte, men jag tycker jag ser lite piggare ut då. Till festligheter har jag kunnat sminka lite mer med lite foundation, concealer och rouge.

Nu har jag tappat allt hår på huvudet och nästan alla fransar och bryn. Det gör att jag inte alls trivs med mitt utseende. Igår var jag på en sminkkurs för "sånna som jag", och jag skulle ljuga om jag inte kände mig bättre när jag gick därifrån fint sminkad. Det gav mycket för självkänslan att få känna sig lite fin och "mindre sjuk". Det var ingen avancerad sminkning men bara att få lite bryn, en ögonpenna som definierade lite "fransar" och lite färg på kinderna gjorde mycket. Andra kanske inte påverkas av att tappa håret, men jag tycker det är jobbigt att visa mig utan mössa eller peruk. Med sminket på kände jag mig dock ett steg närmre att våga det. Det dröjer nog ett tag till, men jag får öva på att måla de där brynen så länge 😊

Jag tycker smink är kul. Jag har noll problem att gå utan smink och gör det regelbundet. Det handlar inte om osäkerhet.
Jag är en estetisk person. Och smink tex är en del i det för mig. Jag tycker om att skapa med färger, att uttrycka mig etc. Jag tycker också det är jättekul att sminka andra och har gjort det mycket.
Att du inte förstår tjusningen med smink innebär inte att de som sminkar sig är osäkra eller inte tror de duger.

Det duger att kunna gå också. Men vissa tycker om att dansa liksom..
Precis vad jag tänkt.

Precis som vissa gillar att ha kläder med färg och kombinera plagg så sminkar sig kvinnor. En del personer bara klär sig helt enkelt i nån lämplig beige nyans eller svart, som inte sticker ut så mycket, Jag gillar orange, rött, grönt och kombinationer. Blir lycklig när det som nu funnits oragen och gröna blusar i de vanliga klädkedjornas sortiment.

På samma sätt gillar nån att sminka sig för att bli en annan (förhoppningsvis snyggare :) eller bara annorlunda) version av sig själv. .

Vilken lämplig tråd. För mig innebär normalt sminkning att jag drar på lite mascara. Jag bryr mig inte om andra sminkar sig eller inte, men jag tycker jag ser lite piggare ut då. Till festligheter har jag kunnat sminka lite mer med lite foundation, concealer och rouge.

Nu har jag tappat allt hår på huvudet och nästan alla fransar och bryn. Det gör att jag inte alls trivs med mitt utseende. Igår var jag på en sminkkurs för "sånna som jag", och jag skulle ljuga om jag inte kände mig bättre när jag gick därifrån fint sminkad. Det gav mycket för självkänslan att få känna sig lite fin och "mindre sjuk". Det var ingen avancerad sminkning men bara att få lite bryn, en ögonpenna som definierade lite "fransar" och lite färg på kinderna gjorde mycket. Andra kanske inte påverkas av att tappa håret, men jag tycker det är jobbigt att visa mig utan mössa eller peruk. Med sminket på kände jag mig dock ett steg närmre att våga det. Det dröjer nog ett tag till, men jag får öva på att måla de där brynen så länge 😊
Jaa! Jag fick en sån kurs av min vän när jag var utan hår. Det var jättekul. Vi gick min avkomma, hon och hennes avkomma. Lärde mig massor.

Sedan började jag använda stora färgglada örhängen också. Det har jag fortsatt med

Jag sminkade mig häromdagen, tydligen var det så länge sedan sist att mascara och foundation torkat😅 Då tycker jag ändå att det är kul med smink! Men i vardagen finns inget behov, har småbarn, hus, trädgård, djur och gamla föräldrar som tar all min lediga tid. Jobbar på demensboende så det är bra om jag ser ungefär likadan ut från dag till dag så att de boende har en chans att känna igen mig(jag är blek, rödhårig och har ljusa bryn och fransar. Med smink har även en del kollegor svårt att känna igen mig först). Hel och ren räcker alltså gott och väl på jobbet!
Hade väl aldrig trott det som 20 åring men jag känner sällan behov av att sminka mig nuförtiden. Kanske för att jag välsignats med en frisk hy? Tycker om mina fräknar och kråksparkar också, det är härligt att all glädje genom åren syns!
Har gått på anställningsintervju osminkad flera gånger men återigen, inom vården är hel och ren prio ett. Ett överdrivet fixat utseende kan t o m verka åt motsatt håll.
Jag tror att en hel del har med föräldraskapet att göra också. När jag blev bonusmamma till en flicka för 9 år sedan bestämde jag mig på stubben för att inte mata i henne intryck att hennes värde på nåt sätt alls hänger på hur hon ser ut. Jag är noga med att inte "fixa mig" så fort vi ska någonstans, inte kommentera ens min egen kropp på ett negativt sätt eller prata om kroppar generellt på nåt annat sätt än funktionellt. Kroppen är vårt verktyg för att leva det liv vi vill så gott vi kan. Att vi inte äter hämtmat och godis dagligen, bara häller upp halva chipspåsen till fredagsmyset, eller inte tar 3 enorma portioner mat varje måltid är för att vi behöver ta hand om vår kropp så att den orkar bära med oss på allt vi vill fylla våra liv med. INTE för att vi vill undvika att bli tjocka. Jag är själv tjock, fetma enligt BMI. Har en plan att gå ner runt 15 kg men återigen INTE för att vara smal utan för att mina knän gör så ont nu och jag är så ledsen över att inte kunna vara med och spela fotboll och springa på skogsstigar med barnen.
Likadant med smink, det är nåt roligt jag plockar fram när det är fest på gång(3-4 gånger per år max). Nåt extra. Som jag genuint tycker är kul att pyssla med!

Jag blir lite provocerad att det skrivs om att ha frisk hy. Är det bara folk med "frisk" hy som kan gå utan smink?
Jag menar det inte så. I min text menar jag att det underlättar, eftersom det finns så mycket krav som kvinna att "ta hand om sig" och vara fläckfri. Det krävs alltså ett större självförtroende för att gå osminkad om man har en problemhy med pigmentfläckar och acne t ex. TROR JAG.
Personligen noterar jag sällan folks utseende på någon bedömningsskala. Däremot kan jag vara en smula arbetsskadad då jag kan notera att en person verkar ha si eller så hudproblem. Det är ju dock inget jag varken kommenterar eller går och tänker på i längden utan en flyktig tanke bara.

Finns Google. Eller du kanske bara ville kokettera med det?
Fast du beskrev det ju lite som att alla som inte sminkade sig gjorde allt det där. Det gav intrycket av att det verkligen var typ alla, inklusive tex en själv som precis skrivit att en inte sminkade sig. Så jag tänker nog att kommentaren var relevant. Dvs det kan inte vara superjättehypervanligt att just alla använder detta om det finns folk som inte vet vad det är? Supervanliga saker brukar folk veta vad det är även om de inte använder det.

Jag blir lite provocerad att det skrivs om att ha frisk hy. Är det bara folk med "frisk" hy som kan gå utan smink?
Nej jag tror inte det, men det kan ändå kännas relevant att påpeka om det sagts till en. Som om man tex säger att man inte använder underlagskräm på jobbet och de säger va!? gör du inte, och sedan jaja men du har ju inga... (vaddetnuär) på så sätt kan det kännas relevant att säga att å ena sidan så ... men å andra sidan så kanske det beror på ... så jag vet inte om jag skulle ha gjort det om dittan eller dattan sett annorlunda ut. (med det sagt har jag mängder av pigmentsfläckar om små rödbrunaktiga melaninfläckar räknas som negativt längre (osäker), men sminkar inte över dem, tror inte det går oavsett.) (sedan tror jag inte jag skrev ngt i stil med frisk och hud heller iofs)

Fast du beskrev det ju lite som att alla som inte sminkade sig gjorde allt det där. Det gav intrycket av att det verkligen var typ alla, inklusive tex en själv som precis skrivit att en inte sminkade sig. Så jag tänker nog att kommentaren var relevant. Dvs det kan inte vara superjättehypervanligt att just alla använder detta om det finns folk som inte vet vad det är? Supervanliga saker brukar folk veta vad det är även om de inte använder det.
Nej jag skrev att de jag känner som inte sminkar sig gör sånt.

Ok, men det lät för mig som att du tänkte dig att alla i tråden som inte sminkade sig gjorde sådant, även om du kanske inte menade det :)

Det lät nästan som om det bara fanns två alternativ för folk, tusentals kronor i behandlingar eller sminka sig i tio minuter. :)
Men det har jag inte skrivit så hur kan du få det till det?

Men det har jag inte skrivit så hur kan du få det till det?
Här är kommentaren som jag misstolkade:

Nej, och de jag vet som inte sminkar sig lägger ännu mer tid och pengar på att vårda huden till perfektion så jag vet inte, känns liksom inte värt det heller att gå på ständiga ansiktsbehandlingar för att spara 10 min varje morgon. För det är vad det tar för mig att sminka mig iaf.

Tycker fortfarande att det låter som att det bara fanns två alternativ. Men nu förstår jag att det var helt begränsat till dig, dvs bara dina två alternativ.

Samtidigt skriver du senare att du har fin hud ändå. Så det är ju kanske lite dubbeltydigt då iofs. Men i just denna kommentar skulle ts ha kunnat läst in att vi som sagt att vi inte sminkat oss alla istället gjorde hudbehandlingar för tusentals kronor.
(alltså själv skulle jag spontant trott att man tex gjorde båda eller ingetdera, iofs färga och länga ögonfransar och tatuera ögonbryn skulle ju ta bort en del.)

Så kände nästan att jag var tvungen att gå in och kommentera då att jag inte gjorde det andra heller, bara för att det inte skulle misstolkas att eftersom jag inte sminkade mig så gjorde jag detta istället.

Men feltolkat då helt enkelt.

(man kan ju också vända på pannkakan och säga att du i så fall flauntade att dina väninnor, till skillnad från de flesta, lägger tusentals kronor på hudbehandlingar när de inte sminkar sig. Eftersom du inte skulle behövt det. Eller ngt. Eftersom du svarade någon annan att hen flauntade sin okunskap. Dock tolkade jag det inte så först alls utan som att du faktiskt var helt övertygad om att majoriteten icke sminkare gör så.) Så trasslig analys, lite för lång men.

Senast ändrad:
Här är kommentaren som jag misstolkade:

Tycker fortfarande att det låter som att det bara fanns två alternativ. Men nu förstår jag att det var helt begränsat till dig, dvs bara dina två alternativ.

Samtidigt skriver du senare att du har fin hud ändå. Så det är ju kanske lite dubbeltydigt då iofs. Men i just denna kommentar skulle ts ha kunnat läst in att vi som sagt att vi inte sminkat oss alla istället gjorde hudbehandlingar för tusentals kronor.
(alltså själv skulle jag spontant trott att man tex gjorde båda eller ingetdera, iofs färga och länga ögonfransar och tatuera ögonbryn skulle ju ta bort en del.)

Så kände nästan att jag var tvungen att gå in och kommentera då att jag inte gjorde det andra heller, bara för att det inte skulle misstolkas att eftersom jag inte sminkade mig så gjorde jag detta istället.

Men feltolkat då helt enkelt.

(man kan ju också vända på pannkakan och säga att du i så fall flauntade att dina väninnor, till skillnad från de flesta, lägger tusentals kronor på hudbehandlingar när de inte sminkar sig. Eftersom du inte skulle behövt det. Eller ngt. Eftersom du svarade någon annan att hen flauntade sin okunskap. Dock tolkade jag det inte så först alls utan som att du faktiskt var helt övertygad om att majoriteten icke sminkare gör så.) Så trasslig analys, lite för lång men.
Men det är noll procent av vad jag skrev så 🤷🏼‍♀️

Liknande trådar

Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
3 106
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar